طرز تهیه قیمه ریزه به سه روش اصفهانی، کرمانشاهی و کاشانی

طرز تهیه قیمه ریزه

قیمه ریزه؛ یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با طعم‌ها و دستورهای متنوعی درست می‌شود. معروف‌ترین نوع این قیمه متعلق به شهر اصفهان است که از کوفته‌های کوچک گوشت، آرد نخودچی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. به این کوفته‌ها گاهی خوراک کله گنجشکی هم گفته می‌شود. در حقیقت قیمه ریزه یکی از انواع غذاهای محلی و سنتی محسوب می‌شود.اما پخت این غذا با طرز تهیه قیمه اصیل متفاوت است.

با وجودی که طرز تهیه کوفته ریزه یا قیمه ریزه اصفهانی از جمله شناخته شده‌ترین دستور پخت‌های این غذای لذیذ و آسان است؛ اما قیمه کرمانشاهی، کاشانی و شیرازی با گوشت و مرغ هم بسیار مشهور و پرطرفدار هستند. در ادامه به 3 روش مختلف طرز تهیه قیمه ریزه اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه قیمه ریزه

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان تهیه 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

1. طرز تهیه قیمه ریزه اصفهانی

طرز تهیه قیمه ریزه اصفهانی

قیمه ریزه اصفهان؛ یک غذای سنتی در شهر اصفهان است که آن را به نام سرگنجشکی نیز می‌شناسند. قیمه ریزه با برنج یا نان سرو می‌شود و طعمی فوق‌العاده دارد.

مواد اولیه قیمه ریزه اصفهانی

برای تهیه این غذای اصفهانی به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 500 گرم
پیاز بزرگ 2 عدد
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب جوشیده 3 لیوان
سیب زمینی بزرگ 1 عدد
جعفری و نعناع تازه 2 قاشق غذاخوری
نعناع خشک 1 قاشق مرباخوری
روغن مخصوص سرخ کردن 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت قیمه ریزه نخودچی (اصفهانی)

دستور پخت قیمه ریزه نخودچی (اصفهانی)

طرز تهیه قیمه ریزه به روش اصفهانی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: یک عدد پیاز بزرگ را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید. پیاز رنده شده را به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آرد نخودچی و نعناع خشک به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مواد را با دست به‌خوبی ورز دهید و به صورت قلقلی درآورید. گوشت‌های قلقلی را به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا انسجام پیدا کنند.
  • مرحله دوم: قابلمه‌ای متناسب با حجم مواد انتخاب کرده و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. یک عدد پیاز را رنده کنید، آب آن را گرفته و با مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: پس از اینکه پیاز کمی تفت خورده و سبک شد، مقداری زردچوبه به آن بیافزایید. سپس رب گوجه فرنگی و دو قاشق غذاخوری نعناع و جعفری خرد شده را اضافه کنید. زمانی که مواد کاملا تفت خورد، 3 لیوان آب جوشیده را به آن افزوده و به مدت 10 الی 15 دقیقه درب قابلمه را بگذارید تا سس جا بیفتد.
  • مرحله چهارم: گوشت‌های قلقلی را از یخچال خارج کرده و در تابه‌ای با شعله متوسط به همراه یک قاشق روغن سرخ کردنی، سرخ کنید. بعد از اینکه تمام اطراف گوشت سرخ شد، آن‌ها را به سس در حال پخت اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: سیب زمینی‌ها را بعد از پوست گرفتن و شستن، به مکعب‌های کوچک تقسیم کرده و به سس در حال پخت بیفزایید. همچنین شما می‌توانید سیب زمینی‌ها را به صورت جدا سرخ کرده و به عنوان تزئین در کنار قیمه ریزه‌ها قرار دهید.
  • مرحله ششم: یک تا یک و نیم ساعت بعد کوفته‌ها کاملا پخته می‌شوند. بعد از آماده شدن، خورشت محبوب اصفهانی را در ظرف مورد نظر سرو کرده و با نان یا پلو نوش جان کنید.

2. طرز تهیه قیمه ریزه کرمانشاهی

طرز تهیه قیمه ریزه کرمانشاهی

کوفته ریزه از جمله غذاهای محلی کرمانشاه است که معمولاً به صورت خوراک و بدون برنج سرو می‌شود. این غذا به خاطر طعمی لذیذ طرفداران زیادی دارد. در ادامه به مواد لازم و مراحل تهیه این غذا اشاره کرده‌ایم.

مواد لازم قیمه ریزه کرمانشاهی

برای درست کردن این غذا مانند طرز تهیه قیمه مجلسی از لپه استفاده می‌شود. برای تهیه قیمه ریزه کرمانشاه به مواد زیر احتیاج دارید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 250 گرم
برنج 4 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط 1 عدد
لپه 200 گرم
تخم مرغ 2 عدد
آرد نخودچی 2 قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده غلیظ 1 قاشق غذاخوری
رب انار یا رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق مرباخوری
آب جوش 1 لیوان
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
قیسی (اختیاری) به مقدار لازم
نعنا داغ و پیاز داغ (اختیاری) به میزان لازم

دستور پخت قیمه ریزه کرمانشاهی

دستور پخت قیمه ریزه کرمانشاهی

اگر اهل کرمانشاه هستید یا تمایل دارید این غذا را به سبک کرمانشاهی تهیه کنید، باید از دستور پخت زیر استفاده نمایید. طرز تهیه قیمه ریزه به روش کرمانشاهی در ادامه آمده است.

  • مرحله اول: لپه‌ها را برای دو الی سه ساعت خیس کنید؛ سپس آن‌ها را پخته و آبکش کرده و درون غذاساز یا چرخ گوشت بریزید تا کاملا له شوند. در ادامه یک پیاز متوسط را رنده کنید و آب آن را بگیرید.
  • مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه بریزید و لپه له شده، پیاز رنده شده، تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آرد نخودچی را به آن اضافه کنید. زعفران دم کرده را نیز به این مخلوط افزوده و خوب ورز دهید تا صاف و یک‌دست شود.
  • مرحله سوم: برای انسجام بیشتر مواد گوشتی، آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید. وقتی مایه قیمه منسجم شد، قلقلی‌هایی به اندازه یک گردو یا نارنگی از مواد تهیه کنید.
  • مرحله چهارم: در یک قابلمه ۴ قاشق غذاخوری برنج بریزید و بپزید تا لعاب بیندازد. سپس به برنج، رب انار (یا رب گوجه فرنگی تفت داده شده) و شکر اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل کمی قیسی نیز به برنج بیافزایید.
  • مرحله پنجم: در فاصله‌ای که برنج می‌پزد، کوفته‌ها را کمی در روغن تفت دهید. سپس آن‌ها را به همراه آب جوش به مایه برنجی اضافه کنید تا روی شعله ملایم گاز به مدت یک ساعت بپزد. مقدار آب جوشی که اضافه می‌کنید، باید به حدی باشد که روی کوفته‌ها را بگیرد تا در انتها یک سس غلیظ داشته باشید.
  • مرحله ششم: در پایان در صورت تمایل می‌توانید به کوفته‌ها پیازداغ و نعناع داغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. زمانی که قیمه کرمانشاهی شما آماده شد، آن را داخل ظرفی مناسب ریخته و با نان نوش جان کنید.

3. طرز تهیه قیمه ریزه کاشان

طرز تهیه قیمه ریزه کاشان

قیمه ریزه کاشان یکی از غذا‌های خوشمزه این منطقه است که روش طبخ آن بسیار شبیه نوع اصفهانی است. این غذا مناسب کسانی است که به طعم بادمجان علاقه‌مند هستند. مواد لازم و مراحل تهیه آن را در ادامه خواهید دید.

مواد لازم قیمه ریزه کاشان

برای درست کردن این غذا مانند طرز تهیه قیمه بادمجان به بادمجان نیاز خواهید داشت. دیگر مواد اولیه مورد نیاز در جدول زیر ارائه شده است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 400 گرم
بادمجان متوسط 4 عدد
سیب زمینی 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی 2 عدد
آب جوش 2 لیوان
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه خورشتی به میزان لازم

دستور پخت قیمه ریزه کاشان

دستور پخت قیمه ریزه کاشان

مراحل تهیه قیمه ریزه کاشانی کاملا شبیه نوع اصفهانی است، با این تفاوت که در این قیمه بادمجان وجود دارد که باید جداگانه سرخ شود. ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته و خرد کنید؛ سپس آن‌ها را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید تا تندی و تلخی آن‌ها گرفته شود. بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه بچینید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. در نهایت بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. بادمجان سرخ شده را به همراه سیب زمینی‌های خرد شده در مراحل پایانی پخت قیمه به آن اضافه کنید.

قیمه ریزه را حتما امتحان کنید…

قیمه ریزه؛ یکی از غذا‌های سنتی ایرانی است که در شهر‌های مختلف کشورمان طبخ می‌شود. ما نیز در این مقاله طرز تهیه قیمه ریزه اصفهانی، کرمانشاهی و کاشانی را به طور کامل آموزش دادیم. در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را تهیه کرده و اگر به انواع غذاهای محلی علاقه‌مند هستید، طرز تهیه قیمه نثار ، غذای استان قزوین را نیز امتحان کنید.

البته، اگر هوس این نوع غذاها را کرده‌اید، اما زمان یا امکان پخت آن‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم غذای موردعلاقه خود را از اسنپ فود سفارش دهید. با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، غذای مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان می‌رسد.

سوالات متداول

خورشت قیمه ریزه چیست ؟ به چه غذای قیمه ریزه میگویند؟ اسم دیگر غذای قیمه ریزه ؟

قیمه ریزه؛یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف از
جمله شهر کرمانشاه و کاشان با طعم‌ها و دستورهای متنوعی درست می‌شود.معروف‌ترین نوع
این قیمه متعلق به شهر اصفهان است که از کوفته‌های کوچک گوشت،آرد نخودچی و سبزیجات
معطر تهیه می‌شود به این کوفته‌ها گاهی خوراک کله گنجشکی هم گفته می‌شود.
در حقیقت قیمه ریزه یکی از انواع غذاهای محلی و سنتی محسوب می‌شود

برای تهیه و پخت قیمه ریزه اصفهانی غذای سرگنجشکی و پخت قیمه ریزه نخودچی اصفهانی
مواد اولیه گوشت چرخ کرده و پیاز بزرگ ، آرد نخودچی
رب گوجه فرنگی آب جوشیده سیب زمینی بزرگ ،
جعفری و نعناع تازه نعناع خشک
روغن مخصوص سرخ کردن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه نیاز دارید

در تهیه و پخت قیمه ریزی اصفهانی و کرمانی و کرمانشاهی با رعایت این نکته ها
غذای سرگنجشکی راحت تر درست میکنید در پخت قیمه ریزه کرمانشاهی
بهتر لپه‌ها را برای دو الی سه ساعت خیس کنید؛سپس آن‌ها را پخته و آبکش کرده و
درون غذاساز یا چرخ گوشت بریزید تا کاملا له شوند.در ادامه یک پیاز متوسط را رنده کنید و
آب آن را بگیرید در پخت قیمه ریزه اصفهانی یک عدد پیاز بزرگ را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید.
پیاز رنده شده را به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آرد نخودچی و نعناع خشک به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.
مواد را با دست به‌خوبی ورز دهید و به صورت قلقلی درآورید.گوشت‌های قلقلی را
به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا انسجام پیدا کنند

مراحل تهیه قیمه ریزه کاشانی کاملا شبیه نوع قمیه ریزه اصفهانی است،
با این تفاوت که در این قیمه ریزه کاشانی بادمجان وجود دارد که باید جداگانه سرخ شود

در دستور پخت قیمه ریزه کاشانی ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته و خرد کنید؛
سپس آن‌ها را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید تا تندی و تلخی آن‌ها گرفته شود.
بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه بچینید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.
در نهایت بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. بادمجان سرخ شده را به
همراه سیب زمینی‌های خرد شده در مراحل پایانی پخت قیمه به آن اضافه کنید

نظرات کاربران

جواهر داودی محلی
17.خرداد.1402

سلام قیمه ریزه درست کرده بودم بادمجان ها تلخ و تند شده بودن چیکار کنم که این اتفاق تکرار نشه مرسی از سایت خوبتون بلاگ اسنپ فود تازه پیدا کردم همیشه میام سر میزنم

    snappfoodadmin
    17.خرداد.1402

    سلام برای اینکه بادمجان های قیمه ریزه تلخ و تند نشه بادمجان‌ها را پوست گرفته و خرد کنید؛ سپس آن‌ها را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید تا تندی و تلخی آن‌ها گرفته شود. بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه بچینید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود

fahimeh taghani
17.خرداد.1402

سلام هروقت نمیدونم چه غذایی درست کردنم سریع میام سایت شما آموزش های خوبتون میبینم زودی یک غذا و دسر خوشمزه پیدا میکنم مببینم الا غذا قیمه ریزه اصفهان گذاشتم

    snappfoodadmin
    17.خرداد.1402

    سلام خوشحالیم که مقاله های آموزشی و طرز تهیه غذاها و دسرها مورد پسند شما هستش خوشحال میشیم بخش های اموزش ابمیوه و انواع کوکی و کراکر ببینید

فربد ناصری
17.خرداد.1402

سلام خیلی ممنون از آموزش هاتون اما من وقت و حوصله ندارم غذا درست کنم میشه یک رستوران خوب بهم معروفی کنید که انلاین بشه غذا سفارش داد

ساجد عرب زاده
17.خرداد.1402

سلام قیمه ریزه کرمانشاهی درست کردم قلقلی های گوشت وا میرفتن منسجم نبودن چیکار کنم دیگه وا نرن

    snappfoodadmin
    17.خرداد.1402

    سلام برای قلقلی های قیمه ریزه باید اول مطمین بشید که آرد نخودچی به اندازه ریختید بعد برای انسجام بیشتر مواد گوشتی، آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید

پری دخت
17.خرداد.1402

سلام وای که دمت گرم این سایت خوب اموزشی شما چه کرده بار اولم این قیمه ریزه اصفهان برای مهمون های اصفهانیم درست کردم همشون تعریف تمجید میکردن

farzaneh orrdatie
13.تیر.1402

سلام من کاشانی هستم در دستور پخت قیمه ریزی کاشان راه حل خوبی برای گرفتن تندی و تلخی بادمجان گفتید مرسی

    snappfoodadmin
    14.تیر.1402

    در دستور پخت قیمه ریزه کاشانی ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته و خرد کنید؛
    سپس آن‌ها را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید تا تندی و تلخی آن‌ها گرفته شود.
    بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه بچینید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.
    در نهایت بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. بادمجان سرخ شده را به
    همراه سیب زمینی‌های خرد شده در مراحل پایانی پخت قیمه به آن اضافه کنید

behnam afghan
14.تیر.1402

سلام طرز تهیه قیمه ریزه اصفهان خیلی خوب بود ممنون فکر میکردم غذای سختی هستش اما با دستور غذایی این سایت راحت تونستم درست کنم

سرلکیان
30.مرداد.1402

سلام مواد اولیه قیمه ریزه اصفهانی چی هستش غذای گرونی نیست

    snappfoodadmin
    05.شهریور.1402

    سلام غذای قیمه ریزه اصفهان؛ یا غذای سرگنجشکی با مواد اولیه قابل دسترس هستش که میتوانید راحت و سریع در خانه از طریق اسنپ فود انلاین خرید کنید https://snappfood.ir/
    و اما مواد اولیه و لازم قیمه ریزه :گوشت چرخ کرده ، پیاز ، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه ،روغن مخصوص سرخ کردن،نعناع خشک،جعفری و نعناع تازه،سیب زمینی بزرگ،
    آب جوشیده،رب گوجه فرنگی،آرد نخودچی است که با این مواد تازه میتوانید قیمه خوشمزه درست کنید

فلامک یهودیان
30.مرداد.1402

سلام تفاوت طرز تهیه قیمه ریزه کاشانی با دستور پخت قیمه ریزه اصفهان چی هستش

    snappfoodadmin
    05.شهریور.1402

    سلام غذای قیمه ریزه در بیشتر شهره با روش های متفاوت پخت میشود که مراحل تهیه قیمه ریزه کاشانی کاملا شبیه نوع اصفهانی است، با این تفاوت که در قیمه کاشانی ،
    در این نوع قیمه بادمجان وجود دارد که باید جداگانه سرخ شود.بادمجان‌ها پوست گرفته و خرد شده را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید
    تا تندی و تلخی آن‌ها گرفته شود. بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و روی دستمال آشپزخانه بچینید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.
    بادمجان سرخ شده را به همراه سیب زمینی‌های خرد شده در مراحل پایانی پخت قیمه به خورشت قیمه ریزه اضافه کنید.

arsham sadeghiyan
16.مهر.1402

سلام قیمه ریزه کرمانشاهی عالی عالی بود مرسی

پرند
17.مهر.1402

کاشان هم غذاهای خوشمزه دارها