آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی نارگیلی
انواع شیرینی خشک و تر
5/5 - (1 امتیاز)
1

طرز تهیه شیرینی نارگیلی را با تمام فوت و فن ها یاد بگیرید!

مینا اسماعیل بیگی 29 بهمن 1402 9 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

شیرینی نارگیلی یکی از انواع شیرینی‌های محبوب در بین ایرانی‌ها است و معمولا شیرینی نارگیلی و گردویی به دلیل شباهت در ظاهر و طعم با یکدیگر خریداری می‌شوند.

در طرز تهیه شیرینی نارگیلی ، ابتدا پودر نارگیل را با سفیده تخم مرغ و شکر مخلوط کرده و سپس روغن مایع را اضافه کنید. برای داغ زدن، داخل قابلمه آب ریخته و به جوش آورید؛ سپس ظرف محتوی مواد را روی درب قابلمه بگذارید و حدود ۴۰ دقیقه هم بزنید تا مواد گرم شود. ۷ تا ۸ ساعت مواد را کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد. مواد را داخل قیف ریخته و روی سینی فر با کاغذ روغنی شکل دهید. روی شیرینی‌ها پسته خرد شده بپاشید و در فر قرار دهید تا آماده شوند.

با اینکه درست کردن شیرینی نارگیلی بسیار ساده است، اما نکات مهمی در پخت آن وجود دارد که در صورت اشتباه در اجرای آن‌ها ممکن است شیرینی شما درست از آب درنیاید. در ادامه دستور پخت شيرينی نارگيلی را به همراه کلیه نکات برای شما توضیح خواهیم داد.

شیرینی نارگیلی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری شیرینی نارگیلی در هر ۱۰۰ گرم ۴۰۰ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع شیرینی با پودر نارگیل در بین ایرانی‌ها است. شیرینی نارگیلی اگر درست پخته شود، طعم دل‌نشین و بافت بسیار نرمی دارد که به محض گذاشتن در دهان آب شده و بافت آن متلاشی می‌شود.

اما تهیه شیرینی نارگیلی نرم راهکار خاص خود را دارد. طرز تهیه شیرینی نارگیلی یخچالی یک شیرینی با دستور پخت ساده، اما حساس است. برای تجربه بهترین روش پخت این شیرینی، سعی کنید تمام نکاتی را که در این مطلب عنوان می‌کنیم، به دقت اجرا کنید. در غیر این صورت ممکن است شیرینی شما پف نکرده و بسیار سفت شود و طعم آن ۱۸۰ درجه متفاوت از چیزی باشد که از قنادی تهیه می‌کنید.

عکس شیرینی نارگیلی

مواد لازم در پخت شیرینی نارگیلی

برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی با آرد برنج مواد زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر نارگیل ۳۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۳۰۰ گرم
شکر ۶۰۰ گرم
آب لیموترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
آرد برنج ۵۰ گرم
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
روغن مایع ۱۰۰ گرم
پسته خرد شده به میزان لازم

نکاتی در خصوص مواد اولیه

در خصوص مواد اولیه لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی به روش قنادی، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • پودر نارگیل باید تا جای ممکن ریز باشد. در صورتی که پودر نارگیل درشت بود، باید آن را در یکی از مراحلی که توضیح خواهیم داد، خرد کنید.
  • به هیچ عنوان نباید بقایای زرده تخم مرغ در سفیده تخم مرغ‌های شما باقی بماند.
  • شما می‌توانید اندازه مواد را به دلخواه و تعداد اعضای خانواده خود تغییر دهید، اما دقت داشته باشید که میزان شکر حتماً باید ۲ برابر پودر نارگیل باشد.
  • در صورتی که تمایل به پخت شیرینی گردویی یا بادامی دارید، کافی است پودر نارگیل را با گردو یا بادام عوض کنید. دستور پخت این ۳ نوع شیرینی بسیار نزدیک به یکدیگر است.

مواد لازم برای در پخت شیرینی نارگیلی

  • آرد برنج جهت قوام و انسجام شیرینی بسیار مهم است. در صورتی که می‌خواهید شیرینی شما باکیفیت باشد، سعی کنید از آرد برنج باکیفیت در طرز تهیه شیرینی نارگیلی قزوین استفاده کنید.
  • برخی قنادی‌ها از روغن برای تهیه شیرینی نارگیلی استفاده نمی‌کنند. اگر دوست دارید تا در رژیم غذایی خود روغن نداشته باشید، می‌توانید روغن را حذف کنید، اما هم‌زمان باید میزان آرد برنج را به ۲۵ گرم کاهش دهید.
  • استفاده از پسته خرد شده اختیاری است و برای تزیین و البته طعم بهتر شیرینی به‌کار می‌رود.

در ادامه دو نوع دستور پخت شیرینی نارگیلی را در فر و بدون فر توضیح خواهیم داد. جالب است بدانید که طرز تهیه شیرینی آلمانی نیز دارای دو دستور پخت داخل فر و بدون فر است.

دستور پخت شیرینی نارگیلی در فر

نحوه تهیه شیرینی نارگیلی بسیار ساده است؛ اما همان‌طور که گفته شد، باید تمامی مراحل و نکات ذکر شده در این مطلب را به دقت دنبال کنید. از قلم انداختن و تغییر هر مورد ممکن است نتیجه کار شما را کاملا متفاوت سازد. در حقیقت اگر شما فر در اختیار داشته باشید، طبخ بیشتر شیرینی‌ها ساده‌تر پیش می‌رود.طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر

  • مرحله اول: ابتدا پودر نارگیل و شکر را در ظرفی بریزید که مناسب حرارت دیدن باشد. اگر پودر نارگیل شما درشت است، نصف سفیده تخم مرغ (150 گرم) را درون ظرف اضافه کنید و محتویات ظرف را داخل چرخ گوشت، غذاساز یا خردکن بریزید تا کاملاً خرد شوند؛ سپس مابقی سفیده تخم مرغ را بیفزایید. اگر پودر نارگیل شما ریز است، نیازی به چرخ کردن نیست و می‌توانید از همان ابتدا تمام سفیده تخم مرغ را به شکر و پودر نارگیل اضافه کنید. همچنین می‌توانید قبل از مخلوط کردن مواد، پودر نارگیل خود را آسیاب کنید تا کاملا خرد شود. خرد شدن پودر نارگیل باعث چسبندگی شیرینی شما می‌شود؛ در غیر این صورت ممکن است از همدیگر جدا شوند و شیرینی یک‌دستی نداشته باشید.
  • مرحله دوم: روغن مایع را نیز با دیگر مواد ترکیب کنید. پس از مخلوط کردن شکر، پودر نارگیل، روغن مایع و سفیده تخم مرغ، مواد شما سفت هستند و بافت بسیار زمختی دارند که دلیل این بافت سفت، حل نشدن شکر است. اکنون باید مرحله داغ زدن مواد را شروع کنید که کار ظریفی است. اگر مواد را روی حرارت مستقیم گذاشته و با دمای بالا مخلوط کنید، سفیده تخم مرغ می‌بندد و شیرینی شما هیچ حالتی پیدا نخواهد کرد.
  • مرحله سوم: برای داغ زدن ابتدا یک قابلمه یا کتری بزرگ را پر از آب کرده و به جوش آورید. دقت کنید که میزان حرارت زیر قابلمه هم نباید زیاد باشد و کافی است که اندکی بجوشد. ظرف را به همراه محتویات روی درب قابلمه بگذارید، البته توجه داشته باشید که ظرف شما با آب جوش تماس نداشته باشد و مواد را به صورت مرتب هم بزنید. بدین ترتیب مواد شما توسط بخار ملایم آب جوش در حال گرم شدن خواهند بود.
  • مرحله چهارم: هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد شما گرم شود؛ به صورتی که هنگامی که انگشت خود را درون مواد فرو ببرید، انگشت شما نمی‌سوزد اما؛ احساس گرمای مواد به دستتان منتقل شود. در این مرحله شکر کاملا آب شده و احساس چسبناکی هم در مواد به وجود آمده است. دقت داشته باشید که هم زدن مواد ممکن حدود ۴۰ دقیقه طول بکشد.
  • مرحله پنجم: ظرف را از روی حرارت بردارید و وانیل، آب لیموترش و آرد برنج را به محتویات ظرف اضافه کنید. آب لیمو باعث می‌شود که میزان شکر زیاد احساس نشود؛ همچنین ظاهری براق به شیرینی‌های شما می‌دهد. وانیل جدای از عطر و بوی عالی، باعث می‌شود که بوی تخم مرغ از بین برود. مواد را توسط یک قاشق به خوبی مخلوط کرده و هم بزنید.
  • مرحله ششم: مواد را حدود 7 الی 8 ساعت در یک محل خنک (خارج از یخچال) بگذارید. اکنون که مواد شما سرد شده است، آن‌ها را درون یک قیف پلاستیکی بریزید. نیازی به ماسوره نیست و کافی است که از یک قیف پلاستیکی ساده استفاده کنید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله، یک عدد کاغذ روغنی کف سینی فر بگذارید، اما نیازی به چرب کردن آن نیست. کاغذ روغنی باعث می‌شود تا شیرینی به کف سینی نچسبد؛ پس اگر از کاغذ روغنی استفاده نکنید، به دلیل میزان شکر زیاد، شیرینی‌ها به هنگام پخت به کف سینی خواهند چسبید.
  • مرحله هشتم: پس از خارج کردن مواد از داخل قیف، ممکن است نوک شیرینی‌ها مقداری بالا آمده و تیز شود. انگشت خود را کمی چرب کرده و این تیزی را بخوابانید.
  • مرحله نهم: در صورت تمایل روی شیرینی‌ها مقداری پسته خرد شده بریزید. برای این کار باید پسته‌های سالم را درون خردکن ریخته تا خرد شوند. البته دقت کنید که پسته پودر نشود و مقداری از بافت آن باقی بماند.
  • مرحله دهم: به دلیل اینکه دمای فر، نحوه پخت، اندازه مواد اولیه و بسیاری موارد در تهیه شیرینی نارگیلی اهمیت دارد، یک راهکار برای پخت بهتر آن وجود دارد. بعد از استراحت مواد، یک یا دو عدد شیرینی را آماده کنید. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید و شیرینی‌های آزمایشی را درون فر و در طبقه وسط بگذارید. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه شیرینی‌های شما در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزند. سپس دمای فر را به 150 درجه کاهش دهید و حدود 10 دقیقه دیگر و تا زمانی که سطح شیرینی‌ها طلایی شود، آن‌ها را بپزید.

نکته: اگر میزان پخت شیرینی کافی نباشد، شیرینی‌ها داخل فر پف می‌کنند، اما به محض بیرون آوردن، پف آن‌ها می‌خوابد. در صورتی که استراحت مواد اولیه کافی نباشد، به محض گذاشتن مواد داخل فر، درون سینی پهن می‌شوند و باید به مواد زمان بیشتری برای استراحت بدهید؛ ممکن است تا ۱۰ ساعت استراحت برای شیرینی‌ها لازم باشد. تمام این موارد متغیر هستند و باید به مرور، راهکار آن دستتان بیاید.

در پایان این بخش، پیشنهاد می‌کنیم تا با انواع شیرینی خشک آشنا شوید و در کنار شیرینی نارگیلی، مدل‌های دیگری از شیرینی‌ها را نیز تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

تمام مراحل و طرز تهیه شیرینی نارگیلی ساده در فر و بدون فر یکسان است. در این روش تنها چیزی که احتیاج دارید، قابلمه (تابه درب‌دار)، دم‌کنی و شعله پخش‌کن خواهد بود.طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

  • مرحله اول: پس از استراحت مواد و قیف گرفتن خمیر شیرینی، باید آن را درون یک سینی بچینید. کف سینی خود را مانند روش قبل کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی‌ها را درون سینی یا هر نوع قالبی که دارید، بچینید.
  • مرحله دوم: یک قابلمه بزرگ تهیه کنید که سینی شما درون آن جای بگیرد. یک پیاله کوچک کف قابلمه بگذارید تا سینی یا قالب شما با کف فاصله داشته باشد.
  • مرحله سوم: شعله پخش‌کن را بالای شعله بگذارید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا مقداری گرم شود.
  • مرحله چهارم: سینی شیرینی‌ها را درون قابلمه قرار دهید؛ با دم‌کنی روی درب قابلمه را پوشانده و درب آن را بگذارید.
  • مرحله پنجم: هر چند وقت بک بار به قابلمه سر بزنید تا روی شیرینی‌ها طلایی شود. دقت کنید که برای این روش نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد؛ به همین دلیل حواستان جمع باشد که شیرینی‌های شما نسوزند.

نکات طرز تهیه شیرینی نارگیلی ساده

نکات مهم شیرینی نارگیلی شامل موارد زیر است:

نکات طرز تهیه شیرینی نارگیلی ساده

  • طرز پخت شیرینی نارگیلی در توستر را نیز می‌توان امتحان کرد. برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی داخل توستر، مطابق مراحل گفته شده مواد شیرینی را تهیه کنید؛ فقط برای اینکه شیرینی شما نسوزد اما طلایی رنگ شود، در ۱۵ دقیقه اول المنت پایین توستر و در ۵ دقیقه آخر هر دو المنت بالا و پایین را روشن کنید.
  • طرز تهیه شیرینی نارگیلی با مایکروفر نیز امکان‌پذیر است، برای این کار پس از آماده‌سازی شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل مایکروفر قرار دهید تا بپزند.
  • طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون داغ زدن نیز انجام می‌شود. برای این کار ابتدا سفیده تخم مرغ‌ها را با همزن برقی مخلوط کنید تا بافت کشسانی پیدا کنند. سپس سفیده را با پودر شکر، پودر نارگیل، آب لیموترش و وانیل مخلوط کنید. در این صورت ترکیب، بافت منسجمی داشته و می‌توانید آن را داخل قیف بریزید.

روش نگهداری شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی یک شیرینی خشک است که می‌توان داخل یخچال با در دمای محیط نگهداری کرد. اگر مقدار شیرینی‌های شما کم است یا می‌دانید که پس از یکی دو روز مصرف می‌شود، می‌توانید شیرینی نارگیلی را در ظرفی درب‌دار ریخته و در دمای اتاق، به دور از تابش خورشید نگهداری کنید. با این وجود قرار دادن شیرینی نارگیلی در یخچال، ماندگاری آن را افزایش داده و شیرینی تا حدود ۲ هفته سالم می‌ماند.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی نارگیلی

برای جلوگیری از خراب شدن یا خشک شدن شیرینی‌های نارگیلی، آن‌ها را به جای جعبه کاغذی در ظرف پلاستیکی درب‌دار بچینید. مقوا جعبه، رطوبت یخچال را جذب کرده و به شیرینی انتقال می‌دهد که نتیجه آن تغییر بافت شیرینی است. همچنین دقت داشته باشید که بافت شیرینی نارگیلی خیلی نرم است، پس آن‌ها را با فشار داخل ظرف جای ندهید.

جایگزین ها در طرز تهیه شیرینی نارگیلی

در طرز تهیه نارگیلی می‌توان تغییراتی به وجود آورید که یکی از آن‌ها استفاده از آرد برنج است. برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی با آرد سفید باید آرد سفید قنادی تهیه کرده و آن را جایگزین آرد برنج بکنید. دقت داشته باشید که شیرینی نارگیلی در حالت معمول با آرد برنج تهیه می‌شود، اما امکان استفاده از آرد سفید نیز وجود دارد.

آموزش درست کردن شیرینی نارگیلی آسان نبود؟

در این مطلب به معرفی طرز تهیه شیرینی نارگیلی پرداختیم و نکات و فوت و فن‌های آن را معرفی کردیم. شما نیز لطفا دستور پخت و روش کار خود برای تهیه انواع شیرینی نارگیلی را برای ما بیان کنید. آیا تجربه پخت شیرینی نارگیلی در منزل را دارید؟ آیا دستور پخت ما را امتحان کردید؟ شیرینی‌های شما به چه شکلی درآمدند؟ شیرینی مورد علاقه شما کدام است؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان خود در اسنپ فود به اشتراک بگذارید. در ادامه، اگر به پخت انواع شیرینی در منزل علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا با طرز تهیه شیرینی قرابیه نیز آشنا شوید.

به علاوه، شما این فرصت را دارید که با سفارش آنلاین شیرینی از طریق اسنپ فود، بدون زمان گذاشتن برای تهیه این شیرینی یا هر نوع شیرینی در منزل، خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده و شیرینی موردنظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در تهیه شیرینی نارگیلی از چه آردی استفاده می‌شود؟

در دستور پخت اصلی شیرینی نارگیلی از آرد برنج استفاده می‌کنند، اما امکان استفاده از آرد سفید قنادی به جای آرد برنج نیز وجود دارد.

داغ زدن در طرز تهیه شیرینی نارگیلی یعنی چه؟

پس از مخلوط کردن مواد شیرینی نارگیلی، دانه‌های شکر حل نمی‌شوند و برای حل شدن شکر، مرحله داغ زدن انجام می‌شود. برای این کار باید مواد شیرینی را روی درب یک قابلمه آب جوش قرار دهید و به مدت ۴۰ دقیقه هم بزنید تا مواد گرم و آماده شود.

آیا امکان طرز تهیه شیرینی نارگیلی در توستر نیز وجود دارد؟

بله، برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی با توستر شیرینی‌ها را در توستر قرار دهید. ۱۵ دقیقه المنت بالایی را روشن کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت، هر دو المنت بالا و پایین را روشن بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود