طرز تهیه آش گوجه فرنگی به روش اصیل گرگانی

طرز تهیه آش گوجه
4.8/5 - (9 امتیاز)

گوجه آش گرگانی، یک غذای اصیل ترکمنی

استان گلستان، از جمله استان‌هایی است که در حاشیه دریاچه خزر قرار دارد. این منطقه از تنوع غذایی گسترده‌ای برخوردار است؛ از غذاهای دریایی گرفته تا انواع پلوها، خورش‌ها و آش‌ها. وجود انواع مواد غذایی و ذائقه‌های مختلف جمعیت در این استان باعث شده است که غذاهای محلی و سنتی با طعم‌های گوناگون تهیه و آماده شوند.

آش گوجه گرگانی یکی از معروف‌ترین آش‌هایی است که در استان گلستان پخته می‌شود. اگر اهل غذاهای محلی و سنتی هستید به هیچ وجه نباید این غذای خوشمزه و در عین حال مقوی و سالم را از دست بدهید. مواد اصلی این آش خوش رنگ و لعاب گوجه فرنگی و برنج است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

آش گوجه در بین ترکمن‌های استان زیبای گلستان طرفداران پر و پا قرصی دارد. ما در این مقاله تصمیم داریم به طرز تهیه آش گوجه گرگانی بپردازیم پس با ما همراه باشید تا برای اولین دورهمی خود یک آش گوجه خیلی خوشمزه داشته باشید.

اگر به انواع آش‌های سنتی علاقمند هستید، می‌توانید از طریق مقاله انواع آش محلی گرگان با تعداد زیادی از آش‌های محلی و خوشمزه این منطقه آشنا بشوید.

 

خواص گوجه آش خوشمزه گرگانی

این آش فوق‌العاده، سرشار از مواد مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی شما خواهد داشت. گوجه فرنگی یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های مضر مراقبت کرده و تاثیر بسیاری در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارد.

همچنین آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی باعث تقویت و بهبود عملکرد رگ‌های منتهی به قلب شده است در نتیجه در سلامتی قلب شما نیز نقش به سزایی خواهد داشت. مصرف مداوم گوجه فرنگی به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی چشم‌ها و شفافیت پوست صورت نیز می‌انجامد.

با وجود همه این خواص، از نظر طب سنتی گوجه فرنگی طبع سردی دارد و مصرف آن به تنهایی می‌تواند به خصوص برای افرادی که طبع سرد و خشکی دارند مشکلاتی ایجاد کند؛ اما مواد اولیه آش گوجه گرگانی به گونه‌ای با هم ترکیب شده‌اند که سردی گوجه فرنگی را در بدن به تعادل برسانند.

برای درست کردن این آش مقوی با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه آش گوجه گرگانی

همانطور که بالاترهم گفتیم آش گوجه از موادی تشکیل شده است که عموما به راحتی در دسترس شما قرار دارد. همچنین طرز تهیه این آش نیز بسیار راحت است. اما فوت و فن‌هایی دارد که باعث خوشمزگی غذای ما می‌شوند؛ ما در این مقاله هر آنچه که برای تهیه آش گوجه به آن نیاز دارید را برای شما آماده کرده‌ایم.

میزان کالری در هر 100 گرم 30 کیلو کالری
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان لازم برای پخت دو و نیم تا سه ساعت
تعداد نفرات 4 نفر

 

مواد اولیه در طرز تهیه آش گوجه مجلسی

قبل از شروع به پخت آش گوجه، مواد اولیه لازم را آماده کنید. اگر شما نیز از خواص گوجه فرنگی آگاه باشید، بدون معطلی مشغول پخت این آش خواهید شد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۱ پیمانه
نخود ۱ پیمانه
سبزی آش ۳۰۰ گرم
عصاره گوشت ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
پوره گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۴ قاشق غذاخوری
آب غوره ۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری ۱ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه گوجه آش گرگانی

برای تهیه آش گوجه، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه آش گوجه، نخودها را از شب قبل خیس کنید. با این کار نفخ نخودها گرفته شده، هضم آن راحت‌تر می‌شود و همچنین پخت نخودها نیز زمان کمتری می‌برد. در این مدت دو بار آب نخودها را عوض کنید.
  • مرحله دوم: نخودهای خیس خورده را آبکشی کرده و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. بعد از اضافه کردن ۴ پیمانه آب به قابلمه، آن را روی شعله گاز گذاشته و عصاره گوشت را نیز اضافه کنید. شعله گاز باید ملایم باشد تا نخودها به خوبی پخته شوند.
  • مرحله سوم: برنج‌ را که از یک ساعت قبل خیس کرده‌اید، به همراه ۳ پیمانه آب، داخل یک قابلمه بزرگ‌تر ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید.
  • مرحله چهارم: سبزی آش را در اندازه‌ی دلخواه خرد کنید. بعد از اینکه برنج‌ها کاملا پخته شده و قد کشیدند، سبزی‌ها را به قابلمه برنج بیافزایید. سپس نخودهای پخته شده را نیز داخل قابلمه برنج بریزید.
  • مرحله پنجم: بعد از تقریبا یک ساعت که رنگ سبزی‌ها عوض شد، پوره گوجه فرنگی را با آبغوره، فلفل سیاه، نمک، ادویه کاری، زردچوبه و نصف پیاز داغ مخلوط کرده و به قابلمه اضافه کنید. بعد از این مرحله باید به آش گوجه زمان دهید تا کاملا غلیظ شده و به قول معروف جا بیفتد!
  • مرحله ششم: زمان پخت آش فرصت مناسبی برای آماده کردن نعناداغ است. برای تهیه نعناداغ، مقداری روغن داخل تابه ریخته و بعد از اینکه کمی داغ شد، نعنا خشک را اضافه کرده و به آرامی تفت دهید. حواستان باشد که نعنا خشک به سرعت می‌سوزد؛ پس شعله را کم نگه دارید و بعد از اینکه رنگ نعناها عوض شد، زیر گاز را خاموش کنید.
  • مرحله هفتم: نصف نعناداغ آماده شده را داخل آش گوجه ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا همه مواد آش یکدست شوند. بعد از اینکه آش کاملا جا افتاد و لعاب لازم را پیدا کرد، آن را در ظرف دلخواه ریخته و با باقی مانده پیازداغ و نعناداغ تزیین کنید. گوجه آش گرگانی لذیذ شما آماده سرو کردن است!

تهیه آش گوجه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به انواع آش‌های سنتی علاقمند هستید، مقاله انواع آش محلی گرگان را مطالعه کرده و با این آش محلی نیز آشنا شوید.

فوت و فن های طرز تهیه آش گوجه فرنگی گرگانی

در طرز تهیه آش گوجه فرنگی نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید تا نتیجه نهایی یک آش گرگانی اصیل باشد:

فوت و فن های طرز تهیه آش گوجه فرنگی گرگانی
  • اگر معده حساسی داشته یا طعم نخود را دوست ندارید، می‌توانید آن را از مواد اولیه حذف کنید.
  • در برخی از مناطق گرگان در تهیه این آش از سبزی استفاده نمی‌شود که پیشنهاد خوبی نیست، زیرا سبزی آش هم طعم و عطر بهتری را به آش گوجه می‌دهد و هم باعث غلیظ‌‌تر شدن آن می‌شود.

روش نگهداری آش گوجه و جلوگیری از خراب شدن آش گوجه گرگانی

سعی کنید این آش را به اندازه تعداد نفرات خود بپزید. با این وجود اگر آش شما باقی ماند، آن را داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. باتوجه به آبکی بودن آش گوجه فرنگی، این غذا ماندگاری زیادی نداشته و باید آن را در کمتر از ۵ روز مصرف کنید.

جایگزین ها در طرز تهیه آش گوجه گرگانی

در صورت تمایل می‌توانید به جای عصاره گوشت یا در کنار آن، از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید. ترکمن‌ها اغلب این آش خوشمزه را با استفاده از گوشت درست می‌کنند. برای این دستور پخت، ابتدا باید گوشت را به همراه پیاز و پوره گوجه فرنگی تفت داده و بعد به آن مخلوط برنج، سبزی و نخود را اضافه کنید.

خواص گوجه در آش گوجه گرگانی

این آش فوق‌العاده، سرشار از مواد مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی شما خواهند داشت. گوجه فرنگی یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. در واقع آشنایی با طرز تهیه آش گوجه تبریزی و همچنین گرگانی بسیار مهم است، چرا که گوجه تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارد.

خواص گوجه در آش گوجه گرگانی

همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، باعث تقویت و بهبود عملکرد رگ‌های منتهی به قلب شده و در حفظ سلامت قلب، نقش به سزایی خواهند داشت. مصرف مداوم گوجه فرنگی به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی چشم‌ها و شفافیت پوست صورت نیز کمک می‌کند.

با وجود همه این خواص، از نظر طب سنتی گوجه فرنگی طبع سردی دارد و مصرف آن به تنهایی می‌تواند به خصوص برای افرادی که طبع سرد و خشکی دارند، مشکلاتی ایجاد کند، اما مواد اولیه آش گوجه گرگانی به گونه‌ای با هم ترکیب شده‌اند که سردی گوجه فرنگی را در بدن به تعادل برسانند.

گوجه آش گرگانی را حتما امتحان کنید…

ما در این مقاله به معرفی گوجه آش گرگانی پرداختیم و طرز تهیه آن را به طور کامل توضیح دادیم. همانطور که دیدید، شما برای تهیه این آش خوشمزه سنتی، تنها به چند قلم مواد اولیه احتیاج دارید؛ اما نکته مهم این غذا، پخت طولانی آن است.

اگر برای مهمانی و دورهمی‌های خود دوست دارید با این آش خوش‌رنگ، سفره خود را زیباتر کنید، باید از چند ساعت قبل دست به کار شوید تا آش شما به اندازه کافی جا افتاده شود. اگر هم زمان کافی برای پخت آش گوجه را ندارید، می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را از طریق سفارش غذا گرگان درب منزل تحویل بگیرید!

در پایان، نظرات خود درباره این آش گوجه خوشمزه را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

برای درست کردن آش گوجه فرنگی به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد اولیه موردنیاز برای درست کردن آش گوجه فرنگی شامل نخود، برنج، سبزی آش، آبغوره، فلفل سیاه، نمک، ادویه کاری، زردچوبه و پیاز است.

پس از چه مدت زمانی آش گوجه فرنگی پخته و جا می‌افتد؟

شما می‌توانید در مدت ۱۵ دقیقه برای درست کردن این آش آماده شده و سپس باید برای ۳ ساعت آش را روی شعله ملایم بگذارید تا جا بیوفتد.

آیا در تهیه آش گوجه فرنگی گرگانی می‌توان از گوشت هم استفاده کرد؟

برای درست کردن آش گوجه فرنگی گرگانی می‌توان از عصاره گوشت یا گوشت چرخ کرده استفاده کرد. اگر قصد دارید تا در آش خود گوشت بریزید، باید آن را با پیاز و پوره گوجه فرنگی تفت داده و به قابلمه اضافه کنید.

برچسب ها:

نظرات کاربران

ثمینا
01.مرداد.1402

سلام آش گوجه واقعا خوشمزه هستش راحت هم درست میشه من آش گوجه نذری میدم روز عاشورا نذر آش گوجه دارم

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام آش گوجه خوشمزه و آسان است و خواص گوجه آش گرگانی خوشمزه گرگانی برای سلامتی بدن زیاد است
    آش گوجه فوق‌العاده، سرشار از مواد مغذی که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. گوجه فرنگی یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان که از بدن در برابر رادیکال‌های
    مضر مراقبت کرده و تاثیر بسیاری در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارد.
    آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی باعث تقویت و بهبود عملکرد رگ‌های منتهی به قلب شده در نتیجه در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد.
    مصرف مداوم گوجه فرنگی به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی چشم‌ها و شفافیت پوست صورت نیز می‌انجامد.با آش گوجه نذری
    که به مردم میدهید کل این خواص آش گوجه را به مردم هدیه میکنید

zoodgard@gmail.com
01.مرداد.1402

این بلاگ خیلی خوشم میاد تنوع غذاهای محلی و سنتی بالایی داره این آش گوجه گرگانی هم لذیذ هم اسون خوشمزه هزینه نسبتا کمی هم واسه درست کردنش باید کنار بزاریم میتونیم واسه نذری آش گوجه نذر کنیم بصرفه هستش

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام مواد اولیه ای آش گوجه ،برنج و گوجه فرنگی ،سبزی آش، پیاز و کمی از ادویه ها هستند که در بیشتر خانه جزو اقلام خوراکی واجب
    در منزل وجود دارند برای آش نذری این نوع آش مناسب هستش چرا که با آش گوجه شما مقدار زیادی انتی اکسیدان و مواد مغذی به مردم هدیه می دهید

بهرنگ سیامکی
01.مرداد.1402

چطوری نفخ نخود و لوبیا بگیریم تا آش گوجه ک میخوریم دل درد،،، نگیریم

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام برای تهیه این آش گوجه خوشمزه، باید نخودها را از شب قبل خیس کنیم. با این کار نفخ نخودها گرفته شده و هضم آن راحت‌تر می‌شود.
    پخت نخودها نیز زمان کمتری می‌برد. در این مدت دو بار آب نخودها را عوض کنید

afaraa
11.مهر.1402

چقدر خوبه آش گوجه را توضیح دادید آموزش پر باری خسته نباشید

rezghani
05.آذر.1402

سلام از طرز تهیه آش گوجه فرنگی گرگانی خیلی خوشم امد اما اصلا هیچوقت متوجه نشدم که خواص گوجه فرنگی در این آش خوشمزه چی هستش

    snappfoodadmin
    18.آذر.1402

    سلام این آش گوجه فرنگی گرگانی فوق‌العاده، سرشار از مواد مغذی است.گوجه فواید بسیاری برای سلامتی دارد.گوجه فرنگی یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است
    که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها مثل پروستات دارد.آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی،
    باعث تقویت و بهبود عملکرد رگ‌های منتهی به قلب شده و در حفظ سلامت قلب، نقش دارند. مصرف مداوم گوجه فرنگی به کاهش فشار خون،
    تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی چشم‌ها و شفافیت پوست صورت نیز کمک می‌کند.از نظر طب سنتی گوجه فرنگی طبع سردی دارد
    و مصرف آن به تنهایی می‌تواند به خصوص برای افرادی که طبع سرد و خشکی دارند، مشکلاتی ایجاد کند، اما مواد اولیه آش گوجه گرگانی
    به گونه‌ای با هم ترکیب شده‌اند که سردی گوجه فرنگی را در بدن به تعادل برسانند.