طرز تهیه قهوه دمی با طعمی بی نظیر (با موکاپات، کمکس، سایفون و …)

طرز تهیه قهوه دمی
4.5/5 - (2 امتیاز)

اکثر ما نوشیدن بهترین نوع قهوه دمی در یک کافی‌شاپ دنج و گپ زدن با دوستان را دوست داریم. فارغ از اینکه مشاهده مراحل تهیه هر نوع قهوه‌ای جذاب است، دنبال کردن طرز تهیه قهوه دمی چکه ای یا دریپ کافی با انواع دستگاه قهوه دمی از جمله کمکس، ایروپرس، سایفون و موکاپات مانند تماشای یک فیلم جذاب، لذت ویژه‌ای دارد. جدا از اینکه سلیقه شما در خرید قهوه دمی کدام است و چقدر با طرز تهیه قهوه عربی، فوری یا دمی آشنا هستید، انواعی از مارک‌های مرغوب مانند قهوه دمی نورسکا یا همان قهوه دمی بن مانو وجود دارند که شما می‌توانید از آنها برای تهیه یک فنجان قهوه ناب و خالص بهره ببرید.

قهوه دمی

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده ‌سازی 7 تا  10دقیقه
زمان لازم برای تهیه 3 تا 5 دقیقه
درجه سختی متوسط

طرز تهیه قهوه دمی چکه ای با انواع دستگاه‌ها

طرز تهیه قهوه دمی چکه ای با انواع دستگاه‌ها

در آموزش انواع قهوه های دمی خوشمزه، شما انتخاب‌های گوناگونی پیش روی خود دارید. برای مثال می‌توانید از قهوه‌سازهایی چون کمکس، سایفون، ایروپرس یا موکات بهره برده و قهوه‌ای غلیظ و درجه یک را آماده نمایید. همانطور که می‌دانید یک فنجان قهوه برای اینکه ناب ناب باشد، به چند فاکتور متکی است. از جمله آن‌ها، کیفیت نوع دانه قهوه و سپس نحوه برشته کردن آن بوده و آخرین مورد نیز شیوه دم کردن قهوه با دستگاه‌های مختلف است. به طور نمونه در طرز تهیه قهوه یزدی، بهتر است که از قهوه جوش استفاده کنید. فارغ از دو مورد اول، در بخش زیر شما را با نحوه تهیه قهوه دمی با این ابزارهای حرفه‌ای آشنا خواهیم نمود. اما پیش از آن، توجه شما را به جدول مواد مغذی 100 گرم قهوه خالص بدون شکر و خامه جلب می‌نماییم. به این شکل اطلاعات مناسبی در خصوص مواد مغذی این ماده خوراکی به دست آورده و بهتر می‌توانید برنامه ریزی در تهیه انواع قهوه داشته باشید.

میزان کالری در هر 100 گرم 1
چربی 0.02 گرم
پروتئین 0.12 گرم
کلسترول %0
پتاسیم %1
کربوهیدرات %0

طرز تهیه قهوه دمی کمکس  (Chemex)

طرز تهیه قهوه دمی کمکس  (Chemex)

کمکس یکی از قهوه‌سازهای مدرن و محبوب در سطح جهانی است که با استفاده از آن می‌توانید یک قهوه دمی فوق‌العاده خوشمزه را تجربه نمایید. از اجزای قهوه‌ساز کمکس می‌توان به قیف و فیلترهای ضخیم آن اشاره نمود که روغن قهوه را به خوبی گرفته و در نهایت قهوه‌ای باکیفیت و غلیظ‌ تحویل می‌دهد. لازم به ذکر است که در میان توضیحات زیر، نکات مربوط به تهیه قهوه دمی با کمکس نیز شرح داده شده است.

مراحل تهیه قهوه دمی کمکس

طرز تهیه قهوه دمی کمکس به شکل زیر مرحله به مرحله پیش می‌روند:

  • مرحله اول: برای استفاده صحیح از این ابزار و تهیه قهوه‌ دمی لذت‌بخش، در ابتدای کار می‌بایست به مقدار لازم آب جوش تهیه نمایید.
  • مرحله دوم: سپس مقداری دانه قهوه را با درجه‌ای بین وی‌شصت (V60) و فرنچ پرس (French Press) آسیاب کنید.
  • مرحله سوم: در مرحله بعدی، پیش از هر اقدامی، فیلتر را در دستگاه قرار داده و مقدار کافی آب گرم روی فیلتر بریزید تا دستگاه کمی گرم شده و به دمای لازم برسد. البته لازم است که پس از آن آب وارد شده به ظرف را خارج کرده و دور بریزید.
  • مرحله چهارم: حال، نوبت اضافه کردن قهوه است. بنابراین ابتدا قهوه آسیاب‌شده را افزوده و سپس به مقدار کافی آب روی قهوه بریزید به گونه‌ای که تمام قهوه را پوشش دهد. فقط دقت داشته باشید که دمای آب بایستی حدودا 94 درجه باشد (هر چند این میزان می‌تواند تا یکی دو درجه بالا و پایین هم شود).
  • مرحله پنجم: پس از این کار، به اندازه 40 ثانیه صبر کرده و دوباره مقداری آب گرم را بصورت آهسته و دایره‌وار یا چنبری روی قهوه بریزید. حال بایستی تا زمانیکه قهوه در پایین ظرف جمع شود شکیبا باشید.
  • مرحله ششم: در انتها نیز فیلتر را برداشته و قهوه را نوش جان نمایید. لازم به توضیح است که در طرز تهیه قهوه یونانی نیز می‌توانید به همین شکل از کمکس کمک بگیرید.

طرز تهیه قهوه دمی با سایفون  (Siphon)

طرز تهیه قهوه دمی با سایفون  (Siphon)

شاید با شنیدن اسم سایفون به یاد پراکسی محبوب وب افتاده باشید، اما این سایفون با آن سایفون (وکیوم پات)، زمین تا آسمان فرق دارد. در واقع از دیگر قهوه‌ساز‌های محبوب که در تهیه قهوه دمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایفون بوده که ظاهری خلاقانه و شبیه به لوله‌ها و بشرهای آزمایشگاهی دارد. تکنیک به کار برده شده در این دستگاه نیز بسیار جالب بوده و از فشاری که بخار آب ایجاد می‌کند به همراه خلا موجود در ظرف‌ها، برای آماده‌سازی قهوه بهره برده می‌شود. به خواندن ادامه دهید تا با نکاتی برای بهبود روش دم کردن قهوه با سایفون آشنا شوید.

مراحل تهیه قهوه دمی با سایفون

برای تهیه قهوه دمی با سایفون، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار می‌بایست فیلتر را در آب گرم برای چند دقیقه خیس کنید.
  • مرحله دوم: سپس فیلتر را داخل محفظه شیشه‌ای بالایی قرار داده و سر جایش فیکس نمایید. اکنون باید به محفظه شیشه‌ای پایینی آب ولرم برای هر نفر یک فنجان اضافه نمایید. در این مرحله از نحوه درست کردن قهوه دمی، برای جوش آمدن آب، شعله تعبیه شده در بخش زیرین دستگاه را با حرارت ملایم تنظیم کرده و صبر کنید تا آب به جوش آید.
  • مرحله سوم: سپس محفظه شیشه‌ای بالایی را سر جای خودش در دستگاه محکم کرده و حرارت را کمی بیشتر کنید که آب به نقطه جوش برسد.
  • مرحله چهارم: زمانیکه آب کاملا شروع به جوشیدن می‌کند، به محفظه بالایی راه یافته و شما می‌بایست آن را کمی هم بزنید تا حالت دورانی پیدا کند.
  • مرحله پنجم: سپس به میزان هر نفر یک قاشق غذاخوری قهوه آسیاب‌شده را که درجه آسیاب‌شدگی آن چیزی مانند نمک طعام است به محفظه شیشه‌ای بالایی اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: اکنون قبل از خاموش کردن شعله، ابتدا حرارت آن را ملایم کرده و برای مدت 1 دقیقه از هم زدن غافل نشوید.
  • مرحله هفتم: در نهایت صبور باشید تا ظرف مدت 2 تا 3 دقیقه، قهوه به محفظه پایینی وارد شود.
  • مرحله هشتم: سپس محفظه بالایی را جدا کرده و از محفظه پارچ‌مانند پایینی، قهوه بی‌نقص خود را بردارید.

نکته: اگر مایل به تهیه آیس کافی باشید، با آماده کردن این نوع قهوه دمی، به راحتی می‌توانید باقی مراحل را مطابق دستورالعملی که در طرز تهیه آیس کافی آورده شده است، ادامه دهید.

طرز تهیه قهوه دمی با ایروپرس  (Aero Press)

طرز تهیه قهوه دمی با ایروپرس  (Aero Press)

از دیگر قهوه‌سازهای دمی می‌توان ایروپرس را نام برد که در آن قهوه نهایی با کمک یک پیستون به درون فنجان ریخته می‌شود. این نوع قهوه ساز برای طرز تهیه قهوه ترک نیز کاربرد زیادی دارد. از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به کاهش میزان تلخی و اسیدیته قهوه اشاره نمود که باعث شده طی 17 سالی که از ساخت آن می‌گذرد محبوبیتش هر روز بیشتر شود. همراه ما باشید تا نکات مربوط به تهیه قهوه دمی با ایروپرس را برایتان شرح دهیم.

مراحل تهیه قهوه دمی با ایروپرس

مراحل تهیه قهوه دمی به کمک ایروپرس، به قرار زیر است:

  • مرحله اول: در ابتدای کار درست کردن قهوه دمی به این روش، ایروپرس را با آب ولرم بشویید.
  • مرحله دوم: حالا دانه‌های قهوه را با درجه متوسط و البته رو به نرمی آسیاب نمایید و اگر برایتان سخت است از قهوه آسیاب‌شده مخصوص ایروپرس بهره ببرید.
  • مرحله سوم: در ادامه فیلتر کاغذی را درون درب پلاستیکی قرار داده و روی آن با دقت بسیار، آب گرم بریزید که مبادا دستتان بسوزد.
  • مرحله چهارم: اکنون سرپوش ایروپرس را گذاشته و آن را به گونه‌ای روی ترازو قرار دهید که دهانه بزرگ آن رو به بالا باشد.
  • مرحله پنجم: سپس قهوه آسیاب‌شده را روی پیستون بزرگتر که فیلتر روی آن قرار دارد بریزید. در این مرحله بایستی تقریبا به اندازه دو برابر وزن قهوه، آب جوشی که کمی از حرارت افتاده است را به آن‌ بیفزایید.
  • مرحله ششم: با کمک قاشق، قهوه را بطور یکنواخت پخش کرده و سپس مابقی آب را به آن بیفزایید. اکنون کمی قهوه و آب جوش را هم زده و پیستون کوچک‌تر را روی بخش بزرگتر محکم کنید.
  • مرحله هفتم: از کمی فشار دست کمک گرفته و پیستون ایروپرس را به سمت پایین فشار دهید تا حالت پرس کردن به خود بگیرد. دقت داشته باشید در صورتی که دانه‌های قهوه را در حد استاندارد آسیاب کرده باشید، این پرس کردن نباید آن قدرها آسان یا آن قدرها سخت باشد.
  • مرحله هشتم: دست آخر، با صدای بخصوصی که دستگاه از خود درمی‌آورد، متوجه اتمام فرایند می‌شوید. شاید در طرز تهیه قهوه سبز این میزان آُسیاب کردن اهمیت زیادی نداشته باشد، اما برای قهوه معمولی دمی، حتما باید نسبت به استاندارد بودن میزان آسیاب قهوه، دقت کافی به خرج دهید.

طرز تهیه قهوه دمی با موکاپات  (Moka Pot)

طرز تهیه قهوه دمی با موکاپات  (Moka Pot)

موکاپات یک قهوه‌ساز برقی یا کارکننده با اجاق گاز است که با عبور آب جوش تحت فشار بخار از قهوه آسیاب‌شده، قهوه دمی بدست می‌دهد. نام آن از شهر موکا در یمن گرفته شده و توسط مهندس ایتالیایی آلفونسو بیالتی در سال 1933 اختراع شد. موکاپات‌ها در اندازه‌های مختلف عرضه شده و بسیاری از مدل‌های فعلی آن از آلومینیوم با دسته‌های باکلیت ساخته شده‌اند. در بخش زیر، با نکات تهیه قهوه با موکاپات آشنا می‌شویم.

مراحل تهیه قهوه دمی با موکاپات

در طرز تهیه قهوه دمی با موکاپات، مراحل زیر را داریم:

  • مرحله اول: در ابتدای کار آموزش قهوه دمی با موکاپات، بایستی آب را از قبل گرم کرده و سپس از روی حرارت بردارید.
  • مرحله دوم: پس از آن قهوه‌ را تقریبا به اندازه نمک خوراکی آسیاب نمایید. برای پر کردن سبد فیلتر، به مقدار کافی قهوه که چیزی حدود 15 تا 17 گرم (یا حدود 5 قاشق غذاخوری) است نیاز دارید.
  • مرحله سوم: اکنون بایستی آب گرم‌شده را اضافه نمایید. سپس فیلتر را در کف دستگاه قرار دهید و آن را با قهوه پر کرده و سطح آن را با قاشق صاف کنید. بالا و پایین دستگاه را به هم وصل کرده و دستگاه را روی اجاق قرار دهید.
  • مرحله چهارم: اکنون لازم است که حرارت را تا حد متوسط کم کرده و درب بالایی را هر از گاهی باز کنید تا بتوانید مطابق چیزی که در ادامه خواهیم گفت، رنگ قهوه را مشاهده کنید.
  • مرحله پنجم: وقتی صدای پف‌پف شنیدید، باید رنگ قهوه‌ای را مشاهده کنید که رفته رفته روشن‌تر به نظر می‌رسد. در این هنگام دستگاه را از روی منبع حرارت برداشته و درب آن را ببندید. در این مرحله باید بخش پایینی دستگاه را در یک حوله سرد بپیچید یا زیر آب سرد شیر بگیرید. این کار را برای جلوگیری از ایجاد طعم فلزی در قهوه و غلیظ و غنی شدن آن انجام می‌دهیم.
  • مرحله ششم: سپس به محض اینکه قهوه از حباب زدن درآمد، آن را در فنجان بریزید. علاوه‌برآن می‌توانید آن را با آب گرم رقیق نمایید.

نکته: استفاده از موکاپات برای تهیه قهوه در طرز تهیه آیس موکا نیز کاربرد خوبی دارد و باعث خواهد شد تا فرایند آماده سازی این نوشیدنی خنک قهوه-شکلاتی به خوبی پیش برود.

طرز تهیه قهوه دمی

شروع صبحی پرانرژی با یک فنجان قهوه دمی!

همانطور که در بالا مرور کردیم، علاوه‌بر قهوه‌ فوری، انواع قهوه دمی از جمله طرز تهیه قهوه فرانسه، ترک، یونانی و … نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد که به دنبال آن انواع دستگاه قهوه دمی با آن شکل‌های جذاب و هوشمندانه نیز طراحی و ساخته شده‌اند. از این رو شما می‌توانید قهوه دمی را با این دستگاه‌های کوچک و مدرن تهیه کرده و دست آخر، یک قهوه ناب و خالص را میل نمایید. البته اگر هیچ‌کدام از این دستگاه‌های حرفه‌ای را در دسترس نداشته یا اینکه در طرز تهیه قهوه دمی تبحر کافی را ندارید، اسنپ فود در کنار شماست تا سفارش آنلاین انواع قهوه را برای شما دلیوری نماید. پس، سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود را فراموش نکنید.

نظرات کاربران

khojaste
25.مهر.1402

سلام قهوه دمی با موکاپات خیلی خوب راحت هستش
خوشحال شدم این روش یاد گرفتم