آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کاک
انواع کیک و شیرینی
3.6/5 - (14 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کاک با روش‌های کرمانشاهی، شمالی و خمیر یوفکا

مینا اسماعیل بیگی 05 اسفند 1402 7 دقیقه

آیا می‌دانید طرز تهیه کاک کرمانشاه، یکی از آثار معنوی به ثبت رسیده این استان است؟ این شیرینی خوشمزه، حاصل ترکیب لایه‌های نازک خمیر با مخلوطی از پودر قند، هل و بادام است که طرفداران زیادی دارد. در طرز تهیه کاک ابتدا پودر قند، مایه خمیر و آب را مخلوط کنید تا مایه خمیر به عمل آید. روغن محلی را آب کرده و تخم مرغ و نمک را اضافه کنید. مایه خمیر و پس از آن آرد را بیفزایید و هم بزنید. در ادامه خمیر را ورز دهید و کنار بگذارید. خمیر را چانه بگیرید و پس از آنکه کمی استراحت کرد، با وردنه باز کنید. نان را روی ساج بپزید و روی نیمی از سطح نان، شکر، پودر بادام و پودر هل بپاشید و نان را لوله کنید. حالا با وردنه هر نان لوله شده را کمی فشار دهید و با چاقو برش بزنید.

شیرینی کاک در شیراز به نان یوخه معروف است. طرز تهیه شیرینی کاک شیرازی و کرمانشاهی، شباهت زیادی به هم دارد، با این تفاوت که ضخامت لایه‌های خمیر در طرز تهیه یوخه شیراز، کمتر از شیرینی کاک کرمانشاه است. در نهایت، اگر می‌خواهید با طرز تهیه کاک خانگی آشنا شوید، خواندن این مطلب از اسنپ فود را از دست ندهید.

کاک یا نان یوخه
تعداد نفرات ۱۰ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۲۰ دقیقه
زمان پخت ۱۰ دقیقه
میزان سختی زیاد
میزان کالری شیرینی کاک در هر ۱۰۰ گرم بیش از ۱۵۰ کیلوکالری

نکته: هر عدد شیرینی 30 گرمی کاک، 50 کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار کالری کاک می‌تواند با در نظر گرفتن مواد میانی شیرینی، کمی تغییر کند.

طرز تهیه کاک ساده و خوشمزه

کاک شیرینی اصیل ایرانی است و عموما اکثر افراد طعم آن را دوست دارند. کاک شیرینی کرمانشاهی خوشمزه‌ای بوده که تهیه این شیرینی سخت و زمان‌بر است، اما نتیجه کار می‌تواند خستگی شما را به طور کامل از بین ببرد. بنابراین، اگر تمایل دارید یک شیرینی سنتی و محلی خوشمزه تهیه کنید، مواد لازم را آماده کرده و دست به کار شوید.عکس کاک

مواد لازم برای تهیه شیرینی کاک

با موادی که در ادامه می‌آید، می‌توانید طرز تهیه شیرینی کاک کرمانشاه برای ۱۰ نفر را انجام دهید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۳۰۰ گرم
آب ولرم ۵۰ میلی‌لیتر
مایه خمیر فوری ۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ ۱ عدد
روغن حیوانی یا روغن جامد ۵۰ گرم
پودر قند ۱۶۹ گرم
پودر بادام نصف پیمانه
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی کاک

طرز پخت کاک کرمانشاهی مطابق مراحل زیر است:دستور پخت شیرینی کاک

  • مرحله اول: اولین کار در طرزتهیه شیرینی کاک این است که مایه خمیر را به عمل آورید. بدین منظور، یک قاشق سوپ‌خوری پودر قند را با مایه خمیر فوری در ظرفی مخلوط کرده و 50 میلی‌لیتر آب ولرم را به آن‌ها اضافه کنید. حالا درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا مایه خمیر 10 دقیقه استراحت کند.
  • مرحله دوم: روغن را با حرارت ملایم آب کنید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.
  • مرحله سوم: در ظرفی دیگر، تخم مرغ را بشکنید و کمی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. حالا مایه تخم مرغ را با نمک مخلوط کرده و به روغن محلی اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، مایه خمیر به عمل آمده را کم کم داخل مخلوط تخم مرغ و روغن بریزید و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: آرد را به تدریج اضافه کنید و به هم زدن مواد ادامه دهید. در نهایت باید خمیری یکدست و لطیف داشته باشید که به دست، نچسبد.
  • مرحله ششم: پس از اینکه خمیر شیرینی کاک را 10 تا 15 دقیقه ورز دادید، روی آن را بپوشانید و به مدت 2 ساعت، کنار بگذارید تا استراحت کند.

نکته: دقت کنید که برای طرز تهیه کاک، خمیر باید قوام خوبی داشته باشد، بنابراین اگر کمی شل بود، مقداری آرد به آن اضافه کنید.طرز تهیه شیرینی کاک

  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه کاک، دوباره خمیر را کمی ورز دهید و از آن، چانه‌هایی به اندازه نارنگی‌های کوچک جدا کنید. هر چانه را با دست، گرد کرده و سطح کار را آرد‌پاشی کنید. روی چانه‌ها هم کمی آرد بپاشید تا خشک نشوند.
  • مرحله هشتم: چانه‌ها را با دستمالی تمیز و مرطوب بپوشانید و برای دومین بار، به مدت 10 دقیقه به آن‌ها استراحت دهید.
  • مرحله نهم: حالا چانه‌ها را با وردنه باز کنید؛ تا جایی که شبیه خمیر نان لواش، نازک و یکدست شوند. در ظرفی دیگر، پودر قند، پودر بادام و پودر هل را با هم مخلوط کرده و کنار دستتان بگذارید.
  • مرحله دهم: در این مرحله از طرز تهیه نان یوخه کرمانشاه ساج را روی اجاق گاز قرار دهید تا گرم شود. حالا خمیرها را یکی یکی روی ساج بگذارید تا بپزند. دقت داشته باشید که قطر خمیرها بسیار کم است و خیلی زود پخته می‌شوند. وقتی دور خمیر به رنگ قهوه‌ای روشن درآمد، باید نان‌ها را بردارید تا خشک نشوند.

نکته: در اصل، این شیرینی سنتی کرمانشاهی، با ساج تهیه می‌شود، اما در صورت عدم دسترسی به ساج، می‌توانید از ماهیتابه نچسب هم استفاده کنید.

  • مرحله یازدهم: نصف سطح هر نان را با مخلوط پودر قند، پودر بادام و پودر هل بپوشانید و نان‌ها را لوله کنید. در این مرحله از طرز تهیه کاک محلی باید سرعت عمل داشته باشید تا نان‌ها خشک و خنک نشوند.
  • مرحله دوازدهم: حالا با وردنه، روی هر نون کاک لوله شده را کمی فشار دهید تا محتویات داخل آن‌ها فشرده شود. نان‌ها را با چاقو، به صورت اریب برش بزنید، روی آن‌ها پودر قند و پودر بادام بپاشید و در ظرفی مناسب، بچینید. در این مرحله طرز درست کردن کاک به پایان می‌رسد.

طرز تهیه شیرینی کاک با خمیر یوفکا

اگر می‌خواهید طرز تهیه نان کاک کرمانشاهی زودتر پیش برود، به جای درست کردن خمیر، از خمیرهای آماده یوفکا و فر برای پخت کاک سوغات کرمانشاه، استفاده کنید.طرز تهیه کاک با خمیر یوفکا

  • مرحله اول: لایه اول خمیر یوفکا را پهن کرده و با مقداری کره ذوب شده و پودر قند، رومال کنید.
  • مرحله دوم: لایه دوم را هم به همین ترتیب، روی لایه اول قرار دهید. برای وسط لایه سوم که روی دو لایه قبلی قرار می‌گیرد، علاوه بر کره، از مقداری پودر قند، هل و دارچین هم استفاده کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه شیرینی کاک با خمیر یوفکا، خمیر یوفکا را به صورت رولی درآورید و آن‌ها را به شکل اریب و با اندازه‌های دلخواه، برش بزنید.
  • مرحله چهارم: با مخلوط زرده تخم مرغ و مقداری وانیل، شیرینی کاکی را رومال کنید و روی آن‌ها مقداری پودر پسته و نارگیل بپاشید.
  • مرحله پنجم: حالا شیرینی‌ها را به مدت 20 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا آماده شوند.

طرز تهیه شیرینی کاک شمالی

ظاهر و بافت شیرینی کاکای شمالی با نان کاک کرمانشاه کاملا متفاوت است. کاکای شمالی با کدو حلوایی تهیه می‌شود و یکی از شیرینی‌های محلی و خوشمزه گیلانی است.طرز تهیه شیرینی کاک شمالی

  • مرحله اول: برای طرز تهیه شیرینی کاک شمالی، ابتدا کدو حلوایی را با مقداری شکر بپزید تا حالتی یکدست و پوره‌ای پیدا کند.
  • مرحله دوم: پوره کدو حلوایی را با 1 تخم مرغ، نصف پیمانه شکر، نصف پیمانه گلاب یا شیر و 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر مخلوط کنید. البته چاشنی‌هایی مانند دارچین، هل و پودر گردو هم فراموش نشود.
  • مرحله سوم: در ادامه، یک پیمانه آرد را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیری یکدست به وجود آید.
  • مرحله چهارم: نیم ساعت به خمیر استراحت دهید و سپس آن را به شکل‌های دلخواه قالب زده و در روغن سرخ کنید.

برخلاف طرز تهیه نون کاک شمالی، قماق، شکر ندارد، بنابراین، اگر می‌خواهید یک نان سنتی دیگر از خطه شمال ایران را امتحان کنید، طرز تهیه قماق را از دست ندهید.

فوت و فن ها در طرز تهیه کاک

در طرزتهیه کاک، رعایت برخی نکات موجب می‌شود تا نتیجه نهایی یک شیرینی خوشمزه و جذاب باشد:فوت و فن ها در طرز تهیه کاک

  • نشانه به عمل آمدن مایه خمیر، پف کردن مایه داخل ظرف است. همچنین برای هم زدن مایه خمیر، از قاشق فلزی استفاده نکنید.
  • برای درست کردن کاک، خمیر نباید بیش از حد شل یا سفت باشد؛ پس آرد را به صورت کنترل شده اضافه کنید تا خمیر به غلظت مناسب برسد. ورز دادن خمیر نیز در به قوام آمدن آن تاثیر زیادی دارد.
  • شیرینی‌کاک را نباید بیش از حد حرارت دهید، همین که یک طرف خمیر پخته شد، آن را برگردانید.

روش نگهداری شیرینی کاک

پس از آموزش کاک، نوبت به این سوال می‌رسد که شیرینی کاک را چگونه نگهداری کنیم؟ پس از تهیه نان کاک و خنک شدن، آن‌ها را داخل ظرفی درب‌دار بچینید و در جایی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید. البته اگر در منزل خود جای خنکی ندارید، می‌توانید ظرف شیرینی را داخل یخچال قرار دهید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی کاک

خراب شدن نان کاک محلی بدین صورت است که نان خشک و سفت شده و بافت خود را از دست می‌دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شیرینی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. پس دقت کنید که درب ظرف نگهداری شیرینی به خوبی بسته شود. همچنین شیرینی‌ها را با فشار داخل ظرف جای ندهید، چراکه له شده و بافت خود را از دست می‌دهند.جلوگیری از خراب شدن شیرینی کاک

شیرینی کاک را حتما امتحان کنید…

در این مطلب طرز تهیه کاک کرمانشاهی و شمالی را به همراه نکات معرفی کردیم. درست است که طرز تهیه انواع کیک و شیرینی برای مهمانی‌ها بسیار لذت‌بخش است، اما اگر وقت کافی برای این کار ندارید، روی کمک اسنپ فود حساب کنید. شیرینی کرمانشاهی کاک را می‌توان همچون هر شیرینی دیگری در قنادی‌های اسنپ فود پیدا کرد.

شما می‌توانید بهترین و تازه‌ترین شیرینی‌ها را از طریق سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود تهیه کنید و روزهای خاطره‌انگیز مهمانی‌ها را با طعم بی‌نظیر این شیرینی‌های سنتی و خوشمزه ایرانی، شیرین‌تر و خاطره‌انگیزتر کنید.

سوالات متداول

مواد اولیه طرز تهیه شیرینی کاک چیست؟

برای درست کردن شیرینی کاک کرمانشاهی به آرد، مایه خمیر، روغن، آب، تخم مرغ، پودر قند، پودر بادام، پودر هل و نمک نیاز دارید.

کالری کاک کرمانشاه چقدر است؟

کالری نان یوخه در هر عدد نان با وزن ۳۰ گرم، در حدود ۵۰ کیلوکالری است که البته این عدد با توجه به مواد میانی نان، تغییر می‌کند.

مواد میانی شیرینی کاک چیست؟

در طرز تهیه شیرینی کاک محلی از پودر هل، پودر بادام و پودر قند برای لایه میانی خمیر استفاده می‌کنند که البته شما می‌توانید مطابق سلیقه خود مواد اولیه دیگری نیز به کار ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود