آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی
آموزش آشپزی
3.6/5 - (5 امتیاز)
8

با طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی ، مهمان کردهای خونگرم شوید

زهرا دهقان 13 فروردین 1403 6 دقیقه

شیرینی بژی کورد یکی از شیرینی‌های سنتی اهالی کرمانشاه است که بر خلاف طرز تهیه ساده خود، طعم به یاد ماندنی و البته ماندگاری زیادی دارد. در طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی ، باید ابتدا بیکینگ پودر، آرد و رازیانه آسیاب شده را مخلوط کنید. روغن کرمانشاهی را داغ کرده و به آرد بیفزایید. شکر را در شیر حل کرده و به دیگر مواد اضافه کنید. خمیر را ورز دهید تا منسجم شود؛ سپس به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و به صورت بیضی شکل دهید. خمیرهای بیضی شکل را در آرد بغلتانید و کمی استراحت دهید. در نهایت شیرینی‌ها را در روغن سرخ کرده و با شکر یا پودر نارگیل تزیین کنید.

این خوراکی بین اقوام گوناگون متفاوت است، اما تقریبا دستور پخت یکسانی دارد. برای مثال نان روغنی بین بختیاری‌‌ها و بژی برساق بین ایلامی‌ها رایج است و شیرینی بژی هم توشه سفر محبوب بین کرمانشاهی‌ها محسوب می‌شود.

نان بژی کرمانشاهی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان بژی کردی، شیرینی خوشمزه و محلی کرمانشاه

اگر به نان و شیرینی‌های محلی علاقه دارید و می‌خواهید این بار سری به شیرینی‌های کرمانشاه بزنید، این مطلب را دنبال کنید. در ادامه مواد لازم و مراحل طرز تهیه برساق کرمانشاهی به صورت کامل معرفی شده است.طرز تهیه نان بژی کردی، شیرینی خوشمزه و محلی کرمانشاه

برای اطلاع از دستور تهیه‌های بیشتر سری به طرز تهیه انواع کیک و شیرینی در بلاگ اسنپ فود بزنید.

مواد لازم برای بژی کرمانشاهی

مواد لازم در طرز تهیه بژی با بکینگ پودر به شرح زیر است. این میزان مواد اولیه در طرز تهیه بژی برای چهار نفر مناسب خواهد بود، اگر قصد دارید تا این شیرینی را برای افراد بیشتری درست کنید، باید میزان مواد اولیه را افزایش دهید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۵ لیوان
شکر ۱ لیوان
روغن حیوانی مخصوص کرمانشاه ۱ لیوان
نمک یک چهارم قاشق مرباخوری
رازیانه ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
شیر ۱ لیوان
روغن به مقدار لازم
شکر یا پودر نارگیل (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت بژی کرمانشاهی

طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی به دلیل دستور پخت ساده، ماندگاری بالا و طعم همه پسند، هنوز هم در این منطقه رواج دارد. در طرزتهیه بژی خوشمزه مطابق روش زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه بژی ترد، رازیانه‌ها را درون مخلوط‌کن ریخته و پودر کنید.
  • مرحله دوم: بیکینگ پودر را درون آرد ریخته و با قاشق هم بزنید، سپس رازیانه آسیاب شده را به مخلوط آرد اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله روغن حیوانی مخصوص کرمانشاه را درون ظرفی ریخته و داغ کنید. پس از آن، مخلوط روغن داغ شده را به ترکیب آرد بیفزایید.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز درست کردن بژی، نوبت اضافه کردن شیر است؛ اما قبل از آن باید شکر را به خوبی در شیر حل کرده و بعد شیر را به مواد اصلی اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: پس از هر مرحله اضافه کردن مواد باید ترکیب را به خوبی هم بزنید تا مخلوط شود. در ادامه خمیر را به طور مداوم ورز دهید و اگر احساس می‌کنید که میزان آرد آن کم است، می‌توانید کمی آرد داخل خمیر بریزید.
  • مرحله ششم: خمیر را تا جایی وزد دهید که بافت منسجمی پیدا کرده و به دست نچسبید. سپس به اندازه یک گردو از خمیر برداشته و به آن حالت لوله‌ای و کمی بیضی شکل بدهید.
  • مرحله هفتم: اگر دوست دارید در طرز تهیه بژی از دستور سنتی پیروی کنید، باید خمیرهای فرم داده شده را روی یک سبد با سوراخ‌های متوسط فشار دهید تا برجستگی‌های سبد روی سطح شیرینی بیفتد. این ایده بر خلاف سادگی، در جذاب شدن شیرینی بسیار موثر خواهد بود.
  • مرحله هشتم: کف سینی را کمی آرد بپاشید و خمیرها را یکی یکی روی آن قرار دهید. سپس خمیرها را به مدت ۳۰ دقیقه در بیرون از یخچال استراحت دهید تا خود را بگیرند.
  • مرحله نهم: در انتها نوبت به سرخ کردن شیرینی بژی می‌رسد. برای این کار، باید ظرف گودی را انتخاب کنید، درون آن روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس شعله را روی حرارت متوسط قرار دهید و شیرینی‌ها را درون روغن سرخ کنید.
  • مرحله دهم: در انتهای طرز تهیه بژی ساده، درون یک ظرف، دستمال آشپزخانه پهن کنید و تک تک شیرینی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. در انتها نیز می‌توانید شیرینی‌ها را با شکر یا پودر نارگیل تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بژی نرم و خوشمزه

در طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • اگر دوست دارید تا شیرینی‌ها را به شکل نرم‌تری مصرف کنید، می‌توانید آن‌ها را بلافاصله پس از سرخ شدن درون قابلمه یا ظرف مخصوص نگهداری شیرینی، قرار داده و درب آن را ببندید.
  • به جای روغن حیوانی کرمانشاهی، می‌‌توانید از هر روغن محلی دیگر یا حتی روغن جامد استفاده کنید.
  • در صورتی که بژی را با میزان شیرینی کمتر دوست دارید، مقدار شکر در فهرست مواد اولیه را کاهش دهید.
  • اگرچه در دستور اصلی از موادی مثل کنجد یا مغز گردو استفاده نشده است، ولی شما می‌توانید برای مغذی کردن شیرینی بژی، از دانه‌ها و مغزیجات مختلف هم استفاده کنید.
  • از آنجایی که شیرینی بژی خیلی سریع سرخ می‌شود، پس در سرخ کردن آن نهایت دقت خود را به کار ببرید تا از سوختن شیرینی‌ها جلوگیری کنید.
  • برای حل شدن شکر در شیر باید حتما کمی آن را گرم کنید؛ اما به هیچ وجه شیر داغ یا حتی ولرم را به آرد اضافه نکنید و اجازه دهید تا شیر خنک شود.

نکات مهم در طرز تهیه بژی نرم و خوشمزه

  • از شکلات بن ماری شده هم می‌توانید برای تزیین یا خوشمزه‌تر کردن شیرینی بژی استفاده کنید.
  • در صورتی که دوست داشته باشید رنگ شیرینی خوشرنگ‌تر شود، می‌توانید هنگام تهیه مقداری زعفران یا زردچوبه را به ترکیب شیرینی اضافه کنید.
  • در دستور کامل بژی، برای خوش عطر کردن شیرینی می‌توانید مقداری پودر هل داخل خمیر بژی بریزید.
  • برخی افراد تصور می‌کنند که طرز تهیه بژی با آب هم امکان‌پذیر است؛ در حالی که این شیرینی در دستور پخت اصلی خود با شیر آماده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که طرز تهیه بژی کرمانشاهی بدون شیر یا طرز تهیه بژی بدون شیر گزینه چندان مطلوبی نیست.
  • در طرز تهیه بژی کرمانشاهی با خمیر مایه، به جای بیکینگ پودر از خمیر مایه استفاده می‌شود. در این روش باید نیمی از شیر را با خمیر مایه و نیم دیگر را با شکر مخلوط کنید. پس از ۱۰ دقیقه، خمیر مایه به عمل آمده و می‌توانید آن را به دیگر مواد اضافه کنید.

روش نگهداری شیرینی برساق کرمانشاه

پس از آشنایی با طرز تهیه بژی کرمانشاهی، اکنون این سوال مهم پیش می‌آید که نان بژی را چگونه نگهداری کنیم؟ پس از تهیه و خنک شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را در ظرف درب‌دار چیده و در جایی خشک و خنک قرار دهید که با این روش شیرینی تا یک ماه سالم می‌ماند. برای افزایش ماندگاری شیرینی بژی نیز می‌توانید ظرف نگهداری را در یخچال بگذارید تا شیرینی نزدیک به ۳ ماه سالم بماند.

جلوگیری از خراب شدن نان بژی

علت خشک شدن بژی برساق این است که این نان را به شیوه اصولی نگهداری نکرده‌اید. شیرینی بژی در معرض هوای آزاد خشک شده و بافت خود را از دست می‌دهد، پس حتما شیرینی‌ها را در ظرف درب‌دار نگهداری کنید و دقت داشته باشید که درب ظرف به خوبی بسته باشد.

تاریخچه شیرینی بژی

پس از آشنایی با طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی بهتر است تا نگاهی به علت نام‌گذاری و تاریخچه این شیرینی داشته باشیم. بژی در زبان کوردی به معنای «زندگی من» است؛ اما شاید برای شما هم جالب باشد که چرا چنین اسمی برای یک شیرینی انتخاب شده است. همه ما می‌دانیم که در گذشته سفرها، حتی بین دو شهر هم‌جوار می‌توانست چند ماه طول بکشد. مسافران برای سفر خود به خوراکی‌هایی نیاز داشتند که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند تا از یک سو انرژی لازم برای سفر را تامین کرده و از سوی دیگر فاسد نشوند. نان بژی به دلیل ماندگاری بالا و تامین انرژی لازم، به اسم زندگی من نامیده شد.تاریخچه شیرینی بژی

درباره اولین تهیه نان بژی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما این نان پیشینه هزار ساله دارد و از جمله آیین‌های سنتی کردها محسوب می‌شود که در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف، شیرینی بژی تهیه می‌کردند.

شیرینی کرمانشاهی بژی، یک نان صبحانه خوشمزه!

در این مقاله به معرفی طرز تهیه شیرینی بژی پرداختیم. شیرینی بژی یکی از خوراکی‌های خوشمزه و سنتی کرمانشاه است که از گذشته تا امروز محبوبیت خود را چه در بین اهالی این منطقه و چه در بین سایر اقوام حفظ کرده است. از آنجایی که این شیرینی کالری خوبی دارد و مدت زمان زیادی فرد را سیر نگه می‌دارد، می‌توانید از آن در میان وعده‎‌ها و حتی صبحانه استفاده کنید. در ضمن با دنبال کردن طرز تهیه نان چایی هم می‌توانید یک نان خوشمزه برای صبحانه تدارک ببینید.

همچنین اگر طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی یا دیگر انواع شیرینی در خانه برای شما گزینه مناسبی نیست، می‌توانید با کمک شیرینی فروشی آنلاین اسنپ فود، شیرینی دلخواه خود را سفارش داده و در کمترین زمان ممکن، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه بژی برساق نرم از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

برای درست کردن بژی به آرد، شکر، روغن، نمک، شیر، بیکینگ پودر، روغن حیوانی و رازیانه نیاز دارید.

علت سفت شدن خمیر بژی کرمانشاهی چیست؟

اگر میزان آرد شیرینی بژی کرمانشاهی بیش از حد زیاد شود، خمیر شیرینی خشک خواهد شد. برای حل این مشکل، مقداری کمی روغن به آرد اضافه کرده و مجددا ورز دهید.

در طرز تهیه نان بژی کرمانشاهی حتما باید از روغن کرمانشاهی استفاده کنیم؟

در روش اصلی تهیه این شیرینی از روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود، اما در صورتی که روغن کرمانشاهی در دسترس نبود، می‌توانید آن را با روغن جامد یا هر روغن محلی دیگر جایگزین کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

محبوبه
08 خرداد 1402

سلام خسته نباشید شیرینیبسیاااار خوشمزه ای بود من مرحله به مرحله شو با مطلب شما پیش رفتم و نتیجه واقعا خوش طعم بود فقط میشه طرز تهیه بژی بدون شیر رو هم بزارید ؟

  • ترمه افضلی
    08 خرداد 1402

    سلام وقتتون بخیر خوشحالم که دوست داشتین و ممنون که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتین شما میتونین طرز تهیه بژی برساق بدون شیر رو در سایت مشاهده کنید همچنین در صورت تمایل میتونین از لینک زیر هم دیدن کنید ttps://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-چنکال-سهین/

ali
08 خرداد 1402

من درست میکردم این نون رو همیشه ولی علت خشک شدن بژی م رو نمیدونستم تا مطلب شمارو دیدم و این مشکل برام حل شد اگه امکانش هست اموزش نون ها و شیرینی های محلی دیگه رو بزارید ممنون

  • ترمه افضلی
    08 خرداد 1402

    ممنون از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین شما میتونین طرز تهیه برساق مواد لازم و نحوه پختش رو تو سایت ببینید همچنین شما میتونین طرز تهیه کاک شیرینی سنت معروف رو از لینک زیر ببینید ‏ttps://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-کاک/

نادیا
03 اسفند 1401

خیلی سریع سرخ میشن حواستون باشه مثل من نسوزونید

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    سلام نادیا عزیز ممنونیم که کامنت گذاشتین و تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. امیدواریم که این مطلب براتون مفید بوده باشه.

sweet
03 اسفند 1401

خوشمزه هستن اینا ولی چون تو روغن زیاد سرخ میشن ضررش فقط قند نیست، چربی هم هست. مطلبتون خوب بود و اون نکته تزیین با سبد رو خیلی خوشم اومد

  • Snappfood
    03 اسفند 1401

    سلام دوست عزیز مرسی از اینکه کامنت گذاشتید و تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. اگر از این مطلب خوشتون اومده، پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره طرز تهیه پیراشکی نوشته شده است را از دست ندهید. https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود