آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه باقلوا استانبولی
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه باقلوا استانبولی و سفر به دنیای خوشمزه های ترکیه

زهرا دهقان 18 خرداد 1400 5 دقیقه

باقلوای ترکی یا همان باقلوای استانبولی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرها در کشور ترکیه محسوب شده و همچنین سوغات این کشور است. باقلوا استانبولی در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و در قنادی‌ها نیز تهیه می‌شود. این باقلوا را می‌توان به عنوان دسر و یا در کنار چایی در مجالس و مهمانی‌ها سرو کرد. در ادامه قصد داریم دستور پخت باقلوا ترکی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در خانه نیز آن را به سادگی درست کنید. طرز تهیه باقلوای معمولی را هم در وبلاگ اسنپ فود پوشش داده‌ایم.

باقلوا استانبولی

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 80 دقیقه
میزان سختی سخت

باقلوای استانبولی، خوشمزه و مجلسی

باقلوا استابولی خوشمزه

همان‌طور که گفته شد این دسر جذاب طرفداران بسیاری دارد. شاید فکر کنید که درست کردن باقلوای استانبولی در خانه کار پیچیده‌ای است. اما با داشتن مواد اولیه آن، به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه و آماده سرو کنید. توصیه می‌کنیم که طرز تهیه قطاب یزدی را نیز حتما مطالعه نمایید.

مواد لازم برای طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

مواد اولیه لازم برای باقلوا ترک، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گردو 1 پیمانه
پسته 1 پیمانه
دارچین نصف قاشق غذاخوری
هل نصف قاشق غذاخوری
گلاب 4 قاشق غذاخوری
شکر 4 تا 5 قاشق غذاخوری
کره 100 گرم
خمیر یوفکا 1 بسته

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوا ترکی

مواد لازم برای تهیه شربتی که جهت درست کردن باقلوا نیاز داریم، به قرار زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 1 پیمانه
آب 1 پیمانه
هل نصف قاشق غذاخوری
زعفران 2 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری

مراحل لازم در طرز تهیه باقلوا ترکی

دستور پخت باقلوا استانبولی

مراحلی که باید برای تهیه این شیرینی خوشمزه از شیرینی های ترکیه طی کنید، به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول: ابتدا شربت این دسر محبوب را درست کنید. برای این کار باید آب و شکر را روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملاً حل و غلیظ شود. سپس هل و زعفران را به آن اضافه کنید. در آخر آن را خوب هم بزنید تا یک ترکیب یک دست حاصل شود. زمانی که شربت غلیظ شد به معنای آن است که آماده شده است. سپس اجازه دهید تا سرد شود.
  • مرحله دوم: در این مرحله باید ترکیب داخل باقلوا را تهیه کنید. پس ابتدا گردو و پسته را آسیاب کنید. به گونه ای که خیلی حالت پودری نشود و زیر دندان احساس شود. سپس به آن هل، دارچین، گلاب و شکر را اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یک دست شود.
  • مرحله سوم: به جای طرز تهیه خمیر باقلوا استانبولی و مراحل پیچیدۀ آن می توانید از خمیر یوفکا استفاده کنید. خمیر یوفکا در انواع مختلف در بازار وجود دارد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند. پس در این مرحله برای پیچیدن باقلواها باید خمیر یوفکا را روی یک سطح صاف پهن کنید. روی آن را به کرۀ آب شده آغشته کنید. سپس موادی که آماده کردید را به شکل نازک وسط آن قرار دهید و سپس خمیر را رول کنید. به خاطر داشته باشید که اینکا را باید با دقت بسیار انجام دهید تا از هم باز نشود. همچنین باید هر رول را که آماده می کنید روی آن را بپوشانید تا قبل از قرار گرفتن در فر خشک نشود. در آخر رول ها به اندازه یکسان برش بزنید.
  • مرحله چهارم: روی سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید و رول باقلواها را روی آن بچینید. سپس فر را روی ۱۸۰ درجۀ سانتی‌گراد تنظیم کنید. پس از آن‌که دمای فر بالا رفت سینی را درون فرد قرار دهید. ۳۵ دقیقه زمان لازم است تا باقلواها پخته شود. پس از گذشت ۲۰ دقیقه می توانید قسمت گریل فر را روشن کنید تا روی باقلواها نیز کاملاً کریسپی شود.
  • مرحله پنجم: پس از آماده شدن باقلوا سینی را از فر خارج کنید و همان‌طور که هنوز داغ است، شربت سرد را روی آن بریزید. به شکلی که همه باقلواها کاملاً به شربت آغشته شوند.

انواع باقلوای استانبولی

انواع باقلوا استانبولی

آنچه که خواندید طرز پخت باقلوا استانبولی به روش رولی بود. اما همان‌طور که می‌دانید باقلواها را در شکل‌های مختلفی درست می‌کنند. تقریباً مراحل آماده سازی همۀ آن‌ها یکسان است و تنها پیچیدن خمیر آن متفاوت است. همچنین برای آماده سازی مادۀ میانی می‌توان از انواع مغزها مانند گردو، پسته و بادام استفاده کرد.

یکی از پخش‌های مهم طرز درست كردن باقلواي استانبولي شربت آن است. پس حتما زمانی که شربت را آماده می‌کنید به میزان مواد اولیه آن دقت داشته باشد و مراقب باشید که حتما غلظت کافی را داشته باشد. قیمت باقلوا استانبولی نیز متناسب با مواد اولیه و حجم آن محاسبه می‌شود و در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است اما به طور معمول از کیلویی ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود.

طرز تهیه باقلوا استانبولی رشته ای

طرز تهیه باقلوا استابولی رشته ای

طرز تهیه باقلوا استانبولی با شیر عسلی یا باقلوا استانبولی رشته ای نیز بسیار ساده است. در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه باقلوا استانبولی رشته ای

برای طرز تهیه باقلوا استانبولی با گردو، این مواد را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
رشته شعیریه یا رشته عربی 1 بسته
شیر عسلی 2/1 قوطی
گردو، پسته و بادام 200 گرم
کره 50 گرم
پودر هل نصف قاشق چایخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
زعفران 1 قاشق غذاخوری

مراحل درست کردن باقلوا استانبولی رشته ای

طرز تهیه باقلوا استانبولی با گردو مطابق با مراحل زیر پیش می‌رود:

  • مرحله اول: برای درست کردن این نوع باقلوا باید رشته‌ها را خرد کنید. بهتر است زمانی که هنوز درون بسته بندی هستند این کار را انجام دهید. سپس مقدار مناسبی از آن را به همراه کره روی حرارت تفت دهید. لازم به ذکر است که رشته‌ها باید کمی طلایی شوند. درنتیجه نباید خیلی روی حرارت بمانند. سپس زعفران دم کشیده و پودر هل را به رشته های درون تابه اضافه کنید.
  • مرحله دوم: پس از حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه می‌توانید شیر عسلی را به این ترکیب بیفزایید. اندازۀ استاندارد برای این مقدار نصف قوطی است اما اگر تمایل داشته باشید که باقلوا شیرین‌تر باشد می‌توانید شیر عسلی را بیشتر بریزید. سپس همۀ مواد را با هم تفت دهید. شیر عسلی در ابتدا بسیار رقیق است. اما زمانی که روی حرارت قرار می‌گیرد شروع به سفت شدن می‌کند. پس مراقب باشید تا بیش از اندازه سفت نشود. سپس شعله را خاموش کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه یک فویل را روی سطح صاف پهن کنید و موادی که آماده کردید را روی آن قرار دهید. سپس انواع مغز را که از قبل آسیاب کردید روی رشته‌ها بریزید. در مرحلۀ بعد باید با استفاده از پشت قاشق آن را صاف کنید و سپس فویل را خیلی دقیق رول کنید. در آخر باید فویل رول شده را به مدت ۵ ساعت درون یخچال قرار دهید. همانند روش قبل می‌توانید یک شربت درست کنید و روی باقلوا بریزید تا کاملاً به آن آغشته شود. در آخر باید باقلوا را به اندازه دلخواه برش بزنید.

تزئین باقلوا استانبولی

در تزئین باقلوا می‌توان خلاقیت زیادی به خرج داد. به طور مثال برای تزئین باقلوا می توانید از گل محمدی و پودر انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته استفاده کنید. همچنین از خلال مغزها نیز برای تزئین باقلوای رشته‌ای استفاده می‌شود.

باقلوا را روی میز بچینید…

همان‌طور که خواندید درست کردن باقلوا استانبولی در منزل بسیار ساده است. اگر تمام مواردی که گفته شد را به درستی دنبال کنید، در ۶۰ دقیقه می‌توانید این دسر جذاب و پرطرفدار را درست کنید. به علاوه می‌توانید از امکان سفارش آنلاین شیرینی استفاده کرده و باقلوا استانبولی را در کمترین زمان سفارش داده و تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود