طرز تهیه آش ترخینه دوغ + نکات خوشمزه شدن آن

طرز تهیه آش ترخینه دوغ
دسته بندی: انواع سوپ و آش
5/5 - (1 امتیاز)

کشور عزیز ما ایران دارای انواع غذاهای سنتی و قدیمی است که در بیشتر شهرها ما شاهد طبخ آش‌های خاصی هستیم. آش ترخینه دوغ نیز یکی از همین آش‌های سنتی ایران است که در برخی شهرها در مراسم خاص سرو و پخته می‌شود. طرز تهیه آش ترخینه دوغ در هر یک از شهرهای اراک، ملایر یا لرستان شاید کمی با هم متفاوت باشد ولی به طور کلی دستور پخت یکسانی خواهد داشت.

آش ترخینه دوغ اراکی

آش ترخینه دوغ بیشتر در شهر اراک خورده می‌شود و بیشتر افراد این آش را مخصوص همین شهر می‌دانند زیرا در مناسبت‌های خاص همانند روز اول عید نوروز یا حتی در سیزدهم فروردین اراکی‌ها این آش را سرو می‌کنند. طرز تهیه آش ترخینه دوغ اراک شاید به طرز تهیه آش دوغ اردبیل کمی نزدیک باشد ولی در کل با هر نوع آش دوغ دیگری متفاوت خواهد بود.

آش ترخینه اراک
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 8 ساعت
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط

مواد اولیه در طرز تهیه ترخینه

برای اینکه یک وعده غذایی خوشمزه و خاص را تجربه کنید، بهتر است از روش پخت آش ترخینه دوغ کمک بگیرید. در این بخش قصد داریم مواد اولیه برای طرز پخت اش ترخینه دوغ را به طور خلاصه برای شما نام ببریم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بلغور گندم 500 گرم
نمک 1 قاشق چای خوری
ماست ترش یک و نیم کیلو گرم
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
زعفران یک دوم قاشق چای خوری
پونه خشک 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش ترخینه دوغ اراکطرز تهیه آش ترخینه دوغ اراک

آش ترخینه یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین آش‌های سنتی است که در شهرهای مختلف همانند ملایر، لرستان و اراک طرفداران بسیاری دارد.

البته که طرز تهیه آش ترخینه دوغ روش سختی ندارد ولی به هر حال حتی برای طرز تهیه آش رشته نیز باید دقت زیادی به خرج دهید چه برسد به آش ترخینه که آشی غیر معمول و خاص محسوب می‌شود. قبل از اینکه برای تهیه آش ترخینه دست به کار شوید باید ترخینه آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

  • مرحله اول: بلغور گندم را به مدت 6 ساعت خیس کنید.
  • مرحله دوم: ماست را هم بزنید به طوری که یکدست شود و سپس بلغورهای از قبل خیس شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: ترکیب ماست و بلغور را بر روی اجاق قرار دهید و به قدری هم بزنید که این ترکیب ته نگیرد.
  • مرحله چهارم: بعد از 1 ساعت بلغور شما پخته می‌شود، توجه داشته باشید این ترکیب باید به طور کامل منسجم شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه زعفران، فلفل سیاه، پونه خشک، نمک و زردچوبه را به مواد خود اضافه کنید و به قدری هم بزنید که با مواد با هم ترکیب شوند.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه مواد حالت خمیری پیدا کردند کمی منتظر بمانید تا به طور کامل خنک شوند. سپس از مواد خمیری آماده شده بردارید و آن را گرد کنید.
  • مرحله هفتم: در آخر مواد خمیری گرد را به صورت تخت بر روی یک سینی قرار دهید و در جای خشک بگذارید تا خشک شوند. ترخینه در واقع کاربرد رشته را در رشته آش دارد.

طرز تهیه آش ترخینه دوغ لرستانطرز تهیه آش ترخینه دوغ لرستان

پیش از این نیز گفتیم آش ترخینه دوغ در شهرهای مختلفی به روش‌های متفاوتی تهیه و آماده می‌شوند. برای مثال طرز تهیه آش ترخینه دوغ ملایر با طرز تهیه آش ترخینه دوغ کرمانشاه شاید کمی متفاوت باشد ولی به طور کلی این آش در تمام شهرها به روش مشخصی آماده و سرو می‌شوند و تنها تفاوت آنها در برخی از مسائل و نکات بسیار جزئی خواهد بود.

آش ترخینه دوغ لرستان
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 8 ساعت
زمان پخت غذا 3 ساعت
میزان سختی متوسط

مواد لازم برای طرز تهیه آش ترخینه دوغ

بعد از اینکه ترخینه لازم برای تهیه آش ترخینه دوغ را آماده کردید، بهتر است با مواد اولیه و ضروری در تهیه این آش لذیذ نیز آشنا شوید و سپس طبق مراحلی که در بخش‌های بعدی ذکر می‌شود برای درست کردن یک آش ترخینه دوغ خوشمزه دست به کار شوید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز 3 عدد
سیر 8 حبه
نخود 75 گرم
کشک 1 لیوان
عدس 75 گرم
ترخینه دوغ 3 عدد
لوبیا چیتی 75 گرم
سبزی آش 500 گرم
نعنا خشک 1 قاشق غذاخوری
نمک به اندازه کافی
فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه آش ترخینه دوغ لرستانی

یکی از خوش خوراک‌ترین، خوش‌رنگ‌ترین و لعاب‌دارترین غذاهای محلی کشور ایران آش ترخینه دوغ است که در استان‌های مختلفی به روش‌های متفاوت طبخ و سرو می‌شود. البته که روش تهیه آش ترخینه دوغ در بیشتر شهرها مشابه یکدیگر است و تنها برخی از مواد اولیه آن کم یا زیاد می‌شود. در نظر داشته باشید آش ترخینه با دوغ کالری بسیار بالایی دارد و جزء غذاهای مقوی به حساب می‌آید.

  • مرحله اول: لوبیا چیتی و نخود را 6 ساعت خیس و در این مدت آب آنها را چند باری عوض کنید تا نفخ این حبوبات به طور کامل از بین برود.
  • مرحله دوم: ترخینه‌ها را به مدت 2 ساعت در کاسه آبی قرار دهید تا نرم شوند.
  • مرحله سوم: در نهایت حبوبات و ترخینه‌ها را درون یک قابلمه مناسب قرار دهید و 1 الی 2 لیتر آب بر روی آن بریزید.
  • مرحله چهارم: قابلمه مواد را بر روی اجاق قرار دهید تا با هم بپزند.
  • مرحله پنجم: پیازها را پوست بگیرید، نگینی خرد کنید، در تابه‌‌ای که روغن آن داغ شده و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا پیازها طلایی و سرخ شوند.
  • مرحله ششم: اکنون باید سیرها را پوست بگیرید، خرد کنید و بر روی تابه دارای روغن داغ و حرارت ملایم تفت دهید.
  • مرحله هفتم: پیازها و سیرهای سرخ شده را درون یک تابه قرار دهید و زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و در ادامه نعنا خشک را به آن بیفزایید.
  • مرحله هشتم: حبوبات پخته شده را آبکش کنید. آنها را به درون قابلمه بریزید و سبزی آش را به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهم: بعد از اینکه سبزی آش به همراه حبوبات و سایر مواد پخته شد، پیاز داغ و سیر داغ را به آش اضافه کنید.
  • مرحله دهم: با گذشت 30 الی 40 دقیقه کشک را به قابلمه آش خود اضافه کنید و بعد از 10 الی 15 دقیقه آش شما لعاب پیدا می‌کند و می‌توانید آن را در کاسه بریزید و با پیاز داغ و سیر داغ آن را تزیین کنید.

طرز تهیه آش ترخینه دوغ با سیرابیطرز تهیه آش ترخینه دوغ با سیرابی

طرز تهیه آش ترخینه دوغ با سیرابی نیز همانند مراحل ذکر شده در بالا خواهد بود، تنها تفاوت آن آماده کردن سیراب و شیردان است که باید به صورت جداگانه و ظرفی متمایز از سایر مواد پخته و نرم شود. توجه داشته باشید سیرابی باید به تکه‌های کوچک تقسیم شود و سپس درون ظرفی جداگانه بپزد.

بعد از اینکه حبوبات شما پخته شد و قبل از اینکه سبزی آش را به قابلمه مواد خود اضافه کنید، بهتر است سیرابی‌های تکه تکه شده را به قابلمه بیفزایید و سپس سبزی آش را به درون قابلمه بریزید. ناگفته نماند این آش خاص که با سیرابی پخته می‌شود بیشتر مورد پسند افراد لر است و در شهر بروجرد طرفدار دارد.

آش ترخینه داغ حاضر است…

شاید بعد از اینکه مواد لازم برای آماده کردن آش ترخینه را متوجه شدید یا مراحل مربوط به تهیه آش ترخینه دوغ را فهمیدید، فکر کنید وقت کافی برای تهیه و آماده کردن این آش را ندارید. در نتیجه می‌توانید از سیستم سفارش آنلاین غذا کمک بگیرید و این آش خوشمزه را بدون هیچ زحمتی درب منزل خود تحویل بگیرید.

با کمک سایت و اپلیکیشن اسنپ فود می‌توانید خوشمزه‌ترین آش ترخینه دوغ را از یکی از رستوران‌های محل زندگی خود سفارش دهید و بدون معطلی این غذای لذیذ را در خانه خود میل کنید. در ضمن با کمی بررسی و تحقیق می‌توانید بهترین آش ترخینه دوغ را بیابید و از همان رستوران سفارش دهید.

نظرات کاربران