آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شربت بار با گلوکز با تمام نکات حرفه ای

مینا اسماعیل بیگی 15 بهمن 1401 5 دقیقه

آیا اصول طرز تهیه شربت بار با گلوکز را می‌دانید؟ و آیا می‌دانید که کیفیت خوب این شربت، تاثیر مستقیمی در کیفیت نهایی شیرینی‌ها دارد؟ برای مثال، آیا می‌دانید غلظت مناسب برای این شربت تا چه حدی است و در مواد اولیه آن از چه جایگزین‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با اسنپ فود همراه باشید تا ببینیم یکی از رمز و رازهای خوشمزه‌تر شدن شیرینی‌ها و دسرهای خانگی چیست؟ در ادامه، جدول مشخصات غذایی شربت بار را با هم می‌بینیم:

شربت بار با گلوکز
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 10 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه شربت بار با گلوکزتهيه شربت بار با گلوکز

مواد اصلی شربت بار شکر و آب است و شاید تصور کنید که تهیه آن کار چندان سختی نیست. با این حال، نکات ریزی وجود دارد که نتیجه کار را بسیار متفاوت خواهد کرد. به علاوه، بسته به کاربرد شربت بار، می‌توانید در تهیه آن از چاشنی‌های مختلفی مانند هل، گلاب، انواع عرقیجات گیاهی مانند عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک و… استفاده کنید و تنوع چشمگیری در عطر و طعم شربت بار خانگی خود ایجاد کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه شربت بار با گلوکز را با هم می‌بینیم و پس از آن، نکات مهم در تهیه این شربت را ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شربت بار با گلوکز

معادل 4/1 قاشق چایخوری جوهر لیمو، 2 قاشق غذاخوری آبلیمو است. اما بهتر است استفاده از جوهر لیمو را در اولویت قرار دهید. مواد لازم را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 2 لیوان
آب 1 لیوان
گلوکز 2 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
جوهر لیمو 4/1 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شربت بار با گلوکز

برای طرز تهیه شربت بار با گلوکز، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: قابلمه‌ای مناسب را انتخاب کرده و آب و جوهر لیمو را داخل آن بریزید. کمی هم بزنید تا جوهر لیمو حل شود و پس از آن، قابلمه را روی حرارت کم شعله قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • مرحله دوم: حالا شکر را به صورت یکباره داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا با حرارت موجود، حل شود.

نکته: از هم زدن محتویات قابلمه خودداری کنید.

  • مرحله سوم: پس از حل شدن شکر، گلوکز، گلاب و زعفران را در قابلمه بریزید و با یک قاشق چوبی، به آرامی شروع به هم زدن کنید.

نکته: مراقب باشید که قاشق به دیواره‌های قابلمه برخورد نکند تا در دیواره‌ها شکرک ایجاد نشود.

  • مرحله چهارم: چیزی حدود 40 دقیقه زمان لازم است تا شربت بار با حرارت خیلی کم به آرامی بجوشد و به قوام لازم برسد. برای امتحان قوام شربت، مقداری از آن را با انگشتان خود تست کنید و اگر چسبندگی قابل قبولی داشت، حرارت را خاموش کنید.

نكات مهم برای تهيه شربت بار با گلوکزنكات مهم برای تهيه شربت بار با گلوکز

برای اینکه کار شیرینی پزی شما سریع‌تر پیش رود، از یک روز قبل، شربت بار را با حوصله تهیه کرده و آن را در ظرفی دربسته نگهداری کنید. به علاوه، رعایت نکات زیر کمک می‌کند که شربت بار با‌کیفیت‌تری تهیه کنید:

  • در حین تهیه شربت بار، با یک برس خیس آشپزی، دیواره‌های قابلمه را تمیز کنید تا شکرک نزند.
  • هرگز در طرز تهیه شربت بار از قاشق‌های فلزی استفاده نکنید، زیرا قاشق‌های فلزی رسانا بوده و با تغییر دمایی، باعث شوک حرارت به شربت و شکرک زدن آن می‌شوند.
  • اگر گلوکز مورد استفاده شما رقیق است، مقدار آن را به اندازه 3 قاشق غذاخوری بریزید.
  • شربت بار باید در مقایسه با عسل، غلظت کمتری داشته باشد.
  • اگر شربت بار بیش از حد رقیق باشد، شیرینی‌هایی مانند باقلوا یا بامیه را خمیر خواهد کرد.
  • برای عطر بیشتری، اضافه کردن چند دانه هل به این شربت بلامانع است.
  • حتما در طول زمان طرز تهیه شربت بار با گلوکز، حرارت کم را حفظ کنید، زیرا حرارت زیاد باعث شکرک زدن شربت خواهد شد.
  • ماندگاری شربت بار زیاد است و می‌توان آن را چند سال در ظروف دربسته نگهداری کرد.
  • طرز تهیه شربت بار بدون گلوکز هم ممکن است، اما استفاده از گلوکز، رنگ شربت بار را شفاف‌تر خواهد کرد که این براقی و شفافیت به شیرینی هم منتقل خواهد شد و بافت شیرینی را سفت‌تر و کم شیرین‌تر نگه می‌دارد.
  • کاربرد جوهر لیمو، شکرک نزدن شربت بار است و طرز تهیه شربت بار بدون جوهر لیمو هم امکان‌پذیر است. البته در این صورت، شربت قابل نگهداری نیست و باید در همان روز مصرف شود.
  • هر چند که در طرز تهیه شربت بار، استفاده از جوهر لیمو بهتر است، اما شما می‌توانید در دستور آن، آبلیمو را جایگزین جوهر لیمو کنید. البته در این صورت، اضافه کردن آبلیمو را به اواخر پخت شربت موکول کرده و زمان جوشیدن آبلیمو را کوتاه‌تر کنید.
  • بهتر است ظرف تهیه شربت بار، قابلمه‌ای ضخیم مانند ظرف‌های تفلون سنگین یا قابلمه‌های چدنی ضخیم باشد. چون در این صورت، روند انتقال حرارت به کندی انجام شده و شربت زمان کافی برای به قوام آمدن را دارد و بنابراین، کیفیت بهتری خواهد داشت.
  • حتما برای سرد کردن شربت بار از دمای محیط کمک بگیرید و هیچ وقت شربت را برای سرد کردن در یخچال نگذارید.

نکاتی درباره میزان غلظت شربت بار

میزان غلظت شربت بار، بسته به کاربرد آن متفاوت است که در ادامه به 3 مورد اشاره می‌کنیم:

طرز تهیه شربت بار برای حلوا

در این حالت، نیازی به استفاده از جوهر لیمو یا آبلیمو نیست و بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب و چند جوش، می‌توانید حرارت را خاموش کنید. شربت بار حلوا کاملا رقیق است.

طرز تهیه شربت بار برای باقلواطرز تهیه شربت بار برای باقلوا

استفاده از جوهر لیمو در طرز تهیه شربت بار برای بامیه، باقلوا، گوشفیل و شیرینی‌های مشابه این‌ها، ضروری است و به طور تضمینی مانع از شکرک زدن شربت می‌شود.

گلوکز را هم فراموش نکنید. طرز تهیه شربت بامیه با گلوکز، رنگ این شیرینی و شیرینی‌های مشابه آن مانند باقلوا یا گوشفیل را شفاف و براق نگه می‌دارد.

به علاوه، در این موارد، شربت بار حتما باید به غلظت کافی رسیده باشد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، غلظتی روان‌تر از عسل، کاملا مطلوب است.

به یاد داشته باشید که شربت خیلی رقیق، شیرینی‌ها را خمیر کرده و بافت ترد آن‌ها را از بین می‌برد و شربت خیلی غلیظ، به بافت شیرینی نفوذ نمی‌کند.

طرز تهیه شربت بار برای خاگینه

در مورد دسری مانند خاگینه، به غلظتی میان شربت بار حلوا و شربت بار باقلوا نیاز داریم. بنابراین در این حالت، شربت بار باید زمان جوشیدن کمتری نسبت به شربت بار بامیه و باقلوا داشته باشد.

در این مورد هم رقیق بودن بیش از حد شربت، خاگینه را خمیر می‌کند و شربت غلیظ هم به خورد خاگینه نمی‌رود.

طرز تهیه شربت بار با عسل

جوشاندن عسل کار درستی نیست و خواص آن را از بین می‌برد. به جای این کار و به عنوان یک جایگزین برای شربت بار، مقداری عسل را با کمی آب جوش و زعفران دم‌کرده رقیق کنید و به عنوان رومال شیرینی‌ها از آن استفاده کنید.

تهیه شربت بار آسان است…

طرز تهیه شربت بار را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و شما را در تهیه یک شربت بار با قوام مناسب راهنمایی کند. راستی، تا قبل از این، این شربت را تهیه کرده‌اید یا برای اولین بار است که می‌خواهید آن را تهیه کنید؟ اگر قبل از این آن را تهیه کرده اید، روش تهیه شما چگونه بود؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود