آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (3 امتیاز)
5

طرز آماده سازی و تهیه ته‌چین اسفناج شهر گرگان

ترمه افضلی 20 تیر 1402 6 دقیقه

پخت و تهیه غذاهای‌محلی شهرها و استان‌های مختلف ایران همواره از علایق آشپزها و تمام طرفداران غذای ایرانی در هرکجای این کره‌خاکی است. در راستای معرفی غذاهای‌محلی ایران امروز به سراغ یک غذای محلی شهر گرگان رفتیم و قرار است یک غذای مجلسی و بسیار خاص در این مطلب آموزش داده‌شود.

 

غذاهای محلی از بهترین انتخاب های آشپزی برای مهمانی‌ها هستند.

 

درمنوی ایرانی ما طیف وسیعی از غذا با دستورپخت‌ها و مواد مختلف داریم که می‌توانند به خوبی تنوعی به سفره ما ببخشند؛ استفاده از غذاهای محلی یکی از بهترین انتخاب‌هاست که در این مطلب انحصاراً به پخت یکی از بهترین‌های غذای محلی استان گلستان پرداخته ‌یم. اگر باز هم به غذای محلی علاقه‌مند هستید دستور تهیه ماش پتی خارش گرگان را مطالعه کنید.

غذای مورد نظر ما یکی از بهترین و پرطرفدارترینِ غذاهای محلی استان گلستان است که ریشه آن به مرکز این استان یعنی گرگان می‌رسد اما در تمام این استان پخته و سرو می‌گردد. همانطور که پیشتر گفتیم تهیه ته‌چین اسفناج شهر گرگان یک غذای مناسب برای مجالس رسمی شماست و میتواند کیفیتی فوق‌العاده به سفره مهمانی شما ببخشد‌ چرا که غذای محلی همواره زینت بخش سفره ایرانی است. با ما در پخت این غذای محلی گرگان همراه باشید.

 

206 گرم میزان کالری در 100 گرم
۲ ساعت زمان آماده سازی
۴۵ دقیقه زمان پخت غذا
6 نفر تعداد نفرات

 

طرز آماده سازی و تهیه ته‌چین اسفناج شهر گرگان

احتمالا به عنوان یک آشپز ایرانی می‌دانید که زحمت و وقتی که برای ته‌چین صرف می‌شود بیشتر از باقی غذاهای ایرانی است، به علاوه اینکه زمان لازم برای آماده‌سازی و خرید مواد مورد نیاز این غذا را در نظر بگیرید چرا که استفاده از اسفناج تازه است که می‌تواند برگ برنده این بشقاب بی‌نظیر باشد و درخشش سفره شما را با یک غذای سنتی گرگان دو چندان کند. پس اگر به فکر پختن این غذا هستید بهتر است از روز قبل برای خرید این موارد اقدام کنید.

دستور پخت آماده شده برای ته‌چین اسفناج شهر گرگان به اندازه غذای مورد نیاز یک جمعیت ۶ نفره است پس با توجه به تعداد نفرات میهمانی خود مواد موردنیاز را به تناسب تهیه کنید، اما در زمان آماده‌سازی و پخت در فر تغییری ایجاد نخواهد شد.

احتمالا همه شما با ته‌چین مرغ آشنایی دارید، غذایی بی‌نظیر که اکثر ایرانی‌ها عاشق آن هستند.

 

 

 

مواد مورد نیاز

۶۰۰ گرم یا معادل ۴ پیمانه برنج
نیم کیلوگرم اسفناج تازه
۱ عدد متوسط سینه مرغ
۳ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
یک فنجان ماست چکیده
۳ عدد تخم مرغ
۱ عدد پیاز
به مقدار لازم روغن گیاهی
 به مقدار علاقه برای تزئین  زرشک خشک

 

 

شما میتوانید برحسب سلیقه از ادویه‌هایی نظیر هل، دارچین، زیره و یا مقدار متفاوتی از زعفران برای ارتقای عطر و طعم غذا استفاده کنید. لازم به ذکر است در انتخاب مواد اولیه هر پیمانه معادل ۱۵۰ گرم در نظر گرفته شده، در صورتی که برنج شما در هر پیمانه وزن متفاوتی دارد میتوانید از همان معیار ۴ پیمانه استفاده کنید.

 

روش تهیه

مراحل تهیه این غذای خوشمزه به ترتیب زیر است:

مرحله اول:

همانطور که پیشتر ذکر شد طبق عادت مرسوم در دم‌آوری برنج ایرانی بهتر است برنج شما حداقل از چند ساعت قبل خیس بخورد؛ این کار به پخت بهتر برنج کمک شایانی میکند. بهترین زمان مورد نیاز برای خیس خوردن برنج معمولا به صورت تجربی به دست می‌آید پس بهتر است هنگام خرید برنج از فروشنده آن زمان مناسب را بپرسید.

۴ پیمانه را به همراه ۸ پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک در یک ظرف ریخته و اجازه دهید تا چند ساعت یا همان زمان مورد نیاز برنج تان خیس بخورد.

مرحله دوم:

در حالی که برنج در حال خیس خوردن است؛ کمی روغن در یک ماهیتابه ریخته و پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید؛ سپس مقدار مناسبی از برگ بو یا رزماری یا ادویه‌های عطردار مناسب با ذائقه خود نظیر زعفران یا دارچین یا هل در ماهیتابه و به روی پیازهای ریخته. اندکی بعد که آب پیاز کمتر شد و قبل از اینکه پیاز به حالت کاراملی درآید سینه مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر و طعم ادویه به همه جای مرغ برسد؛ سه لیوان آب به مرغ اضافه کنید و درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید با شعله ملایم، بپزد.

مرحله سوم:

برگ های اسفناج را از بوته کنده و خوب بشویید. برای پخت اسنفاج بهترین روش پختن به صورت بخارپز است تا آهن و دیگر مواد مغذی داخل اسفناج از دست نرود و کیفیت غذایی آن کم نشود؛ اما اگر به دنبال پخت به صورت آبپز هستید بهتر است آن را با شعله کم در آب کم بپزید و پس از پخت میتوانید آب باقی مانده در ظرف را نگه دارید و در سوپ از آن استفاده کنید.

مرحله چهارم:

برای آماده کردن مایه ته ظرف ته‌چین اسفناج شهر گرگان ابتدا باید برنجی که خیس خورده را مطابق روال دستور پخت برنج در غذاهای ایرانی بپزیم. ابتدا بگذارید آب در قابلمه به جوش آید؛ مقدار کافی روغن و نمک به آن اضافه کنید و برنج‌های خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید؛ صبر کنید تا دانه‌ها قد کشیده و نرم شوند سپس آبکشی کنید.

به اندازه یک کاسه از برنج آماده شده‌ی آب‌کشیده برداشته و با ماست چکیده و تخم مرغ و زعفران به هم بزنید؛ این در واقع مایه ته ظرف ته‌چین ماست.

مرحله پنجم:

ظرف مد نظر برای درست کردن ته‌چین شما باید مناسب حرارت فر باشد؛ کف آن و بدنه داخلی را به خوبی چرب کنید و مایه ته‌چین را در قسمت کف ظرف با استفاده از قاشق به خوبی پهن کنید. حالا نوبت اسفناج‌هاست، یک لایه اسفناج روی مایه ته‌چین پهن کنید؛ لایه بعدی را مرغ های ریش ریش شده بچینید و دوباره روی مرغ‌ها را اسفناج بچینید.

لایه بعدی را می‌توانید برنج ساده یا ترکیب برنج زعفرانی استفاده کنید که این مورد بستگی به ذائقه‌ی شما دارد. در اینجا مراحل آماده سازی غذا به پایان می‌رسد و تنها مراحل پخت غذا می‌ماند.

برای پخت ته‌چین در فر می‌توانید به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر ظرف خود را قرار دهید یا می‌توانید تمام مراحل گفته شده را در قابلمه انجام دهید و روی در قابلمه را پارچه‌ای برای دم کشیدن آن قرار دهید و به مدت یک ساعت روی گاز بپزید.

شما می‌توانید ته‌چین را به صورت کاملا گیاهی و با سویا هم تهیه کنید.

در پایان:

ظرف را با احتیاط در یک سینی مناسب برگردانید، برای تزئین می‌توانید از زرشک، خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید که این ذوق و ذائقه شما را می‌طلبد.

 

نکته‌های بیشتر در پخت ته‌چین اسفناج گرگان

*می‌توانید برای پخت این غذا از گوشت‌های دیگر نظیر گوشت گوسفند یا گوساله و یا همچنین گوشت چرخی استفاده کنید و ته‌چین اسفناج شهر گرگان را با گوشت سرو کنید.

*استفاده از سویا به جای گوشت نیز به شما یک غذای گیاهی و سالم را عرضه می‌کند.

*از کیفیت ماست چکیده خود مطمئن باشید، استفاده از ماست های آبکی و یا ترش مزه غذای شما را خراب می‌کند.

برای پخت روی شعله گاز از تجربه خود در پخت سایر برنج های ایرانی کمک بگیرید تا علاوه بر پختن غذا ته دیگ ته‌چین شما نیز برشته و طلایی شود.

فرهنگ اصیل غذای ایرانی سرشار از غذاهای متنوع است که برای هر ذائقه‌ای قطعا گزینه‌ای روی میز وجود دارد. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با روش تهیه ته‌چین اسفناج شهر گرگان آشنا کنیم و به زودی مقالات جدیدی درباره‌ی دیگربشقاب‌های غذای سنتی گرگان و هم‌چنین دیگر بشقاب‌های غذای محلی استان گلستان آشنا کنیم.

آشنایی با غذای محلی استان گلستان دروازه جدید به دنیا آشپزی است.

 

شما می‌توانید برای آشنایی با دیگر گزینه های غذای محلی گرگان از بلاگ اسنپ‌فود بازدید کنید؛ با انواع غذای محلی گرگان آشنا شوید و یا اگر در گرگان زندگی می‌کنید یا به این شهر سفر کرده‌اید میتوانید غذای مورد نظر خود را در اسنپ‌فود در این بخش: سفارش غذا گرگان پیدا کنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(5 دیدگاه)

کیمیا زحمتکش
03 مهر 1402

سلام چه ادویه های برای ته چین بزنم که خوشمزه تر بشه

  • snappfoodadmin
    03 مهر 1402

    سلام در پخت و آماده سازی ته چین اسفناج می توانید برحسب سلیقه از ادویه‌هایی هل، دارچین، زیره و مقداری از زعفران برای ارتقای عطر و طعم غذا استفاده کنید.

فرهاد احسینی
11 شهریور 1402

کسی تا حالا از دستور غذایی اینجا تهچین اسفناج درست کرده خوب درآمده

ثمین پور
11 شهریور 1402

سلام دنبال طرز تهیه تهچین خوشمزه بودم مرسی تهچین اسفناج حتما امتحان میکنم

  • snappfoodadmin
    11 شهریور 1402

    سلام خوشحالیم که آموزش ته چین اسفناج مورد توجهتون قرار گرفته در صورت تمایل آموزش انواع صبحانه ترکه ای هم ببنید https://blog.snappfood.ir/category/breakfast/best-turkish-breakfast/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود