آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه ماهی کیلکا
آموزش آشپزی
4.2/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه ماهی کیلکا ؛ ماهی های کوچولو و مقوی

مینا اسماعیل بیگی 10 بهمن 1402 6 دقیقه

کیلکا گونه‌ای ماهی با اندازه کوچک است که در آب‌های دریای خزر یافت می‌شود. این ماهی در حدود ۱۲ سانتی‌متر طول و کمتر از ۱۰ گرم وزن دارد. تهیه ماهی کیلکا با دو روش ماهی سوخاری و خوراک ماهی انجام می‌شود. برای طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری ابتدا ماهی را تمیز کرده و سپس با پیاز، آبلیمو و ادویه طعم‌دار کنید. در نهایت ماهی را به سیخ کشیده و پس از غلتاندن در تخم مرغ و آرد سوخاری، در روغن داغ سرخ کنید. در روش تهیه خوراک ماهی نیز پیاز و ادویه‌ها، آبلیمو و رب گوجه فرنگی را تفت دهید. مقداری آب بیافزایید و زمانی که سس غلیظ شد، ماهی کیلکا سرخ شده را اضافه کنید.

در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه ماهی کیلکا با این دو روش می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری

طرز تهیه ماهی سوخاری یکی از روش‌های جذاب برای تهیه انواع ماهی همچون ماهی کیلکا است. ماهی سوخاری طعمی همه‌پسند دارد و برای سرو ماهی کیلکا در دورهمی‌ها نیز انتخاب مناسبی خواهد بود. در ضمن طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۱۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری

مواد اولیه ماهی کیلکا سوخاری

برای درست کردن ماهی کیلکا سوخاری ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماهی کیلکا ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سوخاری به میزان لازم
پیاز ۱ عدد
آبلیمو ۵ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و پودر سیر به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت ماهی کیلکا سوخاری

در ادامه طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا باید ماهی را تمیز کنید تا برای طبخ آماده شود. برای این کار دم، باله و سر ماهی را جدا کنید. شکم ماهی را برش بزنید و پس از خارج کردن محتویات درون شکم، استخوان ماهی را به صورت یک تکه جدا کنید.
  • مرحله دوم: برای مرینیت ماهی پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و به همراه آبلیمو، پودر سیر، نمک و فلفل داخل یک ظرف مناسب بریزید. ماهی کیلکا را نیز به مواد اضافه کنید و درب ظرف را با سلفون بپوشانید. در ادامه ماهی را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌دار شود.
  • مرحله سوم: تخم مرغ را در یک ظرف بشکنید و هم بزنید تا یک‌دست شود. در یک ظرف دیگر نیز پودر سوخاری بریزید.
  • مرحله چهارم: پس از خارج کردن ماهی از یخچال، آن‌ها را به سیخ چوبی بکشید و برای سرخ کردن ماهی آماده شوید. ماهی را داخل ظرف تخم مرغ بغلتانید و سپس تمام قسمت‌های آن را به آرد سوخاری آغشته کنید.
  • مرحله پنجم: داخل یک تابه روغن بریزید و ماهی‌ها را در روغن سرخ کنید. پس از آنکه یک طرف ماهی سرخ شد، سیخ‌ها را بگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. در نهایت ماهی کیلکا سوخاری را از تابه خارج کرده و در ظرف سرو بچینید.

غذای شما آماده است؛ نوش جان!

طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا

علاوه بر تهیه ماهی کیلکا به صورت سوخاری، طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا نیز روشی محبوب برای استفاده از این ماهی مقوی در رژیم غذایی است. در ضمن اگر به دنبال بهره‌مندی از منابع امگا ۳ هستید، آشنایی با طرز تهیه ماهی زیبون هم انتخاب مناسبی خواهد بود.

طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۲۵ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا

مواد اولیه خوراک ماهی کیلکا

در روش طبخ خوراک ماهی کیلکا برای ۴ نفر به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماهی کیلکا ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۱ پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خوراک ماهی کیلکا

برای درست کردن خوراک ماهی کیلکا مطابق مراحل زیر پیش بروید.

  • مرحله اول: مشابه طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری، ابتدا ماهی را تمیز کنید. سپس ماهی‌ها را تابه با روغن تفت دهید و زمانی که هر دو طرف ماهی به خوبی سرخ شد، آن را کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در یک تابه تمیز سرخ کنید. وقتی پیاز کمی سبک شد، مقداری زردچوبه اضافه کرده و به تفت دادن پیاز ادامه دهید.
  • مرحله سوم: زمانی که پیاز طلایی شد، رب گوجه فرنگی را داخل تابه ریخته و تفت دهید تا خامی رب از بین برود.
  • مرحله چهارم: آبلیمو را به همراه نمک، فلفل و پودر سیر به تابه اضافه کنید و هم بزنید. آب جوش را نیز داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا سس روی حرارت غلیظ شود.
  • مرحله پنجم: ماهی کیلکا سرخ شده را به تابه انتقال دهید و به آرامی مقداری هم بزنید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا ماهی کیلکا طعم سس را به خود بگیرد و خوراک شما جا بیفتد. در نهایت خوراک ماهی کیلکا را پس از آماده شدن، داخل ظرف سرو بریزید.

فوت و فن های طرز پخت ماهی کیلکا

برای آنکه غذای خوشمزه‌ای داشته باشید و ماهی کیلکا را به صورت حرفه‌ای تهیه کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • استفاده از سیخ چوبی، سرخ کردن ماهی کیلکا را آسان‌تر می‌کند، اما اگر سیخ چوبی در دسترس نبود، هر دو طرف ماهی را به طور معمولی در روغن سرخ کنید.
  • مشابه طرز تهیه ماهی زغالی می‌توانید مقداری زعفران دم کرده نیز به سس ماهی اضافه کنید تا عطر و رنگ بهتری بگیرد.

فوت و فن های طرز پخت ماهی کیلکا

  • در هنگام تهیه خوراک ماهی کیلکا، نباید ماهی را پس از اضافه کردن به سس، زیاد هم بزنید، چراکه بافت ماهی متلاشی می‌شود.
  • شما می‌توانید در روش طبخ ماهی کیلکا از ادویه‌های دیگری مانند پودر آویشن، گلپر و رزماری نیز استفاده کنید.

اصول نگهداری ماهی کیلکا و جلوگیری از خراب شدن ماهی کیلکا

ماهی کیلکا را به اندازه مصرف خود در هر وعده تهیه کنید، چراکه ماهی تازه تهیه شده طعم جذاب‌تری دارد. با این وجود برای نگهداری ماهی کیلکا سرخ شده، آن را در ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. گفته می‌شود که ماهی پخته تا ۷۲ ساعت در یخچال سالم باقی می‌ماند، با این وجود پیش از مصرف، از خراب نبودن ماهی مطمئن شوید.

جایگزین ها در طرز تهیه ماهی کیلکا

در طرز تهیه ماهی کیلکا می‌توانید به جای پودر سیر، از سیر تازه هم استفاده کنید. در روش تهیه ماهی کیلکا سوخاری، ابتدا سیر را خرد کرده و به ترکیبات مزه‌دار کردن ماهی اضافه کنید. در نهایت ماهی را در مواد قرار داده و در یخچال بگذارید.

در طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا هم سیر خرد شده به سس ماهی اضافه می‌شود. در واقع زمانی که پیاز سبک شد، سیر را نیز اضافه کرده و با پیاز تفت دهید تا سرخ و طلایی شود. استفاده از سیر تازه در روش تهیه برخی از دیگر ماهی‌ها مانند طرز تهیه کپور کله با ماهی کپور نیز انتخاب مناسبی است.

خواص ماهی کیلکا

ماهی کیلکا ۳ نوع مختلف دارد که به عنوان منبع پروتئین، امگا ۳، امگا ۹ و ویتامین‌های گروه B، K، D، A و E شناخته می‌شوند. مصرف ماهی کیلکا در رژیم غذایی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین این ماهی حاوی مقداری ید است که از ابتلا به کمبود ید و گواتر پیشگیری می‌کند. در ضمن برخلاف بسیاری از ماهی‌ها، با خوردن ماهی کیلکا، احتمال مسمومیت جیوه وجود ندارد.

خواص ماهی کیلکا

مصرف ماهی با سفارش آنلاین از اسنپ فود

وجود انواع ماهی در رژیم غذایی ما ضروری است و نیاز بدن به بسیاری از مواد مغذی را تامین می‌کند. به همین منظور، در این مطلب از وبلاگ اسنپ فود به معرفی طرز تهیه ماهی کیلکا با دو روش مختلف پرداختیم و نکات تهیه این غذا را معرفی کردیم. حال، اگر هوس خوردن ماهی کیلکا یا دیگر انواع ماهی را کرده‌اید، اما زمان کافی یا حوصله تهیه آن را ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. برای این کار کافی است تا به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کرده و غذای موردنظر خود را از قسمت سفارش انلاین غذا خریداری کنید. پس از زمان کوتاهی، غذای شما ارسال شده و آن را درب منزل تحویل خواهید گرفت.

سوالات متداول

ادویه موردنیاز در طرز تهیه ماهی کیلکا چیست؟

برای درست کردن ماهی کیلکا از نمک، پودر سیر، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. البته شما می‌توانید مطابق سلیقه خود از زعفران دم کرده، گلپر، رزماری یا آویشن نیز استفاده کنید.

ماهی کیلکا را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن ماهی کیلکا، ابتدا دم، باله و سر ماهی را جدا کنید. سپس شکم ماهی را برش زده و محتویات داخل شکم آن را خارج کنید. در نهایت نیز استخوان ماهی را از بافت آن جدا کرده و بیرون بکشید.

ماهی کیلکا تازه را می‌توان برای چه مدت نگهداری کرد؟

ماهی کیلکا تازه، حداکثر به مدت ۴۸ ساعت در یخچال سالم می‌ماند. برای نگهداری ماهی در طولانی مدت باید آن را فریز کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود