تمام خواص‌ آب سیب برای سلامتی بدن

1/5 - (1 امتیاز)

خوردن سیب راهی راحت و مفید برای افزودن مواد مغذی اضافی به بدن و رژیم غذایی است. همچنین آب سیب هم، یکی از محبوب ترین و در دسترس ترین آب میوه‌ها در سطح جهان است. این نوشیدنی مانند خود سیب دارای مواد مغذی بی‌شماری است.

مهمترین خواص آب سیب شامل بهبود سلامت قلب، سم زدایی بدن و سلامت تنفسی، افزایش آبرسانی و سیستم ایمنی بدن، تقویت سوخت و ساز بدن و کاهش وزن است. البته ما به مهمترین خواص آب سیب اشاره کردیم، قطعاً این ماده غذایی خواص بیشتری در خود دارد. در ادامه خواص آب سیب را به صورت دقیق تر بررسی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره این ماده مغذی و مفید، کسب کنیم.

آب سیب و سیب‌های قرمز

مواد مغذی موجود آب سیب

پتاسیم مهمترین ماده معدنی موجود در آب سیب است. یک وعده مصرف میوۀ سیب تقریباً 7 درصد از میزان مورد نیاز پتاسیم روزانه شما را تامین می‌کند. آب سیب، شامل بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین (C) و انواع ویتامین (B) است. در ضمن دارای مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، منگنز، فیبر و مس است. یک لیوان آب سیب می‌تواند حدود 10٪ کربوهیدرات مورد نیاز روزانه شما تامین کند. جدول زیر تصویر بهتری از میزان مواد مغذی موجود در آب سیب را ارائه می‌دهد.

مواد مغذی موجود در یک لیوان آب سیب معادل (250 گرم)
انرژی 191 کیلو ژول
کالری 46 کیلو کالری
آب 88.24 گرم
پروتئین 0.1 گرم
چربی 0.13 گرم
کربوهیدرات 11.3 گرم
فیبر 0.2 گرم
قند 9.62 گرم
ساکارز 1.26 گرم
گلوکز 2.63 گرم
فروکتوز 5.73 گرم
کلسیم 8 میلی گرم
آهن 0.12 میلی گرم
منیزیم 5 میلی گرم
فسفر 7 میلی گرم
پتاسیم 101 میلی گرم
سدیم 4 میلی گرم
روی 02/0 میلی گرم
مس 01/0 میلی گرم
منگنز 07/0 میلی گرم
سلنیوم 1/0 میکرو گرم
ویتامین C 9/0 میلی گرم
تیامین 2/0 میلی گرم
نیاسین 07/0 میلی گرم
ویتامین  B6 02/0 میلی گرم
ویتامین  E 01/0 میلی گرم

خواص آب سیب برای قلب

یکی از مواد مغذی موجود در سیب پتاسیم است که به میزان قابل توجهی در آب سیب هم وجود دارد.  مصرف مقادیر قابل توجهی از پتاسیم موجب باز شدن  عروق قلبی می‌شود. این میزان پتاسیم در آب سیب به میزان قابل توجهی موجود است و با مصرف متناسب این ماده مغذی با  توجه به رژیم غذایی، جذب بدن می‌شود. در کل مصرف منظم آب سیب موجب کاهش فشار بر سیستم قلبی و عروقی می‌شود.

آب سیب زرد و سیب زرد

بهبود هضم غذا به کمک آب سیب

ماده‌ای به نام مالیک اسید (Malic acid) یا «جوهر سیب» در میوه سیب موجود است که موجب تسریع و بهبود فرایند هضم می‌شود. همچنین «مالیک اسید» و «فیبر موجود» در کنار هم موجب رفع یبوست، نفخ و اسهال هم می‌شوند. مصرف آب سیب برای کبد چرب هم توصیه می‌شود، برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری هپاتیت مصرف آب سیب تازه با اجازه متخصص یا دکتر مربوطه می‌تواند به بهبود بیماری کبدی شما کمک کند.

آب سیب و سیب برش خرده

افزایش متابولیسم بدن

آب سیب می‌تواند متابولیسم شما را بهینه کند. تحقیقات درباره تأثیر منظم مصرف آب سیب و اضافه کردن این نوشیدنی به رژیم­ های غذایی در طول مدت زمانی مشخص به نتایجی جالب دست یافته اند. آنها، به این نتیجه رسیده اند که مصرف آب سیب برای لاغری مناسب و تاثیر گذار است.

کاهش میزان چربی بدن، کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون هم از نتایج مصرف منظم و طولانی مدت آب سیب است. خواص آب سیب برای لاغری بر همه آشکار است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند از مصرف آب سیب بهره می‌برند.

آب سیب سبز

سلامت پوست با مصرف آب سیب

آب سیب حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین (C) است و برای پوست صورت بسیار مفید است. مواد مغذی درون آب سیب به کاهش التهاب، خارش، رفع چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت کمک می‌کنند.

افزایش عملکرد مغز

آب سیب می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و با افزایش سن از عملکرد مغز و سلامت روانی محافظت می‌کند. مصرف آب سیب  در قویت حافظه نیز بی تأثیر نیست. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آب سیب‌ به تسکین علائم بیماری‌های عصبی و رفع استرس کمک می‌کند. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که مصرف آب سیب به صورت منظم و در بازه مشخصی باشد.

آب سیب قرمز

خواص آب سیب در بارداری

مصرف آب سیب در دوران بارداری فواید زیادی دارد، زیرا حاوی ویتامین (C)، ویتامین های گروه (B)، تیامین، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم و فسفر است. سیب به همراه میوه‌های دیگر در دوران بارداری حتی می‌تواند به هوش کودک کمک کند. همچنین در دوران بارداری مصرف سیب و آب سیب به بهبود هضم غذا و کاهش اختلالات روده‌ها کمک می‌کند.

فواید مصرف آب سیب ناشتا

شاید بتوانیم اینطور بگوییم که تمام یا بیشتر خواصی که تا به اینجا درباره آب سیب شرح داده‌ایم، بهترین اثر خود را در زمان مناسبِ مصرف نشان می‌دهند. خواص آب سیب ناشتا بسیار تاثیرگذارتر از مصرف آب سیب در هر زمان دیگری است. در برخی منابع خوردن یک سیب پیش از صبحانه را توصیه می‌کنند؛ آب سیب هم به همین صورت است.

نکات مربوط به مصرف آب سیب

  • برای درمان سرماخوردگی، سرفه و گرفتگی صدا، نوشیدن آب سیب بسیار مؤثر است.
  • مصرف منظم آب سیب تأثیرات بسیار بزرگی در سلامت و لطافت پوست دارد. به همین منظور می‌توانید آب سیب تازه را بر روی نقاطی از پوست بمالید و ماساژ دهید.
  • آب سیب را سعی کنید تازه به تازه بنوشید. به هیچ عنوان آب سیب را به مدت زیادی حتی داخل یخچال، نگهداری نکنید.
  • آب سیب تازه، مانند دهان شویه طبیعی عمل می‌کند. به دلیل وجود مواد مغذی موجود در سیب که از التهاب جلوگیری می کنند.
  • مصرف آب سیب تازه بعد از فعالیت های ورزشی به سوخت و ساز بدن، کمک می‌کند.
  • وجود مقادیری از ویتامین A برای تقویت شبکه چشم بسیار موثر است. اگر آب سیب و آب هویج را مخلوط کنید، خواص این نوشیدنی برای چشم‌ها بسیار افزایش می‌یابد.
  • افرادی که بدنشان دچار کم آبی هست، برای بهبود این مشکل باید از آب سیب استفاده کنند. تقریباً 88 درصد از این ماده خوراکی را، آب تشکیل می‌دهد.
یک لیوان آب سیب قرمز

برخی از مضرات آب سیب

  • نوشیدن آبمیوه‌های شیرین مانند آب سیب با پوسیدگی دندان ارتباط مستقیم دارد. باکتری‌های موجود در دهان قندهای موجود در آبمیوه را مصرف می‌کنند و اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌توانند مینای دندان را خراب کرده و منجر به ایجاد حفره در دندان شوند. استفاده از «نی» در نوشیدن ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
  • آب سیب از برخی مواد مغذی سرشار است و از برخی واد مغذی دیگر مقادیر ناچیزی دارد. برای مثال؛ سیب سرشار از ویتامین C نیست و مقادیری کمی از آن را در خود دارد. برای تامین ویتامین C باید از مرکبات مانند، پرتقال یا آب پرتقال استفاده کرد.
  • مصرف بی رویه و بی وقت آب سیب، موجب تحریک اشتها می‌‌شود. این کار در صورت تداوم، موجب چاقی و افزاش وزن می‌شود. در صورتی که ماهیت مصرف آب سیب، برای کاهش وزن و لاغری است.

نتیجه گیری

در هر صورت زیاده روی در مصرف آب هم برای ما انسان‌ها مضر است. برای همین اولین اصلی که باید در مصرف مواد مغذی و مفید باید رعایت کنیم، مصرف به اندازه و معین از هر ماده غذایی است. بی شک خواص آب سیب بر کسی پوشیده نیست و خوردن یک عدد سیب در روز برای همیشه سالم ماندن، همیشه توصیه شده است. آب سیب هم به همین شکل است، در مصرف به موقع و میزان آن باید کنترل داشته باشید، تا تاثیرات بی‌نظیر آن را در سلامت بدن و روان خود احساس کنید.

نظرات کاربران

ssara
05.دی.1401

برای معده خیلی خوبه آب سیب قشنگ معده رو سبک میکنه و غذا رو هضم میکنه که تو مقاله هم نوشته بودن. عالی بود مرسی

    Snappfood
    05.دی.1401

    سلام دوست عزیز مرسی که کامنت گذاشتین. یکی از فواید آب انار هم هضم غذا و تقویت معده است. پیشنهاد میکنیم مطلب زیر که درباره فواید آب انار نوشته شده است را نیز بخوانید.
    https://blog.snappfood.ir/فواید-آب-انار/

مرتضی ج
05.دی.1401

جالبه که آب سیب ویتامین آ داره. یه مطلب برای آب هویجم بذارین پس.