آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
6

بورک؛ غذایی پرطرفدار بین فرهنگ‌های مختلف

ترمه افضلی 20 تیر 1402 5 دقیقه

طرز تهیه بورک گرگانی، یک پیراشکی سنتی و اصیل

گرگان یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان گلستان است که طبیعت بکر و بی نظیری دارد. همچنین این شهر بهشتی غذاهای متنوع محلی و سنتی فراوانی دارد که رضایت هر نوع سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند.

بورک استان گلستان از جمله محبوب‌ترین غذاهای این منطقه است. اگر قصد سفر به گرگان را دارید توصیه می‌کنیم تجربه چشیدن این غذای خوشمزه را به هیچ عنوان از دست ندهید. بورک یکی از غذاهای سنتی و اصیل ترکمن‌های شرق گلستان است. بورک گرگانی شبیه انواع بورکی است که در ترکیه نیز طرفداران زیادی دارد.

بورک؛ غذایی پرطرفدار بین فرهنگ‌های مختلف

از بورک می‌توان به عنوان پیش غذا و یا حتی غذای اصلی استفاده کرد. این غذای خوشمزه انواع مختلفی دارد و می‌توان با استفاده از مواد اولیه متنوعی آن را تهیه کرد؛ مثل بورک اسفناج که یکی از معروف‌ترین انواع بورک است.

به همین جهت یک پیشنهاد عالی برای شما است زیرا می‌توانید با هر مواد اولیه‌ای که در منزل دارید همین حالا آن را تهیه کنید! بورک گرگانی عموما از گوشت تهیه می‌شود و خمیری شبیه به پیراشکی دارد اما چیزی که آن را متمایز می‌کند خمیر مخصوصی است که با روشی متفاوت تهیه می‌شود. در ادامه به طرز تهیه بورک گرگان یا همان استان گلستان خواهیم پرداخت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به پخت و امتحان کردن غذاهای محلی علاقه دارید، مقاله انواع غذای محلی گرگان، خوراک شماست!

طرز تهیه بورک استان گلستان

همان طور که اشاره کردیم، بخش مهم در طرز تهیه بورک گرگانی، آماده سازی خمیر مخصوص آن است. پس از تهیه یک خمیر مطلوب شما می‌توانید با هر موادی که دوست دارید داخل آن را پر کرده و بورک مورد علاقه خود را درست کنید. در ادامه همه نکات لازم برای تهیه این خمیر جذاب را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

میزان کالری در هر 100 گرم 150 کالری
مدت زمان آماده سازی 30 دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت 25 دقیقه
تعداد نفرات 5 تا 6 نفر

 

بورک را می‌توان به همراه انواع سس‌های متنوع سرو کرد.

قبل از هرچیز مواد زیر را برای تهیه یک بورک جذاب آماده می‌کنیم:

  • مواد لازم برای تهیه خمیر
مواد لازم میزان لازم
تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 لیوان
مایه خمیر فوری 1 قاشق غذا خوری
آب ولرم ¼ لیوان
نمک ¼ قاشق مربا خوری
آرد 1 کیلوگرم
روغن مایع 1 لیوان

 

  • مواد لازم برای داخل بورک گرگانی
مواد لازم میزان لازم
گوشت 200 گرم
سیب زمینی 3 عدد متوسط
پیاز 1 عدد متوسط
نمک و فلفل به مقدار لازم

 

مراحل تهیه بورک استان گلستان

مراحل تهیه بورک استان گلستان به این ترتیب است:

مرحله اول

در ابتدا برای تهیه خمیر بورک، داخل یک ظرف مناسب یک چهارم آب ولرم را ریخته و سپس مایه خمیر فوری را به آن اضافه می‌کنیم. روی ظرف را پوشانده و به آن 15 دقیقه زمان می‌دهیم تا استراحت کرده و عمل بیاید.

مرحله دوم

بعد از حدود 15 دقیقه به مایه خمیر عمل آمده، شیر، روغن، تخم مرغ، شکر و نمک را اضافه می‌کنیم. سپس آرد را دو مرتبه الک کرده و کم کم به باقی مواد اضافه می‌کنیم. بعد از هر مرحله اضافه کردن آرد خمیر را به آرامی ورز می‌دهیم. بعد از اضافه کردن همه آرد، حدود 20 دقیقه مجدد خمیر را ورز می‌دهیم. در آخر روی خمیر را می‌پوشانیم و به آن دو ساعت زمان می‌دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله سوم

مدت زمان استراحت خمیر، فرصت مناسبی برای آماده‌سازی مواد داخل بورک گرگانی ما است. تهیه مواد داخل بورک به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش سیب زمینی‌ها است که ابتدا آن را به خوبی می‌پزیم. سپس پوست آن‌ها را گرفته و رنده‌شان می‌کنیم. اگر دوست دارید تکه‌های سیب زمینی را زیر دندان حس کنید آن‌ها را نگینی خرد کنید.

شما می‌توانید از انواع سبزیجات در تهیه بورک‌های خود استفاده کنید.

در بخش دیگر، پیاز ها را خلالی برش داده و در تابه کمی تفت می‌دهیم. بعد از اینکه پیازها کمی سبک شدند، گوشت چرخ کرده را نیز به تابه اضافه می‌کنیم. بعد از اینکه همه مواد به خوبی سرخ شدند، بعد از خنک شدن مواد داخل تابه، سیب زمینی‌ها را به همراه نمک و فلفل به ترکیب گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم.

