آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورش ماش پتی با طعمی ناب و دل‌انگیز

ترمه افضلی 19 تیر 1402 5 دقیقه

در حاشیه شمالی این مرزوبوم، شهری زیبا و رنگارنگ با طبیعت سرسبز و آب‌وهوای دلپذیر به نام گرگان، خودنمایی می‌کند.

آفتاب خنک و آب‌هوای ملایم گرگان، رقص آفتاب بر شاخساران درختان کهن و فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان این خطه از ایران، چون الماسی روی انگشتر، همگان را به سمت شهر گرگان جذب می‌کند.

در کنار زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ ناب مردمان مهمان‌نواز گرگان، آداب و تنوع غذایی این بخش از ایران‌زمین به یکی از جاذبه‌های گردشگری گرگان بدل گشته است.

غذاهایی که با اسم‌های محلی نام‌گذاری شده‌اند. نام‌هایی اصیل که ریشه در تاریخی کهن دارند. غذاهایی رنگارنگ هر یک با عطر و طعم متفاوت که با مواد اولیه محلی که از دل طبیعت می‌آیند، طبخ می‌شوند.

غذاهایی سرشار از خواص مفید، انرژی‌زا و تقویت‌کننده قوای بدن در این خطه سرسبز طبخ می‌شوند.

 

با خورش ماش ‌پتی به قلب فرهنگ گرگان سفر کنید.

در این مقاله با آموزش طرز تهیه خورش ماش پتی شما را با ماش پتی خارش گرگان آشنا می‌کنیم.

میزان کالری در هر 100 گرم 150 گرم
زمان آماده‌سازی  1 ساعت
زمان لازم برای پخت 1 ساعت و 30 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

طرز تهیه خورش ماش پتی با طعمی ناب و دل‌انگیز

خورش ماش پتی که در بین مردمان محلی به ماش پتی خارش شهرت دارد از غذاهای سنتی و محلی گرگان است که در بین همه اهالی گلستان و شهرهای نوار شمالی کشور، محبوبیت بسیاری دارد.

خورش ماش پتی ترکیبی اعجاب‌انگیز از مزه اسفناج و ماش با کمی چاشنی ملس است، لذتی شگفت‌انگیز و خاص که غیرقابل وصف است.

خورشت ماش و اسفناج، ترکیبی بی‌نظیر از سبزیجات تازه و حبوبات است که با برنج سرو می‌شود. این غذا در همه فصول به‌ویژه در فصل‌های زمستان و بهار طبخ شده و جالب این است که در هر فصلی می‌توان با گیاهان مخصوص آن فصل، خورش ماش پتی را پخت.

طرز تهیه خورش ماش بسیار ساده است و به راحتی می‌توان آن را آماده کرد. طبخ این خورشت و سرو آن در کنار کئی آش گرگان، یک سفر بی‌نظیر و شاهانه است که می‌توان برای پذیرایی از مهمان‌ها و عزیزان خود چید.

مواد لازم برای تهیه ماش پتی گرگانی عبارتند از:

ماش 2 پیمانه سرپر
لوبیا چشم‌‎‌بلبلی 1.2 پیمانه
اسفناج 1 کیلو و نیم
کدوحلوایی ( با توجه به فصل) 150 گرم
لبو ( با توجه به فصل) 3 عدد در اندازه کوچک
سیر 4 حبه
پیاز 1 عدد متوسط
رب انار 1 قاشق سوپ‌خوری
آرد سفید 1 قاشق سوپ‌خوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

 

دستور تهیه ماش پتی گرگانی:

مرحله اول: برای درست کردن ماش پتی خارش گرگان باید از شب قبل لوبیا را خیس کرده و برای چند بار آب لوبیا را عوض کنید.

ماش را بشویید و در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی اجاق بگذارید تا بپزد. لوبیا را نیز به‌صورت جدا بپزید. اسفناج را خوب شسته و خرد نمایید.

مرحله دوم: زمانی که ماش کامل مغز پخت شد و آب کمی داشت، کمی آب سرد روی ماش بریزید. این کار باعث می‌شود بخش‌هایی از پوست ماش جدا شده و روی آب شناور شود. پوست‌های کنده شده ماش را با کفگیر از آب جدا کنید.

مرحله سوم: پیاز را خیلی ریز خرد کرده و همراه با سیر خردشده در روغن سرخ کنید تا پیازها طلایی شده و بوی سیر درآید. سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه‌ ماش بریزید.

مرحله چهارم: اسفناج را به ترکیب ماش و سیر وپیاز اضافه کرده و چند دقیقه صبر کنید تا اسفناج و ماش با هم بجوشند و ترکیب شوند.

مرحله پنجم: آرد را در آب سرد حل کرده و به ماش و اسفناج اضافه نموده و بعد از آن لوبیا را نیز به ترکیب بیفزایید. پس از افزودن لوبیا به خورشت نمک، زردچوبه و فلفل بزنید. حالا حرارت زیر قابلمه را کم کرده و بگذارید خورش ماش پتی با حرارت ملایم، جا بیفتد.

مرحله ششم: پس از قوام آمدن و جا افتادن ماش پتی خارش گرگان، کدوحلوایی یا لبو ( هر یک که فصلش بود) را به شکل حبه‌های قند خورد کرده و داخل خورش بریزید.

مرحله هفتم: با جا افتادن کامل ماش پتی گرگانی، رب انار را داخل خورش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا خورش بپزد و رب انار کامل در خورش حل شود.

اکنون این خورش لذیذ آماده سرو کردن است. با خورشت ماش و اسفناج در کنار برنج کته و انواع آش محلی گرگان، سفره‌ای رنگین برای پذیرایی از عزیزان خود پهن کنید.

ماش پتی خارش گرگان، خورشتی ملس و بی‌نهایت خوشمزه است که حتماً باید آن را مزه کنید.

ترفندهای خاص برای درست کردن ماش پتی گرگانی

یکی از ترفندهای ویژه‌ای که برای بهترشدن و متمایز شدن ماش پتی خارش گرگان، استفاده از آب‌نارنج تازه به جای رب انار در طرز تهیه خورش ماش پتی است.

همچنین برای این که خورشت ماش با اسفناج شما طعمی ملس‌تر و دلچسب‌تر داشته باشد، هم‌زمان با افزودن آرد، یک قاشق شکر نیز به خورش اضافه کنید.

 

با هر قاشق از ماش پتی گرگانی، سلامتی را به بدن خود هدیه دهید.

خورش ماش پتی چه خواصی دارد؟

ضمن یادگیری طرز تهیه خورش ماش پتی، خالی از لطف است که در مورد خواص ماش پتی نیز صحبت نکنیم.

ماش و اسفناج از ترکیبات اصلی ماش پتی گرگانی هستند. با توجه به خواص و فواید این دو ماده، صددرصد ماش پتی خارش گرگان یک غذای کاملاً مغذی و پرسود برای بدن است که علاوه بر تأمین انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه، سلامت بدن را نیز تضمین خواهد کرد.

ماش منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون کربوهیدرات، فیبر، پتاسیم، آهن، ویتامین‌های B2، B3، B5، B6 و سلنیوم است. همچنین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌آید که سرشار از اسیدآمینه‌های ضروری است.

با توجه به سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ماش، غذاهایی مانند خورشت ماش و اسفناج، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

با وجود اسیدفولیک موجود در ماش، خوردن تلیت ماش، بارداری سالم را تضمین خواهد کرد.

علاوه بر ماش در ماش پتی خارش گرگان از اسفناج نیز استفاده می‌شود. اسفناج از پرخاصیت‌ترین سبزیجات است که دارای مقادیر بسیار زیاد آهن، کلسیم و ویتامین است.

به طور کلی خوردن ماش پتی گرگانی، علاوه بر این که شما را سیر می‌کند باعث لاغری شما نیز خواهد شد. همچنین بینایی را تقویت کرده و باعث تنظیم فشارخون و سطح کلسترول خون می‌شود.

کلام آخر

هیچ کس نمی‌تواند لذت خوردن و طعم و عطر غذاهای گرگانی را به طور کامل و آن‌طور که حق است، توصیف کند. اگر اهل گرگان باشید یا حتی برای یک بار در این شهر غذا میل کرده باشید، حتماً با من موافق هستید.

در این مقاله طرز تهیه خورش ماش پتی را مطالعه کردید. ماش پتی گرگانی از غذاهای سنتی گرگان است که طعمی ملس دارد و با برنج یا کوکوسبزی خورده می‌شود.

با توجه به ترکیبات مغذی که در پخت این خورش استفاده می‌شوند، می‌توان گفت که خواص ماش پتی برای بدن بی‌شمار است.

لذت عطر و طعمی منحصربه‌فرد را با سفارش غذا گرگان تجربه کنید و در دنیایی از مزه‌های متفاوت قدم بگذارید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود