هزار و یک خاصیت قلم گاو برای سلامتی.

4.3/5 - (20 امتیاز)

می‌دانستید راز خوشمزگی بسیاری از غذا‌های خانگی مادر‌های ایرانی، آب قلم گاو است؟ قلم گاو نقش به‌سزایی در طعم و مزهٔ غذای ایرانی دارد. شاید به نظر خیلی از ما چهرهٔ جالبی نداشته باشد ولی در این مقاله قرار است به خواص و مضرات پاچه گوساله بپردازیم.

قلم گاو را فقط از فروشگاه‌های تاییدشده و بهداشتی خریداری کنید.

حتما برای شما هم جالب خواهد بود که بدانید آب قلم، همین عنصر پنهان در آشپزی ایرانی، چه خاصیت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. با ما همراه باشید برای آشنایی بیشتر با خواص قلم گاو.

 

خواص قلم گاو برای سلامتی

این روزها، نقل همهٔ دورهمی‌ها این است که برای لاغری چه باید کرد؟ تا حالا برایتان پیش آمده که با یک رژیم سخت غذایی، دنیا را به کام خود تلخ کنید؟ همهٔ ما لیستی از سبزیجات مناسب برای لاغری در گوشی خود ذخیره کردیم تا شاید روزی به کارمان آید.

خیلی وقت‌ها این جنس رژیم‌ها یا بی‌فایده‌اند و یا آنقدر سخت و طاقت‌فرسا هستند که سخت است به آن‌ها پایبند بود. البته خیلی وقت‌ها هم مشکل از ارادهٔ شما نیست. به همین دلیل است که پیش از هر رژیم غذایی پیشنهاد می‌شود با دکتر متخصص خود مشورت کنید چرا که گاهی اوقات مشکل چاقی شما نه از تغذیهٔ زیاد بلکه از نارسایی در عملکرد سیستم گوارش است.

 

در مورد خواص قلم گاو برای لاغری چه می‌دانید؟

طبق تحقیقات، افرادی که از بیماری چاقی رنج می‌برند، مقادیر بیشتری از باکتری‌های فیرمیکوتس و مقادیر کمتری از باکتری‌های باکتریودتس در سیستم گوارش خود دارند. فیرمیکوتس کالری بیشتری از غذای دریافتی را جذب می‌کند و در نتیجه باعث چاقی می‌شود.

آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین، یک آمینواسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش است. از آنجایی‌که این آمینواسید به کاهش باکتری فیرمیکوتس کمک می‌کند؛ در نتیجه، آب قلم می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک کند.

از طرف دیگر، خوردن سوپ به عنوان پیش‌غذا به شدت توصیه می‌شود. متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف سوپ، به تنهایی، می‌تواند با القای احساس سیری، از دریافت کالری بیشتر در وعدهٔ غذایی اصلی جلوگیری کند. سوپ حاوی آب قلم یکی از بهترین غذا‌های رژیمی و خوشمزه است که با ایجاد احساس سیری موجب کاهش وزن می‌شود.

راه‌های مختلفی برای پخت و طعم‌دار کردن قلم گاو وجود دارد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۰ِ در انگلستان، عصارهٔ قلم گاو و مرغ سرشار از آمینواسید‌هایی هستند که در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مانند داروی شیمیایی برونشیت عمل می‌کند. به زبان ساده، آمینواسید‌های موجود به ایجاد خلط و به طور کلی کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

خواص روغن قلم گاو برای پوست؛ خواصی برای پیر تا جوان

این روز‌ها، کمتر کسی است که نسبت به سلامت و شادابی پوست بی‌توجه باشد. از این رو کلاژن به عنوان عامل مهم شادابی و سلامت پوست مورد توجه قرار گرفته است. پروتئین اصلی موجود در قلم، کلاژن است که پس از پخت به ژلاتین تبدیل می‌شود. این ژلاتین به سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. با مصرف به اندازهٔ آب قلم پوست شاداب‌تری خواهید داشت و از پیری زودرس و چین‌و‌چروک در امان خواهید بود. عصارهٔ قلم همچنین حاوی پرولین و گلیسین است؛ پرولین، با از بین بردن سلولیت به نرم شدن پوست کمک می‌کند.

از سوی دیگر، قلم گاو سرشار از زینک است. زینک در سلامت مو، پوست و ناخن بسیار موثر است. بعضی از افراد به دلیل استرس زیاد کاری  از ریزش مو رنج می‌برند. برخی دیگر به دلیل ابتلا به کرونا در گذشته، شاهد ریزش چشم‌گیر و شوکه‌کننده‌ای بوده‌اند. مراجعه به دکتر متخصص و البته مصرف کافی زینک می‌تواند به رشد دوباره و شادابی موها کمک کند. با وجود منابع زینک و کلاژن می‌توان به خواص قلم گاو برای مو هم تاکید کرد.

 

خواص قلم گاو برای کودکان

خوشبختانه یا متاسفانه بچه‌ها در انتخاب غذا خیلی وسواسی عمل می‌کنند. تلاش برای رژیم غذایی سالم برای بچه‌ها تا حد زیادی بی‌معناست. تصویر مادری که با یک قاشق غذا به دنبال بچه‌اش می‌دود برای همه‌ی بسیار آشنا و زنده است.

با وجود اینکه پاچهٔ گاو ظاهر و قیافهٔ جالبی ندارد، خواص پاچه گاو برای کودکان به قدری است که ارزشش را داشته باشد. بچه‌ها معمولا اشتهای کمی به غذا دارند و این خیلی مهم است که غذای کمی که می‌خورند، کم حجم، مفید، خوشمزه و مقوی باشه تا درطول روز برای رفع گرسنگی به تنقلات ناسالم حریص نباشند.

قلم گاو حاوی مواد مغذی و مفید منحصر به فردی است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، قلم گاو حاوی مقادیر زیادی کلاژن است که در شکل‌گیری و استحکام غضروف‌ها در کودکان نقش مهمی دارد. غضروف‌ها از برخورد و اصطکاک مفاصل با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. به مرور زمان و افزایش سن، غضروف‌ها ساییده می‌شوند و موجب درد مفاصل می‌شود. قلم گاو می‌تواند به عنوان یک مادهٔ مغذی به بهبود غضروف‌ها و استحکام استخوان‌ها کمک کند.

 

خواص قلم گاو برای زنان باردار

خانم‌های باردار و شیرده به احتمال زیاد دچار کمبود مواد معدنی هستند. طبق تحقیقات انجام شده توسط هیئت علمی دانشگاه اصفهان، آب قلم می‌تواند گزینهٔ بسیار خوبی است. آب قلم سرشار از گلیسین، نوعی اسیدآمینه، است که نه تنها در افزایش تولید هموگلوبین موثر است بلکه در تنظیم عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی دارد.

این عصاره عملکرد کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی را بهبود می‌بخشد. خانم‌های باردار به دلیل نوسانات هورمونی، ممکن است دستخوش تغییرات خلق‌و‌خو می‌شوند؛ به طوریکه ممکن است حتی از کمبود حافظه رنج می‌برند. تنظیم عملکرد هورمون‌های بدن می‌تواند در کیفیت خواب و آرامش تاثیر بگذارد.

از آنجایی‌که که سلامت جنین در گرو آرامش مادر است، تغذیه نقش بسیار کلیدی در روتین خانم‌های باردار دارد. در ضمن امروزه خرید آنلاین گوشت و قلم گاو حتی برای خانم‌های بارداری در استراحت مطلق به سر می‌برند، کار دشواری نیست.

آیا باید نگران مضرات آب قلم گاو باشیم؟

درست است که آب قلم گاو سرشار از ویتامین‌های مفید است ولی اگر یکبار تجربهٔ پختن قلم گاو و گوسفند داشته باشید حتما از دیدن آن همه چربی وحشت‌زده شدید. حق دارید! چربی موجود در آب قلم اصلا گزینهٔ خوبی برای کسانی که مشکلات قلبی دارند و یا از کبد چرب رنج می‌برند نیست.

برای حل این مشکل می‌توانید بعد از پخت، اندکی صبر کنید و بعد با استفاده از یک ملاقه چربی روی ظرف را جدا کنید. حالا شما یک ظرف آب قلم خوش‌طعم و مفید دارید که می‌توانید با خیال راحت نوش جان کنید.

اگر هنوز نسبت به چربی آب قلم بدبین هستید، باید بدانید که هر پیمانه از عصارهٔ قلم گاو حاوی ۴۴۴ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم فعالیت بدن و سطح مایع در سلول‌ها کمک می‌کند. کمبود پتاسیم موجب خستگی مفرط و گرفتگی عضلات می‌شود. وجود پتاسیم به عملکرد و تپش قلب و همچنین به تنظیم فشار خون کمک می‌کند که احتمال سکته‌ را کاهش می‌دهد.

بهتر است محصولات فراوری‌شده قلم گاو را خریداری نکنید.

به این نکته نیز توجه فرمایید که آب قلمی که به صورت آماده و در مقدار انبوه در بازار یافت می‌شود گاهی حاوی نمک و مواد نگهدارنده است که مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. با توجه به این نکته، توصیهٔ اکید ما به شما این است که در روز‌های تعطیل که وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانید، قلم گاو را بپزید و پس از آن که سرد شد و با توجه به مصرفتان در ظرف‌های دربسته و یا کیسه‌های پلاستیکی در فریزر یخچال خود نگهداری کنید.

 

کلام آخر

عصارهٔ قلم گاو سرشار از مواد مغذی است که مصرف روتین آن می‌تواند به کاهش وزن، سلامت و شادابی پوست و مو، به تقویت استحکام ناخن و استخوان‌ها و همچین تنظیم فشار خون کمک کند.

درست است که عصارهٔ قلم گاو طعم و مزهٔ خوبی به غذا می‌دهد ولی برای مصرف روتین هر گونه مادهٔ غذایی بهتر است که با پزشک معالج خود مشورت کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صرفا به دلیل لاغری و یا ریزش مو، در مصرف آب قلم گاو زیاده‌روی نکنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

آیا خواص قلم گاو برای لاغری خوب است؟ خواص قلم گاو به لاغری کمک میکند؟ خواص قلم گاو برای لاغری

آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین، یک آمینواسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش است.
از آنجایی‌که این آمینواسید به کاهش باکتری فیرمیکوتس کمک می‌کند؛ در نتیجه، آب قلم می‌تواند به
کاهش و کنترل وزن کمک کند.سوپ حاوی آب قلم یکی از بهترین غذا‌های رژیمی و خوشمزه است که
با ایجاد احساس سیری موجب کاهش وزن می‌شود.

عصارهٔ قلم گاو و مرغ سرشار از آمینواسید‌هایی هستند که در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا
مانند داروی شیمیایی برونشیت عمل می‌کند.به زبان ساده، آمینواسید‌های موجود به ایجاد خلط و به طور کلی
کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

پروتئین اصلی موجود در قلم، کلاژن است که پس از پخت به ژلاتین تبدیل می‌شود. این ژلاتین به
سلامت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. با مصرف به اندازهٔ آب قلم پوست شاداب‌تری خواهید داشت و
از پیری زودرس و چین‌و‌چروک در امان خواهید بود. عصارهٔ قلم همچنین حاوی پرولین و گلیسین است؛
پرولین، با از بین بردن سلولیت به نرم شدن پوست کمک می‌کند.قلم گاو سرشار از زینک است.
زینک در سلامت مو، پوست و ناخن بسیار موثر است با وجود منابع زینک و کلاژن می‌توان به
خواص قلم گاو برای مو هم تاکید کرد.

قلم گاو حاوی مقادیر زیادی کلاژن است که در شکل‌گیری و استحکام غضروف‌ها در کودکان نقش مهمی دارد.
غضروف‌ها از برخورد و اصطکاک مفاصل با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. به مرور زمان و افزایش سن،
غضروف‌ها ساییده می‌شوند و موجب درد مفاصل می‌شود. قلم گاو می‌تواند به عنوان یک مادهٔ مغذی
به بهبود غضروف‌ها و استحکام استخوان‌ها کمک کند.

برای حل مشکل چربی اضافه آب قلم می‌توانید بعد از پخت، اندکی صبر کنید و بعد با استفاده از یک ملاقه چربی
روی ظرف را جدا کنید.حالا یک ظرف آب قلم خوش‌طعم و مفید دارید که می‌توانید با خیال راحت نوش جان کنید.
چربی موجود در آب قلم اصلا گزینهٔ خوبی برای کسانی که مشکلات قلبی دارند و یا از کبد چرب رنج می‌برند نیست.
اگر هنوز نسبت به چربی آب قلم بدبین هستید،باید بدانید که هر پیمانه از عصارهٔ قلم گاو حاوی ۴۴۴ میلی گرم
پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم فعالیت بدن و سطح مایع در سلول‌ها کمک می‌کند.کمبود پتاسیم موجب
خستگی مفرط و گرفتگی عضلات می‌شود. وجود پتاسیم به عملکرد و تپش قلب و همچنین به
تنظیم فشار خون کمک می‌کند که احتمال سکته‌ را کاهش می‌دهد

نظرات کاربران

فخری
26.اردیبهشت.1402

تخم مرغ هم مضرر شد دیگه باید استخوان قلم گاو لیس بزنیم

    snappfoodadmin
    05.تیر.1402

    سلام مصرف بیش از حد و غیرمتعارف هر خوراکی مضرر میشود خوردن بیش از حد تخم مرغ برای کبد…بدن ضرر داره و اما قلم گاو بسیار خاصیت داره و برای بدن مفید هستش

محمدرضا
19.خرداد.1402

ممنون از اطلاعات کامل و مفید شما…
بنظرم کسایی که مشکلی با خوردن آب قلم ندارند بهتره بصورت منظم ناشتا یا صبح ها مصرف کنند مخصوصا ورزشکارها که مفاصل شون رو در نظر نمیگیرند…بهر حال مطمئن تر از قرص های مکمل مفصل ساز هستش که دیگه خبر نداریم فیک هستن یا چقدر خوبن یا بد…

    snappfoodadmin
    05.تیر.1402

    سلام خواهش میکنیم خوشحالیم که مقاله هزار و یک خاصیت قلم گاو برای سلامتی مطالعه کردید آب قلم پر از خاصیت و مفید برای بدن هستش اما بابد در نظر گرفت که نباید بیش از حد و زیادروی در خوردن آب قلم گاو کرد آب قلم گاو برای مفاصل مفید است

پریسا
20.تیر.1402

سلام عصارهٔ قلم گاو سرشار از مواد مغذی است که مصرف روتین آن می‌تواند به کاهش وزن، سلامت و شادابی پوست و مو، به تقویت استحکام ناخن و استخوان‌ها و همچین تنظیم فشار خون کمک کند. درست اما نباید در مصرف آب قلم و قلم گاو و گوسفند و مرغ زیادروی کرد حیوان های بیچاره نباید این همه کشت تا از گوشت و شیر و قلم و پوست اونا استفاده کرد ای بابا

    snappfoodadmin
    23.تیر.1402

    سلام ممنون نظرتون به ما گفتید بله نباید در مصرف آب قلم و گوشت و مرغ و هر نوع غذای دیگه زیادرویی کرد این طبیعت زندگی هستش
    که گاو و گوسفند و مرغ را برای رفع نیاز قصابی کرد عصاره قلم گاو و آب قلم برای بدن مفید هستند و آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین،
    یک آمینواسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش است. از آنجایی‌که این آمینواسید به کاهش باکتری فیرمیکوتس کمک می‌کند؛
    در نتیجه، آب قلم می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک کند

kavousie
20.تیر.1402

نقش قلم گاو در استحکام غضروف‌ها و شکل گیری غضروف کودکانه نمیدونستم قلم گاو و گوسفند و مرغ هم نام بردید
این همه خاصیت داره مرسی به بچه یک ساله هم میشه آب قلم داد

    snappfoodadmin
    23.تیر.1402

    سلام قلم گاو حاوی مقادیر زیادی کلاژن است که در شکل‌گیری و استحکام غضروف‌ها در کودکان نقش مهمی دارد. غضروف‌ها از برخورد و
    اصطکاک مفاصل با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. به مرور زمان و افزایش سن، غضروف‌ها ساییده می‌شوند و موجب درد مفاصل می‌شود.
    قلم گاو می‌تواند به عنوان یک مادهٔ مغذی به بهبود غضروف‌ها و استحکام استخوان‌ها کمک کند.قلم گاو خاصیت های دیگر هم دارد خواص قلم گاو
    برای زنان باردار و خواص قلم گاو برای کودکان و خواص روغن قلم گاو برای پوست. به کودکان با مشروت پزشک آب قلم بدهید بهتر است

فاتحی
11.شهریور.1402

سلام آب قلم برای سیستم گوارش بدن مفید است

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین، یک آمینو اسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش بدن است

دلارام رحمانفر
11.شهریور.1402

سلام عصاره قلم گاو چه کمکی به سلامتی بدن می کند

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام عصارهٔ قلم گاو سرشار از مواد مغذی است که مصرف روتین آن می‌تواند به کاهش وزن، سلامت و شادابی پوست و مو،
    به تقویت استحکام ناخن و استخوان‌ها و به تنظیم فشار خون کمک کند

حسین اکرمی
11.شهریور.1402

سلام آب قلم چطوری نگه داری کنم

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام آب قلمی که به صورت آماده و در مقدار انبوه در بازار و کله پزی ها هستند گاهی نمک و مواد نگهدارنده دارند که مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود
    اما قلم گاو که در منزل می پزید و بعد از آنکه سرد شد در ظرف‌های دربسته و یا کیسه‌های پلاستیکی در فریزر یخچال خود نگهداری کنید.

moohaamad masomie
06.مهر.1402

سلام آب قلم گاو چطوری به کاهش و کنترل وزن کمک می کنه

    snappfoodadmin
    08.مهر.1402

    سلام آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین، یک آمینواسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش است و این آمینواسید به کاهش باکتری فیرمیکوتس کمک می‌کند
    پس آب قلم می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک کند.

babaknamdari
08.آذر.1402

سلام خواص آب قلم چیست! قلم گاو چه خاصیتی دارد

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام آب قلم گاو سرشار از ال-گلوتومین، یک آمینواسید ضروری برای بهبود و تنظیم روده و سیستم گوارش است.از آنجایی‌که این آمینواسید
    به کاهش باکتری فیرمیکوتس کمک می‌کند؛در نتیجه، آب قلم می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک کند.آب قلم گاو در سوپ کودکان و بیماران و
    افرادی که سیستم دفاعی بدنی کمی دارند میریزند.قلم گاو برای گوچک و بزرگ خاصیت دارد

ghayeghran
19.آذر.1402

سلام عصارهٔ قلم گاو میدونم داریم و عصاره قلم مرغ داریم اگر اره چه خاصیت های دارند

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام عصارهٔ قلم گاو و مرغ سرشار از آمینواسید‌هایی هستند که در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مانند داروی شیمیایی برونشیت عمل می‌کند.
    آمینواسید‌های موجود به ایجاد خلط و به طور کلی کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.خواص پای مرغ برای سلامتی بدن زیاد است
    غضروف سازی و کلسیم و الا اخر از فواید پای مرغ است