طرز تهیه اشترودل خانگی؛ یک غذای جذاب فرنگی

اشترودل یک غذای فرنگی خوشمزه است.
5/5 - (1 امتیاز)

اشترودل یک غذای معروف اتریشی است که در سراسر جهان طرفداران پر و پا قرصی دارد. این غذا در دوره‌ها و در کشورهای مختلف با استفاده از روش‌ها و مواد اولیه متنوعی آماده می‌شود. طرز تهیه اشترودل ساده شامل یک لایه نازک از خمیر پخته شده است که می‌توان مطابق میل و سلیقه خودتان داخل آن را با مواد مورد نظرتان پر کنید.

به همین دلیل شما با هر مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید می‌توانید به راحتی یک غذای جدید فرنگی را درست کرده و از آن لذت ببرید. همین نکته باعث می‌شود که اشترودل خانگی یک پیشنهاد وسوسه برانگیز برای میان وعده، صبحانه و دیگر وعده‌های غذایی به حساب بیاید.

اشترودل یک غذای فرنگی خوشمزه است.

برای درست کردن یک اشترودل جذاب با ما همراه باشید.

ما در این مقاله به طور کامل به طرز تهیه اشترودل خانگی می‌پردازیم پس شما هم اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را آماده کنید و از آن در کنار خانواده‌تان لذت ببرید با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه اشترودل مشهدی

اشترودل مشهدی یکی از انواع رایج این غذای خوشمزه است که شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. در این بخش به سراغ همه نکاتی می‌رویم که شما برای طرز تهیه اشترودل خانگی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

میزان کالری در هر 100 گرم 240 کالری
زمان آماده سازی 50 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 3 نفر

 

در ادامه مواد اولیه مورد نیاز و میزان هر کدام از آن‌ها بیان شده است تا شما با خیال راحت شروع به پخت اشترودل‌ها کنید:

خمیر مایه یک قاشق چایخوری
شکر یک قاشق چایخوری
تخم مرغ دو عدد
روغن مایع 120 گرم
نمک نصف قاشق چایخوری
آرد به مقدار لازم
پیاز یک عدد متوسط
گوشت چرخ کرده 200 گرم
قارچ یک پیمانه
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
جعفری به مقدار لازم
پنیر پیتزا 3 قاشق غذاخوری
آب ولرم یک و نیم لیوان
نمک و فلفل به مقدار لازم

 

بعد از اینکه مواد مورد نیازمان را آماده کردیم وقت را تلف نکرده و به سرعت به سراغ طرز تهیه اشترودل خانگی می‌رویم:

  • مرحله اول

برای آماده کردن انواع اشترودل، نیاز است ابتدا خمیر آن را درست کنیم. برای درست کردن یک خمیر خوش طعم ابتدا یک لیوان آب گرم، خمیر مایه و شکر را داخل یک ظرف به خوبی هم می‌زنیم. حدود 10 دقیقه به مخلوط‌مان زمان می‌دهیم تا خمیر مایه اثر کرده و مقداری پف کند.

  • مرحله دوم

بعد از اینکه خمیر ما کمی پف کرد، تخم مرغ‌ها و روغن مایع را به خمیر اضافه کرده و آن را خوب هم می‌زنیم. سپس آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و ورز می‌دهیم. تا جایی به خمیر آرد اضافه می‌کنیم که خمیر به دست ما نچسبد. بعد از این که آرد را به مقدار مورد نیاز اضافه کردیم، به خمیر مقداری نمک و فلفل هم می‌زنیم.

  • مرحله سوم

خمیر را داخل یک ظرف قرار داده و سطح آن را با یک پارچه تمیز می‌پوشانیم. سپس ظرف را در یک جای گرم می‌گذاریم تا پف کرده و حجم آن زیاد شود.

  • مرحله چهارم

زمان استراحت خمیر بهترین وقت برای آماده کردن مواد داخل اشترودل است. پیاز را پوست کنده و آن را ریز ریز خرد می‌کنیم. داخل ماهیتابه را با کمی روغن چرب می‌کنیم و روی شعله قرار می‌دهیم تا داغ شود. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم و آن‌ها را تفت می‌دهیم تا طلایی رنگ شوند.

  • مرحله پنجم

بعد از طلایی شدن پیازها، گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم. مقداری نمک و فلفل را به همراه رب گوجه فرنگی به آن زده و اجازه می‌دهیم گوشت کاملا بپزد و آب آن بخار بشود.

  • مرحله ششم

قارچ‌ها را شسته و آن را به صورت نگینی یا ورقه‌ای خرد می‌کنیم. داخل یک ماهیتابه دیگر مقداری روغن ریخته و بعد از داغ شدن آن قارچ‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. تفت دادن قارچ‌ها در روغن داغ باعث می‌شود قارچ ها آب ننداخته و خشک نشوند.

اگر قارچ‌های شما آب انداختند اجازه بدهید آب آن‌ها خارج و بخار شود. بعد از تفت دادن قارچ‌ها، مخلوط گوشت و پیاز را به آن اضافه کرده و به خوبی آن‌ها را به هم می‌زنیم. در ادامه کمی جعفری را ریز ریز خرد کرده و به موادمان اضافه می‌کنیم؛ این کار باعث می‌شود اشترودل شما عطر بی‌نظیری پیدا کند.

برای جذاب تر کردن برش‌های اشترودل می‌توان خلاقیت بسیاری به خرج داد.

شما می‌توانید با برش‌های مختلف روی اشترودل‌ها، به جذابیت‌های آن‌ها اضافه کنید.

  • مرحله هفتم

احتمالا خمیر ما تا الآن به خوبی پف کرده و آماده استفاده است. روی یک سطح مقداری آرد پاشیده و لایه نازکی از خمیر را روی آن باز می‌کنیم. خمیر را به صورت مستطیلی برش می‌زنیم. روی یک طرف خمیر موادی که در مراحل قبلی آماده کرده‌ایم را می‌ریزیم و روی آن مقداری پنیر پیتزا اضافه می‌کنیم. طرف دیگر خمیر را روی مواد قرار می‌دهیم به طوری که همه مواد را کاملا بپوشاند. می توانید از برش‌های مختلفی روی خمیر استفاده کنید.

  • مرحله هشتم

فر را با درجه 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه می دهیم تا کاملا گرم شود. سینی فر را کمی چرب کرده و اشترودل‌ها را روی آن قرار می‌دهیم. روی خمیر اشترودل را کمی زرده تخم مرغ می‌زنیم. اگر دوست داشته باشید می‌توانید کمی کنجد هم روی آن‌ها بپاشید. سپس اشترودل‌ها را به مدت 30 دقیقه داخل فر قرار می‌دهیم. بعد از حدود نیم ساعت اشترودل مشهدی شما آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید!

 

طرز تهیه اشترودل با خمیر یوفکا

درست کردن خمیر برای اشترودل مدت زمان آماده سازی را افزایش می‌دهد، اگر دوست دارید اشترودل‌های شما در مدت زمان کوتاه‌تری آماده شوند پیشنهاد ما به شما استفاده از خمیر یوفکا است.

نکته کلیدی در طرز تهیه اشترودل با خمیر یوفکا در این است که خمیر یوفکا را یک تا دو ساعت قبل از پخت از فریزر خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا به خوبی نرم بشود. همچنین به شما توصیه می‌کنیم که بسته خمیر را حدود دو تا سه سانت برش بدهید تا هوای کمی وارد آن شود.

بعد از اینکه خمیر یوفکا کاملا نرم شد یک لایه از آن را پهن می‌کنیم و سطح آن را با مقداری روغن یا کره آب شده آغشته می‌کنیم. یک لایه دیگر را روی لایه قبلی پهن کرده و این کار را مجدد انجام می‌دهیم. سپس خمیر را از عرض به دو نیمه تقسیم می‌کنیم.

روی گوشه هر نیمه مقداری از موادی را که بالاتر باهم آماده کردیم را ریخته و خمیر را دور آن می‌پیچیم. در ادامه روی اشترودل‌ها برش‌هایی ایجاد کرده و کمی کره روی آن‌ها می‌زنیم. سپس اشتردول‌ها در فر با دمای 180 درجه به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم.

برای تهیه‌ی راحت‌تر اشترودل، از خمیر یوفکا استفاده کنید.

استفاده خمیر یوفکا درست کردن اشترودل‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

استفاده از خمیر یوفکا مدت زمان پخت اشترودل‌ها را نیز کاهش می‌دهد به همین دلیل بهترین گزینه برای زمان‌هایی است که بسیار گرسنه هستید و یا عجله دارید! اسنک‌ها هم از غذاهایی هستند که می‌توان به راحتی آن‌ها را در زمان کوتاهی آماده کرد، اگر دوست دارید با انواع اسنک آشنا بشوید و دستور پخت آن‌ها را بدانید حتما طرز تهیه انواع اسنک با مواد اولیه در دسترس و ساده را مطالعه کنید.

طرز تهیه اشترودل در ماهیتابه

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پخت غذا در ماهیتابه را نسبت به فر ترجیح می‌دهید یا به فر دسترسی ندارید، اصلا نگران از دست دادن این غذای خوشمزه نباشید فقط کافی است این بخش را به هیچ عنوان از دست ندهید زیرا ما به طرز تهیه اشترودل بدون فر خواهیم پرداخت.

باید بدانید که طرز تهیه اشترودل در ماهیتابه با پخت آن در فر به جز چند نکته مهم تفاوت اساسی ندارد؛ اگر خودتان خمیر اشترودل را آماده می‌کنید باید حواستان باشد که خمیر را به صورت کامل نازک و یکنواخت پهن کنید.

بعد از پیچیدن اشترودل‌ها هم رو و هم زیر آن‌ها را آغشته به تخم مرغ و یا در صورت تمایل به زعفران دم کرده می‌کنیم. بعد از آماده شدن اشترودل‌ها کف تابه را مقداری روغن ریخته و اجازه می‌دهیم روغن داخل تابه کمی گرم شود.

سپس اشترودل‌ها به مدت 30 تا 40 دقیقه داخل تابه سرخ می‌کنیم. بعد از سرخ شدن یک سمت آن‌ها را پشت و رو می‌کنیم تا هر دو طرف آن طلایی و سرخ شوند. به خاطر داشته باشید که شعله را روی کمترین درجه باید قرار دهید. همچنین اگر از قابلمه برای سرخ کردن اشترودل‌ها استفاده می‌کنید استفاده از شعله پخش کن و دمکنی را فراموش نکنید.

 

طرز تهیه اشترودل مرغ بدون فر

همان طور که بالاتر گفته شد در تهیه مواد داخل اشترودل می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از مرغ در پخت اشترودل یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها است که باعث افزایش میزان پروتئین در این غذا می‌شود.

فقط کافی است در دستور پخت بالا به جای گوشت، فیله‌های مرغ را که به صورت نگینی یا ریش ریش آماده شده‌اند را به پیازها اضافه کرده و تفت دهیم. برای اینکه طعم اشترودل مرغ شما خوشمزه‌تر شود کمی پودر سیر و زردچوبه نیز به آن اضافه کنید تا ترکیب جذاب‌تر و خوش عطر تری داشته باشید.

شیرینی ووپی پای یک شیرینی متفاوت آمریکایی است که دستور پخت راحتی دارد شما می‌توانید از این شیرینی جذاب به عنوان دسر و عصرانه در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود استفاده کنید. اگر در مورد ووپی پای و طرز تهیه آن کنجکاو هستید، طرز تهیه ووپی پای را از دست ندهید.

 

طرز تهیه اشترودل پیتزایی بدون فر

یکی دیگر از انواع اشترودل‌هایی که می‌توان با ماهیتابه آن را آماده کرد، اشترودل پیتزایی است. اگر دوست دارید اشترودل شما خیلی سریع‌تر آماده شود و طعم پیتزا را برایتان به همراه داشته باشد طرز تهیه اشترودل کالباس بهترین روش پخت مورد علاقه شما خواهد بود.

برای مواد اشترودل پیتزایی می‌توانید از کالباس نگینی، ذرت، فلفل دلمه‌ای خرد شده و … استفاده کنید. برای این نوع از اشترودل به پنیر پیتزای بیشتری نیاز دارید. البته لازم به ذکر است که اشترودل پیتزایی علی‌رغم کالری بیشتری که دارد ولی ارزش غذایی پایین‌تری را برای شما دارد.

 

نکات نهایی

ما در این مقاله به طور مفصل به طرز تهیه اشترودل خانگی و انواع مختلف آن پرداختیم، همان طور که دیدیم شما می‌توانید به راحتی با هر موادی که در خانه دارید با فر یا ماهیتابه اشترودل‌های متنوعی را در زمان‌های مختلف برای خودتان و خانواده‌تان آماده کرده و از آن به عنوان میان وعده، پیش غذا یا صبحانه لذت ببرید. اما اگر می‌خواهید در مدت زمان کمتری این اشترودل‌ها را داشته باشید، سری به سفارش آنلاین غذای گرم و سرد بزنید.

شما تاکنون اشترودل درست کردید؟ دوست دارید از چه مواد اولیه‌ای برای تهیه اشترودل استفاده کنید؟ حتما نظرات خودتان را با ما درباره این غذای خوشمزه و راحت و روش‌های پخت آن در میان بگذارید.

نظرات کاربران