آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع غذا با بادمجان
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

انواع غذا با بادمجان با مواد لازم و طرز تهیه

مینا اسماعیل بیگی 21 شهریور 1403 21 دقیقه

آشپزی با وجود بادمجان، تنوع چشمگیری پیدا می‎کند و شما می‌توانید به انواع غذاهای نونی، غذاهای برنجی، فست فودها و حتی فینگرفودها فکر کنید. در این بین، بعضی غذاها مثل کشک بادمجان و میرزا قاسمی خیلی پرطرفدار و معروف هستند، اما ممکن است اسم بعضی دیگر از انواع غذا با بادمجان مثل مافین بادمجان را کمتر شنیده باشید. به‌هر‌حال، ما در این مقاله به سراغ انواع غذا با بادمجان رفته‌ایم و لیست مفصلی برایتان آماده کرده‌ایم که دست شما را در انتخاب یک غذای بادمجونی خوشمزه، حسابی باز می‌گذارد؛ با ما همراه باشید.

1. کشک بادمجان

کشک بادمجان

شاید اولین گزینه‌ای که با شنیدن نام انواع غذا با بادمجان به ذهن برسد، کشک بادمجان باشد. این غذای سنتی و اصیل، در بسیاری از نقاط ایران با تفاوت‌های کوچکی طبخ می‌شود و بسیار خوشمزه است. در ادامه، مواد لازم و متداول‌ترین طرز تهیه کشک بادمجان را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان

مواد اولیه برای تهیه این غذای محبوب و خوشمزه به ترتیب زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 2 عدد
کشک 1 لیوان
سیر رنده‌شده 1 حبه
نعنا خشک 1 قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان

بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن‌ها را نمک‌پاشی کنید تا آب تلخ آن‌ها بیرون بیاید. در ادامه، بادمجان‌ها را با آب سرد آبکشی کنید و وقتی آب اضافی آن‌ها خارج شد، با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب سرخ کنید. حالا بادمجان‌ها را حسابی بکوبید تا پوره شوند. سپس آن‌ها را همراه با سیر تفت دهید و کشک، نعنا داغ، نمک و فلفل را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، کشک بادمجان آماده است. مقداری از کشک را هم با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و برای تزئین کنار بگذارید.

2. کوکوی بادمجان

کوکوی بادمجان

اگر به انواع کوکو علاقه‌مند هستید، کوکوی بادمجان را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید. این کوکوی لذیذ، طعم خوشمزه و بافت تردی دارد و با مواد اولیه ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. در ادامه، جدول مواد لازم و دستور پخت آن را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه کوکوی بادمجان

مواد اولیه این کوکوی لذیذ را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 3 تا 4 عدد
تخم‌مرغ 3 عدد
سیر 4 حبه
آرد 1 قاشق غذاخوری
سبزیجات معطر (اختیاری) به مقدار دلخواه
نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کوکوی بادمجان

بادمجان‌ها را بشویید و با پوست کباب کنید. سپس، پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را با چنگال کاملا له کنید. حالا بادمجان‌های له‌شده را بین دو لایه دستمال آشپزی فشار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شده و کوکو شل نشود. در ادامه، سیر و پیاز را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس، بادمجان‌های له‌شده، سیر و پیاز، نمک، ادویه و تخم‌مرغ را با هم مخلوط کرده و مقداری هم آرد اضافه کنید. اگر دوست داشتید، مقداری هم سبزیجات معطر خرد‌شده بریزید تا عطر و بوی کوکو بهتر شود. در نهایت، از مایه کوکو به اندازه‌های یکسان برداشته و در روغن داغ سرخ کنید.

3. یتیمچه

یتیمچه

یتیمچه یکی از انواع غذا با بادمجان است که مواد اولیه ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید در مدتی کوتاه آن را در منزل تهیه کنید. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت یتیمچه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه یتیمچه

مواد مورد نیاز برای درست کردن یتیمچه به صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان بزرگ 4 عدد
گوجه‌فرنگی 4 عدد
پیاز 2 عدد
سیر 4 حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه یتیمچه

بادمجان‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت تکه‌های مکعبی کوچک و یکدست، برش بزنید. پیاز نگینی‌شده را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس، سیر رنده‌شده را تفت دهید و کمی بعد، تکه‌های بادمجان را به آن اضافه کنید. وقتی سیر و بادمجان کاملا سرخ شدند، پیاز سرخ‌شده را همراه با گوجه‌فرنگی خرد‌شده در تابه بریزید. حالا نمک و ادویه‌های لازم را اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در نهایت، 1 پیمانه آب در تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا یتیمچه با حرارت کم شعله بپزد و به روغن بیفتد.

4. گراتن بادمجان و سیب زمینی

گراتن بادمجان و سیب زمینی

اگر به‌دنبال غذا با بادمجان و سیب زمینی و پنیر پیتزا هستید، گراتن بادمجان و سیب زمینی را از قلم نیندازید. با این غذا، طعم متفاوتی از یک غذای بادمجانی را تجربه خواهید کرد که شاید یکی از انتخاب‌های همیشگی شما شود. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت این گراتن لذیذ را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان و سیب زمینی

مواد اولیه برای این غذای لذیذ را مطابق جدول زیر فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان دلمه‌ای 4 عدد
گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
پیاز 1 عدد
سیب‌زمینی 4 عدد
پنیر پیتزا به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی به مقدار لازم
شیر 2 لیوان
آرد سفید 2 قاشق سوپخوری
کره 20 گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه گراتن بادمجان و سیب زمینی

برای تهیه این غذا با بادمجان و سیب زمینی، بادمجان‌ها را با پوست یا بدون پوست به صورت حلقه‌ای خرد کنید. با نمک‌پاشی، آب تلخ بادمجان‌ها را بگیرید و بعد از آبکشی و خشک کردن، در روغن سرخ کنید. حالا در تابه‌ای مناسب، پیاز و گوشت چرخ‌کرده را با هم تفت دهید و نمک، ادویه و رب را به آن‌ها اضافه کنید. در ادامه مقداری هم سس بشامل درست کنید و کنار بگذارید. کف ظرف گراتن را با لایه‌ای از بادمجان‌های سرخ‌شده، پر کنید. سپس روی آن‌ها را به ترتیب با لایه‌های سس، پنیر پیتزا، سیب‌زمینی‌های ورقه‌ای و مخلوط گوشت، پوشش دهید. به همین ترتیب ظرف را پر کنید و روی آخرین لایه، پنیر پیتزا و سس بشامل بریزید. گراتن را به مدت 30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد.

5. بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر رسپی‌های بسیار متنوعی دارد که معمولا مربوط به ترکیب مواد میانی آن است. آنچه در ادامه می‌خوانید، یک دستور پخت عالی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه بادمجان شکم پر

برای تهیه این غذا با بادمجان و گوشت چرخ کرده، مواد اولیه جدول زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان‌های شیرین و کوچک 1 کیلو
گوشت چرخ‌کرده 150 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
پنیر پیتزا 50 گرم
قارچ و نخودفرنگی مقداری در صورت تمایل
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و آویشن به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه بادمجان شکم پر

بادمجان‌ها را با آب سرد بشویید و آن‌ها را به صورت طولی از وسط برش بزنید. حالا گوشت داخل بادمجان‌ها را خالی کنید، روی سطح آن‌ها با فرچه آشپزی، روغن بمالید و در فر کبابی کنید. در ادامه، پیاز نگینی را در روغن تفت دهید و مقداری ادویه اضافه کنید. سپس، گوشت چرخ کرده را در تابه حاوی پیاز بریزید و بعد از تغییر رنگ گوشت، رب را اضافه کنید. اگر دوست داشتید، مقداری هم قارچ و نخودفرنگی در تابه بریزید تا مایه بادمجان شکم پر، خوش رنگ و لعاب‌تر شود.

حالا داخل هر بادمجان را با یک لایه پنیر پیتزا، یک لایه مواد گوشتی و دوباره یک لایه پنیر پیتزا پر کنید و آن‌ها را مجددا برای 10 دقیقه داخل فر بگذارید تا پنیرها آب شوند.

6. حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

غذاهای بادمجونی بدون نام بردن از حلیم بادمجان، چیزی کم دارند. اصالت این غذای لذیذ به شهر اصفهان برمی‌گردد، اما در تمام نقاط کشورمان پخته می‌شود. حلیم بادمجان از انواع غذا با بادمجان و برنج است که ارزش غذایی بالا و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه، مواد لازم و دستور تهیه حلیم بادمجان را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان

مواد مورد نیاز برای تهیه حلیم بادمجان به صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 1 کیلو
گوشت گوسفندی 300 گرم
پیاز 3 عدد
سیر 4 تا 5 حبه
عدس 1 پیمانه
برنج 1 پیمانه
گردوی آسیاب‌ شده 100 گرم
کشک 100 گرم
نعنا خشک 2 قاشق سوپخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم بادمجان

بادمجان را پوست بکنید و قاچ بزنید. سپس آن‌ها را نمک‌پاشی و آبکشی کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در ادامه، بادمجان‌ها را خشک کرده، در روغن سرخ کنید و آن‌ها را روی دستمال روغن‌گیر قرار دهید. حالا سیر و پیاز را در تابه‌ای مناسب با روغن تفت دهید و زردچوبه و گوشت‌های تکه‌ای را به آن‌ها اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن مواد، در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید گوشت، کاملا بپزد. در ادامه، گوشت پخته‌شده را پس از سرد شدن، ریش‌ریش کنید. حالا گوشت ریش‌ریش را با بادمجان‌های سرخ‌شده و گردوی آسیاب‌شده در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا گردوها روغن بیندازند. برنج خیس‌خورده و عدس را به صورت جداگانه با آب و کمی نمک بپزید تا کاملا له شوند.

در ادامه، برنج و عدس پخته‌شده را با یک گوشت‌کوب له کنید و در مخلوط بادمجان و گوشت بریزید. باز هم مواد داخل قابلمه را هم بزنید و له کنید تا به شکل ترکیبی یکدست درآیند. در ادامه، مقداری پیازداغ و نعناداغ درست کنید و نصف آن را در قابلمه بریزید؛ بقیه را هم برای تزئین غذا نگه دارید. حالا مقداری آب در قابلمه بریزید و همچنان مواد را هم بزنید تا حلیم بادمجان با حرارت ملایم بپزد و به روغن بیفتد. در نهایت، مقداری کشک رقیق‌شده با آب جوش و زعفران دم‌کرده در قابلمه بریزید و 10 دقیقه بعد آن را از روی حرارت بردارید.

7. گلت بادمجان و قارچ

گلت بادمجان و قارچ

گلت بادمجان طعم دلچسب و ظاهر جذابی دارد و احتمالا دیدن آن شما را به یاد انواع پای و تارت بیندازد. این غذای خوشمزه فرانسوی در دسته انواع غذا با بادمجان بدون گوشت قرار می‌گیرد و می‌تواند انتخاب متفاوتی برای دورهمی‌ها و مهمانی‌ها باشد. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت آن را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گلت بادمجان و قارچ

مواد مورد نیاز را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی 1 عدد
گوجه گیلاسی به مقدار دلخواه
قارچ 2 عدد
کدو (اختیاری) به مقدار دلخواه
پیاز قرمز 1 عدد
سیر 1 حبه
پنیر خامه‌ای یا پنیر فتا 100 گرم
ماست چکیده 2 قاشق غذاخوری
ریحان تازه چند برگ
آویشن ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه از هر کدام، ¼ قاشق چایخوری
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
آرد 1 و 1/3 پیمانه
کره 80 گرم
آب سرد 3 تا 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه گلت بادمجان و قارچ

برای تهیه این غذا، ابتدا خمیر گلت را آماده کنید. برای این کار، کره‌های مکعبی سرد را با آرد، داخل مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا حالتی شبیه خرده نان پیدا کنند. در ادامه، آب یخ را کم کم به این مخلوط اضافه کنید تا خمیر گلت شکل بگیرد. سپس، خمیر را در سلفون بپیچید و حدود نیم ساعت در یخچال استراحت دهید.

برای تهیه فیلینگ میانی گلت، پیاز قرمز و پنیر خامه‌ای را در غذاساز بریزید و به ترتیب، ماست چکیده، برگ‌های ریحان، روغن زیتون، سیر، آویشن و فلفل سیاه را اضافه کنید. بعد از چند پالس، این مخلوط حالت کرمی و یکدست پیدا می‌کند. آن را کنار بگذارید و به سراغ سرخ کردن سبزیجات حلقه‌ای بروید.

در ادامه، خمیر گلت را با وردنه روی کاغذ روغنی به شکل گرد باز کنید. سپس با 2 سانت فاصله از لبه‌های خمیر، فیلینگ پنیری را روی خمیر بکشید و سبزیجات سرخ‌شده را روی آن بچینید. کمی هم پیاز قرمز و گوجه‌گیلاسی برش خرده روی مواد بریزید و لبه‌های خمیر را تا کنید. حالا لبه‌های خمیر را با زرده تخم‌مرغ رومال کنید و کمی دانه کنجد بپاشید. گلت باید مدت 40 دقیقه در فر با دمای 180 درجه بپزد تا آماده سرو شود.

8. گیزاتما (ترکی)

گیزاتما

گیزاتما یا قیزاتما یکی از غذاهای محلی ارومیه و از انواع غذا با کدو و بادمجان است. این غذای لذیذ بیشتر در فصل تابستان پخته می‌شود و نباید سیر و ماست را از دستور آن حذف کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز پخت این غذا با کدو و بادمجان و سیب زمینی را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گیزاتما

مواد اولیه جدول زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 2 عدد
کدو سبز 2 عدد
سیب‌زمینی متوسط 2 عدد
گوجه‌فرنگی متوسط 4 عدد
فلفل دلمه‌ای سبز 1 عدد
هویج 1 عدد
سیر 3 حبه
ماست به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه گیزاتما

بادمجان‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت دلخواه برش بزنید. سپس هر تکه بادمجان را در مقداری ماست بغلطانید تا هنگام سرخ شدن، روغن کمتری جذب کنند. در ادامه، بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید. حالا سیب‌زمینی‌های پوست‌گرفته را هم به صورت دلخواه برش بزنید و پس از آبکشی و خشک کردن، در روغن سرخ کنید و روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. کدوها را هم به ابعاد دلخواه برش بزنید، داخل همان تابه سرخ کنید و در ادامه، روی دستمال بگذارید تا روغنی اضافی کدوها گرفته شود. هویج و فلفل دلمه‌ای را هم برش بزنید و در همان تابه سرخ کنید.

حبه‌های سیر را له کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید و در ادامه به آن، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. حالا گوجه‌های رنده‌شده را هم در مخلوط سیر بریزید و اجازه دهید آب اضافی گوجه‌ها تبخیر شود. در نهایت، تمام صیفی‌جات و سبزیجات سرخ‌شده را در ظرفی مناسب بچینید و روی آن‌ها سس بریزید. این غذا را در کنار ماست و انواع نان، نوش جان کنید.

9. راتاتویی (غذای فرانسوی با بادمجان)

راتاتویی

راتاتویی یک غذای اصیل و قدیمی فرانسوی است که دستور پخت آسانی دارد و می‌تواند انتخابی ایده‌آل در رژیم‌های گیاهخواری باشد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه آن را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه راتاتویی

مواد مورد نیاز برای درست کردن راتاتویی را مطابق جدول زیر آماده کنید. منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 5 عدد
گوجه‌فرنگی 5 عدد
هویج 3 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
سیر 3 حبه
کدو سبز 5 عدد
کرفس 1 ساقه
فلفل تند 2 عدد
فلفل دلمه‌ای رنگی 2 عدد
رزماری یا ریحان ½ لیوان
رب گوجه‌فرنگی 3 قاشق غذاخوری
سس کچاپ 2 قاشق غذاخوری
پودر زیره ¾ قاشق چایخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن زیتون ½ لیوان

طرز تهیه راتاتویی

ابتدا پیاز نگینی را با روغن زیتون تفت دهید تا طلایی شود. سپس، هویج و کرفس خرد‌شده را هم در تابه بریزید و به تفت دادن مواد ادامه دهید. در ادامه، سیر رنده‌شده را اضافه کنید و وقتی عطر سیر بلند شد، رب گوجه و سس کچاپ را هم در تابه بریزید. در ادامه، ادویه‌ها، نمک و مقداری رزماری یا ریحان هم اضافه کنید. حالا فلفل تند و فلفل دلمه‌ای را روی شعله ملایم کباب کنید و کنار بگذارید. کف ظرف فر را با سس رتتویی بپوشانید. حالا بادمجان، گوجه‌فرنگی و کدوهای حلقه‌ای را روی سس بچینید و مقداری هم فلفل کبابی روی آن‌ها قرار دهید. روی ظرف را فویل بکشید و آن را 45 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

10. خورشت قیمه بادمجان

خورشت قیمه بادمجان

محال است که به‌دنبال غذا با بادمجان سرخ شده باشید و سراغی از قیمه بادمجان نگیرید. به خصوص اینکه این غذا در کنار برنج زعفرانی سرو می‌شود و رنگ و لعاب آن، زیبایی سفره شما را دوچندان می‌کند. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت قیمه بادمجان، این خورش لذیذ را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه بادمجان

مواد اولیه این خورشت پرطرفدار و خوشمزه در جدول زیر آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی 8 عدد
گوشت خرد‌شده گوسفند با استخوان 1 کیلوگرم
پیاز 1 عدد
لپه 4 قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی 10 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
غوره به مقدار لازم
دارچین نصف قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه قیمه بادمجان

لپه را بشویید و از 2 ساعت قبل بخیسانید. بادمجان‌ها را هم بشویید و پس از تلخی‌ گرفتن و خشک کردن، در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. در ادامه، تکه‌های گوشت را همراه با پیاز و ادویه در روغن تفت دهید و لپه‌های خیس‌خورده را هم به آن‌ها اضافه کنید. مقداری هم رب گوجه اضافه کنید و وقتی همه مواد خوب تفت خوردند، مقدار کافی آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب خورش شروع به جوشیدن کند.

حالا 5 تا از گوجه‌فرنگی‌ها را رنده کنید و داخل قابلمه خورشت بریزید. اجازه دهید گوشت و لپه با حرارت کم بپزند. در 30 دقیقه پایانی پخت، گوجه‌های باقیمانده را از وسط نصف کنید و همراه با بادمجان‌های سرخ‌شده، دارچین و غوره، داخل خورش بریزید.

11. میرزا قاسمی

میرزا قاسمی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که میرزا قاسمی در رأس فهرست انواع غذا با بادمجان کبابی قرار می‌گیرد. اصلا خیلی‌ها این غذا را با همان عطر و بوی بادمجان کبابی می‌شناسند که عطر فوق‌العاده سیر آن را تکمیل می‌کند. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت میرزا قاسمی را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی

مواد مورد نیاز برای تهیه میرزا قاسمی به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 5 عدد
گوجه‌فرنگی 3 عدد
تخم‌مرغ 2 عدد
سیر 3 حبه
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه میرزاقاسمی

بادمجان‌ها را کبابی کنید، پوست آن‌ها را بگیرید و سپس به صورت ساطوری یا له‌شده درآورید. گوجه‌فرنگی‌ها را هم پوست بگیرید و به صورت پوره‌شده کنار بگذارید. حالا سیرهای رنده‌شده را همراه با ادویه در روغن تفت دهید، تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط سیر و تخم‌مرغ را از تابه خارج کنید و پوره گوجه را در همان تابه تفت دهید. کمی بعد، بادمجان‌های ساطوری را هم اضافه کنید و مقداری هم نمک بزنید. وقتی مخلوط بادمجان و گوجه به روغن افتاد، مخلوط سیر و تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و کمی بعد، تابه را از روی حرارت بردارید.

12. رول بادمجان با پنیر

رول بادمجان با پنیر

در طرز تهیه انواع غذا و پیش غذا با بادمجان ، به رول بادمجان و پنیر می‌رسیم که یک پیش غذای جذاب مجلسی است و می‌توانید به‌عنوان یک شام سبک هم روی آن حساب کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه آن آمده است:

مواد لازم برای تهیه رول بادمجان با پنیر

مواد اولیه این غذا را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 2 تا 3 عدد
سیر 2 حبه
پنیر خامه‌ای 150 گرم
گردو 5 عدد یا بیشتر
جعفری خرد‌شده 2 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ¼ قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه رول بادمجان با پنیر

بادمجان‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. سپس، هر دو طرف آن‌ها را داخل تابه گریل سرخ کنید و کنار بگذارید. برای تهیه مواد میانی رول، ‌تکه‌های کوچک گردو و جعفری خرد‌شده را به پنیر خامه‌ای اضافه کنید و سیر رنده‌شده را هم داخل این مواد بریزید. حالا نمک و فلفل ترکیب قبل را اندازه کرده و آن‌ها را کاملا مخلوط کنید تا یکدست شوند. در نهایت، 1 قاشق از این مواد میانی را روی یک سمت ورقه‌های بادمجان بریزید و شروع به رول کردن آن‌ها کنید.

13. شامی بادمجان

شامی بادمجان

اگر به غذاهای نونی علاقه دارید، این شامی مقوی و لذیذ را حتما امتحان کنید. مجموع زمان آماده‌سازی و پخت آن حدود 1 ساعت طول می‌کشد و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه شامی بادمجان را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه شامی بادمجان

مواد مورد نیاز برای پخت این شامی بادمجان لذیذ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 5 عدد
برنج پخته‌شده ½ پیمانه
پنیر پارمزان ½ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
تخم‌مرغ 2 عدد
پیاز 1 عدد
تره، مرزه و جعفری ساطوری‌شده 150 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه شامی بادمجان

تلخی بادمجان‌های پوست گرفته را بگیرید. سپس آن‌ها را از وسط نصف کرده و در روغن سرخ کنید. در ادامه، بادمجان‌ها را بکوبید، با گوشت چرخ‌کرده، برنج، پیاز رنده‌شده و سبزیجات خرد‌شده مخلوط کنید و مقداری هم نمک و فلفل بزنید. سپس همه مواد را خوب با هم ورز دهید و در نهایت، پنیر پارمزان را هم داخل مواد شامی بریزید. حالا از مایه شامی به اندازه‌های مساوی بردارید، در دست خود شکل دهید و در روغن داغ سرخ کنید.

14. کال کباب

کال کباب

کال کباب در کنار بسیاری از غذاهای شمالی مثل ماهی شکم‌پر، کباب ترش، باقلاقاتق و … دیده می‌شود و نقش چاشنی را دارد. البته به‌عنوان یک پیش‌ غذای بادمجانی هم می‌توانید روی آن حساب کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه آن را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه کل کباب

مواد اولیه کال کباب در جدول زیر آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان کبابی 500 گرم
گردوی آسیاب‌شده ½ پیمانه
آب انار ترش ½ پیمانه
سبزی معطر خرد‌شده شامل (نعنا، خالواش و چوچاق) 3 تا 4 قاشق غذاخوری
سیر رنده‌شده 3 تا 4 قاشق چایخوری
گلپر 1.5 قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
رب انار ترش (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه کال کباب

بادمجان‌ها را کبابی کنید، پوست آن‌ها را بگیرید و سپس با گوشت‌کوب بکوبید تا پوره شوند. در ادامه، گردوی آسیاب‌شده، سیر رنده‌شده، سبزیجات معطر و آب انار ترش را به بادمجان‌ها اضافه کنید و اگر دوست داشتید، مقداری هم رب انار ترش بریزید. در نهایت، نمک و گلپر را اضافه کنید و ظرف کال کباب را چند ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

15. دلمه بادمجان

دلمه بادمجان

عطر سبزیجات این دلمه بادمجان خوشمزه هوش از سر شما می‌پراند. معمولا این غذا با بادمجان را همراه با دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای درست می‌کنند و مقداری از سس دلمه هم کنار آن‌ها می‌ریزند. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دلمه بادمجان را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان

مواد اولیه به صورت جدول زیر است و سبزی دلمه باید شامل نعناع، تره، جعفری، گشنیز، شوید، پیازچه، ترخون، مرزه و ریحان باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان دلمه‌ای متوسط 6 عدد
گوشت چرخ‌کرده 200 گرم
لپه 4 قاشق غذاخوری
برنج 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
پیازداغ ¾ پیمانه
سبزی دلمه 1 کاسه سوپ‌خوری
رب گوجه‌فرنگی 4 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
آبلیمو به مقدار کم
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه بادمجان

لپه‌ای را که از چند ساعت قبل خیسانده‌اید، بپزید. برنج را هم با نصف پیمانه آب و مقدار کافی نمک، نیم‌پز کنید. در تابه‌ای مناسب، پیاز را با گوشت تفت دهید و رب، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید. سپس این مایه گوشتی را با برنج، لپه و سبزیجات خرد‌شده مخلوط کنید.

حالا باید سس دلمه را آماده کنید. برای این کار، پیازداغ و رب را حدود 2 دقیقه در تابه‌ای گود با هم تفت دهید. سپس نمک، فلفل، دارچین و آبلیمو اضافه کنید و در تابه مقداری هم آب بریزید. وقتی مخلوط مواد شروع به جوشیدن کرد، حرارت شعله را ملایم کنید. حالا سر هر بادمجان را به صورت دایره‌ای ببرید و گوشت داخل آن‌ها را خالی کنید. البته باید حدود 1 سانتی‌متر از گوشت داخل بادمجان‌ها باقی بماند. حالا بادمجان‌ها را با مایه میانی پر کنید و آن‌ها را به صورت ایستاده و چسبیده به هم در ظرف سس بچینید. از سر جدا شده بادمجان‌ها هم به عنوان درپوش استفاده کنید. حالا در ظرف را ببندید و اجازه دهید دلمه‌های بادمجان به مدت 1 ساعت با حرارت ملایم بپزند و آماده خوردن شوند.

16. مافین بادمجان

مافین بادمجان

اگر به‌دنبال پیش غذا با بادمجان هستید، این فینگرفود لذیذ و جذاب را امتحان کنید تا زیبایی سفره‌های شما چند‌برابر شود. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت این غذا را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه مافین بادمجان

مواد اولیه تهیه این مافین لذیذ در جدول زیر آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان کبابی 100 گرم
تخم‌مرغ 1 عدد
آرد 100 گرم
ماست 75 گرم
پنیر خامه‌ای 20 گرم (معادل 1 قاشق غذاخوری)
پنیر سفید 60 گرم
جعفری خرد‌شده 2 قاشق غذاخوری
پیازچه خرد‌شده 1 قاشق غذاخوری
پودر سوخاری 10 گرم
بیکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
جوش شیرین ¼ قاشق چایخوری
نمک ½ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز، پودر سیر، پودر کاری و فلفل سیاه از هر کدام، ¼ قاشق چایخوری
روغن مایع 50 گرم

طرز تهیه مافین بادمجان

بادمجان‌ها را بشویید، آن‌ها را روی گاز یا داخل فر کبابی کنید و کنار بگذارید تا سرد شوند. تخم‌مرغ را با همزن بزنید تا حجیم شود؛ سپس به ترتیب، ماست، پنیر خامه‌ای، روغن مایع، ادویه‌ها و پودر سوخاری را اضافه کنید و در هر مرحله، ترکیب را هم بزنید. در ادامه، جوش‌شیرین و بیکینگ‌پودر را داخل آرد بپزید و این ترکیب را روی مواد مافین الک کنید؛ آرد را در حد مخلوط شدن با مواد دیگر هم بزنید. پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را در صافی بگذارید تا آب اضافی بادمجان‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را پوره کنید و در بقیه مواد مافین بریزید.

حالا جعفری خرد‌شده و نمک اضافه کنید و مواد مافین را به اندازه حجم دو سوم، داخل کپسول‌های مخصوص مافین یا کاپ کیک بریزید. روی هر مافین را با مقداری پیازچه خرد‌شده، گوجه‌فرنگی و پنیر مکعبی تزئین کنید و آن‌ها را به مدت 25 تا 30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

17. خورشت ترش واش

خورشت ترش واش

ترش واش نوعی غذا با بادمجان و مرغ است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و شمالی‌ها آن را با نان محلی یا کته زعفرانی سرو می‌کنند. در ادامه، مواد لازم و روش تهیه این خورش لذیذ گیلانی را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه خورش ترش واش

مواد مورد نیاز برای پخت خورشت ترش واش را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 5 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
گوجه‌فرنگی 3 عدد
سینه مرغ 1 عدد
سبزی مخصوص شامل (ترش واش، گشنیز، چوچاق و نعنا) 1 کیلو
رب آلوچه 1 قاشق غذاخوری
رب انار 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ترش واش

بادمجان را بشویید، پوست بگیرید و پس از نمک‌پاشی و تلخی‌گرفتن، آن‌ها را در روغن سرخ کنید. مخلوط سبزی را هم به صورت ریز خرد کنید و کمی در روغن تفت دهید. حالا مرغ را با سیر، پیاز، ادویه‌ها و رب‌ها تفت دهید و 4 لیوان آب اضافه کنید تا مرغ بپزد. در ادامه، سبزی را اضافه کنید و چند دقیقه بعد، گوجه‌فرنگی‌های سرخ‌شده و بادمجان‌ها را هم داخل خورش بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم جا بیفتد.

18. بادمجان پلو قزوین

بادمجان پلو قزوین

قزوینی‌ها این پلوی ترکیبی خوش‌طعم را بیشتر در فصل تابستان می‌پزند و به آن بادمجان لاپلو هم می‌گویند. پخت آن حدود 1 ساعت زمان می‌برد و می‌توان در انتهای کار، برای تزئین غذا از مقداری برنج زعفرانی هم استفاده کرد. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه بادمجان پلو قزوینی

برای درست کردن این پلوی مخلوط سنتی، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
بادمجان متوسط 3 عدد
گوجه فرنگی 8 عدد
گوشت چرخ‌کرده 200 گرم
پیاز درشت 1 عدد
سیر 1 حبه
گرد لیمو 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه بادمجان پلوی قزوینی

بادمجان‌ها را بعد از پوست گرفتن، به صورت حلقه‌ای خرد کنید و نمک بزنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس، بادمجان‌ها را آبکشی کنید و وقتی آب اضافی آن‌ها خارج شد، در روغن سرخ کنید. در ادامه، 5 عدد از گوجه‌فرنگی‌های حلقه‌ای را هم در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز و سیر را همراه با گوشت چرخ‌کرده در روغن تفت دهید و نمک، رب و ادویه‌های لازم را به آن‌ها اضافه کنید. در ادامه، 3 عدد گوجه باقیمانده را پوره کنید و در مخلوط گوشت بریزید. اجازه دهید آب مخلوط کشیده شود و سپس زیر آن را خاموش کنید.

در ادامه، برنج را آبکش کنید. سپس ته‌دیگ مورد نظر را ته قابلمه بگذارید و روی آن یک لایه برنج بریزید. سپس روی برنج را با یک لایه مخلوط گوشتی، یک لایه بادمجان و یک لایه گوجه بپوشانید و مقداری هم گرد لیمو بپاشید؛ این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شوند. سپس برنج را دم بگذارید تا آماده سرو شود.

19. خوراک خاویار بادمجان

خوراک خاویار بادمجان

جالب است بدانید که این غذا با بادمجان ، در گذشته‌های دور مخصوص طبقه اشراف و بزرگان بوده و در عین حال، دستور پخت ساده‌ای دارد. برای شروع کار، مواد لازم را فراهم کنید و به سراغ دستور تهیه بروید:

مواد لازم برای تهیه خاویار بادمجان

مواد اولیه این غذا را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 4 عدد
گوجه‌فرنگی 2 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
سیر 4 حبه
جعفری 50 گرم
آب لیموترش 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه خوراک خاویار بادمجان

بادمجان‌ها و گوجه فرنگی‌ها را بشویید و کبابی کنید. سپس، پوست بادمجان‌ها را بگیرید و گوجه‌ها را به صورت ریز خرد کنید. در ادامه، پیاز نگینی و سیر خلالی را در مقداری روغن زیتون تفت دهید و گوجه‌های خرد‌شده را به آن‌ها اضافه کنید. حالا صبر کنید تا آب مخلوط کشیده شود. سپس نمک و فلفل اضافه کنید و کمی بعد، بادمجان‌های ساطوری‌شده را هم در خوراک بریزید. در نهایت، جعفری خرد‌شده و آب لیموترش را اضافه کنید و 10 دقیقه درب تابه را بگذارید تا با حرارت کم، بپزد و جا بیفتد. در صورت تمایل، مقداری رب گوجه را هم جداگانه تفت دهید و در مواد خاویار بادمجان بریزید.

20. لازانیای بادمجان

لازانیای بادمجان

اگر عاشق لازانیا هستید و دوست دارید یک نمونه گیاهی و بسیار لذیذ این غذا را امتحان کنید، لازانیای بادمجان را از دست ندهید. درست کردن این غذای خوشمزه، بیشتر از یک ساعت وقت می‌برد، اما این صرف وقت، ارزش چشیدن این طعم فوق‌العاده را دارد. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه لازانیای بادمجان

مواد مورد نیاز به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 3 عدد
لازانیا 1 بسته
قارچ 200 گرم
فلفل دلمه‌ای 1 عدد
سیر 1 حبه
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
شیر 2 لیوان
آرد 2 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
پنیر پیتزا به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و آویشن به مقدار لازم

دستور تهیه لازانیای بادمجان

ابتدا مراحل شستن، پوست گرفتن، نمک‌پاشی و آبکشی را در مورد بادمجان‌ها انجام دهید و سپس آن‌ها را در روغن سرخ کنید. ورقه‌های قارچ را در روغن با حرارت زیاد تفت دهید و فلفل‌ دلمه‌ای‌های خلالی را هم به آن‌ها اضافه کنید. در ادامه، سیر رنده‌شده را با نمک و ادویه‌ها داخل تابه بریزید و چند دقیقه بعد، رب گوجه را هم اضافه کنید. حالا بادمجان‌های سرخ‌شده را با مقداری آب در تابه بریزید و اجازه دهید آب درون تابه تبخیر شود. سپس، مقداری سس بشامل درست کنید و کنار بگذارید. ورقه‌های لازانیا را هم بپزید و آبکش کنید.

حالا کف و دیواره‌های ظرف نشکن را ب سس بشامل آغشته کنید و یک لایه لازانیا کف ظرف بچینید. در ادامه و به ترتیب، ظرف را با لایه‌های سس بشامل، سبزیجات، پنیر پیتزا و ورقه‌های لازانیا پر کنید و این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. در نهایت روی غذا را با سس بشامل و پنیر پیتزا بپوشانید و روی ظرف یک لایه فویل بکشید. ظرف را به مدت 30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و در دقایق پایانی پخت از گریل استفاده کنید.

21. باباقنوش

باباقنوش

یک انتخاب دیگر از انواع پیش غذا با بادمجان ، باباقنوش است که به آن بابا‌گانوش و بابا‌غنوج هم می‌گویند و میان اهالی خاورمیانه، بخصوص لبنان و کشورهای عربی، طرفداران زیادی دارد. حتی می‌توانید باباقنوش را به‌عنوان دیپ در کنار انواع فینگرفودها سرو کنید و از طعم خاص و دلپذیر آن لذت ببرید. در ادامه، مواد لازم و دستور پخت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه باباقنوش

مواد اولیه را به ترتیب جدول زیر فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 6 عدد
سیر 6 حبه
پیازچه 4 عدد
ارده 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری
لیموترش 1 عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه باباقنوش

بادمجان‌ها را بشویید و کبابی کنید. سپس پوست آن‌ها را جدا کنید و چند دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی خارج شود. حالا حبه‌های سیر را با پیازچه خرد‌شده و بادمجان‌ها داخل مخلوط‌کن بریزید و آب لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی شبیه پوره درست شود. به همین سادگی، باباقنوش خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

22. کاپوناتای بادمجان

کاپوناتای بادمجان

کاپوناتای بادمجان یک غذای ترش و شیرین گیاهی است که در سیسیل ایتالیا به‌عنوان یک غذای محلی طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه آن، مواد لازم را آماده کنید و به سراغ روش پخت بروید:

مواد لازم برای تهیه کاپوناتای بادمجان

مواد لازم برای پخت کاپوناتای بادمجان به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 800 گرم
گوجه‌فرنگی خرد‌شده بدون پوست 500 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
ساقه کرفس 1 عدد
زیتون سبز خرد‌شده 100 گرم
سرکه ¼ لیوان
روغن مایع (ترجیحا روغن زیتون) ¼ لیوان
شکر 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کاپوناتای بادمجان

بادمجان‌ها را خرد کنید و تلخی آن‌ها را با نمک پاشی بگیرید. سپس آن‌ها را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در ادامه، بادمجان‌ها را روی یک دستمال مخصوص آشپزی بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود. حالا پیاز خرد‌شده را تفت دهید و در ادامه، ساقه کرفس و گوجه‌فرنگی‌ها را هم اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. حالا نمک و فلفل غذا را اندازه کنید. پس از آن به ترتیب، شکر، سرکه و زیتون خرد‌شده را هم در تابه بریزید و در نهایت، بادمجان‌ها را اضافه کنید. مخلوط مواد را هم بزنید و حدود 10 دقیقه زمان دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و غذای بادمجونی و لذیذ شما آماده شود.

طعم انواع غذا با بادمجان را در کنار اسنپ فود تجربه کنید…

در این مقاله، انواع طرز تهیه غذا با بادمجان را با هم خواندیم تا دیگر نپرسید با بادمجان چی درست کنم. با‌این‌حال، اگر روز پرمشغله‌ای داشته‌اید و فرصت آشپزی ندارید، با اسنپ فود، انواع غذا با بادمجان را به صورت گرم و تازه به خانه خود بیاورید و از لذت یک خرید امن و راحت اینترنتی بهره‌مند شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود