طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی خانگی و ریزه کاری های آن

طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی
5/5 - (1 امتیاز)

پس از آموزش طرز تهیه ترشی کلم قرمز و ترشی فلفل دلمه‌ای، در این مطلب از اسنپ فود، به سراغ طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی و شور گوجه گیلاسی رفته‌ایم. یک ترشی بسیار خوشمزه که خیلی زود آماده می‌شود و می‌توانید به عنوان یک چاشنی بی‌نظیر در انواع غذاها از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

ترشی گوجه گیلاسی

زمان آماده سازی 20 دقیقه یا کمتر
زمان پخت 30 دقیقه یا کمتر
میزان سختی کم

ترشی گوجه گیلاسی

اگر می‌پرسید که با گوجه گیلاسی چی درست کنم؟ باید بگوییم که این میوه کوچک خوشرنگ و لعاب، کاربرد زیادی در آشپزی دارد. در شکل خام می‌توانید برای تزئین انواع دسرها و سالادها از آن استفاده کنید و پخته آن هم در انواع آبگوشت‌ها وغذاهای کبابی به کار می‌آید. به علاوه، ترشی و شور گوجه گیلاسی هم چاشنی‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید در کنار انواع غذاها سرو کنید و از عطر و طعم فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید. طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی را در ادامه بخوانید:

مواد لازم برای ترشی گوجه گیلاسی

مواد لازم ترشی گوجه گیلاسی

برای درست کردن ترشی گوجه گیلاسی در منزل به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوجه گیلاسی یک کیلو و پانصد گرم
شوید تازه 60 گرم
آب 5 پیمانه
سیر 6 تا 8 حبه
آب لیموترش نصف پیمانه
شکر 5 قاشق سوپ خوری
نمک 2 قاشق سوپ خوری
دانه‌های فلفل سیاه 5 تا 6 عدد
سایر چاشنی‌های دلخواه به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی

طرز تهیه ترشی گوجه در شهرهای مختلف ایران تفاوت‌هایی جزئی دارد؛ برای مثال، طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی ارومیه، خاص این شهر است و با چاشنی‌های محلی، رنگ و بوی متفاوتی دارد؛ یا مشهدی‌ها برای تهیه این ترشی به آن هویج و کرفس و گل کلم هم اضافه می‌کنند. آنچه در ادامه می‌آید، یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه ترشی گوجه گیلاسی است که می‌توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید:

  • مرحله اول: نمک، شکر و آب را داخل ظرفی مناسب یخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • مرحله دوم: پس از جوشیدن، آب لیموترش یا سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه، برای 2 تا 3 دقیقه دیگر هم بجوشد.
  • مرحله سوم: در ظرفی دیگر، مقداری آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • مرحله چهارم: گوجه گیلاسی‌ها را خوب بشویید و با چنگال چند قسمت آن‌ها را سوراخ کنید. سپس گوجه‌ها را داخل آب در حال جوش بیندازید.
ترشی گوجه گیلاسی
  • مرحله پنجم: درب قابلمه را بگذارید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا گوجه‌ها با حرارت ملایم بپزند.
  • مرحله ششم: 3 ظرف شیشه‌ای یک لیتری را در آب جوش قرار دهید تا استریل شوند. سپس آن‌ها را بیرون آورده و کاملا خشک کنید.

نکته: دقت کنید که رطوبت داشتن ظرف ترشی، باعث کپک زدن آن می شود.

  • مرحله هفتم: داخل شیشه‌ها مقداری شوید تازه و حبه‌های سیر بریزید و سپس، گوجه گیلاسی‌های پخته شده، دانه‌های فلفل و چاشنی‌های دلخواه خود را به آن اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی، شیشه‌ها را با مخلوط آب و سرکه پر کنید و درب آن‌ها خوب ببندید. ترشی‌ها باید به مدت 2 تا 3 هفته در محل خنکی نگهداری شوند تا کاملا جا بیفتند. برای تهیه این ترشی می‌توانید از فیلم تهیه ترشی گوجه گیلاسی نیز کمک بگیرید.

شور گوجه گیلاسی

شور گوجه گیلاسی

تفاوت مهم شور و ترشی، استفاده نکردن از سرکه در شور است. به علاوه شورها، در زمان کوتاه‌تری نسبت به ترشی اماده مصرف می‌شوند. جدول مشخصات تهیه شور گوجه گیلاسی را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای شور گوجه گیلاسی

مواد لازم برای تهیه شور گوجه گیلاسی در متن زیر آورده شده است:

مواد لازم  مقدار مورد نیاز
گوجه گیلاسی 100 گرم
شوید و مرزه تازه از هر کدام چند شاخه
فلفل سبز 3 تا 6 عدد
آب جوشیده سرد شده به اندازه حجم ظرف شور
سیر 6 حبه
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه گوجه گیلاسی شور

در ادامه، مراحل طرز تهیه گوجه گیلاسی شور را می بینید:

  • مرحله اول: سبزی، فلفل، سیر و گوجه گیلاسی را خوب بشویید و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: شیشه‌ای تمیز و خشک آماده کنید و تا یک سوم حجم آن را با گوجه گیلاسی پر کنید. سپس، یک لایه فلفل، سیر و چند پر سبزی بگذارید و دوباره روی آن‌ها گوجه گیلاسی بریزید تا شیشه پر شود.
طرز تهیه شور گوجه گیلاسی
  • مرحله سوم: در نهایت، ترکیب آب و نمک را داخل شیشه بریزید تا کاملا پر شود.
  • مرحله چهارم: حتما از شیشه‌ای استفاده کنید که درب فلزی داشته باشد. با استفاده از یک پلاستیک، درب ظرف را محکم ببندید و آن را در محیط آشپزخانه بگذارید تا آماده مصرف شود. شور گوجه گیلاسی ظرف 3 تا 4 روز آماده است. بعد از باز کردن درب شیشه، آن را در یخچال نگهداری کنید. البته نگهداری از ترشی و شور در یخچال در مورد اکثر ترشی‌ها همچون طرز تهیه ترشی گل کلم و هویج نیز صدق می‌کند.

نکته: یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی که شباهت زیادی به طرز تهیه ترشی گوجه سبز دارد، روش بالا است با این تفاوت که باید سرکه سیب را جایگزین آب کنید.

ترشی گیلاسی رو از اسنپ فود سفارش بدید…

طرز تهیه ترشی گوجه گیلاس را در این مقاله به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید غذای مورد علاقه خود را در کنار ترشی گوجه گیلاسی جا افتاده به راحتی از طریق سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود سفارش دهید.

نظرات کاربران