طرز تهیه بستنی سنتی و رازهای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه بستنی سنتی
3.9/5 - (13 امتیاز)

طرز تهیه بستنی سنتی بسیار ساده است و شما می‌توانید در خانه آن را تهیه کرده و نوش جان کنید. البته درست کردن بستنی سنتی، مانند سایر بستنی‌ها روش‌های متنوعی دارد و می‌توانید با دستورهای مختلفی این کار را انجام دهید. در این مقاله اما، قرار است به ساده‌ترین روش‌های درست کردن بستنی سنتی  خانگی اشاره کنیم. بنابراین اگر دوست دارید تا یاد بگیرید چطور در خانه بستنی سنتی درست کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

بستنی سنتی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 120دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم 87 کیلوکالری

بستنی سنتی خوشمزه

بستنی سنتی زعفرانی

عطر و طعم زعفران را با بستنی سنتی احساس کنید.

بستنی سنتی از جمله محبوب‌ترین بستنی‌ها است که به مواد اولیه بسیار کمی نیاز دارد. اگر تنها چند ماده اولیه همچون خامه، ثعلب بستنی ، شیر، شکر و … را در دسترس داشته باشید، به راحتی می‌توانید این بستنی را تهیه کنید. حال با ما همراه شوید تا طرز تهیه این بستنی را با هم بخوانیم. البته، بهتر است همینجا شما را دعوت کنیم که بعد از این مقاله طرز تهیه فالوده شیرازی را نیز بخوانید. زیرا بعید است که شما بستنی سنتی دوست باشید و نسبت به فالوده شیرازی بی‌تفاوت باشید.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی در خانه

در جدول زیر به مورد نیاز برای تهیه بستنی سنتی تبریز پرداخته‌ایم. در نظر داشته باشید شما می‌توانید مواد اولیه برای تهیه این بستنی را با هزینه کمی آماده کنید.

در جدول زیر میزان مواد اولیه‌ی لازم برای 4 نفر قید شده است. البته اگر شما قصد درست کردن بستنی سنتی برای بیش از این تعداد را دارید، خودتان می‌توانید به نسبت اندازه‌ها را کم و زیاد کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر پر چرب 4 پیمانه
شکر 1 و نیم پیمانه
گلاب 3/1 پیمانه
ثعلب 2 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
خامه صبحانه 2 قاشق چای خوری
خلال پسته به میزان لازم

طرز تهیه بستنی سنتی به صورت مرحله به مرحله

مراحل تهیه بستنی سنتی

با درست کردن بستنی سنتی خانگی از تازه بودن مواد اولیه اطمینان حاصل کنید

در ادامه به ساده‌ترین آموزش بستنی سنتی پرداخته‌ایم. با کمک این آموزش شما می‌توانید بدون دردسر بستنی سنتی را در خانه درست کنید و اگر یکبار طعم آن را بچشید، قطعا شیفته‌ی آن خواهید شد.

  • مرحله اول: اولین قدم برای طرز تهیه بستنی سنتی شیرازی در خانه، این است که یک کاسه یا ظرف مناسب را انتخاب کنید و درون آن شکر و ثعلب را مخلوط کنید تا به خوبی یکدست شوند.
  • مرحله دوم: حالا یک قابلمه با ابعاد مناسب را انتخاب کنید و شیر را درون آن بریزید. شعله‌ی زیر قابلمه را روشن کرده و روی حرارت ملایم تنظیم کنید و بگذارید تا شیر به جوش آید.
  • مرحله سوم: بعد از این که شیر کاملا به جوش آمد و گرم شد، آن را به شکر و ثعلب اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
  • مرحله چهارم: همزدن شیر را تا جایی ادامه دهید که دانه‌های شکر به طور کامل حل شوند و دیگر درون شیر احساس نشوند.
  • مرحله پنجم: حالا زعفرانی را که از قبل دم کرده‌اید و به خوبی رنگ گرفته است را به همراه گلاب به محتویات درون ظرف اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا رنگ زعفران در کل مواد پخش شود.
  • مرحله ششم: به مرحله ششم از طرز تهیه بستنی سنتی رسیدیم. زیر قابلمه را خاموش کنید و بگذارید تا مخلوط شیر و سایر مواد کاملا خنک شود.
  • مرحله هفتم: بعد از خنک شدن شیر نوبت به انتقال آن به یک ظرف جدید می‌رسد. از آن جایی که قرار است این مواد را درون فریزر قرار دهید، بهتر است تا آن را در یک ظرف استیل بریزید.
  • مرحله هشتم: بعد از ریختن مواد درون کاسه استیل، باید کاسه را به فریزر منتقل کنید. اجازه دهید تا مواد حداقل به مدت دو ساعت درون فریزر بماند و بعد از گذشت مدت زمان لازم آن را از فریزر خارج کنید.
  • مرحله نهم: حالا بستنی یخ زده را درون مخلوط کن بریزید و به مدت یک دقیقه روی دور تند هم بزنید. سپس دوباره بستنی را به ظرف برگردانید و مجددا به مدت 30 دقیقه درون فریزر قرار دهید.
  • مرحله دهم: بعد از گذشت 30 دقیقه مجددا بستنی را از فریزر خارج کنید و باز هم به مدت 1 دقیقه با همزدن مخلوط کنید.
  • مرحله یازدهم: این نکته را در نظر داشته باشید که باید این مرحله را در حدود 7 تا 8 بار تکرار کنید تا بافت بستنی شما یکدست شود.
  • مرحله دوازدهم: حالا بستنی میکس شده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در ادامه یک تکه کاغذ روغنی را برش دهید و خامه صبحانه را به صورت یک لایه‌ی نازک روی آن بزنید.
  • مرحله سیزدهم: در نهایت خامه صبحانه را درون فریزر قرار دهید و اجازه دهید تا بافت آن سفت شود. بعد از رسیدن به حالت ایده آل آن را از فریزر خارج کنید و به همراه خلال پسته بر روی بستنی بریزید.
  • مرحله چهاردهم: مجددا بستنی را به مدت 12 ساعت درون یخچال قرار دهید تا به خوبی خود را بگیرد و به بافت مطلوب برسد.
  • مرحله پانزدهم: بعد از گذشت این مدت، بستنی را از یخچال خارج کرده و در ظرف مورد نظرتان به سلقیه خود تزیین کرده و نوش جان کنید. طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی به همین سادگی است!

اگر از دوست‌داران بستنی سنتی هستید و زمان درست کردن این دسر خوشمزه را ندارید با خرید بستنی سنتی آنلاین مشکل شما حل شده است.

طرز تهیه کیک بستنی با بستنی سنتی

کیک بستنی یکی از دسرهای محبوب افراد است و بسیاری از افراد نسبت خوردن آن علاقه دارند. در واقع این دسر یکی از ترکیب‌های جذاب است که در آن بستنی را به همراه کیک سرو می‌کنند. شما می‌توانید کیک بستنی را با بستنی سنتی نیز تهیه کنید که ترکیب جالبی خواهد شد.

برای انجام این کار هم می‌توانید کیک را به صورت آماده خریداری کرده و استفاده کنید و هم این که کیک را خودتان در خانه تهیه کنید. برای تهیه کیک بستنی سنتی باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • مرحله اول: در هر صورت باید کیک را به صورت مربع، برش دهید و دقت کنید که لایه‌های کیک نیز نازک باشد. سپس یک لایه کیک قرار دهید و روی آن بستنی بگذارید و در ادامه مجددا یک لایه کیک بگذارید و این کار را تا جایی که دوست داشتید و مواد اولیه داشتید ادامه دهید.
  • مرحله دوم: در نهایت روی کیک و دور و اطراف آن را با بستنی بپوشانید و به عنوان مرحله‌ی آخر درون فریزر قرار دهید تا خود را بگیرد و هر زمان که دوست داشتید از یخچال خارج کرده و نوش جان کنید. اگر دوست داشته باشید با کمک مقاله طرز تهیه انواع کیک بستنی می‌توانید سایر روش‌های درست کردن کیک بستنی را نیز یاد بگیرید.

نکات مهم در تهیه بستنی سنتی، رازهایی که باید بدانید!

نکات تهیه بستنی سنتی

بستنی سنتی، با طعمی لذت‌بخش و نوستالژیک.

مانند درست کردن هر نوع دسر یا بستنی، طرز تهیه بستنی سنتی نیز نکات و ترفندهایی دارد که باید آن‌ها را بدانید. اگر این موارد را انجام دهید بستنی شما طعم بهتری خواهد داشت و همچنین کیفیت آن بهتر خواهد بود. در ادامه این نکات را بیان کرده‌ایم:

  1. یکی از مواد اصلی و مهم در تهیه بستنی سنتی، ثعلب است، اما استفاده از هر نوع ثعلبی نیز خوب نیست! چرا که اگر ثعلب شما کیفیت کافی را نداشته باشد به جای این که بافت بستنی را منسجم کند، سبب یخ زدگی آن می‌شود. پس حتما در زمان خرید ثعلب به اصل بودن آن دقت کنید تا بستنی شما بافت خوبی داشته باشد و کشدار شود
  2. همانطور که در بالا گفتیم یکی از علت‌های اصلی کشدار شدن بستنی، ثعلب است. این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر به میزان بیشتری از ثعلب استفاده کنید، به همان اندازه بستنی شما حالت کشدار بیشتری خواهد داشت. اما حتما بخاطر داشته باشید که بیش از اندازه نیز از آن استفاده نکنید!
  3. در زمان اضافه کردن مواد اولیه، حتما به میزان شکر اضافه شده دقت کنید. چرا که اگر شکر بیش از اندازه باشد هم طعم بستنی شیرین خواهد شد و هم این که سبب می‌شود تا بستنی منسجم نشده و به اصطلاح نبندد.
  4. اگر قصد دارید تا از خامه درون بستنی استفاده کنید، حتما به سراغ انتخاب خامه‌ی ۳۵ درصد به بالا ببروید. با انتخاب این مدل خامه زمانی که بستنی را درون فریزر قرار می‌دهید، تکه‌های خامه یخ می‌زند و طعم جدید و جذابی را ایجاد می‌کند.
  5. حتما قبل از این که به سراغ درست کردن بستنی بروید، شیر را بجوشانید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و بستنی شما خراب نشود. اگر دوست دارید تا طعم بستنی شما جذاب‌تر باشد، می‌توانید از شیر محلی استفاده کنید. با انجام این کار طعم بستنی سنتی شما جذاب‌تر خواهد شد.
  6. یک راهکار ساده برای درست کردن بستنی سنتی، استفاده از دستگاه بستنی ساز است. اما شما نمی‌توانید مستقیما این کار را انجام دهید و قبل از این که مواد را درون دستگاه بریزید، باید اول آن را در فریزر قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و سپس آن را در دستگاه ریخته و بگذارید تا حداقل به مدت ۲۰ دقیقه و حداکثر به مدت 40 دقیقه هم بخورد تا بستنی بسته شود.

طعم بی نظیر بستنی سنتی با تکه های خامه را از دست ندهید…

همانطور که متوجه شدید روش تهیه بستنی سنتی بسیار ساده است و با نکاتی که بیان کردیم می‌توانید در خانه یک بستنی سنتی خوشمزه استفاده کنید. البته اگر شما فرصت و زمان کافی برای درست کردن بستنی سنتی را ندارید، می‌توانید از سرویس اسنپ فود کمک بگیرید و با سفارش آنلاین شیرینی و بستنی، بستنی دلخواه خود را سفارش داده و نوش جان کنید.

نظرات کاربران

آوین گیلانی
19.خرداد.1402

سلام برای مواد اولیه درست کردن بستنی سنتی فرمودید که ثعلب لازم سوالم اینکه ثلعب چی هستش ممنون از سایت خوبتون

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام ثعلب عموما در تولید بستنی سنتی استفاده می شود.  ثعلب مواد نشاسته ای دارد و همان ماده ای است که  باعث کشدار شدن بستنی سنتی می شود. شما با ثعلب می توانید در خانه به راحتی انواع بستنی ها درست کنید.

مرتضی عیدینیا
19.خرداد.1402

سلام این ثعلب برام جالب شده که بدونم بجز مواد اولیه بستنی سنتی برای خوراکی یا غذای دیگه کاربرد داره بخریم

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام ثعلب دارای ماده ای باسورین است که کاربردی مانند نشاسته دارد. ثعلب خاصیت دارویی داشته و در گذشته از لعاب ثعلب برای ناراحتی های روده و معده استفاده می شده است. ثعلب در تولید بستنی های سنتی استفاده میشه چون باعث کشدار شدن انواع بستنی میشه

شیانا رادمهر
19.خرداد.1402

سلام بستنی سنتی زعفرانی درست کرده بودم حالت کشداری بستنی خیلی کم بود چرا دلم نمیخواد دوباره تکرار بشه راهنمایی میکنید

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام برای درست کردن بستنی سنتی زعفرانی یکی از علت‌های اصلی کشدار شدن بستنی، ثعلب است. این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر به میزان بیشتری از ثعلب استفاده کنید، به همان اندازه بستنی شما حالت کشدار بیشتری خواهد داشت. اما حتما بخاطر داشته باشید که بیش از اندازه نیز از آن استفاده نکنید

ضامنی زاده
20.خرداد.1402

سلام بستنی سنتی زعفرانی درست کردم ، عین آموزش طرز تهیه بستنی عمل کردم اما چرا بستنی حالت یخ زدگی داشت

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام یکی از مواد اصلی و مهم در تهیه بستنی سنتی، ثعلب است، اما استفاده از هر نوع ثعلبی نیز خوب نیست! چرا که اگر ثعلب شما کیفیت کافی را نداشته باشد به جای این که بافت بستنی را منسجم کند، سبب یخ زدگی آن می‌شود. پس حتما در زمان خرید ثعلب به اصل بودن آن دقت کنید تا بستنی سنتی شما بافت خوبی داشته باشد و کشدار شود

محمدطاها خیامی
20.خرداد.1402

سلام بستنی سنتی زعفرانی من شلکی و آبکی شده بود با اینکه تایم در یخچال گذاشتن رعایت کردم بستنی بافت خوبی نداشت

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام در زمان اضافه کردن مواد اولیه به بستنی سنتی زعفرانی ، حتما به میزان شکر اضافه شده دقت کنید. چرا که اگر شکر بیش از اندازه باشد هم طعم بستنی شیرین خواهد شد و هم این که سبب می‌شود تا بستنی سنتی منسجم نشده و به اصطلاح نبندد

دامداری
03.مهر.1402

برای درست کردن بستنی سنتی تا چه حدی باید همزدن شیر ادامه بدیم مرسی

    snappfoodadmin
    05.مهر.1402

    سلام برای درست کردن بستنی سنتی همزدن شیر را تا جایی ادامه دهید که دانه‌های شکر به طور کامل حل شوند و دیگر درون شیر احساس نشوند

sepand
15.آبان.1402

سلام علت اینکه بستنی سنتی کشدار میشه چی هستش؟ کروسان شکلاتی و بستنی خیلی دوست دارم