آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه اکمک
طرز تهیه انواع نان و خمیر
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه اکمک خوشمزه، نسخه ترکی نان باگت

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 4 دقیقه

برخلاف طرز تهیه پاسترامی که یک صبحانه ترکیه ای مفصل و گوشتی است، اکمک؛ نان ساده و حجیمی است که با عسل، کره، پنیر و سایر اقلام صبحانه سرو می‌شود. این نان، طرز تهیه مشخصی دارد و برای اینکه در طبخ آن نتیجه بهتری بگیرید باید خمیر ان را خوب ورز دهید و اجازه دهید به اندازه کافی استراحت کند. با اسنپ فود همراه باشید تا تمام آنچه را که باید در طرز تهیه اکمک بدانید، برایتان بگوییم. در ادامه، جدول مشخصات غذایی آمده است:

اکمک|Ekmek
زمان آماده سازی 2 ساعت و نیم با احتساب زمان استراحت خمیر
زمان پخت نان حدود نیم ساعت
میزان سختی متوسط

نان اکمک  Ekmek ترکیه اینان اکمک Ekmek ترکیه ای

نان اکمک در بسیاری از نقاط ترکیه، به عنوان بخشی مهم از یک صبحانه ترکیه ای لذیذ شناخته شده است. این نان، ظاهری حجیم و بافتی نرم دارد و معمولا اندازه آن بزرگ است و موقع سرو، به اندازه‌های کوچک‌تری برش می‌خورد. میزان نمک و روغن به کار رفته در این نان، بسیار کم است و بنابراین می‌توان آن را در دسته نان‌های رژیمی برای بیماران فشار خونی یا دیابتی قرار داد. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه نان ضخیم اکمک آمده است:

مواد لازم در تهیه اکمک

در این دستور هم مانند طرز تهیه نان ساندویچی قدیمی، از پودر مخمر فوری استفاده می‌شود که به کار شما سرعت می‌بخشد. مواد اولیه را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد نان فانتزی 3 تا 4 پیمانه
آب 1.5 پیمانه
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
پودر مخمر فوری نصف قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه اکمک Ekmek

ظاهر نان اکمک شبیه نان باگت است اما برخلاف طرز تهیه نان باگت، در دستور اکمک خبری از بیکینگ پودر نیست، اما اگر مراحل را درست انجام دهید و پیمانه‌ها را رعایت کنید، نان‌های اکمک هم تقریبا به همان اندازه باگت، پف کرده و بالا می‌آیند. در ادامه، مراحل کار را ببینید:

  • مرحله اول: در ظرفی مناسب، پودر مخمر فوری را با نصف لیوان آب و شکر ترکیب کرده، درب ظرف را ببندید و 5 دقیقه کنار بگذارید تا مخمر عمل کند و حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله دوم: بقیه آب را در ظرفی بزرگ‌تر بریزید و مخمر آماده شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه، 3 پیمانه آب را به همراه نمک در ظرف بریزید و مواد را با قاشق مخلوط کنید. از اینجا به بعد، باقیمانده آرد را تا حدی که خمیر چسبندگی کمی داشته باشد و یکدست و لطیف شود، به ظرف اضافه کنید.مراحل طرز تهیه اکمک Ekmek

نکته: یکی از نکات مهم در طرز تهیه نان ترکیه ای اکمک این است که بافت خمیر را سفت و سنگین نکنید، چون در این صورت، پف نان گرفته می‌شود.

  • مرحله چهارم: حالا کف ظرفی نسبتا بزرگ را کمی چرب کنید و خمیر اکمک را به صورت یک چانه بزرگ در آورید و داخل ظرف قرار دهید. روی ظرف را با یک نایلون یا سلفون بپوشانید و یک جسم سنگین هم روی درب ظرف قرار دهید.
  • مرحله پنجم: ظرف حاوی خمیر را به مدت 1 ساعت در مکانی گرم و خشک قرار دهید تا خمیر استراحت کرده و حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله ششم: پس از 1 ساعت، خمیر را به سطحی صاف مانند تخته آشپزخانه منتقل کنید و کمی ورز دهید. سپس، آن را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • مرحله هفتم: چانه‌های خمیر را به شکل بیضی‌های یکدست و یک اندازه درآورید و آن‌ها را با فاصله مناسب، روی سینی فر چرب شده و آردپاشی شده بچینید و یا اینکه کف سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید.
  • مرحله هشتم: حالا یک پارجه تمیز روی نان‌ها بکشید و اجازه دهید برای 15 تا 20 دقیقه دیگر، روی همان سینی فر، مجددا استراحت کنند.

نکته: در همین فاصله، فر را روشن کرده و دمای آن را روی 230 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا فضای داخلی آن کاملا گرم شود.

  • مرحله نهم: پس از این زمان، نان‌ها دوباره حجیم می‌شوند. در این مرحله، روی آن‌ها کمی آرد بپاشید و با یک چاقوی تیز، خطوط و طرح‌های دلخواه خود را روی نان‌ها ایجاد کنید تا ظاهر شکیل‌تری داشته باشند.
  • مرحله دهم: به مدت 20 تا 25 دقیقه نان‌ها را داخل فر قرار دهید تا کاملا مغزپخت شوند و فراموش نکنید که همراه نان‌ها، یک کاسه آب جوش هم داخل فر قرار دهید تا محیط داخلی آن مرطوب شده و مانع خشک شدن نان‌ها شود.

اگر تهیه نان‌های ترکیه ای در منزل برایتان جالب است، طرز تهیه پیده را هم ببینید تا بتوانید به نان‌های خانگی خود، تنوع بیشتری بدهید.

طرز تهیه اکمک ترکمنیطرز تهیه اکمک ترکمنی

اکمک در ترکمن صحرا هم طبخ می‌شود اما با طرز تهیه اکمک ترکیه ای، تفاوت‌هایی دارد. از جمله اینکه، در طرز تهیه نان ترکمنی از دیگ‌های بزرگ چدنی استفاده می‌شود. برای این منظور، کف دیگ را کمی چرب کرده و خمیر را در آن پهن می‌کنند. در این حالت، برخلاف اکمک ترکیه، خمیر شکلی بزرگ و نازک دارد. لازم است نان‌های ترکمنی با یک چاقوی دسته بلند در فضای دیگ چرخانده شوند تا تمام قسمت‌های آن‌ها به طور کامل بپزد.

در ادامه کار، لایه‌های نان اکمک ترکمنی را روی هم قرار داده و به هم می‌پیچند، سپس، بین لایه‌ها مقداری شکر ریخته و این نان سنتی خوشمزه را در کنار چای، سرو می‌کنند.

طرز تهیه اتلی اکمک

اتلی اکمک، نان نازکی است که داخل آن ترکیبی از گوشت چرخ کرده، فلفل، پیاز و گوجه فرنگی جای می‌گیرد و به همین حالت، پخته می‌شود. این غذا در ترکیه تنوع و طرفداران زیادی دارد و معمولا در کنار سوپ سرو می‌شود.

برای صبحانه نان تکراری مصرف نکن…

طرز تهیه اکمک Ekmek را به صورت مرحله به مرحله برایتان توضیح دادیم. اگر احساس می‌کنید که با تهیه این نان دیگر فرصتی برای تهیه مابقی مخلفات صبحانه ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این صورت، نان را تهیه می‌کنید و صبحانه را از قسمت سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود، آنلاین سفارش می‌دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود