رمز و راز طرز تهیه شیرین پلو شیرازی

طرز تهیه شیرین پلو شیرازی 1

در بین انواع غذاهای شیراز، طرز تهیه شیرین پلو شیرازی ممکن است در ابتدای کار کمی سخت بنظر برسد اما باور کنید غذای آسان و لذیذی است. همانطور که همه ما می‌دانیم هر قومیت و شهری در کشور ایران، آداب، رسوم و البته غذاهای محلی و لذیذ خود را دارد. بر همین اساس شیرازی‌ها، شیرین پلو خوش طعم شیرازی را با خورشت قیمه سرو می‌کنند. در ادامه تا پخت کامل یک شیرین پلو به سبک شیرازی ها، با شما هستیم.

شیرین پلو به سبک شیرازی

شیرین پلو به سبک شیرازی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم در طرز تهیه شیرین پلو شیرازی ،خورشت قیمه نقش مکمل غذا را دارد. البته گاها دیده شده که شیرین پلو با گوشت، هویج، مرغ و یا گوشت چرخ کرده نیز طبخ می‌شود. اما در روش سنتی آن که در شهر شیراز تهیه می‌شود، شیرین پلو تنها یک پلو شیرین است که آن را با خورشت قیمه نوش جان می‌کنند. در واقع شما می‌توانید در اینترنت طرز تهیه شیرین پلو زعفرانی با مرغ یا طرز تهیه شیرین پلو با هویج را نیز پیدا کنید که این غذاها در بین شیرازی‌ها کمتر رایج است.

در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه شیرین پلو با قیمه آشنا می‌شویم:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
400 گرم گوشت راسته گوسفندی
1 پیمانه لپه
یک عدد متوسط پیاز
به میزان دلخواه نمک، فلفل، زردچوبه، آب لیمو
1 عدد متوسط سیب زمینی

جدول دوم مواد لازم برای طرز تهیه شیرین پلو ساده برای 4 نفر است (برای طرز تهیه شیرین پلو دونفره مقادیر زیر را نصف کنید):

مقدار مورد نیاز مواد لازم
4 پیمانه برنج
2 قاشق غذاخوری روغن
750 گرم در ازای هر 1 کیلو برنج شکر
به میزان دلخواه نمک، فلفل، زردچوبه
یک سوم قاشق مرباخوری زعفران
100 گرم خلال نارنگی

مراحل پخت خورشت قیمه

مراحل پخت خورشت قیمه

بطور حتم تا به امروز با دستور پخت‌ها و رِسِپی‌های متفاوتی برای تهیه شیرین پلو شیرازی روبرو شده‌اید .اما در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه شیرین پلو شیرازی اصیل را به شما آموزش دهیم. البته، در ابتدای امر بهتر است بدانید که خورشتی که در کنار شیرین پلو شیرازی سرو می‌شود، خورشت قیمه است.

خورشت قیمه یکی از خورشت‌های لذیذ ایرانی محسوب می‌شود. شهرت آن اگر بیشتر از قورمه سبزی نباشد، کمتر هم نیست. در این قسمت مراحل پخت خورشت قیمه شیرازی را با هم مرور خواهیم کرد:

  • مرحله اول: برای تهیه خورشت قیمه پیاز را بشکل نگینی خرد کرده و تفت می‌دهیم تا سبک شود. بعد ا آن گوشت قیمه شده گوسفند را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
  • مرحله دوم: لپه ها را که از شب قبل خیس کرده‌اید به گوشت راسته گوسفندی تفت داده شده اضاف کنید.
  • مرحله سوم: سیب زمینی را پوست گرفته و نگینی خرد می‌کنید. در انتهای کار سیب زمینی‌ها را نیز به مخلوط گوشت و لپه اضاف کنید.
  • مرحله چهارم: در آخرین مرحله با درنظر گرفتن حجم خورشت قیمه، 2 لیوان آب اضاف کرده و همچنین چاشنی آب لیمو را برای وا نرفتن و له نشدن سیب زمین‌ها به خورشت اضاف کنید. نمک و فلفل نیز با درنظر گرفتن ذائقه شما به خورشت اضاف شوند. برای سرو غذا خورشت قیمه را با زعفران دم کرده تزئین کنید. طرز تهیه خورشت قیمه در کنار شیرین پلو شیرازی، همان روش سنتی و رایج است و مانند طرز تهیه انواع استانبولی پلو ، یکسان خواهد بود.

مراحل پایانی این غذای خوشمزه شیرازی

به طرز تهیه شیرین پلو شیرازی می‌رسیم که بسیار پرطرفدار است و پای ثابت جشن‌ها و مهمانی‌های مردم شیراز بحساب می‌‌آید؛ البته این غذا در بین غذاهای محلی شیراز، محبوبیت بسیار زیادی در کل ایران دارد. برای طرز تهیه شیرین پلو مجلسی به سبک شیرازی فقط یک روش وجود دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد:

  • مرحله اول: برنج را پاک کرده، شسته و درون قابلمه آب جوش بریزید. در حین جوش زدن به برنج نمک، روغن و زردچوبه اضافه کنید. علت اضافه کردن زردچوبه تغییر رنگ برنج از سفید به رنگی مایل به کرم است.
  • مرحله دوم: بعد از جوش آمدن، برنج را برای دم کردن به قابلمه اصلی منتقل کنید.
  • مرحله سوم: شکر را با درنظرگرفتن ذائقه، بهمراه آب جوشانده تا شیره غلیظ شکر حاصل شود.
  • مرحله چهارم: زعفران را نیز دم کنید و با شیره شکر مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه برنج را آبکش کردید آن را درون قابلمه بریزید.
  • مرحله ششم: شیره شکر زعفرانی را نیز لایه لایه حین انتقال برنج، اضاف کنید و در انتها درب قابله را ببندید.
  • مرحله هفتم: یک قابلمه دیگر با توجه به حجم برنج آماده کرده، ته آن را چرب کنید. سپس لایه زیرین ان را با نان، سیب زمینی و یا هر ماده دلخواه دیگری پر کنید.
  • مرحله هشتم: تقریباً بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، درب قابلمه را برداشته و مخلوط برنج، دم کرده زعفران و شیره شکر را برای پخت به قابلمه دیگر منتقل کنید.

نکته: علت این امر آن است که شیره شکر به انتهای قابلمه برنج اول منتقل شده و در اندک زمانی ته دیگ را می‌سوزاند. در ادامه شما می‌توانید تهدیگ شیرین قابلمه اول را بصورت جداگانه سرو کنید.

  • مرحله نهم: برنج جدا شده را به‌سرعت به قابلمه آماده دوم منتقل کنید و بعد از ۳۰ دقیقه شیرین پلو شما آماده است. همچنین شما می‌توانید این غذا را از طریق صفحه سفارش انلاین غذا شیراز به سادگی سفارش دهید!

2 فوت کوزه‌گری در طرز تهیه شیرین پلو که نمی‌دانید!

دستور پخت شیرین پلو شیرازی

اشاره کردیم که در شیراز، شیرین پلو را با روش‌ها و آداب خاصی تهیه می‌کنند. در این قسمت 2 فوت کوزه‌گری در مورد این غذای لذیذ را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

  1. در شیراز شیرین پلو را با خلال نارنگی شیرین شده تزیین می‌کنند. برای شیرین کردن خلال نارنگی نیز آن را 1 الی ۵ بار در آب جوشانده و خارج می‌کنند تا طعم تلخی و دِبشی آن گرفته شود.
  2. همچنین درگذشته چون شیرین پلو بیشتر برای مراسمات خاصی طبخ می‌شد، بعد از جداکردن تهدیگ شیرین از قابلمه اول، آن را بین افراد حاضر در آشپزخانه قسمت می‌کردند. در نهایت طرز تهیه شیرین پلو شیرازی همین بود که برایتان شرح دادیم.

شیرین پلو، غذایی به تنوع قومیت ها در ایران

در نقاط مختلف ایران طرز تهیه شیرین پلو شیرازی ممکن است کمی متفاوت باشد. میزان شکر وابسته به ذائقه شما است و دستور حتمی برای اندازه آن نیست. برای پخت شیرین پلو با هویج در انتهای کار و در زمان دم کردن برنج، یک لایه برنج و یک لایه هویج تفت داده شده به قابلمه اضافه می‌کنیم. در انتهای کار نیز مانند طرز تهیه هویج پلو، برنج را دم خواهیم کرد. برای تهیه شیرین پلو با هویج و مرغ نیز به همین صورت عمل کرده و برنج را با مواد به‌صورت لایه لایه طبخ می‌کنیم. البته اینکه در میانه کار و یا در انتها به آن خلال بادام، خلال پوست پرتقال، گلاب، خلال پسته و غیره را اضافه کنند، کاملاً شخصی بوده و یا به رسم‌ورسوم مناطق مختلف بستگی دارد.

برای تهیه شیرین پلو با گوشت نیز در زمان دم کردن برنج، یک لایه برنج و یک لایه گوشت تفت داده شده با پیاز و ادویه را درون قابلمه ریخته و طبخ خواهند کرد. مقدار گوشت با درنظر گرفتن تعداد افراد تعیین می‌شود. البته در برخی مناطق نیز شیرین پلو با گوشت چرخ کرده طبخ خواهد شد که روش پخت مانند طرز تهیه انواع استانبولی پلو است. در نهایت این بود طرز تهیه شیرین پلو شیرازی به سبک مردم شیراز ! امیدواریم که لذت ببرید.

سفارش آنلاین شیرین پلو شیرازی از اسنپ فود

در این مطلب سعی کردیم تا طرز تهیه شیرین پلو شیرازی را به سبک اصیل مردمان شیراز برای شما توضیح دهیم. البته باز هم بر این نکته تاکید داریم که یک غذا ممکن است در شهرها و قومیت‌های مختلف ایران با دستور پخت و مواد اولیه متفاوتی تهیه شود. اما این مطلب تاکید خود را بر تهیه شیرین پلو شیرازی گذاشت و آن را همان گونه که مردم شیراز در گذشته و اکنون در مراسمات خود طبخ می‌کنند، برای شما شرح داد. البته یک راه ساده‌تر به‌جای پخت شیرین پلو شیرازی این است که آن را با سفارش آنلاین غذا تهیه کنید. البته، پیشنهاد ما این است که حداقل یک بار پخت این غذا را در منزل تجربه کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به غذاهای شیرازی علاقه دارید، طرز تهیه کلم پلو شیرازی و اگر به طعم و مزه عدس علاقه دارید، طرز تهیه عدس پلو مجلسی را یکبار مطالعه کنید.

نظرات کاربران