آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دلمه بادمجان
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه با طعم اصیل

زهرا دهقان 30 خرداد 1401 4 دقیقه

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای که می‌توانید در آشپزخانه منزل خود تهیه کنید و یک غذای کاملا مجلسی نیز محسوب می‌شود، دلمه بادمجان است. انواع دلمه بادمجان را می‌توان با استفاده از مواد اولیه تا حدودی متفاوت تهیه کرد و البته طعم همه آن‌ها فوق العاده به نظر می‌رسد. در این مطلب طرز تهیه دلمه بادمجان را دنبال کرده و فوت و فن‌های آن را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دلمه بادمجان
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی  30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

دلمه بادمجان

دلمه بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه است که با داشتن ترکیب مواد دلمه و خود بادمجان، جذابیت زیادی دارد. این غذا را می‌توان برای هر دو وعده ناهار و شام سرو کرده و در کنار دیگر انواع دلمه، چون دلمه فلفل، دلمه گوجه فرنگی و … قرار داد.

مواد اولیه برای درست کردن دلمه بادمجان

برای آن که بتوانید دلمه بادمجان خوشمزه و بی نقصی آماده کنید، به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان دلمه‌ای پنج عدد
گوشت قیمه‌ای نیم کیلوگرم
سبزی دلمه بادمجان دو پیمانه
پیاز یک عدد
رب چهار قاشق غذاخوری
لپه دویست گرم
پیازچه ده عدد
زردچوبه به میزان کافی
نمک به میزان کافی
فلفل سیاه به میزان کافی
روغن به میزان کافی

لازم به ذکر است که برخی افراد به لپه علاقه‌ای نداشته و در این صورت می‌توانید طرز تهیه دلمه بادمجان بدون لپه را دنبال کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان در منزلطرز تهیه دلمه بادمجان در منزل

برای تهیه دلمه بادمجان شکم پر، لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید. مراحل تهیه این دلمه نیز شبیه به دلمه فلفل بوده و تفاوت چندانی ندارد.

  • مرحله اول:پیش از هر کاری بادمجان‌ها را شسته و به آرامی محتویات داخل آن‌ها را تخلیه کنید و کمی نمک بزنید. دقت داشته باشید که این محتویات بادمجان را دور نریزید، زیرا آن‌ها را در مراحل بعدی نیاز خواهید داشت.
  • مرحله دوم: پیاز را شسته و به صورت نگینی خرد کنید. حالا پیازهای خرد شده را در یک تابه یا قابلمه ریخته و تفت دهید. پس از کمی تفت خوردن پیازها، به آن‌ها زردچوبه بزنید تا طلایی رنگ شوند.
  • مرحله سوم: سپس گوشت خرد شده را به همراه ادویه‌های لازم یعنی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به پیازهای سرخ شده اضافه کرده و باز تفت بدهید تا خامی گوشت و لپه، گرفته شود.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت به اضافه کردن رب می‌رسد. دقت داشته باشید که بعد از اضافه کردن رب، نیز باید به تفت دادن ادامه دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. لازم است که رب را هم بزنید تا با یک جا ماندن، ته نگیرد.
  • مرحله پنجم: سپس بادمجان‌ها را در یک تابه دیگر، در روغن سرخ کنید و مراقب باشید پوست بادمجان آسیبی نبیند. برای سرخ کردن بادمجان و جلوگیری از هدررفت روغن زیاد، خوب است که ابتدا به کمک یک دستمال بدون پرز و خشک، آب میان بافتی بادمجان‌ها را گرفته و سپس آن‌ها را تک به تک داخل تابه بیندازید. سپس آن‌ها را با دقت از داخل روغن بیرون آورده و در یک سینی قرار دهید تا در کنار هم فرم اولیه خود را حفظ کنند.
  • مرحله ششم: حالا داخل قابلمه و روی محتویات آن، آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا خورشت قیمه شما پخته شود. (دقت داشته باشید که برای این خورشت قیمه، لیمو عمانی اضافه نمی‌کنیم.)مراحل طرز تهیه دلمه بادمجان
  • مرحله هفتم:سبزی دلمه را به همراه پیازچه‌ها خرد و ساطوری کرده و آماده بگذارید.
  • مرحله هشتم: پس از آن که خورشت پخته شد، سبزی دلمه بادمجان را به همراه دو پیمانه برنج، به آن اضافه کرده و بگذارید کمی دیگر بجوشد تا برنج به حالت نیم پز برسد.
  • مرحله نهم: به مرحله نهم از طرز تهیه دلمه بادمجان رسیدیم. حالا داخل بادمجان‌ها را با این مواد آماده شده پر کرده و درپوش یا همان سر بادمجان را در جای خود قرار دهید.
  • مرحله دهم:زمانی که همه بادمجان‌ها را پر کردید، آن‌ها را در یک قابلمه کنار هم طوری قرار دهید که حین پخت تکان نخورده و دچار مشکلی نشوند.
  • مرحله یادزهم:حالا تمام محتویات بادمجان‌ها که در مرحله اولیه تخلیه کرده بودید را کف قابلمه ریخته و دور تا دور بادمجان‌ها قرار دهید. این در حقیقت طرز تهیه سس دلمه بادمجان است که با کمی تفت داده شدن و غلظت پیدا کردن با آب رب تفت داده شده، طعم عالی به خود خواهد گرفت.
  • مرحله یازدهم:تنها چند قاشق غذاخوری آب داخل قابلمه ریخته و درب آن را بگذارید. این قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شده و دلمه بادمجان شما آماده سرو گردد.

دستور پخت دلمه بادمجان تبریزیدستور پخت دلمه بادمجان تبریزی

طرز تهیه این نوع دلمه به روش تبریزی تفاوت زیادی ندارد. در واقع در تهیه دلمه بادمجان تبریزی، به جای استفاده از گوشت قیمه‌ای، از گوشت چرخ کرده استفاده شده و طعم آن، آن قدرها تفاوتی ندارد. به کار بردن گوشت چرخ کرده باعث می‌شود که مایه این دلمه، یکدست‌تر شده و سرخ کردن و پخت گوشت نیز به لحاظ چرخ کرده بودن، بارها راحت‌تر باشد.

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل

شما می‌توانید به راحتی تمام این مراحل گفته شده در بالا را با فلفل دلمه سبز، نارنجی، زرد و قرمز نیز تکرار کرده و به این ترتیب دلمه گوجه، بادمجان و فلفل ترکیبی تهیه کنید که طعم و ظاهر به مراتب بهتر و جذاب‌تری خواهد داشت. در حقیقت طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه نیز تفاوت خاصی با بادمجان دلمه‌ای ندارد.

سفارش آنلاین غذا دلمه بادمجان در اسنپ فود

نحوه درست کردن دلمه بادمجان را به صورت مرحله به مرحبه برایتان توضیح دادیم. همان طور که در بالا مشاهده کردید مراحل  تهیه دلمه بادمجان زمان گیر و تا حدودی پرکار است. خبر خوب این که شما می‌توانید به راحتی نسبت به سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود اقدام کرده و انواع دلمه بادمجان یا دلمه بادمجان و فلفل را از بهترین رستوران‌ها درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود