بامیه؛گیاهی خوشمزه‌ و مقوی

با بامیه غذاهای می‌توان طبخ کرد.
4/5 - (1 امتیاز)

بامیه یکی از محصولات گیاهی فوق‌العاده مغذی و مقوی بوده که سال‌های زیادی است به سفره ایرانی‌ها راه پیدا کرده و غذاهای متنوعی را به خود اختصاص داده است. احتمالاً اولین غذایی که با آمدن نام بامیه به یاد آن افتادید خورشت بامیه است؛ اما باید دانست که غذاهای دیگری همچون خورشت بامیه و سبزی، قیمه بامیه، بامیه و بادمجان، گراتن بامیه و…، همچنین ترشی‌های متنوعی با بامیه تهیه می‌شوند که همگی بسیار خوشمزه‌اند و می‌توانند سلایق مختلفی را پوشش دهند.

‌منشأ گیاه این خوراکی ظاهراً به غرب آفریقا می‌رسد؛ به حواشی رود نیل در کشورهای اتیوپی و سودان که مردمان آن سرزمین از دیرباز آن را کشت می‌داده‌اند. از همین رو کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا، غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای با بامیه دارند. البته این گیاه بعدها به کشورهای دیگر نظیر ایران و سپس به هندوستان نیز رسیده است و هندی‌ها نیز غذاهای خاص خود را با آن دارند.

با بامیه غذاهای می‌توان طبخ کرد.

یکی از محبوب‌ترین غذاهای هندی با بامیه را در تصویر مشاهده می‌کنید.

جالب است بدانید بامیه از قدیم و در طب سنتی آسیایی‌ها به عنوان دارو نیز به کار می‌رفته است و هم شکل خام و هم شکل پخته و حتی پودر آن را برای درمان بیماری‌ها به کار می‌بردند.

امروزه کارشناسان طب سنتی این گیاه را برای رفع یبوست، ادرارآوری، لطیف‌ کردن پوست، جلوگیری از برخی مشکلات قلبی و همچنین اسپاسم، و البته برای تقویت قوای جنسی مناسب می‌دانند و شکل‌های مختلف آن را به مراجعان خود پیشنهاد می‌دهند. با ما همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به خواص بامیه داشته باشیم.

خواص بامیه

پیش از بررسی خواص بامیه و طبع آن، به جدول ارزش غذایی بامیه توجه کنید:

انرژی (کالری) 31 کیلوکالری
آب 90.17 گرم
کربوهیدرات 7.03 گرم
فیبر 3.20 گرم
پروتئین 2.00 گرم
قند 1.20 گرم
چربی 0.10 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

همچنین میزان بهره‌مندی بامیه از انواع ویتامین‌ها:

ویتامین C 21.10 میلی گرم
کولین یا B4 12.30میلی گرم
نیاسین یا B3 1.00 میلی گرم
ویتامین E 0.36 میلی گرم
پانتوتنیک اسید یا B5 0.25 میلی گرم
ویتامین B6 0.22 میلی گرم
تیامین یا B1 0.20 میلی گرم
ریبوفلاوین یا B2 0.06 میلی گرم
فولات یا B9 88.00میکروگرم
ویتامین K 53.00 میکروگرم
ویتامین A 19.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

جدول مواد معدنی بامیه:

پتاسیم 303.00 میلی گرم
کلسیم 81.00 میلی گرم
فسفر 63.00 میلی گرم
منیزیم 57.00 میلی گرم
سدیم 8.00 میلی گرم
منگنز 0.99 میلی گرم
آهن 0.80 میلی گرم
روی 0.60 میلی گرم
مس 0.09 میلی گرم
سلنیم 0.70 میکروگرم

 

تمامی اعداد بالا بر اساس میزان 100 گرم بامیه محاسبه و تهیه شده‌اند و نحوه چینش آن‌ها نیز بر اساس بالاتر بودن درصد آن‌هاست. همان‌طور که مشاهده کردید، این غذا در جدول ارزش غذایی خود از مقدار قابل‌توجهی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین بهره می‌برد.

همچنین در لیست ویتامین‌ها، چهار مورد اول که از بیشترین میزان ویتامین‌های بامیه را به خود اختصاص داده‌اند ویتامین C، کولین یا B4، نیاسین یا B3 و ویتامین E هستند.

بسیاری از خواص بامیه و مخصوصاً خواص بامیه برای کرونا، به همین ویتامین‌ها و دیگر ویتامین‌های موجود در این خوراکی مرتبط می‌شود. اما نباید از مواد معدنی غافل شد: بهره‌مندی بامیه از مقادیر قابل‌توجهی پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن، آن را به یکی از بهترین منابع جذب مواد معدنی در بین گیاهان تبدیل کرده است.

اما درباره خواص بامیه و طبع آن باید گفت که طبع بامیه سرد و تر است؛ از همین رو توصیه می‌شود در خورشت‌ها و حتی ترشیجاتی که با بامیه تهیه می‌شوند از ادویه‌های گرم استفاده کنید تا سردی غذایتان گرفته شود. شما می‌توانید از ادویه‌هایی همچون دارچین، هل، فلفل سیاه و فلفل کاین، زنجبیل و البته سیر بهره بگیرید تا طبع سرد بامیه را خنثی سازید.

اما از مهم‌ترین خواص بامیه می‌توان به رفع تعداد چشمگیری از مشکلات گوارشی اشاره کرد؛ برای مثال اگر روده شما تحریک‌پذیر است یا از میکروب معده یا ورم معده رنج می‌برید، بامیه می‌تواند تسکین‌دهنده، ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب فوق‌العاده‌ای برای شما باشد.

همچنین بهره‌مندی آن از مقادیر بالای فیبر در کنار خاصیت ملینی، بامیه را به دارویی قدرتمند در رفع یبوست‌ تبدیل کرده است. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص خیار را هم مطالعه کنید و از خواص این میوه شگفت‌انگیز مطلع شوید.

بامیه برای سلامتی بسیار مفید است.

بامیه اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامتی شما دارد.

احتمالاً درباره خواص بامیه برای کرونا نیز چیزهایی شنیده‌ باشید: در حقیقت این خواص به سبب بهره‌مندی آن از مقادیر بالای ویتامین سی است؛ این موضوع باعث شده تا بامیه خاصیت تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی را داشته باشد و مصرف آن بتواند شما را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر کند.

اما اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، احتمالاً بامیه در درمان آن کارایی چندانی نداشته باشد و بیشتر در پیش‌گیری از بروز آن اثربخشی دارد.

از دیگر خاصیت‌های این خوراکی می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد: تأثیر در رفع کم‌خونی، کمک به کاهش قند و همچنین چربی خون، و کمک به سلامت قلب از طریق آزادسازی مسیر رگ‌های خونی.

لطفاً توجه داشته باشید که اگر در هریک از این موارد دچار بیماری شده‌اید، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان‌های خانگی نمی‌توانند در درمان واقعی چنین بیماری‌هایی اثرگذاری چندانی داشته باشند.

با ما همراه باشید تا به شکل دقیق‌تر خواص بامیه را بررسی کنیم.

خواص پودر بامیه

از مهم‌ترین خواص پودر بامیه می‌توان به وجود مقادیر بالای پروتئین و آهن در آن اشاره کرد که در صورت مصرف منظم، می‌تواند این دو ماده را در بدن شما به خوبی تأمین نماید.

در خصوص پروتئین این خوراکی باید توجه داشته باشید که پروتئین‌های جانوری غیرقابل‌جایگزینی با هرگونه پروتئین‌های گیاهی هستند و شما برای حفظ سلامتی خود به پروتئین لبنیات، تخم مرغ و انواع گوشت احتیاج خواهید داشت.

پودر بامیه همچنین از مقادیر بالایی فیبر بهره می‌برد که آن را به یک درمان خانگی درجه یک برای رفع یبوست تبدیل کرده است.

بامیه برای میان وعده هم استفاده می‌شود.

بامیه را می‌توان به عنوان میان‌وعده نیز نوش جان کرد.

اگر از یبوست رنج می‌برید، مصرف منظم این پودر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. جالب است بدانید پودر بامیه در کنترل اسهال نیز اثربخش است و خاصیت آن همچون مسهل‌های معمولی نیست.

گفته می‌شود مصرف منظم این پودر در کنترل کلسترول خون نیز موثر است و می‌تواند از بروز بیماری‌های مرتبط با آن پیش‌گیری کند. از سویی برای استخوان‌ها نیز مفید بوده و مصرف بلندمدت آن می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری نماید.

همچنین پودر بامیه از جمله پودرهای گیاهی است که برای افرادی که به دنبال لاغر شدن هستند توصیه می‌شود.

خواص بامیه برای مردان

برخی افراد درباره خواص بامیه برای مردان و یا خواص بامیه برای اسپرم ادعاهایی می‌کنند. از جمله آنکه بامیه زیادکننده قوای جنسی یا زیادکننده اسپرم است؛ اما باید گفت تاکنون هیچ‌گونه پشتوانه علمی برای چنین ادعاهایی یافت نشده است. حتی از جهت طبع سرد بامیه می‌توان گفت که مصرف زیاد آن می‌تواند در کاهش تمایل جنسی نیز اثر بگذارد.

بنابراین آنچه درباره خواص بامیه برای اسپرم یا نعوظ گفته می‌شود را نمی‌توان تأیید کرد و به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر از مشکلات مرتبط با نعوظ یا اسپرم رنج می‌برید، از پزشکان متخصص بهره بگیرید و ظرف مدت کوتاهی مشکلات خود را برطرف نمایید.

معمولاً درمان‌های گیاهی و سنتی ارائه‌شده در این زمینه را نمی‌توان جزو درمان‌های دائمی و بلندمدت این مشکلات به حساب آورد.

خواص بامیه برای تیروئید

درباره خواص بامیه برای تیروئید نیز نظریات ضد و نقیضی وجود دارد. باید دانست که بامیه در تنظیم قند خون از طریق اثرگذاری بر غدد تیروئید و دیگر غده‌ها اثربخشی دارد و افراد سالم می‌توانند از بامیه برای تنظیم قند خون خود بهره ببرند.

اما این کار را به هیچ عنوان نمی‌توان به بیماران تیروئید یا دیابت پیشنهاد کرد؛ چراکه ممکن است نتایج پیش‌بینی نشده‌ای را با خود به همراه بیاورد.

پزشکان به بیماران تیروئید و دیابت پیشنهاد می‌کنند که حتماً پیش از مصرف بامیه با پزشک خود مشورت کنند؛ چراکه بامیه می‌تواند در برخی مواقع تداخلات دارویی چشمگیری با داروهای معمول دیابت و تیروئید داشته باشد و مصرف خودسرانه آن در بین این دسته از بیماران، به نتایج ناخوشایندی منجر شود.

خواص بامیه برای مو

اما باید به خواص بامیه برای مو نیز توجه کرد؛ چراکه این خوراکی اثرهای بسیار جذابی بر سلامت مو و البته پوست شما خواهد داشت.

اگر به دنبال یک منبع طبیعی برای آنتی اکسیدان‌های مناسب برای پوست هستید، بامیه کاملاً مناسب شماست! وجود  ویتامین A و آنتی اکسیدان فلاونوئید مانند بتا کاروتن، زیگزانتین و لوتئین در بامیه، باعث شده تا برای پوست و مو بسیار مفید باشد.

آنتی اکسیدان‌ها به شما کمک می‌کنند پوست مقاوم‌تری در برابر اشعه‌های مضر خورشید داشته باشید و از همین جهت دیرتر دچار پیری و چروکیدگی پوست شوید. آنتی اکسیدان‌ها در سلامت پوست کف سر و مو نیز بسیار موثر هستند و می‌توانند موهایی شاداب و براق را برای شما به ارمغان آورند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم خواص بادمجان را نیز مطالعه نمایید.

از سوی دیگر وجود موادی همچون ویتامین ک، ویتامین سی، پتاسیم، روی و فولات در بامیه، آن را به گزینه‌ای عالی برای تنظیم چربی کف سر، درخشان‌سازی موها و حتی رفع شوره سبک موها تبدیل کرده است. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌دهیم از ماسک‌های طبیعی مو که با بامیه تهیه می‌شوند بهره بگیرید.

خواص بامیه برای سنگ کلیه

جالب است که بدانید خواص بامیه برای سنگ کلیه، خواص مثبتی نیست و برای بیماران سنگ کلیه نیز منع مصرف آن وجود دارد. در واقع برخورداری بامیه از مقادیر بالایی از مواد معدنی نظیر کلسیم و آهن و روی، همچنین اثرگذاری هورمونی تناول کردن آن بر کلیه‌ها، ممکن است نتایج منفی برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه به همراه داشته باشد.

غذاهای تهیه شده با بامیه بسیار خوشمزه هستند.

همواره می‌توان غذاهای جدید و خوشمزه‌ای با کمک بامیه تهیه کرد!

بدین ترتیب اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتماً پیش از خوردن آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

بامیه، معجزه‌گر سلامتی!

در این مقاله به تفصیل با سودها و مضرات بامیه برای سلامتی بدن آشنا شدید و برخی شایعات درباره خواص بامیه را نیز بررسی کردیم. اگر درباره خواص مفید بامیه اطلاعات بیشتری در اختیار دارید، می‌توانید آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید! از همراهی شما متشکریم.

 

نظرات کاربران