طرز تهیه آش دوغ شیرازی بصورت مرحله به مرحله

5/5 - (1 امتیاز)

اگر به شیراز سفر کرده باشید، حتما اسم آش دوع شیرازی را در لیست رستوران‌های سنتی این شهر دیده‌اید. این غذا که یکی از آش‌های سنتی بسیار خوش‌طعم و مقوی این شهر است، طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. با ما باشید تا در ادامه طرز تهیه این آش را که با نام طرز تهیه آش دوغ قشقایی نیز شهرت دارد، به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آش دوغ شیرازی

طرز تهیه آش دوغ شیرازی یکی از چندین نوع دستورتهیه‌های این نوع آش است. آش دوغ در مناطق مختلفی از ایران پخته می‌شود و هر یک از آن‌ها، با وجود شباهت‌های فراوان، تفاوت‌هایی با هم دارند. شما می‌توانید با صرف وقتی اندک یه وعده‌ی غذایی یا میان‌وعده‌ی دلچسب و خوشمزه تهیه کنید. طرز تهیه آش دوغ شیرازی که در اینجا آورده‌ایم برای چهار نفر است و نهایتاً سه ساعت زمان خواهد برد. این غذا یکی از غذاهای محلی است که دستور تهیه‌ی آن را در اسنپ‌فود آورده‌ایم.

مواد اولیه برای طرز تهیه آش دوغ شیرازی

طرز تهیه آش دوغ شیرازی به مواد اولیه‌ی خاصی نیاز ندارد و عمده مواد اولیه‌ی آن در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود که از این قرار است؛ توجه داشته باشید که این مواد برای طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با برنج و لپه است و آش دوغ را به شکل‌های دیگری نیز می‌توان تهیه کرد. البته خوشمزه‌ترین نوع این آش‌ها با لپه و برنج تهیه می‌شود!

برنج شکسته یک‌ونیم پیمانه
لپه نصف پیمانه
سبزیجات معطر (شوید، ترخون، چویل) به‌مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به‌مقدار دلخواه
دوغ ترش دو لیوان
پیاز متوسط یک عدد

درصورتی‌که هر یک از این مواد اولیه را در خانه موجود ندارید، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را به‌صورت آنلاین سفارش دهید و در منزل تحویل بگیرید؛ برای این کار کافی است از لینک سفارش از سوپرمارکت آنلاین اسنپ‌فود کمک بگیرید.

طرز تهیه آش دوغ ساده شیرازی

برای طرز تهیه آش دوغ ساده شیرازی کافی است این مراحل را طی کنید؛ تهیه این آش زمان چندانی از شما نخواهد گرفت:

مرحله اول: برنج‌ها را از قبل بخیسانید.

مرحله دوم: لپه را برای نیم‌ساعت بپزید که نرم شود.

مرحله سوم: برنج را آب بکشید و درون قابلمه بریزید.

آش دوغ شیرازی

مرحله چهارم: سبزیجات معطر را به‌همراه سه یا چهار لیوان به برنج اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد. برای نتیجه‌ی بهتر آب را کم‌کم اضافه کنید که برنج خوب بپزد.

مرحله پنجم: بعد از به‌جوش‌آمدن آب برای نیم‌ساعت اجازه می‌دهیم برنج نرم شود.

مرحله ششم: پیاز را خلال کنید و با زردچوبه اندکی تفت دهید.

مرحله هفتم: گوشت‌ها را به پیاز و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید که پخته شود.

مرحله هشتم: بعد از پخته‌شدن گوشت‌ها، لپه را به آن اضافه کنید و اندکی تفت دهید.

مرحله نهم: لپه و گوشت پخته‌شده را به برنج و سبزیجات اضافه کنید.

مرحله دهم: نمک و فلفل را به‌مقدار دلخواه اضافه کنید؛ از آنجا که دوغ هم نمک دارد، مواظب باشید که آش‌تان شور نشود.

مرحله یازدهم: دوغ ترش را اضافه کنید و اجازه دهید قوام بیاید؛ مقدار دوغ باید به‌حدی باشد که مزه‌ی ترش به آش بدهد.

طرز تهیه آش دوغ شیرازی بدون گوشت

طرز تهیه آش دوغ شیرازی بدون گوشت تفاوت چندانی با روشی که در بالا به شما آموزش دادیم ندارد و شما می‌توانید به سادگی این آش را بدون گوشت تهیه کنید. برای پختن این آش بدون گوشت کافی است لپه‌ها را بعد از پخته‌ شدن با برنج پخته‌شده مخلوط کنید؛ پیازهای تفت‌ داده ‌شده را هم یک مرحله مانده به آخر، قبل از اضافه‌کردن دوغ در آش‌تان بریزید و خوب هم بزنید.

آش دوغ شیرازی

به همین سادگی آش دوغ شیرازی شما بدون گوشت آماده می‌شود! از دیگر غذاهای شیرازی که حتما باید آن را در خانه تهیه کنید، شیرین‌پلو است؛ روش پخت آن را در مقاله طرز تهیه شیرین پلو شیرازی مطالعه کنید.

آش‌های ایرانی؛ بهترین انتخاب برای غذای خانگی!

در این مقاله با طرز تهیه آش دوغ ساده آشنا شدیم؛ همان‌طور که مشاهده کردید این آش را به شکل‌های گوناگونی می‌توان تهیه کرد؛ از طرز تهیه آش دوغ ساده بدون نخود گرفته تا آش دوغ شیرازی بدون گوشت. بدین ترتیب شما می‌توانید بر اساس ذائقه خود و خانواده عزیزتان، بهترین شیوه‌ را برای تهیه این غذای خوشمزه پیدا کنید.

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم شما می‌توانید آش دوغ شیرازی را در رستوران‌های سنتی این شهر پیدا کنید؛ اگر ساکن شهر شیراز هستید یا به این شهر سفر کرده‌اید، می‌توانید با کمک سرویس سفارش غذا از اسنپ فود شیراز این غذای خوشمزه را به سادگی به طور آنلاین سفارش دهید و یک غذای سنتی فوق‌العاده را نوش جان کنید!

سوالات متداول

چه موادی برای تهیه آش دوغ شیرازی لازم داریم؟

برای درست کردن آش دوغ شیرازی نیاز به یک و نیم پیمانه برنج شکسته (نیمه)، نصف پیمانه  لپه، سبزیجات معطر (شوید، ترخون، چویل)، نمک، فلفل و زردچوبه، دو لیوان دوغ ترش و یک عدد پیاز داریم.

سبزی آش دوغ با توجه شهری که در آن آش دوغ درست می‌کنند متفاوت است و اغلب از سبزی محلی استفاده می‌شود؛ اما در شیراز از سبزی شوید، ترخون و چویل استفاده می‌شود.

ابتدا لپه‌ها را تا جایی که نرم شود، می‌پزیم. برنج از قبل خیس شده را همراه با سبزی‌ها و چند لیوان آب می‌جوشانیم تا خوب بپزد. پیاز را با ادویه تفت می‌دهیم سپس گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم بپزد. لپه‌ها را به مخلوط گوشت اضافه می‌کنیم بعد از اینکه کمی حرارت دادن مخلوط برنج و سبزیجات را نیز به ترکیب گوشت اضافه می‌کنیم، در مرحلهٔ پایانی دوغ ترش را در قابلمهٔ آش می‌ریزیم و هم می‌زنیم، تا آش رشته ما قوام پیدا کند.

برای درست‌کردن آش دوغ شیرازی بدون گوشت باید بعد از پخت کامل لپه‌ها و برنج، آنها را باهم ترکیب کرده و با پیازهای تفت داده شده مخلوط کرد. در مرحله آخر دوغ ترش را در قابلمه آش ریخته و مدام هم می‌زنیم تا قوام بیاید.

آش یک غذای اصیل ایرانی است و در شهر و مناطق مختلف ایران با ترکیبات مخصوص و محلی پخته می‌شود؛ از این میان آش دوغ قشقایی، آش دوغ ترکی، آش دوغ اصفهانی، آش دوغ لری، آش دوغ بختیاری و در نهایت آش دوغ شیرازی بسیار معروف شده است. تنوع بالای این غذا باعث می‌شود توصیه کنیم اگر به این مناطق سفر کردید حتماً این آش را نوش‌جان کنید.

نظرات کاربران

cheese
09.خرداد.1402

استفاده کردم و اش دوغ شیرازی درست کردم خیلی غذای لذیذ و متفاوتی هستش.ممنون از آموزش عالیتون.

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    درود بر شما خرسندیم که آموزش برایتان کاربردی واقع شد. ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین برای مشاهده اموزش های بیشتر میتونین به وبلاک اسنپ فود مراجعه کنید و برای دیدن طرز تهیه اش کشک میتونین از لینک زیر استفاده کنین :

    ‏”https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آش-کشک-مخصوص-ماه-محرم

تهران
09.خرداد.1402

غذای بسیار مقوی و خوشمزه مرسی از اموزش های خوب و مفیدتون من همیشه وقتی نمیدونم چی درست کنم یه سر به سایت شما میزنم و کلی چیز خفن برای درست کردن پیدا میکنم ممنونم و خسته نباشید

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    خوشحالیم اموزش های ما براتون مفید واقع شده اش دوغ غذای ساده و در عین حال خوشمزه ست که با کمترین امکانات میتونین تهیه ش کنین و میل کنین در صورتی که اموزش های ما رو دوست دارین خوشحال میشیم از لینک زیر اموزش اش انار ساده رو هم مشاهده کنید و لذت ببرین

    ‏https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آش-انار-ساده/