همه مواد را با دست کمی ورز می‌دهیم. در طرز تهیه اصلی بورک گرگانی فقط از نمک و فلفل به عنوان چاشنی استفاده می‌شود ولی شما در صورت تمایل می‌توانید از پودر سیر یا پاپریکا نیز استفاده کنید.

اگر خوردن غذاهای گوشتی را دوست دارید، ترچلو یا قارون آتی گرگان، یکی دیگر از پیشنهادات فوق العاده ما به شما است که قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد.

مرحله چهارم

روی سطح کار خود کمی آرد می‌پاشیم و خمیر آماده شده را به آرامی باز می‌کنیم. بعد از اینکه به کمک وردنه خمیر بورک به خوبی پهن و یکدست شد، با استفاده از قالب‌های دایره‌ای یا یک لیوان، خمیر را برش می‌زنیم.

وسط هر خمیر برش خورده را به وسیله قاشق از مواد آماده شده ریخته و سپس دو سر خمیر را روی هم قرار می‌دهیم و به خوبی می‌بندیم. این کار را ادامه می‌دهیم تا همه بورک‌ها آماده شوند. نکته مهم در این مرحله این است که خمیر بورک در مجاورت با هوا به سرعت خشک می‌شود؛ به همین خاطر باید روی خمیر و بورک‌های آماده شده به وسیله یک پارچه تمیز بپوشانیم تا هوا به آن نخورد.

مرحله پنجم

برای پخت بورک‌ها می‌توانیم از دو شیوه استفاده کنیم. می‌توان به شیوه اصلی آن‌ها را داخل روغن داغ سرخ کنیم که حدودا برای هر بورک 15 دقیقه زمان لازم است تا به خوبی سرخ بشود. پس از سرخ شدن بورک‌ها حتما روغن اضافی آن‌ها را باید به کمک دستمال‌های روغن گیر یا آبکش گرفت.

همچنین می‌توان بورک‌ها را داخل سینی فر چیده و آن‌ها را به مدت 20 تا 25 دقیقه داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهیم. نوش جان! بورک گرگانی شما آماده سرو کردن است.

نکته‌ای که لازم است در این مرحله مد نظر قرار دهید، ضخامت خمیر بورک است. اگر قصد سرخ کردن بورک‌ها را دارید ضخامت خمیر را کمتر کنید اما اگر دوست دارید آن‌ها را با کمک فر آماده کنید، کمی ضخامت خمیر بورک را بیشتر کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید روی سطح بورک‌ها تخم خرفه و یا کنجد هم بپاشید.

استفاده از کنجد و تخم خرفه علاوه بر این که بورک‌های ما را تزئین می‌کند، آن‌ها را مغذی‌تر نیز می‌کند!

قبل‌تر هم توضیح دادیم که مواد داخل بورک کاملا به سلیقه شما می‌تواند تغییر کند. به عنوان مثال شما می‌توانید از سوسیس، ژامبون و یا مرغ به جای گوشت استفاده کنید و یا کمی سبزیجات به این مواد اضافه کنید؛ سبزیجاتی مثل اسفناج، فلفل دلمه‌ای، ذرت، قارچ و … . در بخش‌های از گرگان در بورک‌ها سبزیجات معطر محلی استفاده می‌شود که طعم و عطر فوق العاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

شما می‌توانید همه مراحل بالا را باچند کلیک انجام بدهید! کافی است با سفارش غذا گرگان غذای محبوب خودتان را سفارش بدهید تا در کوتاه‌ترین زمان به شما تحویل داده شود.

و در آخر

ما در این مقاله به طول کامل و مفصل به معرفی بورک استان گلستان پرداختیم و طرز تهیه آن را مرحله به مرحله توضیح دادیم. همان طور که دیدید این غذای خوشمزه در انواع مختلفی تهیه می‌شود و می‌تواند دنیایی از طعم‌های جدید را به شما هدیه کند.

شما به راحتی می‌توانید با تهیه این غذا تنوع دلپذیری را در پذیرایی از مهمان‌های خود ایجاد کنید. شما ترجیح می‌دهید از چه موادی در تهیه بورک خود استفاده کنید؟ آیا دوست دارید طرز تهیه بورک گرگانی را جلو ببرید یا در آن تغییراتی بدهید؟ منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

زبیحی
13 شهریور 1402

برای جلوگیری از خشک شدن خمیر بورک چه کنیم

  • snappfoodadmin
    13 شهریور 1402

    سلام نکته مهم در درست کردن خمیر بورک اینکه خمیر بورک در مجاورت با هوا به سرعت خشک می‌شود و باید روی خمیر و بورک‌های آماده شده به وسیله یک پارچه تمیز بپوشانیم تا هوا به آن نخورد.

saahaarmardi
11 شهریور 1402

سلام ضخامت خمیر بورک باید چقدر باشد

  • snappfoodadmin
    11 شهریور 1402

    سلام ضخامت خمیر بورک بستگی بهنوع آماده سازی و نحوه ای پخت بورک دارد: اگر قصد سرخ کردن بورک‌ها را دارید ضخامت خمیر را کمتر کنید اما اگر دوست دارید آن‌ها را با کمک فر آماده کنید، کمی ضخامت خمیر بورک را بیشتر کنید

راضیه
11 شهریور 1402

سلام مواد لازم اولیه برای تهیه خمیر بورک چیا هستند

  • snappfoodadmin
    11 شهریور 1402

    سلام مواد لازم و اولیه درست کردن و پخت خمیر بورک : مایه خمیر فوری،تخم مرغ ،شیر ،آب ولرم ،نمک ،آرد، روغن مایع است

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود