آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه ماش آش گرگان، آشی خوشمزه و مفید

ترمه افضلی 20 تیر 1402 7 دقیقه

در هر یک از خطه‌های این سرزمین با تنوع فرهنگی و غذایی از آشپزی اصیل ایرانی روبه‌رو می‌شوید، با تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاص از انواع غذاهای سنتی مانند قرمه‌سبزی نیشابوری، قیمه بادامی خویی، آش اسفرنجی غیلانی و هزاران نوع غذای محلی دیگر که هر کدام از دل آداب و رسوم وفرهنگ مردمان بخشی از سرزمین ما سرچشمه می‌گیرند.

با این حال، آش ماش گرگانی یکی از بهترین انواع غذاهای اصیل ایرانی است که با طعمی فوق‌العاده و قابلیت درمانی برای بیماری‌های مختلف، جایگاهی خاص در صحنه غذایی ایران دارد.

با ما در سفری به دل این شهر سواحلی همراه شوید و آش ماش گرگانی، غذایی محلی با طعم لذیذ و مفید را تجربه کنید.

 

ماشله یکی از اصیل‌ترین غذاهای گرگانی است که طعم و عطر خاصی دارد.

آش ماش گرگانی غذایی لذیذ است که از گرما و خوشمزگی آن سیر نمی‌شوید. در این مقاله با طرز تهیه ماش آش گرگان و همچنین طرز تهیه انواع آش‌های ایرانی و راهکارهای شگفت‌انگیز دیگر در رابطه با طبخ غذایی، سالم و خوشمزه، آشنا شوید.

میزان کالری در هر 100 گرم 240 گرم
زمان آماده‌سازی 2 ساعت و نیم
زمان لازم برای پخت 2 ساعت و 45 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

طرز تهیه ماش آش گرگان، آشی خوشمزه و مفید

گرگان یکی از شهرهای شمالی کشور با تنوع غذایی بسیار بالا است. در این شهر انواع آش محلی گرگان با دستور پخت ساده و طعم خیلی خیلی لذیذ و فواید عالی برای سلامت بدن طبخ می‌شوند. یکی از بهترین انواع آش‌های گرگانی، آش ماش یا همان ماشله است.

طرز تهیه ماش آش گرگان بسیار ساده است و به دو روش با گوشت و بدون گوشت طبخ می‌شود. ماش یکی از غنی‌ترین حبوبات است که خواص بی‌شماری دارد از این رو غذا با ماش برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه ماش آش گرگان عبارتند از:

ماش 1 پیمانه کامل
برنج 1.2 پیمانه
جو پرک 1.2 پیمانه
گوشت گوسفندی 260 گرم
سبزی آش 1.5 پیمانه
پیاز 1 عدد متوسط
نعنا داغ و پیاز داغ 1.2 پیمانه
کشک 1.2 پیمانه
فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و روغن مایع به مقدار لازم

 

 

با خوردن آش ماش گرگان، وزن و کلسترول خون و قندخون و فشارخون خون خود را کنترل کنید.

طرز تهیه آش ماش به صورت مرحله‌به‌مرحله:

مرحله اول: در ابتدای کار ماش را آب بریزید تا خیس بخورد. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. پس از آن، گوشت را به پیازاضافه کنید و مقداری زردچوبه بزنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

بعد از آن به اندازه 7 لیوان آب روی گوشت ریخته و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت برای یک ساعت خوب پخته شود. بعد از پخته شدن گوشت، آن را ریش‌ریش کنید.

مرحله دوم: یک قابلمه بزرگ را تا نصفه پر از آب کرده و جو پرک را در آن بریزید و برای یک ساعت روی حرارت قرار دهید تا پخته شود و خوب لعاب اندازد. حالا ماش خیس‌خورده را داخل قابلمه جو پرک پخته شده، اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: بعد از آن نوبت به افزودن برنج می‌رسد. برنج را نیز به ماش و جو پرک اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا گوشت ریش‌ریش شده را نیز داخل قابلمه بریزید. بگذارید مواد با هم مخلوط شوند. فراموش نکنید که آب گوشت را نیز به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم: پیاز داغ و نعنا داغ را آماده کنید. 1.2 پیاز داغ را درون آش بریزید و فلفل سیاه و نمک و سبزی آش را نیز به آن بیفزایید. حالا برای 50 دقیقه اجازه دهید تا آش کامل جا بیافتد.

مرحله پنجم: با پخته شدن ماش آش یا همان ماشله، نوبت به سرو آن می‌رسد. آش را درون ظرف دلخواه بریزید و با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک، تزئین نمایید.

طرز تهیه ماش آش بدون گوشت نیز دقیقاً به همین صورت است با این تفاوت که گوشت را از آن حذف می‌کنیم.

               

ماش آش گرگان، غذایی خوشمزه و لذیذ، سرشار از مواد مغذی است.

طرز تهیه آش ماش یزدی

در این مقاله از آموزش آش، آش ماش یزدی یکی دیگر از انواع آش‌هایی است که دستور تهیه آن را به شما آموزش می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید، آش در فرهنگ غذایی ایران‌زمین، جایگاهی خاص و ویژه دارد.

آش‌ها در دسته غذاهای سبک قرار دارند و برخلاف گذشته که به عنوان غذای اصلی سرو می‌شدند ، امروزه تنها کاربرد پیش‌غذا را دارند.

مواد لازم برای تهیه آش ماش یزدی عبارتند از:

ماش 1 پیمانه
سبزی آش خردشده اعم از تره، جعفری، گشنیز و اسفناج 1.2 پیمانه
برنج 1.2 پیمانه
پیاز 3 عدد متوسط
کشک 1 پیمانه
نعنا داغ به مقدار دلخواه
سیر داغ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل، ادویه آش، زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

 

دستور پخت آش ماش یزدی:

برنج را بشویید و بگذارید برای 1 الی 2 ساعت خیس بخورد. بعد پیازها را به‌صورت نگینی خرد کنید و مقداری از آن را همراه روغن داخل قابلمه‌ای نسبتاً بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید تا سرخ شده و طلایی شوند.

بعد از تغییر رنگ پیازها، ماش را با 5 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و نمک و زردچوبه بزنید. بگذارید ماش‌ها نیم‎‌پز شوند.

پس از نیم‌پز شدن ماش، برنج را به آن اضافه کنید و یک لیوان دیگر آب داخل قابلمه بریزید. با جوش آمدن آب باید مرتب، ترکیب را هم بزنید تا از ته‌گرفتن آش، جلوگیری کنید.

پس از آن که برنج کامل پخته شد، نوبت به اضافه کردن سبزی آش می‌رسد. همراه با سبزی آش، ادویه آش را نیز به مواد اضافه کنید.

حالا مقدار باقی‌مانده از پیازهایی که نگینی خرد کرده‌اید را در روغن تفت دهید و یک پیاز داغ کاملا طلایی و خوش‌رنگ و خوش عطر درست کنید. بعد از آن نعنا داغ را آماده کنید و سیرها را نیز به صورت مجزا داغ کنید.

پس از جا افتادن آش، آن را داخل ظرف مورد نظر ریخته و با کشک، پیازداغ ، سیرداغ و نعنا داغ تزئین کرده ونوش‌جان کنید.

 

آش ماش سرشار از آنتی‌اکسیدان است از این رو به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

طرز پخت آش ساده

آش در ایران یکی از پرطرفدارترین غذاها است که در مراسم‌های مختلف به‌ویژه در اعیاد و مراسم‌های مذهبی، طبخ می‌شود و لیست بلندبالایی از دستور پخت انواع آش وجود دارد؛ اما متأسفانه آموزش طرز تهیه انواع آش در این مقاله نمی‌گنجد.

آش ساده، پایه و اساس همه آش‌های ایرانی است که به راحتی پخته شده و مواد اولیه ساده و کمی لازم دارد. در ادامه طرز پخت آش ساده را مطالعه خواهید کرد.

مواد لازم برای پخت آش ساده عبارتند از:

برنج 1 پیمانه کامل
لپه نصف پیمانه
سبزی آش نیم کیلوگرم
نعنا داغ، سیر داغ، پیاز داغ برای تزئین
کشک یا ماست برای تزئین
نمک، فلفل، روغن به مقدار لازم

 

طرز پخت آش ساده مرحله‌به‌مرحله:

مرحله اول: ابتدا برنج و لپه را خوب بشویید و به مدت یک ساعت در آب‌نمک بخسانید. سبزی را نیز پاک کرده و ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم: لپه را در یک قابلمه مناسب بریزید و به آن آب و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله سوم: پس از نیم‌پز شدن لپه‌ها، سبزی آش را داخل قابلمه بریزید و 40 دقیقه صبر کنید تا لپه و سبزی با هم پخته شوند. البته در این مدت مرتب مقدار آب داخل قابلمه را کنترل کنید و در صورتی که کم بود، اندکی آب جوش به مواد اضافه کنید.

 

با خوردن آش ماش به صورت طبیعی لاغر شوید.

مرحله چهارم: در این فاصله برنج را جداگانه در قابلمه‌ای دیگر بار بگذارید تا پخته شود. ( برنج را به‌صورت کته دم کنید و دقت داشته باشید که نباید کامل پخته شود، تنها مقداری نرم شده و آب آن کشیده شود، کافی است.)

مرحله پنجم: برای بهتر شدن آش و جلوگیری از دانه‌دانه شدن برنج، با گوشت‌کوب برنج را بکوبید؛ اما نه آن‌قدر که برنج خمیر شود. پس ازکوبیدن برنج، اندکی آب به آن اضافه کنید و با لپه و سبزی پخته شده، مخلوط کنید.

مرحله ششم: ترکیب را خوب هم بزنید و در صورتی که آب آن کم بود یک لیوان آب به آش بیفزایید. حالا حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید و در فواصل زمانی منظم تا زمانی که آش جا بیفتد، آن را هم بزنید تا ته نگیرد. برای 45 دقیقه صبر کنید تا همه مواد آش پخته شود.

مرحله هفتم: نعنا داغ، سیرداغ و پیاز داغ را به صورت جداگانه آماده کنید. پس از پخته شدن آش از ماست یا کشک و پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ برای تزئین استفاده کنید.

 

آش ماش از گرمازدگی پیشگیری می‌کند و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

کلام آخر

ماهیت ما ایرانی‌ها در کنار همه ارزش‌های فرهنگی، هنری و ادبی، به میراثی از طعم‌های لذیذ و متفاوت، وابسته است. طعم و عطر دلپذیر غذاهای محلی ایرانی که تاریخ و داستانی شنیدی در هر یک از آن نهفته است.

در میان غذاهای ایرانی، آش جایگاهی ویژه دارد. آش غذایی متفاوت و سبک، با شکل‌‌ها و طعم‌های مختلف، که در هر منطقه و شهر به یک شکل خاص با دستور پخت متفاوت، طبخ می‌شود.

در این مقاله طرز تهیه ماش آش گرگانی و آش ماش یزدی و طرز پخت آش ساده را به شما آموزش دادیم. فراموش نکنیم که یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین آش‌های ایرانی، آش ماست گرگانی است که طعم و عطر خارق‌العاده‌ای دارد.

تنوع غذایی بالا یکی از میراث‌‌هایی است که از گذشتگان ما به جای مانده است. خطه شمالی کشور، به‌ویژه گرگان، میراثی غنی در این زمینه دارد. اگر در گرگان زندگی می‌کنید یا به این شهر سفر کرده‌اید در هر نقطه شهر با سفارش غذا گرگان، بهترین ولذیذترین طعم‌ها را بچشید.

 

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود