آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
سرگنجشکی
آموزش آشپزی
3/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سرگنجشکی به روش اصیل تهرانی

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 5 دقیقه

سرگنجشکی یا کله گنجشکی را شاید بارها در منزل تهیه کرده‌اید، اما با نام و رسمی متفاوت. درست مانند طرز تهیه قیمه ریزه که در شهرها و مناطق دیگر نامی متفاوت دارد. این غذا خوراکی آبگوشتی است و به دلیل سنتی بودن، طرفداران بسیار زیادی دارد. یک غذای اصیل تهران که اگر فقط یک بار آن را امتحان کنید، بدون شک عاشق و طرفدارش خواهید شد. در این مطلب ما قصد داریم تا طرز تهیه سرگنجشکی لذیذ را برای شما شرح دهیم. این غذا را می‌توانید هم با نان و هم با پلو نوش جان کنید.

غذای فوری کله گنجشکی
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم کله گنجشکی 197 کیلو کالری

سرگنجشکی خوشمزهسرگنجشکی خوشمزه

اگر به فکر تهیه یک غذای کاملا اصیل و تهرانی هستید، روی کله گنجشگی حساب کنید. این غذا مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. مواد لازم و مراحل تهیه آن در ادامه آمده است.

مواد اولیه برای طبخ کله گنجشکی آسان و فوری

برای تهیه غذای سرگنجشکی یا کله گنجشکی که یک غذای محلی طهران به حساب می‌آید، نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید. گوشت چرخ کرده، پیاز و سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه در کنار ادویه و روغن، تنها مواد اولیه‌ای هستند که برای تهیه این غذا به آن‌ها احتیاج خواهید داشت.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخکرده 400 گرم
پیاز 2 عدد
سیب زمینی 3 عدد
گوجه فرنگی 4 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم

دستور پخت کوفته سرگنجشکی آسان و فوری

شاید بتوان غذای کله گنجشکی را یک غذای فوری دانست. طرز تهیه آسانی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. در ادامه با طبخ گام به گام این غذا ما را همراهی کنید.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این غذای سنتی تهرون ابتدا باید یک عدد پیاز را پوست گرفته و آن را شستشو دهید. بعد از این کار پیاز را در غذاساز ریخته و پوره کنید. حتی می‌توانید به راحتی آن را رنده کرده و آماده کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد ظرفی مناسب انتخاب کرده و گوشت چرخ شده را به همراه پیاز رنده شده در آن قرار دهید. سپس کمی فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به همراه آرد نخودچی را به گوشت خود اضافه کرده و خوب ورز بدهید.
  • مرحله سوم: در نهایت مایه جذاب کوفته قلقلی شما به صورت کاملا منسجم و یکدست آماده خواهد شد. در گام بعدی حالا کمی از این مایه گوشتی را به شکل کاملا گرد و به اندازه یک گردو جدا کرده و شکل دهید.
  • مرحله چهارم: سپس بعد از اینکه تمام گوشت‌های چرخ شده به شکل قلقلی درآمدند، حالا یک تابه مناسب بر روی حرارت قرار دهید. در آن کمی روغن بریزید و اجازه دهید که روغن و تابه به خوبی داغ شوند.مراحل دستور پخت کوفته سرگنجشکی
  • مرحله پنجم: در ادامه کوفته قلقلی‌ها را درون تابه داغ شده به خوبی سرخ کنید. بعد از آن کوفته‌ها را در ظرفی بر روی دستمال کاغذی حوله‌ای بگذارید تا روغن آن‌ها کاملا جدا شود.
  • مرحله ششم: در گام بعد از این طرز تهیه به سراغ سیب زمینی‌ها بروید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت مکعب‌های درشت خرد کنید. حالا مجدداً سیب زمینی‌ها را شستشو دهید تا نشاسته اضافی که در آن‌ها وجود دارد گرفته شود.
  • مرحله هفتم: حالا باز هم در تابه خود کمی روغن بریزید و سیب زمینی‌های مکعبی خرد شده را در روغن سرخ کنید. حالا آن‌ها را از تابه خارج کرده و اجازه دهید روغن‌شان گرفته شود. بعد از این مرحله حالا نوبت بقیه پیازها است.
  • مرحله هشتم: پیازها را پوست گرفته و شستشو دهید سپس به شکل کاملاً ریز و نگینی خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن، پیازهای نگینی خرد شده را در آن تفت بدهید. بعد از تفت دادن پیاز‌ها حالا به آن‌ها کمی فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مخلوط کنید تا از ادویه‌ها با پیاز کاملاً یکدست شوند.
  • مرحله نهم: بعد از این مرحله از تهیه سرگنجشکی، وقتی عطر خامی ادویه جات به خوبی گرفته شد، حالا رب گوجه را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید تا رب گوجه فرنگی شما به خوبی تفت خورده و عطر خامی آن کاملا جدا شود.
  • مرحله دهم: تا زمانی که رب گوجه فرنگی تفت داده شود، باید به سراغ گوجه فرنگی‌ها بروید. آن‌ها را پوست گرفته و خرد کنید. بعد از آن گوجه فرنگی‌های خرد شده را نیز درون تابه بریزید.
  • مرحله یازدهم: در گام بعدی وقتی گوجه فرنگی‌ها به خوبی تفت داده شدند، حالا کمی روغن به این ترکیب اضافه کنید. بعد از سرخ شدن و طبخ کامل گوجه فرنگی‌ها، کوفته قلقلی‌های سرخ شده و سیب زمینی‌های مکعبی سرخ شده در روغن را نیز به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله دوازدهم: در این مرحله برحسب سلیقه خود و کاملاً دلخواه می‌توانید به این غذا آب اضافه کنید. به عبارتی میزان آب بستگی به نظر شما دارد. اگر تمایل داشتید تا غذای شما پرآب باشد یک پیمانه و اگر خواستید تا غذای شما غلظت بیشتری داشته باشد، نیم پیمانه به این ترکیب آب اضافه کنید.
  • مرحله سیزدهم: در گام بعد درب تابه را ببندید و اجازه بدهید که تمام مواد با یکدیگر به خوبی پخته و طعم یکدیگررا به خود بگیرند. برای طعم دهی به این غذا مجدداً براساس ذائقه شخصی خود می‌توانید از آبغوره، آبلیمو یا آب نارنج استفاده کنید.
  • مرحله چهاردهم: در انتها بعد از گذشته تقریباً ۳۰ دقیقه، غذای لذیذ و سنتی شما آماده است. می‌توانید آن را با برنج یا نان سرو کنید.

نکته مهم در طرز تهیه سرگنجشکی

در این قسمت برای تهیه کله گنجشکی لذیذ و جا افتاده یک نکته متفاوت را به شما ارائه خواهیم کرد .

  • برای تهیه این غذا امکان استفاده از گوشت مرغ نیز وجود دارد. اگر تصمیم گرفتید گوشت مرغ را به جای گوشت قرمز جایگزین کنید، ابتدا باید مرغ‌ها را شسته و تکه تکه کرده و چرخ کنید. سپس در ادامه درست مانند طرز تهیه‌ای که برای شما ارائه کردیم، آن را با سایر مواد ترکیب کرده و به شکل کوفته‌های قلقلی در آورید.

کله گنجشکی برای وقتی که عجله دارید

این مطلب به طرز تهیه غذای فوری و خوشمزه سرگنجشکی به صورت گام به گام با تمام نکات و ریزه کاری‌ها اختصاص داده شد. این غذا یک بدلیل وجود پروتنین و ریزمغزی‌ها، وعده‌ای مناسب، مقوی و لذیذ هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است. توصیه می‌کنیم که اگر این غذای لذیذ و جذاب را با نان نوش جان کردید، حتما آن را با برنج نیز امتحان کنید.

در پایان، اگر تمایل دارید تا غذاهای اصیل تهرانی و غذاهای دیگر را سریعا روی میز بچینید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش انلاین غذا تهران شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود