طرز تهیه فالوده شیرازی ، دسری برای نجات از روزهای گرم تابستان

طرز تهیه فالوده شیرازی
دسته بندی: آموزش آشپزی دسر
3.4/5 - (7 امتیاز)

شاید به این موضوع فکر کنید که درست کردن فالوده امری سخت است و در خانه امکان پذیر نمی‌باشد، اما باید گفت که این طور نیست و طرز تهیه فالوده شیرازی بسیار ساده و راحت است. در این مقاله قرار است روش‌های ساده‌ای را برای تهیه فالوده بیان کنیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا نحوه تهیه فالوده شیرازی را یاد بگیرید و در خانه آن را آماده کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه فالوده شیرازی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 90 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 70 کیلوکالری

فالوده شیرازی خانگیطرز تهیه فالوده شیرازی خانگی

فالوده یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی است که از زمان‌های قدیم در بین افراد بسیار محبوب بوده است. اصالت این دسر به شهر شیراز در استان فارس باز می‌گردد، اما کرمان نیز به فالوده‌هایی که دارد، معروف است. حال، در ادامه  با ما همراه شوید تا نحوه تهیه فالوده شیراز را با هم بخوانیم:

مواد اولیه برای تهیه فالوده شیرازی خوشمزه

در جدول زیر مواد اولیه برای تهیه فالوده شیرازی قید شده است. شما می‌توانید این مواد را با هزینه معقولی تهیه کرده و خودتان در خانه فالوده را آماده کنید. با این میزان از مواد اولیه می‌توانید فالوده را برای 4 نفر تهیه کنید البته امکان تغییر اندازه‌ها بر حسب نفرات نیز وجود دارد.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته 300 گرم
گلاب 4/1 لیوان
شکر 1 پیمانه
آبلیمو به میزان لازم
آب 4 لیوان
شربت آلبالو به میزان دلخواه

طرز تهیه فالوده شیرازی

نحوه تهیه فالوده شیرازی به صورت مرحله به مرحله در ادامه آمده است:

  • مرحله اول: اولین قدم برای طرز تهیه فالوده شیرازی، تهیه محلول آب و شکر است. برای انجام این کار باید یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس 2 لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: بعد از به جوش آمدن آب، شکر را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. بعد از حل شدن شکر، زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید تا محلول روی حرارت ملایم به قوام برسد.
  • مرحله سوم: بعد از این که محلول کمی به قوام رسید، نوبت اضافه کردن گلاب به آن است. بعد از اضافه کردن گلاب مجددا شربت را هم بزنید و بگذارید تا به جوش آید و زمانی که به این مرحله رسید، زیر آن را خاموش کنید و بذارید تا خنک شود.فالوده شیرازی در شیراز
  • مرحله چهارم: در ادامه شربت را در یک کاسه بریزید و آن را در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. بعد از گذشت چند ساعت به کاسه سر بزنید و اگر کاملا یخ زده بود، آن را از فریزر خارج کنید.
  • مرحله پنجم: حالا مواد یخ زده را از کاسه خارج کنید و آن را در مخلوط کن یا غذا ساز بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه میکس شود تا به حالت پودری برسد. سپس مجددا مواد یخ زده پودری را درون کاسه بریزید و درون فریزر قرار دهید.
  • مرحله ششم: حالا 2 لیوان باقی مانده‌ی آب از مواد اولیه را مجددا درون قابلمه بریزید و نشاسته را نیز درون آن بریزید و حل کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مداوم هم بزنید.
  • مرحله هفتم: همزدن نشاسته را تا جایی ادامه دهید که مقدار آب اضافه تبخیر شود و نشاسته به یک غلظت مناسب برسد. غلظت نشاسته باید به حدی برسد که حالت کشداری ایجاد شود.
  • مرحله هشتم: بعد از این که غلظت نشاسته به حد مطلوب رسید، باید در یک کاسه چند تکه یخ بریزید. سپس یک آبکش با اندازه‌ی مناسب را انتخاب کنید و نشاسته را درون آبکش بریزید و فشار دهید.
  • مرحله نهم: زمانی که نشاسته را از سوراخ‌های آبکش رد کردید، به صورت رشته‌های باریک و نازک در می‌آیند. بعد از این که تمام نشاسته‌ها به حالت رشته‌ای در کاسه جمع آوری شد، با کمک یک قاشق آن را آرام آرام زیر و رو کنید تا به طور کامل سفت نشوند و حالت انعطاف پذیری داشته باشند.
  • مرحله دهم: در نهایت ظرف پخ پودر شده را از فریزر خارج کنید و رشته‌های نشاسته را از طرف یخ به یخ پودر شده منتقل کنید. در ادامه رشته‌ها را به خوبی با یخ مخلوط کنید تا منسجم شوند.
  • مرحله یازدهم: فالوده شیرازی شما به همین سادگی آماده است و می‌توانید آن را در ظرف دلخواهتان سرو کنید. معمولا برای طعم دادن به فالوده از آبلیمو یا شربت آلبالو استفاده می‌کنند که به حسب علاقه خود می‌توانید فالوده را با هرکدام از این موارد سرو کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه فالوده شیرازی با رشته آمادهفالوده شیرازی با رشته آماده

درست کردن فالوده شیرازی در کل کار راحتی است اما آماده کردن رشته‌های فالوده ممکن است تا کمی زمان بر باشد. اگر فرصت کافی برای انجام این کار را ندارید، می‌توانید از رشته آماده برای درست کردن فالوده شیرازی استفاده کنید. در ادامه به روش درست کردن فالوده شیرازی به کمک رشته آماده اشاره کرده‌ایم:

  • مرحله اول: اولین بخش کار شما برای درست کردن فالوده شیرازی با رشته آماده مانند روش قبل، درست کردن و تهیه شربت فالوده است. برای تهیه شربت مطابق با روش قبل باید در یک کاسه مناسب آب ولرم بریزید و بعد شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. در ادامه شربت آماده شده را در یک ظرف درب دار بریزید و در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم باید به سراغ آماده سازی رشته‌ها بروید. برای انجام این کار در یک قابلمه مناسب به میزان کافی آب بریزید و بگذارید تا به جوش آید. در ادامه باید رشته‌های نیمه آماده را درون قابلمه بریزید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا کاملا نرم شوند.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت مدت زمان لازم، رشته‌ها را درون آبکش بریزید و بلافاصله درون ظرف یخ بریزید و خوب به هم بزنید تا رشته‌ها سفید و سفت شوند. بهتر است تا این کار را به مدت 10 دقیقه انجام دهید تا رشته‌ها کاملا منجسم شوند و همچنین به کمک یخ خنک شوند.
  • مرحله چهارم: فالوده شما آماده است و می‌توانید بعد از این که خنک شد، آن را درون کاسه ریخته و با شربت دلخواه خود سرو کرده و نوش جان کنید. اگر از طرفداران و علاقمندان فالوده شیرازی هستید احتمالا طرز تهیه بستنی سنتی نیز برای شما جالب باشد. دستور تهیه این مدل بستنی نیز بسیار ساده است و طعم واقعا خوبی دارد.

طرز تهیه فالوده شیرازی زعفرانیفالوده شیرازی زعفرانی

درست کردن فالوده به همراه زعفران سبب ایجاد طعم بی‌نظیری در فالوده می‌شود. برای این که فالوده شما طعم زعفرانی داشته باشد، می‌توانید آن را با شربت زعفران سرو کنید و هم این که می‌توانید در درست کردن رشته‌های فالوده از زعفران استفاده کنید.

اگر بخواهید تا رشته فالوده شما زعفرانی باشد باید به روش زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: مقداری زعفران را به همراه آب جوشیده و گرم مخلوط کنید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد و رنگ بگیرد.
  • مرحله دوم: حالا در یک کاسه مناسب آب گرم شده را به همراه شکر و گلاب مخلوط کنید و اجازه دهید تا شکر به طور کامل حل شود.
  • مرحله سوم: در ادامه زعفران را به محتویات درون کاسه اضافه کنید و همزدن را ادامه دهید تا جایی که رنگ زعفران در تمام مواد پخش شود. در ادامه شربت آماده شده را درون یک کاسه ریخته و در فریزر قرار دهید.

بقیه‌ی مراحل مانند آنچه که در دستور اصلی گفتیم است. اگر فرصت کافی داشتید می‌توانید رشته‌ها را خودتان آماده کنید و در غیر اینصورت از رشته آماده استفاده کنید.

طرز تهیه فالوده با نودل چینیطرز تهیه فالوده با نودل چینی

به عنوان آخرین روش قرار است به طرز تهیه فالوده به کمک نودل چینی بپردازیم. این روش‌ نیز مانند سایر روش‌هایی که بیان کردیم بسیار ساده است و در انتهای می‌توانید یک فالوده خوشمزه داشته باشید.

  • مرحله اول: اولین قدم شما مانند سایر روش‌ها درست کردن شهد یا شربت فالوده و قرار دادن آن در فریزر است.
  • مرحله دوم: در ادامه باید در یک قابلمه به میزان کافی آب بریزید و بعد از این که به جوش آمد نودل‌ها را داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا به مدت 15 دقیقه درون آب جوش بمانند و کاملا نرم شوند.
  • مرحله سوم: بعد از این که نودل نرم شد، آن‌ها را داخل آبکش ریخته و با آب سرد بشویید و بگذارید تا آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله چهارم: در نهایت نودل‌ها را در ظرف دلخواه خود سرو کرده و با شهدی که آماده کردید مخلوط کنید و با شربت دلخواه خود سرو کرده و نوش جان کنید.

از شیراز تا همه جای ایران، فالوده شیرازی با شما است…

شما می‌توانید بهترین فالوده شیرازی در شیراز را میل کنید و از طعم خوب آن لذت ببرید. بنابراین، اگر روزی قصد سفر به شیراز را داشتید حتما این دسر را امتحان کنید. اگر هم ساکن شیراز هستید و می‌خواهید فالوده اصیل شهرتان را میل کنید، بهترین شیرینی فروشی آنلاین شیراز را بشناسید تا بتوانید فالوده اصل را از آنجا سفارش دهید.

اگر در سایر شهرهای ایران هستید نیز، یا این دسر خوشمزه را خودتان درست کنید یا با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود آن را سفارش دهید. مطمئنا اگر از سفارش آنلاین اسنپ فود استفاده کنید، فالوده شما در مدت زمان کوتاه‌تری به دستتان می‌رسد.

سوالات متداول

میزان کالری فالوده شیرازی چقدر است؟

در هر ۱۰۰ گرم فالوده شیرازی ۷۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

برای درست کردن فالوده شیرازی نیاز به نشاسته، گلاب، شکر، آبلیمو، آب، شربت آلبالو داریم.

ابتدا باید محلول آب و شکر را با حل کردن شکر در آب در حال جوش تهیه کنیم. بعد از اینکه محلول آب و شکر قوام پیدا کرد، به آن گلاب اضافه می‌کنیم. محلول جوشیده را می‌گذاریم خنک شده، سپس در فریزر قرار می‌دهیم. یخ مخلوط را با دستگاه پودر می‌کنیم و دوباره در فریزر قرار می‌دهیم. اکنون آب و نشاسته را روی حرارت هم می‌زنیم تا غلیظ شود و کش بیاید. خمیر نشاسته را با کمک آبکش به حالت رشته‌ای درمی‌آوریم و رشته را در ظرف یخ می‌ریزیم تا انعطاف پذیر شوند. در آخر رشته‌ها را با پودر یخ خوب مخلوط می‌کنیم و برای طعم دادن از آبلیمو و شربت آلبالو استفاده می‌کنیم.

ابتدا باید شربت فالوده را تهیه کرد که با ترکیب آب و شکر و سپس اضافه کردن گلاب درست می‌کنیم و در فریزر قرار می‌دهیم. رشته آماده را در آب ولرم حرارت می‌دهیم تا رشته‌ها نرم شود. بعد آبکش کرده در ظرف یخ می‌ریزیم تا رشته‌ها منسجم شود. در آخر با شربت موردعلاقهٔ خود میل می‌کنیم.

از نشاسته برای تهیه رشته‌های فالوده استفاده می‌کنیم. به این صورت که نشاسته را با آب روی حرارت ترکیب کرده و خمیر به دست آمده را تبدیل به رشته‌های فالوده می‌کنیم البته می‌توان برای تهیه فالوده از رشتهٔ آماده نیز استفاده کرد.

نظرات کاربران

girlish
09.خرداد.1402

تو این هوای گرم خوردن فالوده شیرازی واقعا کیف میده،به خصوص اینکه کاملا خونگی درست بشه.حتی برای پذیرایی از مهمان ها هم توی این گرمای شدیدخیلی مناسب هست.ممنون ازتون

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    خیلی ممنون از نظر شما دوست عزیز امیدوارم لذت کافی را از تهیه فالوده شیرازی برده باشین.همچنین به شما پیشنهاد میکنم برای پذیرایی از مهمان ها از طرز تهیه حلوا مسقطی هم دیدن کنید.
    ‏blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-حلوا-مسقطی/

احمدیان
09.خرداد.1402

مرسی ازتون فالوده واقعاااا خوراکی مورد علاقه منه و عاشقشم مخصوصا الان که داریم به فصل تابستون نزدیک میشیم این پستتون خیلی میتونه بدرد بخوره

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    ممنون از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین در صورتی که تمایل دارین میتونین از طریق اسنپ فود ثبت سفارش کنید و سفارشتون رو در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید