معرفی میوه های هر فصل، با خوشمزه و کمیاب ترین میوه ها آشنا شوید

میوه های هر فصل
دسته بندی: انواع میوه جات
4.2/5 - (15 امتیاز)

آنچه در این مقاله میخوانید

برای معرفی میوه های هر فصل ، با لیستی طویل و مفصل روبرو هستیم. لیستی که نشان می‌دهد در هر فصل سال، منابع طبیعی زیادی در اختیار انسان‌ها قرار دارد تا با بهره‌مندی از خواص آن‌ها، به استقبال رویکرد جدید طبیعت در تغییر فصل‌ها برویم. اما آیا می‌دانید بهترین دسته‌بندی در مورد میوه های هر فصل چطور است و هر کدام از این میوه‌های خوش‌عطر و زیبا، چه خواص منحصر‌به‌فردی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات، با این مطلب از اسنپ فود همراه باشید.

بهترین میوه های فصل بهار

دیدن میوه‌های شاداب و نوبرانه بهار، واقعا اشتها‌برانگیز است و عطر این میوه‌ها در کنار عطر شکوفه‌های بهاری، لذت این فصل باشکوه را چند برابر می‌کنند. بسیاری از این میوه‌ها، تأمین‌کننده ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین C و B هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند به پاکسازی بهتر بدن از سموم انباشته شده در طول زمستان، کمک کند. در ادامه، تعدادی از این نوبرانه‌های خوش‌طعم و معطر را با هم مرور می‌کنیم:

چغاله بادام یک نوبرانه دلچسب

اگر بعد از گذراندن تعطیلات نوروزی، سری به بازار میوه فروشان بزنید، طبق‌های بزرگی از چغاله بادام‌های نوبرانه خواهید دید که فواید زیادی برای بدن دارند. این میوه‌های کوچک نوبرانه، منبع خوبی از انواع آنتی اکسیدان‌ها هستند و با از بین بردن کلسترول بد خون، به خوبی از قلب و عروق شما محافظت می‌کنند. به علاوه، چغاله بادام، میوه‌ای حاوی فسفر فراوان است و مصرف آن برای سلامت بیشتر دندان‌ها و استخوان‌ها، توصیه می‌شود. خوردن چغاله، برای دیابتی‌ها هم مفید است و حاوی ترکیباتی است که می‌توانند ترشح هورمون انسولین در بدن را بهبود بخشیده و سطح قند خون را تنظیم کنند.

گیلاس بهاره برای سم زدایی قوی بدن

گیلاس

در اواخر بهار، شاهد حضور گیلاس‌های خوش آب و رنگ در بازار هستیم. گیلاس‌هایی که یک منبع طبیعی برای سم‌زدایی بدن در فصل بهار محسوب می‌شوند و با مصرف آن‌ها می‌توانید چرخه خواب‌های بهاری خود را به خوبی تنظیم کنید. این میوه‌های کوچک، برخلاف ظاهر کوچکشان، یک داروخانه طبیعی هستند و مقادیر زیادی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A و C و ملاتونین را در خود جای داده‌اند. آن‌ها می‌توانند جلوی تحریکات عصبی را بگیرند و اضطراب را کاهش دهند. به علاوه، باعث ساخت سلول‌های جدید خونی و گردش خون بهتر می‌شوند و از این طریق، انرژی بدن را بالا می‌برند. همچنین، خواص ضد التهابی گیلاس هم می‌تواند درد ناشی از آرتریت و نقرس را کاهش دهد.

توت فرنگی ملکه تاج دار بهاری

توت فرنگی

اگر قرار باشد میوه های هر فصل برای خود ملکه‌ای انتخاب کنند، احتمالا قرعه به نام توت فرنگی خواهد افتاد. این میوه تاجدار، حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، رنگدانه‌های آنتوسیانین، پتاسیم و کلسیم است و مصرف آن در فصل بهار می‌تواند به بهبود جریان گردش خون و عملکرد دستگاه گوارشی کمک کند. همچنین، این میوه، شاخص گلیسمی پایینی دارد و مصرف آن در میان‌وعده‌های افراد دیابتی، بلامانع است. البته دقت کنید که این میوه، به خاطر بافت نرم و حساس خود، ماندگاری زیادی ندارد و نمی‌توان مدتی طولانی، آن را در یخچال نگه داشت. بنابراین، اگر می‌خواهید از خواص توت فرنگی بهره‌مند شوید، باید به موقع آن را مصرف کنید.

گوجه سبز و خاطرات نوستالژیک بهارانه

گوجه سبز

در معرفی میوه بهار به گوجه سبز می‌رسیم. گوجه سبز، یکی از میوه‌های ترش بهاری با ذخایری غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است. بنابراین، مصرف این میوه در فصل خاص آن؛ یعنی بهار، عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند؛ مشکلات هضم را کنترل کرده؛ فشار خون را پایین می‌آورد و برای پاکسازی کبد هم مفید است. خواص آنتی اکسیدانی این میوه نوبرانه هم می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان را بگیرد.

جالب است بدانید که خواص گوجه سبز، در میوه آن خلاصه نمی‌شود و استفاده از جوشانده برگ‌های گوجه سبز هم ترکیبی موثر و قوی برای برطرف کردن عفونت گلو و ورم لوزه است.

انواع سیب خونسازهایی بی رقیب

انواع سیب

انواع سیب‌ها آنقدر تنوع دارند که تقریبا در هر فصلی قابل دسترسی هستند. برای مثال، انواع سیب‌های ترش در اواسط بهار، قابل برداشت هستند. سیب گلاب، اوایل تابستان می‌رسد و بسیاری دیگر از گونه‌های دیگر، تا اوایل پاییز هم قابل برداشت هستند. بنابراین، استفاده از خواص سیب، اختصاص به بهار ندارد و هر زمانی که به دنبال یک پاکسازی‌کننده طبیعی کبد باشید و بخواهید بدن خود را از سموم مختلف پاکسازی کنید، سیب، یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های شما است. این میوه قلیایی، یک خونساز طبیعی است و می‌تواند میزان هموگلوبین‌های خون را بالا ببرد. به علاوه، تمام انواع سیب، آرام‌بخش‌هایی هستند که مشکلاتی مانند بی‌خوابی و استرس را از شما دور می‌کنند.

بهترین میوه های فصل تابستان

تنوع میوه‌های تابستانی، بسیار زیاد و قابل توجه است. این میوه‌های رنگارنگ، منابع طبیعی مغذی‌ای هستند که مصرف آن‌ها با گرمای هوا و کم آبی بدن در تابستان، سازگار است و در صورتی که به اندازه و متعادل مصرف شوند، زمینه شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌ها در بدن را از بین خواهند برد. در ادامه، گلچینی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین میوه های تابستانه را با هم مرور می‌کنیم:

آلبالو و تصفیه بی دردسر خون

آلبالو

میوه های هر فصل، در کنار طعم‌های بی‌نظیر خود، بسیاری از نیازهای بدن را هم با توجه به شرایط آب و هوایی، تأمین می‌کنند. برای مثال، آلبالو، یکی از بهترین پاکسازی‌کننده‌های خون است که غلظت خون را کاهش داده و خطر بروز سکته را کمتر می‌کند. همچنین مصرف این میوه کوچک و ترش، جلوی پوسیدگی دندان‌ها را می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی، درد ناشی از عضلات را کاهش دهد. به علاوه، این میوه، مواد مهمی مانند پتاسیم، آهن و ویتامین A را در خود جای داده است و به همین علت، مصرف آن، جلوی خشکی چشم را می‌گیرد. همچنین دیابتی‌ها و مبتلایان به کبد چرب هم می‌توانند روی خواص فوق‌العاده آن، حساب کنند.

زردآلو و رفع عطش های تابستانه

زردآلو

برای برطرف کردن عطش‌های تابستان، زردآلو را از قلم نیندازید. البته خواص زردآلو خیلی بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید. این میوه، سرشار از پتاسیم است و بنابراین، انتخابی عالی برای کنترل فشار خون و سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود. بتاکاروتن هم یکی دیگر از ترکیباتی است که به وفور در زردآلو یافت می‌شود و از آنجا که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود می‌تواند در سلامت بینایی، پوست و بسیاری دیگر ار ارگان‌های بدن، موثر باشد. فیبر فراوان این میوه را هم نباید فراموش کرد. این فیبر طبیعی، قند خون را به خوبی تنظیم می‌کند و جلوی بروز مشکلات آزاردهنده‌ای مانند یبوست را می‌گیرد. همچنین، اگر دچار کم خونی هستید هم مصرف زردآلو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

انگور یک انرژی بخش پرتنوع

انگور

با توجه به شرایط اقلیمی، زمان برداشت انگور در نقاط مختلف ایران، متفاوت است. اما به طور معمول، برداشت این میوه‌های مفید از تیر ماه آغاز می‌شود و برخی از گونه‌های آن تا اوایل پاییز هم در دسترس خواهند بود. این میوه، انرژی فراوانی دارد و به عنوان یک میوه خوش‌ترکیب و زیبا در پذیرایی از مهمان‌ها هم بسیار پرکاربرد است. به علاوه، تنوع بالای آن هم باعث می‌شود که کمتر کسی دست رد به سینه آن بزند. برای مثال، انگور سفید، انگور قرمز بی دانه، انگور عسگری و بسیاری نمونه‌های دیگر، همیشه طرفداران خاص خود را دارند. این میوه، یک منبع آنتی اکسیدانی و سرشار از ویتامین‌های A وK  است و خواص آن در کنترل کلسترول و قند خون، اختلالات کلیوی، مشکلات قلبی – عروقی و مشکلات مربوط به استخوان، ثابت شده است.

هلو و مقابله با پیری زودرس

هلو

در ادامه میوه های هر فصل و در فصل تابستان، به هلوهای خوش آب و رنگ می‌رسیم که عطر آن‌ها، واقعا اشتها‌برانگیز است. این میوه بی‌نظیر، حاوی مواد مغذی بسیاری مانند پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A است و می‌تواند با سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت عمومی فرد را ارتقاء دهد. به علاوه، مصرف هلو، خاصیت ضد پیری دارد و سلامت ارگان‌هایی مانند چشم، دستگاه گوارش و سیستم اعصاب را تأمین می‌کند. همچنین، مصرف آن، برای مقابله با تشنگی و گرمازدگی فصل تابستان هم بسیار مفید است.

هندوانه و خاطرات شیرین تابستان

هندوانه

یکی از آبدارترین میوه‌ها در میان میوه های هر فصل، هندوانه است. این میوه حجیم، شیرین و سرخ تابستانی که 92 درصد آن را آب تشکیل داده است، یکی از بهترین منابع طبیعی برای جبران آب از دست رفته بدن در روزهای گرم تابستان است. علاوه بر این، هندوانه مقادیر زیادی فیبر و پتاسیم هم دارد و ذخایری غنی از ویتامین‌های A و C را در خود جای داده است. همچنین این میوه تابستانی، خواص آنتی اکسیدانی قابل ملاحظه‌ای دارد که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و عامل بسیاری از بیماری‌های مزمن، یعنی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. با مصرف هندوانه می‌توانید استخوان‌های محکم‌تری داشته باشید و جریان خون بهتر و روان‌تری را در بدن خود تجربه کنید.

شلیل با تنوعی بی نظیر و خواصی بی نظیرتر

شلیل

میوه های هر فصل می‌توانند شامل دسته‌بندی‌های داخلی وسیع‌تری باشند. برای مثال، شلیل، بیش از 150 گونه مختلف دارد که شاید مواردی مانند شلیل شبرنگ یا شلیل انجیری برایتان آشناتر باشند. انواع مختلف این میوه در سراسر تابستان، قابل دسترسی است و مصرف آن می‌تواند جلوی بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون، تپش قلب، چربی خون، آرتروز، یبوست و ناراحتی‌های معده را بگیرد و یا علائم این بیماری‌ها را به خوبی کنترل کند. این میوه، یک سم‌زدای قوی است که با خواص آنتی اکسیدانی خود، بدن را در برابر حمله سلول‌های سرطانی، ایمن می‌کند.

ملون قهرمان میوه های تابستانی

ملون

ملون‌ها؛ میوه‌هایی خوش‌عطر و بو، آبدار و بدون چربی هستند. آن‌ها ضد پیری هستند و به عنوان یک منبع عالی از لیکوپن، سهم قابل ملاحظه‌ای در مبارزه با سلول‌های سرطانی دارند. به علاوه، ملون‌ها، حاوی حجم قابل توجهی از آب و فیبر هستند و بنابراین، در مواجه با مشکلاتی نظیر یبوست و اسهال، می‌توانند به شما کمک کنند. این میوه، فشار خون را پایین می‌آورد، مسکن معده است، کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد و در کاهش وزن هم شما را یاری می‌کند. بنابراین، اگر قرار باشد که در میان میوه های هر فصل ، یک مسابقه قهرمانی برپا شود، حتما ملون در رده بالایی قرار می‌گیرد. مصرف این میوه، برای اختلالات قاعدگی، بانوان باردار و اختلالات خواب هم بسیار مفید است و شک نکنید که با مصرف آن، کمک بزرگی به بدن خود کرده‌اید.

آلو و خواص بی نظیر آن برای سلامتی

آلو

 

انواع آلو تنوع زیادی دارد و بعید است که نتوانید از میان انواع آلوهای قرمز، زرد و سیاه، یکی را انتخاب کنید. این میوه‌های ترش و شیرین کوچک، سرشار از فیبر هستند و برای رفع مشکلاتی مانند یبوست، معجزه می‌کنند. مصرف آن‌ها به خاطر شاخص گلیسمی پایین، برای بیماران دیابتی هم مفید است و به عنوان تنظیم‌کننده‌های کوچک و موثر فشار خون، می‌توانند نقش مهمی در سلامت قلب و عروق داشته باشند. بنابراین، توصیه می‌کنیم در فصل تابستان، مصرف این میوه‌های مفید و خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از خواص آلو غافل نشوید.

خیار یک خوشبوکننده بی نظیر طبیعی

خیار

یکی از میوه‌های پر استفاده و پرطرفدار در فصل تابستان، خیار است که با حجم قابل توجه آب موجود در بافت خود می‌تواند یکی از بهترین آبرسان‌های طبیعی برای بدن باشد. این میوه، کالری کمی دارد و حاوی پتاسیم، ویتامین‌های گروهB  و ویتامین K است و مصرف آن برای آرامش اعصاب، سلامت چشم‌ها، تقویت قلب و درمان بی‌خوابی، مفید است. خوردن خیار، دهان را خوشبو می‌کند و سموم انباشته شده در بدن؛ به خصوص کبد را به خوبی پاکسازی می‌کند. همچنین مصرف آن برای افراد دیابتی و مبتلایان به فشار خون هم مفید است.

رزبری با تنوعی چشمگیر در عطر و رنگ

رزبری

این میوه کوچک، از هم‌خانواده‌های تمشک است و برداشت آن در تابستان آغاز شده و تا پاییز هم ادامه دارد. رنگ آن می‌تواند قرمز، سیاه، بنفش، زرد و حتی طلایی باشد و با وجود جثه کوچک خود، بسیار مقوی است. رزبری حاوی آنتی اکسیدان‌های مفیدی مانند آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها است و می‌تواند در سلامت قلب، سلامت مغز و پیشگیری از انواع سرطان‌ها، نقش داشته باشد. این میوه، سرشار از فیبر است و می‌توان آن را در رژیم غذایی افراد دیابتی جای داد. به علاوه، با مصرف این میوه پرخاصیت می‌توان موارد مهمی مانند اضافه وزن، فشار خون، کلسترول خون و یبوست را به خوبی کنترل کرد.

دستنبو و عطر بهشتی آن

دستنبو

دستبنو در ظاهر، شباهت زیادی به کدو دارد و اساسا متعلق به خانواده کدوئیان است. این میوه، به اندازه کف دست است و رنگی نارنجی با راه‌های مایل به قهوه‌ای دارد. این میوه، بسیار خوش‌عطر و بو است، اما طعم گوشت آن به تلخی می‌زند. بنابراین، چندان خوش‌خوراک نیست، اما خواص درمانی بی‌نظیری دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن‌ها گذشت. برای مثال؛ دستنبو، سرشار از فیبر و آب است و مصرف آن برای از بین بردن عفونت کلیه و مثانه، یبوست، بواسیر و چربی زیاد خون، مفید است. همچنین مصرف آن به مبتلایان به نقرس، روماتیسم و کم خونی هم توصیه می‌شود. جالب است بدانید که بوئیدن عطر این میوه می‌تواند میل جنسی در زوجین را افزایش دهد.

بهترین میوه های فصل پاییز

تا به حال دقت کرده‌اید که رنگ میوه‌های پاییزی چه شباهت قریبی با طبیعت این فصل دارند؟ این رنگ‌های زرد و نارنجی اشتها‌آور در کنار عطر بی‌نظیر این میوه‌ها می‌نشیند و منابعی کاملا طبیعی و مغذی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا به کمک آن‌ها، در طول فصل متغیری مانند پاییز، توان جسمی بیشتری داشته باشید. در ادامه، بهترین و پرطرفدارترین میوه‌های پاییزی و خواص آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

نارنگی یک انتخاب همیشگی پاییزی

نارنگی

در معرفی میوه های هر فصل، به نارنگی‌های شیرین، آبدار می‌رسیم که عطر پوست آن‌ها با عطر فصل پاییز، عجین است. این میوه پرطرفدار، حجم زیادی از ویتامین A، فسفر، پتاسیم و بتاکاروتن را در خود جای داده است و یکی از بهترین پیشگیری‌کننده‌های سرماخوردگی است. به علاوه، این میوه، یک آرام‌بخش طبیعی است که مصرف آن در پاییز به سلامت قلب، جریان خون بهتر، فشار خون نرمال‌تر و سلامت کبد کمک می‌کند. فراموش نکنید که نارنگی‌های سنگین‌تر، شیرین‌تر و آبدارتر هستند و مهم‌تر اینکه فراموش نکنید از خواص نارنگی بهره ببرید.

پرتقال و دورهمی های پاییزی

پرتقال

با ورود به فصل پاییز، بازار بیماری‌های واگیردار ویروسی هم داغ می‌شود و چه چیزی بهتر از این که با پرتقال‌های شیرین و آبدار به استقبال پاییز برویم. این میوه‌های خوشمزه و آرام‌بخش، منبعی عالی از ویتامین C و پتاسیم هستند و خواص ضد التهابی آن‌ها، در سخت‌ترین سرماخوردگی‌ها هم به کمک شما می‌آید. خوشبختانه انواع متنوعی از پرتقال‌ها در ایران یافت می‌شوند که از بین آن‌ها، پرتقال‌هایی مانند تامسون یا پرتقال‌های خونی، نمونه‌های بازارپسندی هستند.

این میوه با ارزش، به تنظیم فشار خون و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و با سم‌زدایی بدن، توان بدن را در مقابله با انواع بیماری‌های پاییزی، بالا می‌برد. پس، از خواص پرتقال غافل نشوید.

کیوی شاگرد اول ویتامین C

کیوی

میوه های هر فصل، خصوصیات منحصر‌به‌فرد خود را دارند. اما حتما قبول دارید که بعضی میوه از لحاظ ارزش تغذیه‌ای، از سایر رقبا پیشی می‌گیرند. یکی از این میوه‌ها، کیوی است. میوه‌ای که رتبه اول میزان ویتامین C را به خود اختصاص داده است و مصرف آن در پاییز، ذخایری از انواع ویتامین‌های مفید و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و سولفات مس را روانه بدن شما خواهد کرد. همچنین این میوه، در درمان بیماری‌های مزمنی مانند انواع سرطان‌ها و دیابت هم بسیار مفید است و می‌تواند باعث جذب بهتر آهن در بدن شود.

فراموش نکنید که کیوی‌ها بعد از برداشت هم فرصت رسیدن دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید مدت بیشتری از آن‌ها نگهداری کنید، کیوی‌های سفت‌تر را انتخاب کنید.

انار منبع یک حال خوب پاییزه

انار

میوه های هر فصل، نوستالژی‌های خاص خود را دارند و یکی از این نوستالژی‌ها که بعید است کسی با آن خاطره‌ای نداشته باشد، لذت خوردن دانه‌های یاقوتی انار در پاییز و زمستان است. این میوه، یک منبع بی‌نظیر از انواع آنتی اکسیدان‌ها است و در تصفیه خون، تقویت قلب، کنترل کلسترول خون و حتی، پیشگیری از بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و انواع سرطان‌ها، موثر است. جالب است بدانید که این میوه، خاصیت ضد افسردگی هم دارد و مصرف آن برای داشتن حال خوب و انرژی بیشتر در طول پاییز و زمستان، توصیه می‌شود.

زالزالک مسکنی طبیعی در سرمای پاییز

زالزالک

در میان میوه های هر فصل، میوه‌هایی رژیمی هم وجود دارند که می‌توانید به راحتی از آن‌ها در رژیم‌های غذایی و فصلی خود کمک بگیرید. یکی از این میوه‌های خوشمزه، زالزالک است. زالزالک، یک منبع طبیعی از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین B و C است. مصرف این میوه کوچک پاییزی برای افراد مبتلا به فشار یا چربی خون، دیابتی‌ها و کسانی که مشکلات اضطرابی دارند، مفید است. به علاوه، این میوه با‌ارزش پاییزی، دردهای عصبی را هم تسکین می‌دهد و عاملی طبیعی برای بازکردن گرفتگی‌های عروق قلبی است. پس در فصل پاییز، از مصرف زالزالک غافل نشوید.

خرمالو منبعی بی نهایت از منگنز

خرمالو

خرمالو، در مرز میان پاییز و زمستان قرار دارد و شاید طعم گس و البته شیرین این میوه، برای همه مطلوب نباشد. با این حال، باید بدانید که خرمالو، یک منبع بی‌رقیب از منگنز است و مصرف آن می‌تواند مشکلات مهمی مانند اسهال خونی، التهاب بواسیر، ناراحتی‌های لثه و فشار خون بالا را برطرف کند. به علاوه، این میوه، منبع خوبی از ویتامین‌های A و C هم محسوب می‌شود و باید آن را در ردیف میوه‌های ضد سرطان و تقویت‌کننده قلب قرار داد. با توجه به اینکه فرایند رسیدن خرمالوها، بعد از چیده شدن آن‌ها هم ادامه دارد، انتخاب خرمالوهای نیمه‌رسیده‌، عاقلانه‌تر و به‌صرفه‌تر است.

گلابی و معجزه لاغری

گلابی

اگر به دنبال یک شاه میوه پاییزی برای خانم‌ها هستید، گلابی را از قلم نیندازید. این میوه آبدار و خوشمزه، منبعی عالی از انواع فیبرها، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است. مصرف گلابی توان بدن را در مقابله با انواع بیماری‌های ویروسی بالا می‌برد و می‌توانید برای مشکلاتی مانند چربی خون بالا یا مشکلات مربوط به پوست و مو هم روی آن حساب کنید. همچنین گلابی، یک میوه مفید لاغرکننده است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

لیموشیرین و دنیایی خاصیت در پاییز

لیموشیرین

لیموشیرین، میوه‌ای پاییزی با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است که خواص ضد باکتریایی آن، جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های شایع پاییزی را می‌گیرد. مصرف این میوه می‌تواند کم آبی بدن را از بین ببرد؛ اختلالات ادراری را رفع کرده؛ مشکلات تنفسی را برطرف کند و پوست و مو را شاداب و با طراوت نگه دارد. به علاوه، لیموشیرین، میوه‌ای مفید برای جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی هم محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم که برای بهره‌مندی بیشتر از خواص لیموشیرین، گوشت این میوه را همراه با پوست نازک پره‌های آن، میل کنید.

بهترین میوه های فصل زمستان

درست است که تنوع میوه‌ها در فصل زمستان، کمتر می‌شود، اما شرایط متنوع اقلیمی در ایران باعث شده تا در زمستان هم شاهد حضور میوه‌هایی تازه از مناطق جنوبی کشور در بازارها باشیم؛ میوه‌هایی که مصرف هر کدام از آن‌ها، در فصل سردی مانند زمستان بی‌حکمت نیست و می‌تواند بخشی از نیازهای خاص بدن در این فصل را تأمین کنند. بنابراین، در ادامه مطلب میوه های هر فصل، به معرفی پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین میوه‌های زمستانی می‌پردازیم:

موز برای تامین پتاسیم بدن

موز

درست است که در 4 فصل سال در ایران می‌توانید این میوه زیبای مجلسی را تهیه کنید، اما باید بدانید که برداشت موزهای تازه در ایران، مربوط به استان‌های جنوبی کشور و اواسط فصل زمستان است. اغراق نیست اگر بگوییم که این میوه، یک بمب پتاسیمی است که مصرف آن به نحو محسوسی، دردها و مشکلات قاعدگی خانم‌ها را کنترل می‌کند. خوردن موز برای مردها هم بسیار مفید است و می‌توان آن را یک تقویت‌کننده طبیعی برای اسپرم‌ها نامید. علاوه بر این‌ها، این میوه، استرس را هم کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که در روزهای سرد زمستانی، انرژی بیشتری داشته باشید.

به و غذاهای متفاوت پاییزی

به

شاید کمتر کسی باشد که خاصیت به دانه و تاثیر لعاب آن در درمان سرفه‌های خشک زمستانه را تجربه نکرده باشد. اما خواص به، فقط در دانه‌های آن خلاصه نمی‌شود و گوشت نسبتا خشک و گس این میوه هم خواص فراوانی برای سلامتی دارد. برای مثال؛ با مصرف به در زمستان می‌توانید فشار خون خود را تنظیم کرده و مشکلات آزاردهنده‌ای مانند زخم معده را کنترل کنید. به علاوه، مصرف این میوه، مفرح قلب و روان است و خوردن و بوئیدن آن، باعث نشاط درونی می‌شود. این میوه، یکی از خوشبوکننده‌های طبیعی دهان است و برای کاهش وزن خود هم می‌توانید روی آن حساب کنید. اگر مصرف به، به صورت خام برایتان مطلوب نیست، حتما خورشت به و تاس کباب را در روزهای سرد زمستان، امتحان کنید.

آناناس گنجینه ای از آنزیم بروملین

آناناس

این میوه لاکچری، بومی جنوب آمریکای جنوبی است و یکی از میوه‌های محبوب وارداتی در ایران محسوب می‌شود. آناناس، سرشار از ویتامین C، ویتامین‌های ب کمپلکس و آنزیمی مفید به نام بروملین است. خواص ضد التهابی قوی این میوه، در مقابله با سینوزیت‌های زمستانه به کمک شما می‌آید و تورم ناشی از آلرژی را هم کاهش می‌دهد. این میوه، یک تقویت‌کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن است و خطر لختگی خون را کاهش می‌دهد. با مصرف آناناس، در یک صبح دل‌انگیز زمستانی می‌توانید روزی بدون استرس و پر‌انرژی را تجربه کنید.

گریپ فروت و خواص چشمگیر آن

گریپ فروت

با اینکه برداشت این میوه از اواخر پاییز آغاز می‌شود، اما اوج مصرف آن، مربوط به فصل زمستان است. گریپ فروت، بافتی آبدار و نسبتا ترش دارد و شاید شنیده باشید که مصرف آن، یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای جلوگیری از بالا رفتن کلسترول خون است. به علاوه، هر عدد گریپ فروت، چیزی حدود 75 درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C را تأمین خواهد کرد و این یک نکته شاخص در معرفی میوه های هر فصل محسوب می‌شود. مصرف گریپ فروت به کاهش وزن هم کمک می‌کند و با وجود آن می‌توانید خواب‌های شبانه آرام‌تر و بهتری را تجربه کنید. این میوه بعد از برداشت، رسیده‌تر نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید، گریپ فروت‌های سنگین‌تر را انتخاب کنید که بافت نسبتا نرمی داشته باشند.

خرما و تنوع بی نظیر آن در زمستان

خرما

هر کدام از میوه های هر فصل، ارزش خاص خود را دارند، اما شاید هیچ چیزی مثل چند دانه خرمای تازه جنوب، در روزهای سرد زمستان، انرژی‌دهنده و گرمابخش نباشد! این میوه زمستانی، در سبد غذایی ایرانی‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد و رد پای آن در بسیاری از مناسبت‌ها و دورهمی‌های ایرانی مانند ماه مبارک رمضان، ایام محرم و… به چشم می‌خورد. خوشبختانه، تنوع خرما در ایران بسیار زیاد است و این میوه می‌تواند شکل‌ها و بافت‌های متفاوتی داشته باشد. برای مثال، خرمای مضافتی بم، یک خرمای پررطوبت و پرتولید است و خرمای کبکاب، نمونه‌ای پر شیره و بسیار پرطرفدار و البته ارزان‌قیمت است. نمونه‌های دیگری مانند خرمای پیارم هم وجود دارند که از مرغوبیت بالایی برخوردارند و جزو اقلام صادراتی محسوب می‌شوند. مصرف خرما می‌تواند کلسترول خون را تنظیم کند و در سلامت ارگان‌هایی مانند مغز، استخوان، قلب، گوارش و چشم، مفید و موثر باشد.

نارنگی و پرتقال جنوب پرطرفدار و خوشمزه

نارنگی و پرتقال جنوب

با تمام شدن پرتقال‌های و نارنگی‌های شمال در بازارها، انواع پرتقال و نارنگی مناطق جنوبی کشور، روانه بازار می‌شود و به این ترتیب، در کشور چهار فصل ایران از این نعمت برخورداریم که از خواص بی‌نظیر پرتقال و نارنگی، آن هم به صورت میوه‌های تازه، در سراسر زمستان بهره‌مند شویم. در این بین، نمونه‌هایی مانند پرتقال دزفول و نارنگی یافا و نارنگی بندر، از گونه‌های باکیفیت و پرطرفدار جنوب کشور محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را از طریق خرید میوه آنلاین هم تهیه کنید.

خرید میوه های هر فصل با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود

حالا که با انواع میوه جات هر فصل آشنا شدید، موقع یک خرید آسان و به‌صرفه است. این کار، اصلا دشوار نیست و کافیست که وارد سایت اسنپ فود شده و به قسمت خرید میوه آنلاین بروید. در این خرید اینترنتی، با میوه فروشی‌های زیادی مرتبط می‌شوید و می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین میوه های هر فصل را به راحتی و با چند کلیک، سفارش دهید. حالا، تنها کاری که باید انجام دهید، ثبت آدرس دقیق و انتظاری کوتاه برای رسیدن پیک به درب منزلتان است.

سوالات متداول

چطور توت فرنگی را مدت زمان بیشتری در یخچال نگه داریم ؟(خواص توت فرنگی چیست؟)

برای اینکه توت فرنگی را طولانی تر در یخچال نگه داری کنید باید این میوه پر خاصیت را نشسته در یخچال نگه داری کنیداین میوه توت فرنگی تاجدار،حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، رنگدانه‌های آنتوسیانین، پتاسیم و کلسیم است و مصرف آن در فصل بهار می‌تواند به بهبود جریان گردش خون و عملکرد دستگاه گوارشی کمک کند میوه توت فرنگی ، شاخص گلیسمی پایینی دارد و مصرف آن در میان‌وعده‌های افراد دیابتی، بلامانع است. البته دقت کنید که میوه، توت فرنگی به
خاطر بافت نرم و حساس خود، ماندگاری زیادی ندارد و نمی‌توان مدتی طولانی،آن را در یخچال نگه داشت

میوه آلبالو، یکی از بهترین پاکسازی‌کننده‌های خون است که غلظت خون را کاهش داده و خطر بروز سکته را کمتر می‌کند. همچنین مصرف این میوه کوچک و ترش، جلوی پوسیدگی دندان‌ها را می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی،
درد ناشی از عضلات را کاهش دهد.به علاوه، این میوه، مواد مهمی مانند پتاسیم، آهن و ویتامین A را در خود
جای داده است و به همین علت، مصرف آن، جلوی خشکی چشم را می‌گیرد دیابتی‌ها و مبتلایان به کبد چرب
هم می‌توانند روی خواص فوق‌العاده آن، حساب کنند.

میوه هلو بی‌نظیر، حاوی مواد مغذی بسیاری مانند پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A است و می‌تواند با سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت عمومی فرد را ارتقاء دهد.مصرف هلو،خاصیت ضد پیری دارد و سلامت ارگان‌هایی
مانند چشم، دستگاه گوارش و سیستم اعصاب را تأمین می‌کند.میوه هلو برای مقابله با تشنگی و گرمازدگی فصل تابستان
هم بسیار مفید است

میوه ملون یک منبع عالی از لیکوپن، سهم قابل ملاحظه‌ای در مبارزه با سلول‌های سرطانی دارند لون‌ها، حاوی حجم قابل توجهی از آب و فیبر هستند و بنابراین، در مواجه با مشکلاتی نظیر یبوست و اسهال، می‌توانند به شما کمک کنند. این میوه، فشار خون را پایین می‌آورد، مسکن معده است، کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد و در کاهش وزن هم شما را یاری می‌کند.میوه، برای اختلالات قاعدگی، بانوان باردار و اختلالات خواب هم بسیار مفید است و شک نکنید که با مصرف آن، کمک بزرگی به بدن خود کرده‌اید

میوه رزبری رنگ آن می‌تواند قرمز، سیاه، بنفش، زرد و حتی طلایی باشد و با وجود جثه کوچک خود، بسیار مقوی است. رزبری حاوی آنتی اکسیدان‌های مفیدی مانند آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها است و می‌تواند در سلامت قلب،
سلامت مغز و پیشگیری از انواع سرطان‌ها، نقش داشته باشد.میوه،رزبری سرشار از فیبر است و می‌توان
آن را در رژیم غذایی افراد دیابتی جای داد. مصرف میوه رزبری پرخاصیت می‌توان موارد مهمی مانند اضافه وزن،
فشار خون، کلسترول خون و یبوست را به خوبی کنترل کرد.

نظرات کاربران

panah
07.خرداد.1402

سلام چرا چغاله بادام برای دیابتی ها خوبه ؟

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام خوردن چغاله، برای دیابتی‌ها هم مفید چون حاوی ترکیباتی است که می‌توانند ترشح هورمون انسولین در بدن را بهبود بخشه و سطح قند خون را تنظیم کنه

baybordi
07.خرداد.1402

سلام ترشی چغاله بادام خیلی خوشمزس پیشنهاد میدم حتمی امتحان کنید

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام وقتون بخیر بله با چغاله بادام ترشی های خوشمزی درست میکنن

elahee
07.خرداد.1402

سلام مصرف خرما چه کمکی به ما میکنه

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام مصرف خرما می‌تواند کلسترول خون را تنظیم کند و در سلامت ارگان‌هایی مانند مغز، استخوان، قلب، گوارش و چشم، مفید و موثر باشه

مدیا راهبر
07.خرداد.1402

سلام گریپ فروت همون پرتقال یا با پرتقال پیوندش دادن

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام گرِیپ‌فروت یا نارَنگور میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ و مزهٔ ترش مایل به تلخی است گریپ‌فروت احتمالاً از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده‌است. این میوه دارای ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف به ویژه ویتامین ث است. همچنین دارای اسید سیتریک، فیبری به نام پکتین، قند است

gona
07.خرداد.1402

سلام من مزاجم سرد میتونم گریپ فروت بخورم

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام افراد با مزاج سرد، بهتر است میوه گریپ فروت را همراه با مصلح آن مصرف کنند. مصلح‌های گریپ فروت شامل عسل طبیعی، زنجبیل تازه، خرما، نبات، پودر زیره و آویشن هستند.

shabnam
07.خرداد.1402

سلام وای ترشی گوجه سیز با سبزی های معطر عالی میشه

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام بله ترشی گوجه سبز خوشمزه میشه

هونام
09.خرداد.1402

سلام سیب یک میوه همه فصل هستش اما مردم کمتر بهش توجه میکنن اگر بدونن چقدر برای کبد و بدن مفید اب کافی و شیرینی کافی هم داره هرروز سیب میخورن

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام بله سیب پاکسازی‌کننده طبیعی کبد هستش اگر بخواهید بدن خود را از سموم مختلف پاکسازی کنید، سیب، یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های شما است سیب خونساز هم هستش

یعقوبی
09.خرداد.1402

سلام دکتر تغذیه من تو رژیم و وعده غذایم سیب و توت فرنگی و انگور گذاشته خیلی خوب

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام میوه ها همیشه برای سلامتی بدن مفید هستند کنار سیب و توت فرنگی و انگور که میل میکنید انبه مصری هم من پیشنهاد میدم میل کنید

یزدان
09.خرداد.1402

سلام میوه های فصل و غیر فصل از کجا میشه راحت خرید والا یک سری از این سایت های انیترنتی فقط وقت ادم میگیرن اصلا میوه روز تازه دست ملت نمیدن

هیما والی
09.خرداد.1402

من قاتل نارنگی یافا و پرتقال هستم یک کیلو نارنگی و نارنگی یافا و پرتقال بده هسته تحویل بگیر یدونه بکسی نمیدم

    snappfoodadmin
    09.خرداد.1402

    سلام نوش جونتون نارنگی یافا و نارنگی و پرتقال درسته خیلی حوشمزه و مفید هستند حدالق یک عدد نارنگی و نارنگی یافا و پرتقال به بغل دستیتون بدید مزه کنه

ادریس
10.خرداد.1402

واقعا گلایس برای بدن میتونه مفید باشه منکه هر دفعه میخورم دل درد میگیرم

    snappfoodadmin
    10.خرداد.1402

    سلام بله گیلاس مفید هستش آن‌ها می‌توانند جلوی تحریکات عصبی را بگیرند و اضطراب را کاهش بدهند و باعث ساخت سلول‌های جدید خونی و گردش خون بهتر می‌شوند ، انرژی بدن را بالا می‌برنن. همچنین، خواص ضد التهابی گیلاس درد ناشی از آرتریت و نقرس را کاهش می دهد.

طایریان
10.خرداد.1402

سلام گیلاس چه ویتامین های برای بدن داره

    snappfoodadmin
    10.خرداد.1402

    سلام گیلاس مقادیر زیادی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A و C و ملاتونین را داره

امیرحسن
10.خرداد.1402

سلام با میوه سیب و البالو چه غذای درست کنم

سحرجمالی
20.تیر.1402

انگور سفید، انگور قرمز بی دانه، انگور عسگری , نارنگی و گلابی و گیلاس و آناناس و میوه به و موز و هلو واقعا دوست دارم
اسم این میوه ها جزو لیست خرید میوه من همیشه هستند میوه دوست هستم

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام انگور سفید، انگور قرمز بی دانه، انگور عسگری , نارنگی و گلابی و گیلاس و آناناس و میوه به و موز و هلو میوه ها ی بسیار پر خاصیت برای بدن هستند
    برای مثال خواص میوه موز برای سلامت بدن موز زرد و موز قرمز و موز سبز داریم که میوه موز منبع غنی و سالمی برای تامین بسیاری از نیازهای بدن است.
    این موز خاص هم شبیه هم‌خانواده‌های زرد رنگ خود، سرشار از پتاسیم است و با مصرف موز قرمز می‌توانید مقدار قابل توجهی ویتامین C، ویتامین B6 و فیبر دریافت کنید.
    موز قرمز، یک تصفیه‌کننده طبیعی خون است و مصرف آن می‌تواند باعث کاهش وزن، سلامت قلب و سلامت پوست و مو شود

بارانا
22.تیر.1402

آلبالو و تصفیه بی دردسر خون واقعا درست گفتید کیوی و هنداونه و هلو و میوه آناناس و لیمو شیرین خیلی دوستدارم

    snappfoodadmin
    23.تیر.1402

    سلام یکی از خواص آلبالو تصفیه بی دردسر خون است.آلبالو،یکی از بهترین پاکسازی‌کننده‌های خون است که غلظت خون را کاهش داده و
    خطر بروز سکته را کمتر می‌کند.مصرف این میوه کوچک و ترش، جلوی پوسیدگی دندان‌ها را می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی،
    درد ناشی از عضلات را کاهش دهد.این میوه آلبالو،مواد مهمی مانند پتاسیم،آهن و ویتامین A را در خود جای داده است و مصرف آن،
    جلوی خشکی چشم را می‌گیرد.دیابتی‌ها و مبتلایان به کبد چرب هم می‌توانند روی خواص فوق‌العاده آن،حساب کنند.

baatoool
08.مرداد.1402

سلام چغاله بادام برای دیابتی ها خوبه یا نه ؟ دیابتی ها میتواند چغاله بادام بخورند ضرر نداره ؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام خوردن چغاله بادام ، برای دیابتی‌ها مفید چون حاوی ترکیباتی است که می‌توانند ترشح هورمون انسولین در بدن
    را بهبود بخشه و سطح قند خون را تنظیم کنه پس افراد دیابتی میتواند میوه چغاله بادام را مصرف کنند.

سرور شکاری
08.مرداد.1402

سلام خرما چه خاصیتی برای سلامتی بدن دارد ؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام مصرف خرما می‌تواند کلسترول خون را تنظیم کند و در سلامت ارگان‌هایی مانند مغز، استخوان، قلب، گوارش و چشم،
    مفید و موثر باشه قند خرما طبیعی است و مصرف روزانه ای آن بجای قند میتواند کنترل قند بدن را انجام دهد

برسام قاطع
08.مرداد.1402

سلام خواص انار سیاه برای سلامتی بدن چیست ؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام از خواص میوه انار سیاه که میوه ای خاص و فوق‌العاده است می‌توان به پیشگیری از دیابت، درمان دردهای مفصلی،
    کنترل فشار خون با انار ،کاهش بیماری‌های قلبی، درمان زردی و تقویت روده‌ها اشاره کرد. میوه انار برای افراد دیابتی خوب است

تابان فرخی
08.مرداد.1402

گریت فروت چه نوع میوه ای است ؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام گرِیپ‌فروت یا نارَنگور میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ و مزهٔ ترش مایل به تلخی است احتمالاً از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده‌است.
    میوه گریپ‌فروت دارای ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف به ویژه ویتامین ث است. همچنین دارای اسید سیتریک، فیبری به نام پکتین، قند است

tina tirdadifar
08.مرداد.1402

سلام گریپ فروت چه ویتامین های برای بدن دارد

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام منبع عالی ویتامین A و C است هر عدد گریپ فروت، چیزی حدود 75 درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C را تأمین خواهد کرد.
    گریپ فروت به کاهش وزن هم کمک می‌کند

tabaandehh
08.مرداد.1402

سلام گیلاس چه ویتامین های برای بدن داره ؟گیلاس ویتامین های بدن تامین میکند؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام گیلاس مقادیر زیادی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A و C و ملاتونین را داره میل کردن روزانه گیلاس میتواند مقداری از ویتامین بدن را تامین کند

پیروز چیرگان
08.مرداد.1402

سلام میوه های فصل و غیر فصل , میوه های خارجی از کجا میشه راحت خرید کرد و
میوه های : میوه انگور و خرمالو و گیلاس و گلابی و زازالک را تازه بهمون بدن

تاجلی
08.مرداد.1402

خواص میوه گیلاس برای بدن چیه ؟خاصیت گیلاس برای سلامتی بدن چیست ؟

    snappfoodadmin
    09.مرداد.1402

    سلام گیلاس برای سلامتی بدن مفیدهستش گیلاس می‌توانند جلوی تحریکات عصبی را بگیرند و اضطراب را کاهش بدهند و
    باعث ساخت سلول‌های جدید خونی و گردش خون بهتر می‌شوند ، انرژی بدن را بالا می‌برنن.خواص ضد التهابی گیلاس درد ناشی از آرتریت و نقرس را کاهش می دهد.