بررسی خواص ترب؛ یک عضو کارآمد برای رژیم‌های گیاهی

ترب را می‌توان در انواع سالاد استفاده کرد.
به این مقاله امتیاز دهید

اگر شما هم به دنبال اعضای جدیدی برای خانواده رژیم غذایی گیاهی خود هستید، با ما همراه باشید تا یک گزینه شگفت‌انگیز را به شما معرفی کنیم! ترب که در رنگ‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی یافت می‌شود، قرن‌های طولانی است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌ها در اروپا و آسیای شرقی مصرف می‌شود؛ اما متأسفانه در این سال‌ها محبوبیت آن در ایران کمتر شده و تنها یک نوع از آن، یعنی تربچه، به شکل ثابت مصرف می‌شود.

ترب را می‌توان در انواع سالاد استفاده کرد.

شما می‌توانید سالادهای بسیار خوشمزه‌ای با انواع ترب تهیه کنید!

 

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل خواص انواع ترب، یعنی ترب سفید، قرمز و سیاه، به شما اثبات کنیم که چرا می‌بایست توجه بیشتری به این خوراکی پرخاصیت داشته باشید!

خواص انواع ترب

خواص ترب به اندازه‌ای زیاد است که یکی از گران‌بهاترین کالاهای خوراکی در کشورهای راه ابریشم باستان به حساب می‌آمده است. این گیاه با بهره‌مندی از فیبر خوراکی بسیار بالا، ویتامین‌های متنوع و همچنین انواع الکترولیت‌ها و مواد معدنی، یک خوراکی بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و می‌توان خوردن آن را به همه افراد، اعم از جنسیت‌ها و سنین مختلف پیشنهاد داد.

نکته مثبت ترب این است که پختن آن باعث از دست رفتن میزان کمی از خواص آن می‌شود و از همین رو می‌توان آن را برای افرادی که معده‌ ضعیفی دارند نیز پیشنهاد داد. انواع ترب عبارت‌اند از: ترب سفید، ترب قرمز (تربچه) و همچنین ترب سیاه. هریک از این دسته‌ها ارزش غذایی مجزایی برای خود دارند و از همین رو در ادامه لیست کامل ارزش غذایی هریک از آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

نکته مهم دیگر در بررسی خواص انواع ترب به این نکته مرتبط است که خاصیت‌های هرکدام از آن‌ها به اندازه‌ای زیاد است که برای ذکر کامل آن‌ها به مقاله‌های مجزایی نیاز است؛ از همین رو تلاش کرده‌ایم در اینجا اساسی‌ترین خواص هریک از آن‌ها را برای شما نقل کنیم. از همراهی شما متشکریم!

خواص ترب سفید

اول از همه به سراغ بررسی خواص ترب سفید می‌رویم. این ترب خوشمزه در اغلب نقاط ایران به راحتی در دسترس است و از همه مهم‌تر آنکه می‌توان غذاهای بسیاری را با کمک آن طبخ کرد. این ترب به دو شکل گرد و دراز رشد می‌کند که این موضوع تفاوتی در ارزش غذایی آن‌ها ندارد. در ادامه لیست کاملی از ارزش غذایی، مواد آلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ترب سفید را مشاهده می‌کنید:

ارزش غذایی و مواد آلی:

انرژی 76 کیلوژول (18 کیلوکالری)
کربوهیدرات 4.1 گرم
قند 2.5 گرم
فیبر خوراکی 1.6 گرم
چربی 0.1 گرم
پروتئین 0.6 گرم

ویتامین‌ها:

ویتامین (B۱) 0.02 میلی‌گرم
(B۲) 0.02 میلی‌گرم
نیاسین (B۳) 0.2 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B۵) 0.138 میلی‌گرم
ویتامین ب۶ 0.046 میلی‌گرم
فولیک (B۹) 28 میکروگرم
ویتامین ث 22 میلی‌گرم

الکترولیت‌ها و مواد معدنی:

کلسیم 27 میلی‌گرم
آهن 0.4 میلی‌گرم
منیزیم 16 میلی‌گرم
منگنز 0.038 میلی‌گرم
فسفر 23 میلی‌گرم
پتاسیم 227 میلی‌گرم
سدیم 21 میلی‌گرم
روی 0.15 میلی‌گرم

از جمله مهم‌ترین خواص ترب سفید دراز و هر نوع ترب سفید دیگری می‌توان به کالری و کربوهیدرات کم در کنار فیبر بالای آن اشاره کرد. این موضوع باعث شده تا با خوردن آن در زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید. بدین ترتیب ترب سفید در بلند مدت به کاهش وزن شما کمک بسیاری خواهد کرد.

ترب سفید را در غذاهای متعددی می‌توان به کار برد.

ترب سفید خواص شگفت‌انگیزی دارد و می‌توان غذاهای جذابی نیز با آن تهیه کرد.

 

همچنین بهره‌مندی آن از انواع مواد ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی باعث شده تا مصرف منظم آن بتواند اثری چشمگیر در کاهش خطر بروز برخی سرطان‌ها نظیر سرطان خطرناک روده بزرگ و همچنین سرطان ریه جلوگیری کند. از سوی دیگر این مواد در افزایش توان سیستم ایمنی بدن شما نیز اثرگذار خواهند بود.

از خواص ترب همچنین می‌توان به اثر فوق‌العاده آن در تولید گلبول‌های قرمز، افزایش رشد سلولی و همچنین سنتز DNA به سبب وجود مقادیر بالای اسید فولیک یا ویتامین B9 در آن اشاره کرد.

خواص ترب سفید دراز و سایر انواع آن اما به این‌ موارد محدود نیست و وجود میزان بالایی از ویتامین C در آن، باعث شده تا حتی برای بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مفید باشد و همچنین در ترمیم بافت‌های بدن شما اثر مفیدی بگذارد. این نوع از ترب‌ها همچنین در سلامت پوست شما اثرگذارند که این موضوع به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان آن‌ها امکان‌پذیر شده است.

خواص ترب سفید با عسل

یکی از راه‌های نوش جان کردن ترب سفید، میل کردن آن همراه با عسل است. از خواص ترب سفید با عسل می‌توان به مفید بودن آن برای کاهش نشانه‌ها و التهابات ناشی از آلرژی، همچنین برای دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، رفع عفونت‌های گوارشی و همچنین دردهای گوارشی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید ترب سیاه را نیز با عسل نوش جان کنید.

خواص ترب قرمز

ترب قرمز همان تربچه است؛ تربچه همانند ترب سفید به دو شکل گرد و دراز یافت می‌شود و خواص این دو شکل متفاوت از تربچه‌ها تفاوت چندانی در ارزش غذایی آنان ایجاد نمی‌کند. در بررسی خواص ترب قرمز ابتدا لازم است ارزش غذایی، میزان مواد آلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن را بررسی کنیم:

ارزش غذایی و مواد آلی:

انرژی (کالری) 16 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.40 گرم
پروتئین 0.68 گرم
چربی 0.10 گرم
آب 95.27 گرم
فیبر 1.60 گرم
قند 1.86 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین‌ها:

ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی گرم
ویتامین K 1.30 میکروگرم
ویتامین C 14.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.01 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.25 میلی گرم
کولین (B4) 6.50میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.17 میلی گرم
ویتامین B6 0.07 میلی گرم
فولات (B9) 25.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

الکترولیت‌ها و مواد معدنی:

کلسیم 25.00 میلی گرم
آهن 0.34 میلی گرم
منیزیم 10.00 میلی گرم
فسفر 20.00 میلی گرم
پتاسیم 233.00 میلی گرم
سدیم 39.00 میلی گرم
روی 0.28 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 0.07 میلی گرم
سلنیم 0.60 میکروگرم

جالب است بدانید که خواص ترب قرمز و سیاه بسیار شبیه همدیگر هستند و اگر ترب سیاه در دسترس شما نیست، می‌توانید ترب قرمز را جایگزین آن کنید؛ زیرا به خوبی خواهد توانست مواد موردنیاز بدن شما را تأمین کند. اما اگر بتوانید از هر دوی این‌ها در سبد غذایی خود داشته باشید، لطف دوچندانی خواهد داشت.

از جمله خواص ترب قرمز می‌توان به کاهش قند خون و کاهش کلسترول اشاره کرد. به طور کلی مصرف زیاد سبزیجات در کنترل چربی و قند خون اثر بالایی دارد؛ اما از آنجایی که این گیاه از مقادیر بالایی آنتی اکسیدان نیز بهره می‌برد، می‌تواند اثری دوچندان در کنترل کلسترول بدن شما داشته باشد. بهره‌مندی آن از فیبر خوراکی بالا نیز در کاهش وزن اثرگذار است.

ترب قرمز را می‌توان به صورت خام مصرف کرد.

هرگز از خوردن تربچه‌های بین سبزی خوردن غافل نشوید!

 

از دیگر خواص ترب قرمز و سیاه می‌توان به اثر بسیار مفید آن بر کیسه صفرا و کبد اشاره کرد. اگر می‌خواهید کیسه صفرا و کبد خود را سم‌زدایی کنید، مصرف مرتب ترب قرمز را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ این خوراکی اثراتی اثبات‌شده در این زمینه دارد و می‌تواند نقشی عالی در سلامتی شما بازی کند.

خواص ترب در برطرف کردن اختلالات گوارشی نیز انکارناپذیر است. وجود مقادیر زیاد فیبر خوراکی و آب در این ریشه، باعث شده تا مصرف آن عمل دفع را بسیار آسان کند و از همین رو برای بواسیر نیز بسیار مفید خواهد بود. شما همچنین می‌توانید خواص ترخون را مطالعه کنید.

خواص ترب سیاه

خواص ترب سیاه بسیار متنوع است و از همین جهت به شما پیشنهاد می‌دهیم که آن را حتماً به خوراکی‌های هفتگی خود اضافه نمایید. در ادامه خواص این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت را بررسی می‌کنیم؛ اما پیش از آن، لیست مواد غذایی آن را مشاهده کنید.

ارزش غذایی و مواد آلی:

انرژی 16 کیلو کالری
کربوهیدرات 3.40 گرم
پروتئین 0.68 گرم
چربی کل 0.10 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم
فیبر 1.6 گرم

ویتامین‌ها:

فولات (B9) 25 میکرو‌گرم
نیاسین (B3) 0.254 میلی‌گرم
پریدوکسین (B6) 0.071 میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.039 میلی‌گرم
ویتامین A 7 یکای بین‌المللی
ویتامینC 14.8 میلی‌گرم
ویتامینE 0 میلی‌گرم
ویتامینK 1.3 میکرو‌گرم

مواد معدنی و الکترولیت‌ها:

سدیم 39 میلی‌گرم
پتاسیم 233 میلی‌گرم
کلسیم 25 میلی‌گرم
مس 0.050 میلی‌گرم
آهن 0.34 میلی‌گرم
منیزیم 10 میلی‌گرم
منگنز 0.069 میلی‌گرم
روی 0.28 میلی‌گرم

 

خواص ترب سیاه برای قلب

خواص ترب سیاه برای قلب همچون سایر ترب‌ها، به سبب وجود مقادیر بالای فیبر خوراکی در آن است. فیبر خوراکی ترب سیاه جذب‌کننده کلسترول است و این موضوع می‌تواند به کاهش کلسترول خون شما در بلندمدت کمک شایانی کند. از همین رو گفته می‌شود ترب سیاه در پیشگیری از بروز بیماری‌هایی همچون  سکته مغزی، سکته قلبی و آترواسکلروز مفید خواهد بود. البته اگر به بیماری کلسترول خون مبتلا هستید، می‌بایست به پزشک مراجعه کنید.

خواص ترب سیاه برای پروستات

درباره خواص ترب سیاه برای پروستات ادعاهای مختلفی می‌شود اما از لحاظ علمی همچنان هیچ اطلاعات موثقی در این زمینه در دسترس نیست. احتمالاً تنها نکته قابل‌ذکر در اینجا این باشد که به سبب وجود گلوکوزینولات در ترب سیاه، در صورت مصرف آن به صورت خام، در بلندمدت اثراتی در جلوگیری از بروز سرطان پروستات در آقایان خواهد داشت.

خواص ترب سیاه برای کبد چرب

خواص ترب سیاه برای کبد چرب به سبب وجود مقادیر بالای ویتامین B1، کلسیم و منیزیم به صورت همزمان در آن است. این موضوع سبب شده تا ترب سیاه گزینه‌ای عالی برای سم‌زدایی مداوم از کبد باشد و بتوان آن را به عنوان محافظی برای کبد استفاده کرد. همچنین اگر کبد چرب دارید نیز این خوراکی به جهت برخورداری از آنتی اکسیدان گلوتاتیون، می‌تواند برایتان مفید باشد.

خواص ترب سیاه برای رحم

همان‌طور که گفتیم، ترب سیاه از مواد سم‌زدای قدرتمندی برخوردار است. یکی از این مواد ایندول-۳-کاربینول بوده که منشأ اصلی خواص ترب سیاه برای رحم نیز هست. این ماده در جلوگیری از بروز سرطان رحم اثرگذاری چشمگیری خواهد داشت.

خواص ترب سیاه برای لاغری

در بخش‌های قبلی درباره خواص انواع ترب در لاغری گفتیم. خواص ترب سیاه برای لاغری نیز به همان شکل است: به سبب ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت، ترب سیاه می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و از این طریق میزان چربی و کربوهیدرات دریافتی شما را کم کند. بدین طریق اثر چشمگیری در کاهش وزن شما خواهد داشت. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم  خواص هویج را نیز مطالعه کنید.

خواص ترب سیاه برای کلیه

خواص ترب سیاه برای کلیه در حقیقت به دفع سنگ کلیه مرتبط می‌شود. اگر سنگ کلیه دارید، می‌توانید با مشورت پزشک خود از آب ترب سیاه و یا ترب سیاه خام استفاده کنید. خاصیت دیوریتیک و ادرارآوری ترب سیاه به افراد دچار سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری کمک خواهد کرد سنگ را با سرعت بیشتری دفع کنند.

خواص ترب سیاه با ماست

خواص ترب سیاه با ماست یکی از موارد موردبحث در بین طبیبان سنتی است. در مجموع می‌توان گفت ترب سیاه با ماست نه یک گزینه مفید برای خوردن، که برای استفاده به عنوان ماسک صورت است. ترجیحاً از خوردن همزمان این دو ماده باید خودداری کرد؛ زیرا گفته می‌شود باعث بروز نفخ و برخی مشکلات گوارشی دیگر خواهد شد.

موارد منع مصرف ترب

موارد منع مصرف ترب عبارت‌اند از:

۱. بیماران مبتلا به انسداد صفرا بهتر است ترب مصرف نکنند.

از مصرف ترب سیاه غافل نشوید.

ترب سیاه را هم به شکل خام و هم پخته می‌توان نوش جان کرد.

 

۲. افرادی که داروهای تیروئید مصرف می‌کنند، ممکن است برخی از آن‌ها با ترب تداخل دارویی داشته باشند.

۳. مصرف زیاد ترب موجب بروز مشکلات گوارشی خواهد شد.

ترب، یک خوراکی منحصر به فرد!

در این مقاله به تفصیل با انواع ترب‌ها و خاصیت هریک از آن‌ها آشنا شدیم. امیدواریم اکنون دلایل زیادی برای جای‌ دادن این خوراکی خوشمزه به لیست غذاهای هفتگی خود داشته باشید! همچنین اگر تجربه‌ای از پخت غذاهای خلاقانه با انواع ترب را دارید، می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

 

 

نظرات کاربران