آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قطاب یزدی
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه قطاب یزدی (قطاب ساده، قطاب گردویی و …)

زهرا دهقان 08 اسفند 1400 5 دقیقه

قطاب یکی از شیرینی‌های پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن به یزد بر می‌گردد. شیرینی قطاب انواع مختلفی دارد. البته این تفاوت در طعم و مواد میانی است که در این شیرینی استفاده می‌شود. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید همراه با نوشیدنی‌های سرد و گرم، به خصوص چای سرو کرده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه قطاب یزدی و چند مدل دیگر از این شیرینی را به شما آموزش دهیم. بنابراین اگر برای اولین بار است که قصد دارید این شیرینی جذاب را تهیه کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قطاب یزدی

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه قطاب گردویی

قطاب گردویی، یکی از محبوب‌ترین انواع قطاب است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. در ادامه مواد اولیه برای تهیه این شیرینی خوشمزه آورده شده است. همچنین پس از آن می‌توانید مرحله به مرحله روش تهیه آن را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه قطاب گردویی خانگی

مواد لازم قطاب یزدی

مواد اولیه لازم برای طرز تهیه قطاب یزدی خانگی با طعم گردو، به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
زرده تخم مرغ 2 عدد
ماست نصف پیمانه
کره 100 گرم
آرد سفید 2 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
مغز گردو سه چهارم پیمانه
پودر قند سه چهارم پیمانه
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری

مراحل تهیه قطاب گردویی

دستور پخت قطاب یزدی

برای آن که بتوانید به بهترین شکل طرز تهیه قطاب یزدی با طعم گردو را اجرا کنید، این مراحل را تک به تک به دقت در نظر داشته باشد=ید:

  • مرحله اول: در مرحله اول از درست کردن قطاب خانگی باید کره را از یخچال خارج کرده تا به دمای محیط برسد. سپس زرده تخم مرغ را جدا کرده و داخل کاسه‌ای مناسب بریزید. در ادامه زده را به خوبی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. پس از آن که تخم مرغ یکدست شد، کره را به آن اضافه کنید و مجدد هم بزنید. در آخر نیز باید ماست را اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم باید آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و دو بار الک کنید تا صاف شود. در حقیقت طرز تهیه قطاب یزدی با پیمانه، کمک می‌کند که همه چیز با نسبت مناسب با هم ترکیب شوند. سپس این ترکیب را آرام آرام به موادی که از قبل تهیه کردید، اضافه کنید. توچه داشته باشید که حتما این کار باید به آرامی انجام شود. هم زمان نیز با دست خمیر را ورز دهید. اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد.
  • مرحله سوم: حال که خمیر آماده شده، نوبت به استراحت دادن آن می‌رسد. برای این کار خمیر را داخل یک ظرف گود قرار داده و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را در یک جای گرم قرار دهید تا برای یک ساعت استراحت کند. استراحت خمیر باعث خواهد شد تا نتیجه نهایی بهتر باشد.
  • مرحله چهارم: هنگامی که خمیر استراحت می‌کند، وقت دارید تا مواد میانی قطاب را آماده کنید. اگر مایل هستید قطاب گردویی درست کنید، ابتدا گردوها را خرد کرده و درون یک طرف مناسب بریزید. توجه داشته باشید که اندازه گردوها نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشند.
  • مرحله پنجم: سپس به گردوها، پودر قند، دارچین، پودر هل و در آخر گلاب اضافه کنید. حال همه مواد را مخلوط کنید. لازم به ذکر است که در صورتی که به هرکدام از این مواد علاقه نداشتید، می‌توانید آن را حذف کنید. همچنین که میزان شیرینی آن دست خودتان است. بنابراین می‌توانید مقدار پودر قند را نسبت به ذائقه‌تان کم یا زیاد کنید.
  • مرحله ششم: پس از گذشت یک ساعت خمیر قطاب آماده است. پس آن را روی یک سطح صاف تمیز گذاشته و با وردنه آن را صاف کنید. برای ترد شدن قطاب بهتر است که قطر آن بیشتر از نیم سانتی متر نباشد.
  • مرحله هفتم: حال نوبت به پیچیدن قطاب می‌رسد. برای این کار با استفاده از قالب دایره‌ای خمیرها را به شکل دایره برش بزنید. سپس نیمی از خمیر را با مواد میانی قطاب پر کنید و طرف دیگر را روی سمتی قرار دهید که با مواد پر شده است. پس از این کار یک شیرینی نیم دایره‌ای حاصل خواهد شد. سپس طرف باز آن را با استفاده از چنگال به هم بچسبانید. همچنین می‌توانید قطاب‌ها را به شکل دایره‌ای فرم دهید.
  • مرحله هشتم: پس از پیچیدن قطاب‌ها نوبت به سرخ کردن آن‌ها می‌رسد. در صورتی که فر در دسترس نداشتید می‌توانید قطاب‌های پیچیده شده را به راحتی درون یک تابه یا قابلمه گود سرخ کنید. در طرز تهیه قطاب یزدی بدون فر، یک قابلمه یا تابه گود را پر از روغن کرده و اجازه دهید تا داغ شود. توجه داشته باشید که قطاب‌ها باید درون روغن غوطه ور شود.
  • مرحله نهم: پس از آن که روی خمیر طلایی رنگ شد، می‌توانید شیرینی قطاب را از روغن خارج کنید. لازم به ذکر است که طرز تهیه قطاب قدیمی نیز تقریبا به همین شکل است.

طرز تهیه قطاب در فر

در صورتی که به فر دسترسی داشتید می‌توانید این شیرینی را درون فر نیز درست کنید. برای این کار فر را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. پس از آن که فر گرم شد به مدت 15 دقیقه قطاب‌ها را داخل فر قرار دهید تا خمیر آن طلایی شود. سپس سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید شیرینی قطاب کمی سرد شود. پس از آن که به دمای محیط رسید، آماده سرو کردن است.

نکاتی در مورد درست کردن قطاب خانگی

نکات پخت قطاب یزدی

فوت و فن درست کردن شیرینی قطاب زیاد است و با دقت به آن‌ها بهتر می‌توانید طرز تهیه قطاب یزدی در منزل را دنبال کرده و نتیجه دلخواه خود را به دست بیاورید.

  1. در طرز تهیه قطاب اصل یزد بهتر است که از فر استفاده کنید تا نتیجه نهایی دلچسب‌تر شود.
  2. مواد میانی قطاب خانگی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال برای درست کردن قطاب پسته یا بادام باید در مواد میانی آن به جای گردو، از پسته یا بادام استفاده کنید.
  3. در صورتی که مایل بودید قطاب خانگی را در فر درست کنید، لازم است که برای روی آن از رومال استفاده کنید تا خشک نشود.
  4. قطاب را می‌توانید به شکل توپی نیز درست کنید. برای این کار باید مواد را داخل یک گلوله خمیر قرار داده و آن را با کف دست به شکل توپ حالت دهید.

تزئین شیرینی قطاب خانگی

قطاب یزدی را می‌توانید به چند روش مختلف تزئین کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از پودر قند روی شیرینی است. برای این کار باید پس از آماده شدن قطاب، آن را داخل پودر قند بغلتانید تا به طور کامل به این پودر آغشته شود.

یکی دیگر از راه‌های تزئین قطاب استفاده از انواع پودر مغزها است. شما می‌توانید مقداری از ماده میانی که می‌تواند پسته، گردو یا بادام باشد را نگه داشته و برای تزیین روی شیرینی از آن استفاده کنید.

البته اگر کرمانی هستید و هوس قطاب کرمان را کرده‌اید و به هر دلیلی امکان تهیه این شیرینی محلی کرمان را در خانه ندارید، می‌توانید با استفاده از گوشی موبایل خود و تنها با چند کلیک، شیرینی مورد علاقه خود را از طریق سرویس سفارش آنلاین شیرینی در کرمان درب منزل خود دریافت کنید.

 

خوشمزه ترین قطاب یزدی را از اسنپ فود بخواهید

همانطور که در بالا مشاهده کردید، طرز تهیه شیرینی سنتی قطاب پیچیدگی خاصی ندارد و حتی می‌توانید آن را بدون فر آماده کرده و از طعم بی نظیر آن در کنار یک نوشیدنی جذاب لذت ببرید. به علاوه شما این فرصت را دارید که با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، انواع طعم‌های قطاب را از نزدیک‌ترین شیرینی فروشی‌های منطقه خود در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود