آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (3 امتیاز)
6

آش اسپه شله؛ غذایی خوشمزه در فرهنگ غذایی استان گلستان

ترمه افضلی 20 تیر 1402 5 دقیقه

منوی غذایی ایران بسیار متنوع بوده و فرهنگ غذایی شرق تا غرب و شمال تا جنوب ایران، از آستارا گرفته تا چابهار پر از غذاهای محلی است که بی‌شک می‌توانند شما را سر ذوق بیاورند. هدف ما در این گروه مقالات از آموزش غذا، آشنایی شما با گروهی از غذاهای محلی است که کمتر به آن پرداخته شده است؛ یعنی آش محلی استان گلستان.

فرهنگ غذایی استان گلستان سرشار از غذاهای مقوی برای آب‌وهوای سرد یعنی آب‌و هوای غالب همین استان است و در این استان آش‌ها دسته مهمی در سفره رنگین مردمان گلستان هستند؛ از هلی آش و آش ماست گرگانی گرفته تا آش اسپه شله گرگان که در این مقاله تهیه آن آموزش داده می‌شود؛ انواع آش گرگانی بهترین انتخاب‌های روزهای سرد سال هستند.

 

فرهنگ غذایی استان گلستان هر مسافری را سر ذوق می‌آورد.

 

البته که فرهنگ بی‌نظیر سفره‌ی استان گلستان تنها به این آش‌ها ختم نشده و طیف وسیعی از بشقاب‌های مختلف که می‌تواند انتخاب‌های بی‌نظیری برای وعده‌های مختلف غذایی باشند در این فرهنگ جا دارد. تنها کافی است نگاهی به طرز تهیه ته چین اسفناج شهر گرگان بیندازید تا با یک غذای بی‌نظیر آشنا شوید.

 

 

تنوع آش در استان گلستان شاید در کشور بی‌رقیب باشد.

آش‌ها دسته مهمی در غذاهای ایرانی هستند که معمولا این قابلیت را دارند که در تمامی وعده‌ها مصرف شوند، بعضی از آش‌ها مانند آش سبزی شیرازی بیشتر در وعده صبحانه و بعضی آش‌ها مانند آش رشته در وعده‌های ناهار و شام بیشتر مصرف می‌شوند اما به طورکل همه آش‌ها را میتوان در تمامی وعده‌های اصلی و حتی فرعی مصرف کرد.

آش اسپه شله گرگان که مناسب مصرف در فصول سرماست به شدت مقوی بوده و میتواند انتخاب مناسبی برای دورهمی‌های پاییزه یا زمستانه شما باشد. در ادامه به طرز تهیه اسپه شله می‌پردازیم.

 

همانطور که می‌دانید غلظت مناسب آش‌ها کار ساده‌ای نیست و با عجله داشتن نمی‌توان آش مناسبی تهیه کرد‌؛ آش به طور کلی همچون معجونی بر پایه آب بوده که غلظتی بیشتر از سوپ دارد و بسیار مقوی بوده پس انتظار نداشته باشید با رعایت نکردن دستورهای دقیق و مقادیر زیاد یا کم آب و یا شعله زیاد و شتاب در پخت به آش اسپه شله مناسب برسید.

 

تنوع غذایی در استان گلستان

واقع شدن در جلگه دریای خزر و گسترش مناسب در خط ساحلی این دریا باعث رونق کشاورزی در استان زیبای‌ گلستان شده است. علاوه بر این با همنشینی با دریای خزر طیف وسیعی از آبزیان در سفره غذایی این استان حضور دارند. با این‌حال برخلاف فرهنگ غذایی گیلان، به علت دور بودن از پایتخت و همچنین مرکز ایران، فرهنگ غذایی گلستان مورد غفلت واقع شده است.

شما نیز اگر در سفر به این استان به سر می‌برید یا در این استان ساکن هستید می‌توانید در اسنپ فود به منوی رستوران‌های مختلف دسترسی پیدا کنید؛ مخصوصاً اگر در گرگان ساکنید به این لینک مراجعه کنید: سفارش غذا گرگان

طبیعت بی‌نظیر گلستان، دلیل بی‌نظیر بودن بسیاری از غذاهای این استان است.

 

نکات مهم طرز تهیه آش اسپه شله

*آش اسپه شله بهتر است با مواد کاملا تازه تهیه شود و از استفاده از مواد اولیه فریز شده پرهیز شود. مواد اولیه این آش شامل برنج، انار ترش و سبزیجات تازه معطر نظیر گیشنیز، جعفری، اسفناج و شوید است.

*در مورد سبزیجات معطر این آش تاکید ما بر استفاده از سبزیجات ارگانیک و کاملا تازه است؛ هرچه سبزیجات تازه‌تری استفاده کنید عطر و طعم بهتری را در آش اسپه شله گرگان شاهد خواهید بود.

*همانطور که بالاتر گفتیم غلظت مناسب در آش هنگامی به‌دست می‌آید که با ملایمت پخته شود. از پختن این آش بر روی شعله زیاد پرهیز کنید؛ عجله در پخت آش قطعا کار شیطان است. سعی کنید آش اسپه شله را روی حرارت ملایم اجاق بپزید.

*برای غلظت مناسب صبر پیشه کنید و از اضافه کردن‌های غیرضروری آب پرهیز کنید؛ در صورتی که مجبور به این کار شدید پیشنهاد ما آب جوشیده کتری است.

*تزئین و آرایش مناسب غذا از هنرهای مهم در آشپزی است که بی‌شک در اشتهای میهمان و میزبان تاثیر مهمی می‌گذارد. برای سرو مناسب این غذا می‌توانید از گردو، انار تازه و رب انار استفاده کنید.

* برای نگهداری باقی‌مانده آش به هیچ عنوان آش را به صورت داغ در یخچال نگذارید. ابتدا اجازه دهید آش و ظرف آن با محیط هم دما شوند سپس آش را در قابلمه در بسته به یخچال منتقل کنید.

*اگر شما هم مثل بسیاری از آشپزهای ایرانی فکر می‌کنید جنس ظرف در پخت بهتر غذا تاثیر به‌سزایی دارد، پیشنهاد قطعی ما استفاده از ظرف مسی برای پخت بهتر این غذاست چرا که حتی حس واقعی آش پختن را هم بهتر منتقل می‌کند.

*رمز آش ایرانی خرد کردن درشت سبزیجات و بدون ساقه است؛ درست است؟

برای پخت آش اسپه شله آماده‌اید؟

‎طرز تهیه آش اسپه شله

 ۱۵۰ تا ۲۵۰ کالری میزان کالری در هر 100 گرم
۱۰ دقیقه زمان آماده سازی
۱۶۰ دقیقه زمان پخت غذا
۵ نفر تعداد نفرات

 

برای تهیه این غذا مواد اولیه به شرح زیر است:

۲ پیمانه انار ترش
۱ پیمانه برنج
نیم کیلو سبزی معطر
۲ قاشق غذاخوری نعنا خشک
به مقدار نیاز مطابق با ذائقه شکر و نمک

 

 

مرحله اول:

رمز پخت، خیس خوردن برنج از مدت زمانی معلوم قبل از پخت است. این مدت زمان خیس خوردن قبل از پخت برنج معمولا بسته به کشت و نوع برنج متفاوت بوده و بهترین زمان آن تجربی به‌دست می‌آید. پس بهتر است هنگام خرید با فروشنده برنج مشورت کنید و یا از برنجی برای پخت این آش استفاده کنید که با آن آشنا هستید.

برنج را بسته به تجربه خود از مدتی قبل درآب بگذارید تا خیس باشد. سبزی های آش را بشویید و اجازه دهید تا آب آن‌ها به طور کامل برود. سبزیجات مورد نیاز عبارتند از سبزیجات تازه معطر نظیر گیشنیز، جعفری، اسفناج و شوید. سپس سبزیجات را بدون ساقه و درشت خورد کنید.

مرحله دوم

یک قابلمه آب بار بگذارید تا برنج را بپزید. برنجی که خیساندید را در آب بپزید تا نرم شود. پس از نرم شدن مقدار کافی نمک به برنج خود اضافه کنید. وقتی برنج نرم شد سبزیجات را نیز اضافه کنید تا با برنج به روی شعله قل بزنند.

مرحله سوم

دانه‌های انار را با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب بکوبید و له کنید تا مایعی از مخلوط دانه و آب انار به دست آید. اینجا زمان اضافه کردن شکر و نعناست؛ حالا خوب هم بزنید تا ترکیب مورد نظر به حدی برسد که دانه‌‌های شکر کامل حل شده باشند.

مرحله چهارم

در اصطلاح آشپزی ایرانی به وضعیت مطلوب و مناسب غذا از حیث غلظت می‌گویند قوام مناسب را دارد؛ حال شما نیز اجازه دهید ترکیب برنج و سبزی به حدی بپزد و غلیظ شود که آش به قوام مناسب برسد. اینجا زمان اضافه کردن ترکیب انار و شکر و نعناست.

کافی است تا آش چند قل دیگر بزند و پس از کمی هم زدن شعله را خاموش کنید. ظرف مناسب برای سرو آش را بیاورید و آش را به آن انتقال دهید. روی آش را میتوانید با گردو، انار، رب انار و یا نعنا داغ تزئین کنید.

کلام آخر

در این مطلب طرز تهیه آش اسپه شله گرگانی به طور کامل توضیح داده شد. اگر به پخت غذاهای متنوع از فرهنگ‌هایی غذایی متفاوت با اقلیم خود علاقه دارید، همین الان مواد اولیه این آش خوشمزه را سفارش دهید و با پخت آن تجربه‌ای لذت‌بخش در کنار عزیزانتان رقم بزنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

poyane ntezaie
21 آبان 1402

سلام مواد اولیه آش اسپه شله میشه بگید مرسی

  • snappfoodadmin
    21 آبان 1402

    سلام مواد اولیه درست کردن آش اسپه شله : انار ترش، برنج ، نعنا خشک و شکر و نمک و سبزی معطر گیشنیز، جعفری، اسفناج و شوید است و برای تزئین گردو، انار تازه و رب انار استفاده کنید در صورت تمایل می توانید این غذای خوشمزه را از اسنپ فود خرید کنید https://snappfood.ir/

rahmani janan
17 آبان 1402

سلام مواد اولیه آش اسپه شله چیا هستش از لحاظ هزینه ای مرقون بصرفه هستش

  • snappfoodadmin
    17 آبان 1402

    سلام مواد اولیه درست کردن آش اسپه شله : انار ترش، برنج ، نعنا خشک و شکر و نمک و سبزی معطر گیشنیز، جعفری، اسفناج و شوید است و برای تزئین گردو، انار تازه و رب انار استفاده کنید.هزینه تهیه این آش با توجه به دردسری راحت به مواد اولیه این نوع آش تقریبا به صرفه هست

سکینه سرافی
22 مهر 1402

سلام آش اسپه شله چیکار کنم که غلیظ بشه

  • snappfoodadmin
    22 مهر 1402

    سلام برای داشتن یک آش اسپه شله غلیظ باید این غذا را با صبر و ارامش پخت کنید چون غلظت مناسب در آش هنگامی به‌دست می‌آید که با ملایمت پخته شود

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود