طرز تهیه سس قارچ و پنیر + معرفی غذاهای مناسب سس قارچ

طرز تهیه سس قارچ و پنیر
4.4/5 - (17 امتیاز)

سس قارچ و پنیر یا همان Mushroom sauce از پرکاربردترین سس­‌هایی است که در انواع غذا­ها استفاده می­­‌شود. فرقی ندارد که از گوشت قرمز استفاده کنید یا گوشت مرغ؛ سس قارچ و پنیر با استیک گوشت و مرغ، همبرگر، پاستا، سیب زمینی و دیگر غذا­ها سرو می­‌شود و طعمی بی­نظیری به آن‌ها می­‌دهد. شعار «سس قارچ برای همه چیز» بهترین توضیح درباره این سس است. مواد تشکیل دهنده سس قارچ همیشه ثابت نیستند، به همین خاطر دستور تهیه­‌های متفاوت وجود دارد. به طور مثال نوع پنیری که در این سس استفاده می‌­­شود، ممکن است در دستورهای مختلف، متفاوت باشد. در ادامه طرز تهیه سس قارچ و پنیر را باهم یاد می‌گیریم.

طرز تهیه سس قارچ و پنیر

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 15 تا 20 دقیقه
میزان سختی متوسط

سس قارچ و پنیر خوشمزه

سس قارچ و پنیر خوشمزه

یک سس خوشمزه و قابل سرو برای انواع فست فود

ابتدا باید در نظر بگیرید که برای چه غذایی می‌خواهید این سس را سرو کنید. به این شکل که قرار است  غذا شما ساندویچی باشد یا چیزی چون استیک و همبرگر را ترتیب خواهید داد. به این خاطر که غلظت سس در نحوه‌ی سرو کردن غذای شما تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال، در غذای ساندویچی نباید سس قارچ رقیق باشد، به صورتی که از ساندویچ چکه کند. در ادامه طرز تهیه سس قارچ و پنیر برای ساندویچ را مشاهده خواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ برای 4 نفر

برای تهیه این سس خوشمزه، مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 2/1 قاشق غذاخوری
قارچ ورقه شده 300 گرم
نمک و فلفل به مقدار کافی
سیر له شده 2 حبه
آب مرغ پخته یا آب گوشت پخته 2/1 فنجان
خامه پرچرب 1 فنجان (250 میلی لیتر)
پنیر پارمسان نصف فنجان
آویشن خشک شده 2/1 قاشق چایخوری

طرز تهیه سس قارچ و پنیر

تهیه سس قارچ و پنیر

یک سس خوشمزه و بی‌نظیر با طعم قارچ و خامه.

همان طور که در دستور تهیه سس قارچ اشاره شده است، آب مرغِ پخته یا آب گوشتِ پخته، به عنوان اولین مواد لازم برای این سس، مورد نیاز هستند. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید آب مرغ را اضافه کنید، نباید افزودنی خاصی به مرغ یا آب مرغ بزنید. نکته دیگر این است که سعی کنید دقایق آخر پخت غذا، سس قارچ را درست کنید. به جز این، سس را زمانی به غذای خود اضافه کنید که حرارت غذا تا حدودی کم شده و آن قدرها داغ نباشد. در ادامه مراحل و طرز تهیه سس قارچ برای ساندویچ تهیه سس قارچ را به ترتیب شرح می‌دهیم:

  • مرحله اول: بعد از داغ کردن تابه، ابتدا کره و روغن را داخل آن بریزید تا کره آب شود و با روغن زیتون مخلوط شود. بهتر است از روغن زیتون بدون بو استفاده کنید تا سس خیلی عطر و بوی روغن زیتون نگیرد.
  • مرحله دوم: سپس قارچ‌هایی که به صورت ورقه‌ای خرد شده را داخل تابه بریزید و با حرارت بالا تفت ‌دهید. این کار باعث خواهد شد تا آب زیادی از قارچ‌ها خارج نشده و به جای پخته شدن، تفت داده شوند. تا جایی به این کار ادامه دهید که رنگ قارچ­‌ها متمایل به رنگ قهوه‌ای روشن شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله سیر له شده، نمک و فلفل، آب مرغ یا گوشت پخته را اضافه می‌کنید. به مدت 2 دقیقه مواد را به آرامی و با ملاقه چوبی هم بزنید. برای این که قارچ­‌ها خرد نشوند، از قاشق یا ملاقه فلزی استفاده نکنید.
  • مرحله چهارم: در مرحله سوم از طرز تهیه سس قارچ و پنیر ، خامه را به مواد دیگر اضافه کرده و به آرامی خامه را در تابه پخش ‌کنید. سعی کنید خامه را خیلی هم نزنید، چون این باعث رقیق شدن سس شما خواهد شد.
  • مرحله پنجم: بعد از 3 یا 4 دقیقه، پنیر پارمسان را به مخلوط خود اضافه می‌کنید. در این مرحله شعله را در پایین‎ترین درجه نگه دارید تا پنیر سریع آب نشود. سپس آویشن خشک شده را اضافه ­کنید.
  • مرحله ششم:. بعد از این که مواد را به خوبی مخلوط کرده و ترکیب کردید، سس قارچ شما آماده سرو شدن در کنار غذا خواهد بود.

طرز تهیه سس قارچ و پنیر برای هات داگ و انواع ساندویچ را آموختیم، اگر از دوست‌داران این سس هستید تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

سس قارچ در کنار چه غذاهایی سرو می‌شود؟

انواع غذا با سس قارچ و پنیر

پاستا از دیگر غذاهایی که با این سس، طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

همان طور که در ابتدا اشاره کرده‌­ایم، سس قارچ و پنیر در کنار همبرگر، استیک، فیله مرغ، سیب زمینی و دیگر غذا­ها استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی چند مورد از غذا­هایی که در کنار آن‌ها سس قارچ سرو می‌شود، می‌پردازیم.

استیک به همراه سس قارچ و پنیر

محال است که از طرفداران استیک باشید و عاشق سس قارچ و پنیر نباشید. سس قارچ یک بخش جدا نشدنی از استیک است که همراه آن سرو می‌شود. البته سس‌های دیگری هم هستند که برای همراهی استیک، عالی به نظر می‌رسند؛ اما این بستگی به نوع گوشت و دستورپخت استیک دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که یکی از بهترین انواع سس‌ها برای استیک، همین سس قارچ و پنیر گودا است.

سس قارچ و پنیر برای همبرگر

قارچ و انواع پنیرها جزء پرکاربرد‌ترین موادی هستند که در تهیه همبرگر و ساندویچ‌ها به کار می‌روند. به همین خاطر ساختار ثابتی ندارند و شما آزاد هستید که از هر نوع پنیری که دلتان می‌خواهد در ترکیب همبرگر خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای ترکیب کردن سیر با قارچ، از پیاز به عنوان جایگزین سیر در طعم‌دهی سس برگر استفاده کنید.

طرز تهیه سس قارچ و پنیر برای همبرگر هم تفاوت زیادی با چیزی که ما در اینجا گفتیم ندارد؛ فقط همان طور که اشاره کردیم در انتخاب نوع ترکیب‌ها، آزادی عملی بیشتری خواهید داشت. اما به طور معمولی در تهیه سس قارچ مناسب همبرگر، به جای استفاده از پنیر پارمسان؛ از پنیر چدار یا گودا استفاده می‌شود.

سیب زمینی به همراه سس قارچ و پنیر

سیب زمینی به همراه سس قارچ و پنیر را شاید بیشتر با نام «وایت فرایز» بشناسید. همانطور که گفتیم سس قارچ؛ سسی بسیار محبوب برای همه غذاها محسوب می‌شود. برای تهیه سس وایت فرایز هم از طرز تهیه‌ای که در اینجا گفتیم، می‌توانید استفاده کنید. نکته مهم در طرز تهیه سس قارچ و پنیر برای سیب زمینی یا همان وایت فرایز این است که می‌توانید به جای آب مرغ یا گوشت پخته از شیر استفاده کنید؛ این ترکیب به نوعی همان یادآور سس آلفردو در پاستا است. البته خیلی از رستوران‌ها «آلفردو فرایز» را به جای «وایت فرایز» ارائه می‌دهند که تفاوت چندان زیادی ندارند.

قارچ و پنیر، مادر و پدر آلفردو!

تهیه سس قارچ پنیر

سس قارچ و پنیر، یک سس محبوب بین‌المللی است.

می‌توانیم اینطور استدلال کنیم؛ اگر سس قارچ و پنیری نباشد، سس آلفردویی هم در کار نیست! مواد اصلی تشکیل دهنده سس آلفردو هم قارچ، پنیر، خامه، شیر، سیر، کره است؛ همانند سس قارچ و پنیر. البته این را در نظر بگیرید که این دو نوع سس فقط به یکدیگر شباهت دارند و فلسفه به وجود آمدن سس آلفردو چیز دیگری است. این سس اولین بار توسط آلفردو دی للیلو (Alfredo di Lelio) تهیه گردید. در آن زمان دستور تهیه سس آلفردو حاوی تخم مرغ هم بود که به مرور حذف شد. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که با انواع سس پاستا نیز آشنا شده و از این سس‌های خوشمزه در تهیه پاستا استفاده کنید.

فیله مرغ همراه با سس آلفردو

این سس برای طرفداران گوشت سفید، به خصوص افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت قرمز ندارند هم انتخابی بسیار جذاب است. فیله مرغ گریل شده به همراه سس قارچ و پنیر، ترکیبی بسیار لذیذ و دلچسب است که یک بار امتحان کردنش ارزشَش را دارد.

نکاتی درباره غذاها با سس قارچ و پنیر

اگر علاقه مند به سس قارچ و پنیر هستید، این نکات را دنبال کنید:

  • برای طعم­دار کردن استیک، به هیچ عنوان از سس‌های ترشی که حاوی آبلیمو و آبغوره هستند، استفاده نکنید.
  • زمانی که می‌خواهید استیک را با سس قارچ و پنیر سرو کنید، به هیچ عنوان آن را طعم دار نکنید، فقط از نمک و فلفل به میزان لازم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سس قارچ و پنیر بدون خامه در صورتی که به آب گوشت و مرغ پخته دسترسی یا علاقه­‌ای ندارید، می‌توانید از شیر استفاده کنید. فقط طعم سس قارچ و پنیر کمی متمایل به طعم سس آلفردو می‌شود!
  • در صورت تمایل می‌توانید پیاز را خرد کنید و سپس سرخ کنید. در آخر بر روی سس قارچ و پنیر بریزید.
  • در هنگام شستن قارچ‌ها اجازه ندهید که در آب غوطه ور شوند. این باعث خواهد شد که قارچ آب را به خود جذب کرده و موقع تفت دادن، از خود پس بدهد.

سس قارچ و پنیر، مشهورترین سس بین المللی

سس قارچ و پنیر از پرطرفدارترین و پرکاربردترین سس‌های بین­المللی است که در اکثر رستوران و کافه رستوران‌ها سرو می‌شود. هر سرآشپز یا هر رستورانی رسپی بخصوص خودش را دارد و ترکیبی ثابت را اراده نمی‌دهند. به دلیل این که در فضایی رقابتی حاضر هستند، هر کس مدعی اصیل بودن رسپی خودش است. برای همین زیاد حساسیت نشان ندهید و از غذای خودتان لذت ببرید. امیدواریم مقاله طرز تهیه سس قارچ و پنیر برای شما مفید و آموزنده باشد.

در پایان این مطلب باید بگوییم که اگر دوست دارید تا غذایی را همراه با این سس میل کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش غذای آنلاین می‌توانید هر کدام از غذاهایی که گفتیم را سفارش دهید و آن را با بهترین کیفیت درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.