طرز تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی + نکات پخت

طرز تهیه آش رشته
4.7/5 - (12 امتیاز)

اگرچه روش پخت آش در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در مجموع طریقه پختن آش رشته، تقریباً یکسان خواهد بود. این غذای اصیل خانگی، نه تنها بسیار خوشمزه و لذیذ، بلکه تزیین‌دهنده سفره‌های ایرانی است؛ به همین دلیل در اغلب مراسم‌های خانوادگی، جشن‌ها و دورهمی‌ها معمولاً از آش رشته مجلسی به عنوان یک غذای محبوب استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به شرح طرز تهیه آش رشته ساده بپردازیم. اگر چنانچه هنوز موفق به تهیه آش رشته خانگی نشده‌اید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آش رشته

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوش طعم

طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوش طعم

تهیه آش رشته یکی از موارد لیست طرز تهیه آش‌ های جاافتاده است؛ پس اگر به دنبال یک دستور پخت فوق‌العاده برای آش رشته هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. البته بهتر است قبل از آن به این نکته اشاره کنیم که طرز تهیه آش رشته ساده دقیقاً مانند طرز تهیه آش رشته مجلسی است، با این تفاوت که برای تزیین آش رشته مجلسی از کمی گوشت چرخ کرده و زعفران حل شده با کشک استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد این نوع تزیین مخصوص آش رشته مجلسی است که آن را رنگین‌تر و اشتهابرانگیزتر می‌کند. البته، پیشنهاد می‌شود برای هر دو آش رشته ساده و مجلسی از سبزی‌های معطر تازه استفاده کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه آش رشته خانگی

طرز تهیه آش رشته خوشمزه، مانند آش اسفناج بسیار ساده و آسان بوده و اغلب افراد می‌توانند آن را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنند. از جمله اصلی‌ترین مواد لازم برای آش رشته می‌توان به سبزی آش، حبوبات و رشته آشی اشاره کرد. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه آش رشته برای 4 نفر آورده شده است. اگر  قصد طرز تهیه آش رشته برای ۲ نفر را دارید، می‌توانید مقدار مواد لازم در جدول زیر را نصف کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
رشته آشی 250 گرم
لوبیا چیتی 150 گرم
عدس 200 گرم
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) 500 گرم
روغن به مقدار لازم
نعنا خشک به مقدار لازم
کشک 300 گرم
نخود 150 گرم
پیاز متوسط 3 عدد
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان لازم

دستور پخت آش رشته ساده به صورت مرحله به مرحله

دستور پخت آش رشته ساده به صورت مرحله به مرحله

ما در این بخش به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک و همچنین با سبزی تازه را شرح می‌دهیم تا شما در منزل بتوانید این غذای خوشمزه و لذیذ را به راحتی تهیه کنید. این روش تهیه آش، شبیه تهیه آش رشته نذری است. اصولاً طرز تهیه آش افطار یا طرز تهیه آش رشته نذری، مورد علاقه اغلب بانوان خانه دار است و تمامی افراد اعم از کودک و بزرگسال از آن استقبال می‌کنند.

  • مرحله اول: در ابتدا مانند طرز تهیه آش شوربا، از ۲۴ ساعت قبل، بایستی نخود و لوبیا چیتی را در آب گرم خیس کنید. پس از آن، حبوبات شامل عدس، لوبیا چیتی و نخود را بپزید. شما می‌توانید از حبوبات کنسروی نیز برای سهولت در پخت، استفاده کنید.
  • مرحله دوم: در این مرحله مقداری آب داخل قابلمه ریخته و منتظر بمانید تا به جوش آید. حبوبات پخته شده و سبزی آش را به آب جوش داخل قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله گاز بجوشد؛ سپس رشته آش را به مواد اضافه کنید. در این بخش توجه داشته باشید که در هنگام پخت، رشته خمیر نشود.
  • مرحله سوم؛ حالا پیازها را با کمی روغن در ماهیتابه تفت داده و مقداری از آن را به آش اضافه کنید. مابقی پیازها را نیز برای تزیین آش رشته، کنار بگذارید. علاوه بر پیاز داغ، ادویه‌ها و ۲ قاشق غذاخوری کشک را به مواد بیافزایید تا به خوبی قوام آید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله غذای ما برای سرو کردن در ظرف آماده شده است. شما می‌توانید برای تزیین روی آش، از کمی نعنا داغ به همراه پیاز داغ و همچنین کشک استفاده کنید. همچنین، برای سرو غذا می‌توانید در کنار آن از نان سنگک تازه به همراه پیاز و کمی تربچه نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیفیت غذا علاوه بر خوشمزگی آن، به نحوه تزیین نیز بستگی دارد.

طرز تهیه نعنا داغ

طرز تهیه نعنا داغ

برای درست کردن نعنا داغ، مقداری روغن داخل تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید. پس از آنکه روغن داغ شد، نعنای خشک را با دست له کنید و داخل روغن بریزید. برای بهتر شدن رنگ نعنا داغ می‌توانید مقدار کمی زردچوبه نیز بیافزایید. دقت داشته باشید که نعنا به سرعت می‌سوزد، پس بلافاصله پس از اضافه کردن نعنا به روغن، آن را هم زده و از روی شعله بردارید. برای آنکه عطر و طعم نعنا داغ شما بهتر شود، از ترکیب نعنا و پونه کوهی خشک استفاده کنید.

مواد تزئینی برای آش رشته

تزئین آش رشته هنر جذابی است که موجب زیباتر شدن سفره شما می‌شود. برای این کار می‌توانید از مواد اولیه مختلفی مانند کشک، نعنا داغ، سیر داغ، گردو و کشک زعفرانی استفاده کنید. تزئین این غذا به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید هر طرح یا شکلی مانند گل، پرنده، طرح‌های راه راه، بته جقه یا دیگر شکل‌های فانتزی را روی ظرف‌های آش اجرا کنید، همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد!

نکات مهم در تهیه آش رشته نذری

نکات مهم در تهیه آش رشته نذری

با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید آش رشته خوشمزه‌تری تهیه کنید:

  • طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک به مراتب آسان‌تر از سبزی تازه است. در‌واقع برای آنکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از عهده پخت آش برآیید، ما به شما استفاده از سبزی خشک را پیشنهاد می‌کنیم. چرا که استفاده از سبزی تازه نیاز به شستن دقیق و خرد کردن دارد. بدین ترتیب می‌توانید تا حد زیادی در زمان خود صرفه‌جویی کرده و زودتر به نتیجه برسید.
  • توجه داشته باشید که دو ماده اصلی در تهیه آش رشته، یعنی کشک و رشته، حاوی نمک هستند، پس در تهیه این غذا به مقدار کمتری نمک نیاز دارید؛ در غیر این صورت آش شما شور می‌شود.
  • برای مقوی‌تر شدن این غذا می‌توانید مقداری عصاره قلم داخل آش بریزید، البته در این صورت باید مقدار روغنی که پیاز را در آن سرخ می‌کنید کاهش دهید.
  • رشته را کم کم داخل قابلمه اضافه نمایید، این کار موجب می‌شود تا بتوانید میزان رشته داخل آش را کنترل کنید.
  • آش رشته را در قابلمه‌ای با اندازه مناسب درست کنید؛ استفاده از یک قابلمه کوچک باعث له شدن رشته‌ها می‌شود.
  • می‌توانید مقدار حبوبات را مطابق ذائقه خود بیشتر یا کمتر کنید.
  • دقت داشته باشید که مقدار آب این آش نباید زیاد باشد، پس میزان آب غذا را کنترل نمایید.
  • اگر می‌خواهید غذای شما اصطلاحا لعاب‌دار شود، مقداری بلغور گندم نیز به حبوبات اضافه کنید.
  • کشک را در آخرین مرحله بیافزایید، چراکه کشک نباید بیش از حد حرارت ببیند.

داستان آش رشته از مابقی آش‌ها جدا است…

در این مطلب طرز تهیه آش رشته مجلسی را به همراه کلیه نکات آن آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که این آش را با دستور پخت سایت ما تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. همچنین، توصیه می‌کنیم که اگر به انواع آش‌های ایرانی علاقه‌مند هستید، در پایان این مطلب، با طرز تهیه آش شله قلمکار نیز آشنا شوید.

البته، اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دلیل مشغله‌های فراوان، فرصت کافی برای تهیه غذا و آش به دست نمی‌آورند و با این چالش همیشگی مواجه هستید که برای تهیه غذای جشن‌ها، مراسم‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه چه کنید؟ از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، به صفحه سفارش آنلاین غذا سر بزنید و غذاها و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

نظرات کاربران

poriyamahdi
01.مرداد.1402

سلام آش رشته ی نذری واقعا نیاز داشتم مممنون که خوب و روان توضیح دادید

مریم رضایی
01.مرداد.1402

آش شله قلمکار و آش رشته پر از نعنا پیاز داغ انقدر دوست دارم آش رشته نذری هر سال میپزم آش نذر امام رضا و حضرت عباس ع دارم هیت جوانان رقیه آش رشته و شله زرد پخش میکنم اموزش شله زرد ندری بلاگ اسنپ فود هم خوندم از نکته هاش خیلی استفاده کردم مرسی

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام نذر آش رشته و شله زرد نذری قبول حق باشه .آش شله قلمکار هم برای نذری احتمالا هزینه بالاتری از آش رشته دارد
    اما هنوز در محرم و هیت ها آش پر طرفداری هستش .برای تزئین آش رشته میتوانید از نعنا داغ و سیر داغ و گردو و برگ نعنا و کشک استفاده کنید .

تیانا
07.مرداد.1402

سلام آش رشته ی نذری واقعا دوست دارم مرسی که آموزش راحت وسریع آش رشته را گذاشتید

paknejad
07.مرداد.1402

طرز تهیه نعنا داغ برای آش رشته نذری ممنونم بیشتر وقت ها نعنا داغ درست میکردم تلخ میشد
واسه امشب میخوام نذری آش رشته پخش کنم از روی دستور پخت تهیه آش رشته ای این سایت آش درست کردم

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام نذر آش رشته شما قبول باشه . برای درست کردن نعنا داغ، برای آش رشته مقداری روغن داخل تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید. بعد که روغن داغ شد،
    نعنای خشک را با دست له کنید و داخل روغن بریزید. مقدار کمی زردچوبه به نعنا داغ بزنید تا رنگ نعنا بهتر بشود. دقت داشته باشید که نعنا به سرعت می‌سوزد،
    پس بلافاصله پس از اضافه کردن نعنا به روغن، آن را هم زده و از روی شعله بردارید. اگر میخواهید عطر و طعم نعنا داغ شما بهتر شود، از ترکیب نعنا و پونه کوهی خشک استفاده کنید