آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پیده
انواع صبحانه
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه پیده ترکیه؛ یک صبحانه خوشمزه دوست داشتنی

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 6 دقیقه

اگر میانه شما با پیتزا خوب است، چطور است این بار، پیتزای ترکی را امتحان کنید. غذایی که با تنوع بی‌نظیر خود، تقریبا هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد، نوع شکل دادن به خمیر این غذاست تا مواد داخلی پیده، در ترکیب با این نان طلایی‌رنگ سبک، حالتی یکدست و جذاب، شبیه پیتزا پیدا کنند. این غذا در ترکیه بسیار محبوب است و با ذائقه ایرانی‌ها هم بسیار سازگار است. بنابراین این مطلب از اسنپ فود را حتما بخوانید تا تجربه تهیه یک صبحانه ترکیه ای بی‌نظیر با طرز تهیه پیده pide را از دست نداده باشید.

پیده|  pide
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت غذا حدود 20 دقیقه
میزان سختی متوسط

پیده|  pide ترکیهطرز تهیه پیده ترکی

مهم‌ترین بخش طرز تهیه پیده pide، تهیه نان است که اگر نکات لازم در طبخ آن را رعایت کنید و خمیر شما به اندازه کافی استراحت کرده باشد، یک نان بسیار ترد و لطیف خواهید داشت. حالا باید مشخص کنید که قصد دارید این غذا را به چه عنوانی سرو کنید. استفاده از موادی مانند تخم مرغ یا پنیر به عنوان مواد میانی، برای صبحانه مناسب‌تر است، در حالی که پیده گوشت یا سیب زمینی می‌توانند انتخاب‌هایی عالی برای پیش‌غذا یا حتی یک شام سبک باشند.

در ادامه، طرز تهیه صبحانه ترکیه ای پیده با تخم مرغ را با هم می‌خوانیم. مواد لازم و مراحل کار را ببینید:

مواد لازم برای تهیه پیده

در طرز تهیه پیده ساده بدون مواد میانی، این موارد را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 300 گرم
شیر 150 گرم
تخم مرغ 1 عدد
شکر 1 قاشق چایخوری
خمیر مایه 1 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
روغن مایع 20 گرم
کنجد کمی برای رومال نان‌ها

 

مواد لازم برای داخل نان های پیده

مواد میانی پیده عبارتند از:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قارچ به مقدار لازم
تخم مرغ 2 عدد
پنیر پیتزا به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه پیده

طرز تهیه خمیر پیده ترکیه به این ترتیب است:

  • مرحله اول: کمی از شیر را درون ظرفی مناسب گرم کنید و شکر و پودر خمیر مایه را داخل آن بریزید. مواد را با هم ترکیب کنید و 10 دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کنند و عمل بیاید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و مقداری هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. سپس مقدار کمی از آن؛ به اندازه 1 قاشق را برای رومال جدا کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: بقیه شیر، نمک و روغن مایع را در تخم مرغ بریزید و خوب هم بزنید. سپس، خمیرمایه آماده شده را به آن اضافه کنید.مراحل طرز تهیه خمیر پیده
  • مرحله چهارم: حالا آرد را کم کم اضافه کرده و شروع به ورز دادن کنید. مقدار آرد باید به حدی باشد که خمیر به دست نچسبد.
  • مرحله پنجم: 10 دقیقه به ورز دادن ادامه دهید و پس از آن، کف یک کاسه نسبتا جادار را کمی چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید. روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید و آن را در جایی خشک و گرم قرار دهید.
  • مرحله ششم: پس از گذشت 1 ساعت، خمیر ور می‌آید و حجم آن دو برابر می‌شود. آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و با وردنه و دست، هر قسمت را به شکل یک قایق کشیده درآورید.

نکته: برای شکل دادن به خمیر می‌توانید آن را با وردنه پهن کرده و دو طرف خمیر را به حالت رولی جمع کرده و ببندید. اما وسط خمیر را باز نگه دارید و کناره‌های آن را کمی بالاتر بیاورید تا مواد داخلی پیده بیرون نریزند.

  • مرحله هفتم: خمیرهای قایقی را داخل سینی فر قرار دهید و روی آن‌ها را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید. سپس، یک ساعت دیگر هم صبر کنید تا زمان استراحت دوم سپری شود.

نکته: در اواسط استراحت دوم خمیر، فر را روشن کرده و حرارت آن را روی 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

  • مرحله هشتم: تخم مرغ رومال را با فرچه روی کناره‌های نان بمالید و روی نان‌ها کمی کنجد بپاشید و آن‌ها را به مدت 15 دقیقه داخل فر قرار دهید. از اینجا به بعد، باید مواد میانی نان‌های پیده را آماده کنید. برای این منظور، به این ترتیب عمل کنید:
  • مرحله نهم: در همین فاصله، مقداری قارچ را تفت دهید. سپس نان‌های پیده را از فر خارج کرده و قسمتی از داخل آن‌ها را با قارچ‌های تفت خورده پر کنید و در کنار آن‌ها یک تخم مرغ ریز بشکنید.
  • مرحله دهم: روی مواد نان پیده، کمی نمک، فلفل و پنیر پیتزا بریزید و نان‌ها را دوباره برای 7 دقیقه به فر منتقل کنید تا تخم مرغ‌ها بپزند.

نکته: اگر می‌خواهید سطح پیده طلایی و خوش‌رنگ شود، 2 تا 3 دقیقه آخر پخت، از گریل استفاده کنید.

طرز تهیه پیده تخم مرغ را با هم دیدیم، اما این غذا هم شبیه طرز تهیه گزلمه انواع بسیار متنوعی دارد که در ادامه، به بعضی از دستورهای آن اشاره می‌کنیم:

تهیه پیده به روش های متفاوت

شما می‌توانید این صبحانه خوشمزه ترکیه‌ای را به شکل‌ها و طعم‌های مختلف سرو کنید. برای مثال، تهیه پیده با سیب‌زمینی، پنیر، اسفناج و … نیز ممکن است. در ادامه به دستور تهیه‌های متفاوت این صبحانه اشاره کرده‌ایم:

طرز تهیه پیده پنیرطرز تهیه پیده پنیر

یک مدل دیگر از طرز تهیه پیده ترکی، پیده پنیر است که این مورد هم یک صبحانه ترکیه ای لذیذ است. برای درست کردن آن، خمیر پیده را مطابق دستور قبل آماده کنید. برای مواد میانی می‌توانید از انواع ترکیبات پنیر با انواع سبزیجات استفاده کنید. برای مثال، مخلوط پنیر سفید و پنیر پیتزا همراه با مقداری جعفری خرد شده، تخم رازیانه و فلفل سیاه، ترکیب خوشمزه و مناسبی است.

در این دستور پس از فرم دادن به نان‌های قایقی، داخل آن‌ها را با مواد پنیری پر کنید و حدود یک ربع داخل فر 200 درجه سانتیگراد قرار دهید تا رویه آن‌ها کاملا طلایی شود.

طرز تهیه پیده سیب زمینی

در این دستور هم، طرز تهیه خمیر پیده را مطابق قبل، پیش ببرید. برای مواد میانی، از ترکیب پیاز حلقه شده، رنده سیر، مقداری فلفل دلمه‌ای و قارچ استفاده کنید. تمام این مواد را به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا قارچ، آب بیندازد. پس از آن، سیب زمینی رنده شده را اضافه کنید و همزمان با اضافه کردن ادویه‌های دلخواه، 5 دقیقه دیگر تفت دهید.

مطابق دستورهای قبل، نان‌ها را به شکل قایقی فرم داده و داخل آن‌ها را با مخلوط سیب زمینی پر کنید. پیده‌های سیب زمینی را یک ربع در حرارت 200 درجه داخل فر قرار دهید. سپس، سینی فر را خارج کرده و روی پیده‌ها مقداری خمیر پیتزا و کنجد و سیاهدانه بپاشید و مجددا برای 10 دقیقه در فر، گریل کنید.

در پایان این متن، باید اشاره کنیم که اگر به پخت غذاها و نان‌های ترکیه ای علاقمندید، از شما دعوت می‌کنیم تا طرز تهیه اکمک را هم ببنید که ظاهری شبیه نان‌های باگت خودمان دارد و یک صبحانه ترکیه ای خوشمزه را کامل می‌کند.

طرز تهیه پیده اسفناجطرز تهیه انواع پیده

مواد میانی این پیده خوشمزه می‌تواند شامل؛ اسفناج، پیاز، قارچ، تخم مرغ، پنیر خامه‌ای و مقداری از ادویه جات دلخواه باشد. پس از شستن و آبکش گذاشتن اسفناج ها، آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. سپس در تابه‌ای مناسب، پیازهای نگینی شده را تفت دهید و پس از آن، اسفناج و نمک و فلفل را اضافه کنید. در ادامه، قارچ و تخم مرغ را به ترکیب اضافه کنید و در نهایت، مقداری پنیر فتا یا خامه‌ای در ترکیب بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

این پیده در حرارت 180 درجه فر و در مدت 20 دقیقه، آماده سرو می‌شود.

طرز تهیه پیده زبان

همان طور که از نامش پیداست، مواد میانی این پیده با گوشت زبان گوساله آماده می‌شود که بسیار لذیذ و انرژی‌بخش است. برای تهیه مواد میانی، زبان گوساله را با مقداری پیاز و سیر و ادویه‌جاتی مانند دارجین و زردچوبه و نمک وفلفل بپزید. سپس پوست زبان را جدا کرده و آن را خرد کنید.

داخل پیده‌ها را با ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و زبان پر کنید و رویش مقداری گوجه فرنگی و پنیر پیتزا بریزید. این پیده در مدت نیم ساعت در فری با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد آماده است.

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه

در این رسپی که یکی از لذیذترین انواع پیده است، برای میان پیده‌ها، با استفاده از گوشت چرخ کرده و سیر و پیاز و ادویه‌جات، مایه ای شبیه مایه ماکارونی آماده کنید و داخل پیده‌ها را با آن پر کنید. فر را روی حرارت 180 درجه سانتیگراد قرار دهید و حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا پیده‌های خوشمزه و شکیل شما آماده مصرف شوند.

با تهیه پیده، به میز صبحانه تان تنوع ببخشید…

طرز تهیه انواع متفاوتی از پیده را با هم دیدیم، اما اگر تصور می‌کنید تهیه پیده در منزل کاری وقت‌گیر و دشوار است، سری به سایت اسنپ فود بزنید. تنها با چند کلیک، طعم و مزه مورد نظر خود را از طریق سفارش آنلاین از کافه درخواست کنید. سفارش شما در کمترین زمان ممکن به درب منزل یا محل کار ارسال خواهد شد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود