طرز تهیه آش کلم برگ به روش‌های مختلف

طرز تهیه آش کلم برگ
1/5 - (2 امتیاز)

با سرد شدن هوا و تغییر فصل بیشتر افراد به غذاهای گرم و مایع همانند سوپ و آش روی می‌برند، یکی از همین غذاهای گرم که برای فصل سرما گزینه مناسبی است، آش کلم برگ خواهد بود. البته که طرز تهیه آش کلم برگ در شهرهای مختلف و با توجه به مواد قابل استفاده در آن متفاوت است. اما به طور کلی این آش نیز یکی از آش‌های سنتی و قدیمی کشور ایران به حساب می‌آید که طرفداران زیادی دارد.

طرز تهیه آش کلم برگ تبریزی

توجه داشته باشید روش تهیه آش کلم برگ در هر یک از شهرهای ایران متفاوت است و دستور پخت جداگانه‌ای دارد، برای مثال طرز تهیه آش کلم برگ ارومیه و طرز تهیه آش کلم برگ تبریز با یکدیگر متفاوت است. در این راهنما ما قصد داریم طرز تهيه اش كلم برگ به روش تبریزی را برای شما شرح دهیم.

در نظر داشته باشید این آش سنتی و خاص غذای مخصوص تبریزی‌ها به حساب می‌آید بنابراین روش پخت آن طبق روند تبریزی‌ها باعث خوشمزه‌تر شدن آش شما می‌شود البته که ارومیه نیز از این آش سنتی به عنوان غذای بیماران خود در فصل‌های سرد سال استقبال می‌کند.

آش کلم برگ

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 3 ساعت
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط

مواد لازم برای طرز تهیه آش کلم برگ

همان‌طور که گفتیم آش کلم برگ دستور پخت‌های متفاوتی دارد که یکی از معروف‌ترین آنها مربوط به روش تهیه آش کلم برگ تبریزی است. در شهرهای ترک زبان این آش لذیذ را در نیمه پاییز و به هنگام سرد شدن هوا می‌پزند. در ضمن این آش خوشمزه در میان مردمان ترک بسیار محبوب است و طرفداران بسیاری دارد.

با توجه به طرز تهیه‌ای که در نظر دارید مواد لازم و مقدار این مواد در آش کلم برگ شما متفاوت خواهد بود. برای مثال در شهرهای باکو و اصفهان این آش به روشی متفاوت از شهرهای ارومیه و خوی سرو می‌شود. در ادامه مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه تبریزی را شرح می‌دهیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بلغور گندم 1 پیمانه
نخود 1 پیمانه
لوبیا چیتی 1 پیمانه
برنج 1 پیمانه
کلم برگ سفید 1 عدد
سبزی آش به مقدار لازم
هویج 3 عدد
پیاز 2 عدد
کشک به مقدار لازم
نعنا و پیاز داغ به مقدار کافی
نمک به اندازه کافی
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه به میزان کافی

مراحل طرز تهیه آش کلم برگ و هویج

مراحل طرز تهیه آش کلم برگ و هویج

پیش از این نیز گفتیم زادگاه آش کلم برگ شهر تبریز است بنابراین توصیه می‌کنیم طرز تهیه این آش سنتی را طبق روش تبریزی‌ها پیش برید. حتی این غذای لذیذ و سنتی به آش کلم باکویی نیز معروف شده است.

در نظر داشته باشید در سبزی آش این نوع از آش سنتی علاوه بر تره، جعفری، گشنیز و اسفناج مقدار کمی ترخون نیز می‌ریزند. شاید با شنیدن اسفناج طرز تهیه این آش را به طرز تهیه آش اسفناج نزدیک ببینید ولی این‌طور نیست. در ادامه مراحل اصلی تهیه این آش لذیذ را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • مرحله اول: برای از بین بردن نفخ حبوبات، آنها را چند باری بشویید و آب آنها را عوض کنید.
  • مرحله دوم: برنج را به همراه مقدار کمی نمک خیس کنید.
  • مرحله سوم: سبزی آش خود را تهیه کنید.
  • مرحله چهارم: پیازها را پوست بگیرید و به شکل نگینی خرد کنید. سپس با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه پیازها را تفت دهید.
  • مرحله پنجم: حبوبات و بلغور گندم را به ظرف پیاز داغ خود اضافه کنید و مقداری آب بر روی آنها بریزید و منتظر بمانید تا حبوبات پخته شوند.
  • مرحله ششم: به مرحله ششم از طرز تهیه آش کلم برگ رسیدیم. با نیم پز شدن حبوبات برنج خیس خورده را به درون ظرف آنها بریزید و منتظر بمانید تا برنج نیز نرم و پخته شود.
  • مرحله هفتم: کلم برگ را خرد و هویج‌ها را نگینی کنید و به ظرف سایر مواد بیفزایید.
  • مرحله هشتم: بعد از اینکه کلیه مواد درون قابلمه پخته شدند، باید سبزی آش را به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهم: نمک و کشک را به آش خود اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر منتظر پخته شدن آش کلم برگ بمانید.
  • مرحله دهم: آش کلم برگ آماده شده را درون ظرف مناسب بریزید و آن را با پیاز و نعنا داغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش کلم برگ با ماست

طرز تهیه آش کلم برگ با ماست

پیش از این نیز به وجود روش‌های پخت متفاوت این آش سنتی تبریزی اشاره کردیم و گفتیم روش تهیه آش کلم برگ در شهر تبریز با سایر شهرها فرق دارد. برای مثال برخی از افراد از طرز تهیه آش کلم برگ سفید استفاده می‌کنند، در واقع در آش کلم برگ خود ماست می‌ریزند و به همین دلیل این آش رنگ سفیدی به خود می‌گیرد.

مواد اولیه طرز تهیه آش کلم با ماست همانند مواد اولیه ذکر شده در بخش قبلی است، تنها تفاوتی در این روش پخت وجود دارد، ماست خواهد بود. در مرحله نهم که باید مقداری نمک و کشک به آش خود اضافه کنید، شما می‌توانید به جای کشک از ماست ترش کمک بگیرید، در این صورت آش کلم برگ سفیدی خواهید داشت.

فراموش نکنید مابقی مراحل طرز تهیه این آش کلم برگ با ماست به طور دقیقی مشابه روش تهیه آش کلم برگ با کشک است و لازم نیز هیچ ماده دیگری به آش خود بیفزایید. البته که باید ماست مورد نظر شما ترش باشد و به مقدار 2 لیوان به آش کلم برگ شما اضافه شود تا طعم خوبی به آش انتقال دهد.

طرز تهیه سوپ کلم برگ سفید

طرز تهیه سوپ کلم برگ سفید

آیا در دوره رژیم هستید و نمی‌توانید هر نوع غذایی را میل کنید؟ شاید با یادگیری طرز تهیه آش انار تنها غذای لذیذ رژیمی موجود را آش انار بدانید، اما این طور نیست سوپ کلم برگ سفید نیز یکی از غذاهای رژیمی و کم کالری است که به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

این سوپ بسیار خوشمزه، خوش عطر و خوش طعم است و نه تنها برای رژیم گرفتن گزینه مناسبی به حساب می‌آید، بلکه به هنگام سرماخوردگی نیز می‌تواند غذای مناسبی برای بیمار باشد. طرز تهیه سوپ کلم برگ کار سختی نیست و شما می‌توانید خیلی سریع این سوپ را برای خود درست کنید.

سوپ کلم برگ

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی کم

مواد اولیه برای تهیه سوپ کلم برگ، یک غذای رژیمی

سوپ کلم برگ که به نام سوپ بوش نیز معروف است، یکی از بهترین غذاهای حاضر در شهرهای ترک زبان کشور ایران به حساب می‌آید. همچنین شما می‌توانید این سوپ لذیذ را در کشور آذربایجان پیدا کنید زیرا طرفداران بسیاری در این کشور خواستار سوپ کلم برگ هستند.

به منظور درست کردن سوپ کلم برگ به روش سنتی و خانگی در ابتدا باید مواد اولیه آن را تهیه کنید. مواد لازم در طرز تهیه این سوپ تا حدودی به مواد اولیه طرز تهیه آش کلم برگ نزدیک است ولی تفاوت‌هایی در این میان مشاهده می‌شود. همچنین روش پخت این 2 مدل آش و سوپ با هم فرق دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هویج 3 عدد
سیب زمینی 1 عدد
پیاز 1 عدد
کلم برگ سفید 1 کاسه متوسط خردشده
آب مرغ یا آب قلم 2 لیوان
رشته سوپ به مقدار لازم
نمک به اندازه کافی
زردچوبه به مقدار کافی
پودر سیر یا پودر فلفل به مقدار لازم
آبلیمو به مقدار لازم
جعفری خرد شده برای تزیین

مراحل تهیه سوپ کلم برای کاهش وزن

سوپ کلم برگ

بعد از طرز تهیه آش کلم برگ، نوبت به سوپ خوشمزه آن می رسد. از آنجایی که سوپ کلم غذای سبکی است، به طور مستقیم بر روی وزن شما تاثیر می‌گذارد. می‌توان گفت با میل کردن این سوپ سبک و مقوی، احساس سیری شدیدی به شما دست می‌دهد که مانع از خوردن تنقلات و سایر مواد غذایی می‌شود و همین امر سبب کاهش وزن شما خواهد بود.

  • مرحله اول: هویج و سیب زمینی را بشویید و پوست بکنید و سپس آنها را به صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله دوم: پیازی را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس با مقداری روغن آن را تفت دهید.
  • مرحله سوم: سیب زمینی، هویج و کلم خرد شده را به ظرف پیاز داغ خود اضافه کنید و نمک و زردچوبه نیز به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: در مرحله چهارم از طرز تهیه سوپ کلم برگ، مقداری از آب قلم یا آب مرغ به مواد سوپ خود اضافه کنید و به مدت نیم ساعت منتظر باشید تا سوپ حسابی پخته شود.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه سوپ پخته شده مقداری پودر سیر یا فلفل را به همراه آبلیمو به سوپ خود اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در صورتی که سوپ شما آبکی است، کمی زیر اجاق را بیشتر کنید تا لعاب بیشتری به خود بگیرد.
  • مرحله هفتم: رشته سوپ را به ظرف سوپ خود اضافه کنید و منتظر بمانید تا سوپ حسابی پخته شود.
  • مرحله هشتم: سوپ آماده شده را درون ظرف مناسب بریزید و آن را با جعفری خرد شده تزیین کنید.

آش کلم برگ رو درب منزل تحویل بگیر…

تعجب نکنید، از آنجایی که اینترنت و رایانه پیشرفت زیادی داشته است، شما حتی می‌توانید غذاهای سنتی را به صورت آنلاین نیز سفارش دهید. با کمک سرویس سفارش آنلاین غذا شما می‌توانید آش کلم برگ تبریزی را در مدت کوتاهی درب منزل خود تحویل بگیرید.

به عبارت دیگر اگر مواد اولیه برای طرز تهیه آش کلم برگ را ندارید یا اگر زمان کافی برای درست کردن این آش لذیذ در اختیار شما وجود ندارد، بهتر است به سایت و اپلیکیشن اسنپ فود سر بزنید و آش کلم برگ را از یکی از رستوران‌های سنتی حاضر و فعال سفارش دهید و بدون معطلی و دردسر این آش یا سوپ کلم برگ را میل کنید.

نظرات کاربران