آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
ته چین فیروزکوهی
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه ته چین فیروزکوهی با دستور پخت متفاوت

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 5 دقیقه

ته چین فیروزکوهی شما را شگفت زده خواهد کرد. البته همیشه غذای ته چین لذیذ بوده و از دیگر غذاها مجزا است. اما این ته چین با بقیه همنوعان خود فرق دارد. این ته چین را با نام ته چین گرمساری نیز می‌شناسند و در گرمسار و در دماوند طرفداران بسیار زیادی دارد. البته این غذا با ته چین زعفرانی تفاوت‌های زیادی دارد که آن هم به دلیل وجود مواد اولیه متفاوت‌تر از ته چین زعفرانی است. در ادامه با ما باشید تا طرز تهیه ته چین فیروزکوهی را به شما آموزش دهیم.

ته چین فیروزکوهی
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 90 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم ته چین 245 کیلو کالری

ته چین فیروزکوهی اصیلته چین فیروزکوهی اصیل

هیچ تفاوتی ندارد که شما تصمیم گرفته باشید ته چین اسفناج آماده کنید یا ته چین فیروزکوهی! درهرحال نام ته چین که به میان می‌آید دیگر نمی‌توان غذایی را با آن هم تراز دانست. خصوصا که این ته چین را با زیره و شوید در کنار دارچین آماده می‌کنند که طعم بسیار متفاوتی دارد. البته در این غذا از آلو قیسی و البته کمی لواشک ترش نیز استفاده می‌شود که می‌تواند یک مجموعه بی‌نظیر از طعم‌های مختلف را به شما ارائه کند. این غذا خوش رنگ و لعاب و به شدت لذیذ است. ما در ادامه مرحله به مرحله این طرز تهیه را برای شما شرح خواهیم داد.

مواد اولیه برای ته چین فیروزکوهی

مواد اولیه را باید یک روز زودتر آماده کنید تا در زمان طبخ همه چیز در دسترس شما باشد.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 300 گرم
پیاز 1 عدد
برنج 2 پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آلو قیسی یا لواشک ترش به مقدار لازم
شوید خشک به میزان لازم
چوب دارچین یک تکه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
زیره ساییده شده سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ته چین فیروزکوهی لذیذ

در ادامه با طرز تهیه این غذای  اصیل تهران گام به گام ما را همراهی کنید.

  • مرحله اول: در مرحله اول از این طرز تهیه غذای محلی طهران در ابتدا برنج را شسته و خیس کنید. سپس پیاز را پوست گرفته و شست‌وشو دهید. بعد از آن پیاز باید به صورت ریز و نگینی خرد شود.
  • مرحله دوم: حالا یک تابه مناسب انتخاب کرده و آن را بر روی حرارت قرار دهید. سپس در آن کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن تابه و روغن، پیاز را به تابه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه پیاز کمی تفت خورد، حالا چوب دارچین و رب گوجه فرنگی را نیز به این ترکیب اضافه کرده و در ادامه فلفل و زردچوبه را نیز به مواد اولیه درون تابه اضافه کنید.طرز تهیه ته چین فیروزکوهی لذیذ
  • مرحله چهارم: تا زمان تفت خوردن پیاز، ادویه و رب گوجه فرنگی، به سراغ گوشت‌ها بروید. بهتر است گوشت را از قسمت‌های چرب انتخاب کنید. گوشت را تکه تکه کرده و به پیاز و رب گوجه فرنگی و ادویه جات خود اضافه کنید. بعد از آن هم به این ترکیب تقریباً ۳ پیمانه الی ۴ پیمانه آب اضافه کرده و درب ظرف را ببندید. حالا اجازه دهید که گوشت شما به مدت زمان 1 ساعت الی 2 ساعت کاملا پخته و نرم شود. پخته شدن کامل گوشت، طعم ته چین فیروزکهی را بهتر خواهد کرد.
  • مرحله پنجم: در گام بعد از این طرز تهیه غذای سنتی طهرون حالا نوبت آن است که برنج را آماده کنید. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده آن را روی حرارت قرار دهید. درون آن با در نظر گرفتن حجم برنج به اندازه ۳ پیمانه الی ۴ پیمانه آب بریزید.
  • مرحله ششم: بعد از به جوش آمدن آب، حالا زمان آن است که برنج را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه کمی روغن و نمک به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. اجازه بدهید که برنج شما نیم پخت شود.
  • مرحله هفتم: بعد از نیمه پخت شدن برنج، حالا شوید خشک را با برنج ترکیب کنید. حالا بعد از اینکه برنج شما به خوبی جوش خورده و پخت اولیه را انجام داد، درست مانند طرز تهیه ته چین مرغ ، برنج را به همراه شوید آبکش کنید.
  • مرحله هشتم: بعد از آبکش کردن برنج، در کف قابلمه‌ای که برای طبخ این ته چین در نظر گرفته‌اید، کمی روغن بریزید و کمی نمک و زردچوبه را نیز با روغن ترکیب کنید.
  • مرحله نهم: ته دیگ مورد نظر شما می‌تواند کاملاً انتخابی و با در نظر گرفتن ذائقه شما باشد. سیب زمینی و یا نان گزینه‌های خوبی هستند. بعد از قرار دادن سیب زمینی یا نان در کف قابلمه حالا با یک کفگیر برنج را بر سطح کف قابلمه بریزید.
  • مرحله دهم: سطح روی ته دیگ شما باید کاملاً با برنج پوشیده شود. در این مدت زمان مایه گوشتی شما نیز کاملاً آماده است. این مایه را نیز که حاوی تکه‌های گوشت، پیاز، ادویه جات و رب گوجه فرنگی است به شکل یک لایه بر سطح برنج بچینید.
  • مرحله یازدهم: مجددا بر روی آن برنج بریزید. این کار را تا پایان یافتن مواد گوشتی و برنج ادامه دهید. در نهایت بر روی لایه آخر برای خوش طعم‌تر شدن غذا، تکه‌های لواشک ترش یا برگه‌های قیسی را قرار دهید.
  • مرحله دوازدهم: بعد از آن به وسیله پشت کفگیر یا قاشق، سطح غذا را فشرده کنید. سپس حرارت شعله را بر روی درجه کم تنظیم کرده و روی سطح نهایی برنج نیز مقداری از ترکیب روغن و آب بریزید.
  • مرحله سیزدهم: حالا درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید که ته چین در مدت زمان ۴۵ دقیقه تا 1 ساعت به خوبی دم کشیده و آماده شود. در نهایت بعد از این مدت زمان این ته چین شما درست مانند طرز تهیه ته چین گوشت ، کاملاً قالبی از ظرف خارج شده و آماده سرو خواهد شد.

 نکته مهم و کلیدی طرز تهیه ته چین فیروزکوهی نکته مهم و کلیدی طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

در این قسمت یک نسخه نهایی برای زیباتر شدن غذا را به شما گوشزد خواهیم کرد.

  • بد نیست که برای تزیین ته چین از کمی خلال بادام، خلال پسته، زعفران دم کرده، کشمش و زرشک استفاده کنید. یعنی در زمان سرو، ته چین لذیذ خود را با این مواد تزیین کنید.

ته چین فیروزکوهی مناسب برای تمام مهمانی ها

در این مطلب طرز تهیه ته چین فیروزکوهی را برای شما توضیح دادیم. این غذا مانند ته چین بادمجان مراحل و مواد اولیه خاص خود را دارد، اما در انتها شما با یک وعده غذایی متفاوت و لذیذ روبرو هستید. طعم این ته چین با تمام ته چین‌هایی که تا به امروز نوش جان کرده‌اید، متفاوت است. تضاد و تناقض میان طعم‌ها در این ته چین بیداد می‌کند. شاید یکی از هزاران دلیل پرطرفدار بودن این غذا نیز همین تفاوت و دوگانگی میان مزه‌ها باشد.  پس پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه ته چین را کامل یاد بگیرید و آن را برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید.

در پایان، فراموش نکنید که برای تهیه غذاهای تهرانی، ایرانی و هر نوع غذای دیگری، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، کافی است سفارش خود را در قسمت سفارش انلاین غذا تهران ثبت کرده و غذای خود را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود