طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی به روش های مختلف

طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی
5/5 - (1 امتیاز)

اگر از طرفداران طعم بورانی هستید، حتما می‌دانید که انواع متنوعی از این پیش‌غذای خوشمزه وجود دارد. احتمالا بیشتر شما بورانی اسفناج، بورانی هویج و … را می‌شناسید، اما آیا می‌دانید که در استان کرمانشاه هم یک بورانی خوشمزه به نام بورانی کنگر یا کنگر ماست تهیه می‌شود که طعم بی‌نظیری دارد؟ با اسنپ فود همراه باشید تا مواد لازم و طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی اصیل را آموزش دهیم.

بورانی کنگر کرمانشاهی

تعداد نفرات 6 تا 8 نفر
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان تهیه 45 تا 60 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی اصیل

طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی اصیل

بورانی کنگر یکی از انواع بورانی است که طعمی فوق‌العاده و طرفداران زیادی دارد. روش‌های مختلفی برای تهیه بورانی وجود دارد که در مواد اولیه و دستور تهیه تفاوت‌هایی دارند؛ در ادامه این مطلب، به روش‌های مختلف طرز تهیه بورانی اشاره می‌کنیم.

مواد اولیه در طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی خوشمزه

برای تهیه یک بورانی کنگر مجلسی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کنگر 500 گرم
ماست چکیده 2 لیوان
پودر موسیر به مقدار دلخواه
پودر سیر 1 قاشق چای‌خوری
پودر پیاز نصف قاشق چای‌خوری
گردو خرد شده 4 قاشق غذاخوری
نعنا خشک 1 قاشق غذاخوری
پودر آویشن 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری

دستور تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی

دستور تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی

مراحل تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی اصیل را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • مرحله اول: ابتدا باید کنگرها را آماده کنید؛ برای این کار با استفاده از دستکش، تیغ‌های کنگر را جدا کرده و آن‌ها را چند بار به خوبی بشویید.
  • مرحله دوم: کنگرهای شسته شده را خرد کنید و در قابلمه‌ای مناسب بریزید. سپس 2 لیوان آب اضافه کرده و اجازه دهید کنگرها با حرارت ملایم کاملا بپزند و آب درون قابلمه تبخیر شود.
  • مرحله سوم: کنگرهای پخته شده را داخل آبکش بریزید و صبر کنید تا خنک شوند.
  • مرحله چهارم: کنگرها را با ماست چکیده و گردو خرد شده ترکیب کنید و سایر ادویه‌ها شامل پودر سیر، پودر موسیر، نعنا خشک، پودر آویشن، پودر پیاز و نمک را به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از اتمام کار، ظرف حاوی بورانی کنگر مجلسی را حداقل به مدت 24 ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند و بورانی کنگر خوشمزه شما آماده سرو شود. طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی به پایان رسید.

برای سرو بورانی کنگر به گوشت، برنج و … نیاز ندارید، زیرا این بورانی یک شام سبک و کاملا سالم بهاری است. در پایان این بخش باید بگوییم که اگر به غذاهای کرمانشاهی علاقه‌مند هستید، کوفته کرمانشاهی اصیل نیز یکی از بهترین غذاهای این شهر است.

طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی با ماست معمولی

در این روش، علاوه بر کنگر به 1 بوته سیر، ماست، نمک و فلفل سیاه نیاز دارید. ابتدا سیرها را پوست گرفته و رنده کنید. بعد از آماده کردن کنگرها، آن‌ها را در روغن تفت دهید تا کاملا سرخ شوند؛ سپس سیر رنده شده، نمک و فلفل را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. نصف پیمانه آب به مواد بیافزایید و درب تابه را بگذارید. پس از اینکه کنگرها پخته شد، درب تابه را بردارید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. بعد از تبخیر آب کنگرها، ماست را اضافه کنید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه برای چند دقیقه بجوشند. برای تزئین کنگر ماست می‌توانید از مقداری گل سرخ و گردوی خرد شده استفاده کنید.

طرز تهیه بورانی کنگر با ماست و زردچوبه

در این روش درست کردن بورانی کنگر، به ماست، پیاز، کنگر، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک نیاز دارید. برای تهیه کنگرماست به این روش، کنگرها را در حدود 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا کاملا پخته شوند. 1 عدد پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. پیازها را در روغن سرخ کرده و با نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید. پیاز سرخ شده و ادویه‌ها را به ظرف کنگر اضافه کرده و درب تابه را بردارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. در نهایت کنگر را به همراه ماست، سرو کنید. برخی این دستور را متعلق به بورانی کنگر تبریز می‌دانند.

طرز تهیه ماست کنگر شیرازی خانگی

طرز تهیه ماست کنگر شیرازی خانگی

شیرازی‌ها برای تهیه بورانی کنگر از دوغ نیز استفاده می‌کنند. برای درست کردن این بورانی، کنگرها را شسته و به صورت نواری خرد کنید؛ سپس آن‌ها را به مدت 10 دقیقه با آب و نمک بجوشانید. کنگرهای پخته شده را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. کنگرها را به همراه دوغ داخل یک ظرف بریزید و آن را به مدت 2 روز در یخچال قرار دهید. پس از سپری شدن این مدت زمان، کنگرها را از دوغ خارج کرده و ماست، نمک و نعنا خشک را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه بورانی کنگر بدون ماست

شاید دیده باشید که در طرز تهیه انواع بورانی، ماست یک ماده اصلی است، اما باید بدانید که بورانی کنگر بدون ماست هم تهیه می‌شود. در این روش، به ازای نیم کیلو کنگر، 4 عدد تخم مرغ لازم دارید. پس از اینکه کنگرها آبپز یا بخارپز شدند، آن‌ها را با مقداری روغن و ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید و در پایان، تخم مرغ‌ها را هم زده و به کنگرها اضافه کنید. وقتی تخم مرغ‌ها بست، بورانی کنگر شما حاضر و آماده سرو است.

نکات طرز تهیه بورانی کنگر خانگی

برای تهیه یک بورانی خوشمزه و مجلسی نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • در طرز تهیه بورانی کنگر با گوشت کوب می‌توانید کنگر را بکوبید یا آن را در غذاساز له کنید.
  • برای طرز تهیه بورانی کنگر رژیمی می‌توانید از ماست کم چرب استفاده کنید تا پیش غذا شما کالری کمتری داشته باشد.
  • استفاده از گردو خرد شده در طرز تهیه بورانی موجب خوش طعم‌تر شدن آن می‌شود.
  • در طرز تهیه ماست کنگر با موسیر به 1 قاشق غذاخوری پودر موسیر نیاز دارید که آن را باید همزمان با ماست به دیگر مواد بورانی اضافه کنید.

خواص بورانی کنگر

خواص بورانی کنگر

طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی به پایان رسید و نوبت به خواص آن می‌رسد. کنگر طبع گرم و خشک و ماست، طبیعتی سرد و تر دارد، بنابراین ترکیب این دو ماده، غذایی سبک و متعادل به وجود می‌آورد که خواص درمانی فراوانی خواهد داشت. برای مثال به این موارد توجه کنید:

  • پتاسیم موجود در کنگر باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود.
  • کالری بورانی کنگر پایین است و می‌توان آن را یک غذای پاکسازی‌کننده و رژیمی در نظر گرفت.
  • کنگر، عملکرد کلیه‌ها و کبد را بهبود بخشیده و تمام بدن را ضدعفونی می‌کند.
  • کنگر به رفع کم‌خونی، بهبود مشکلات معده، کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها کمک می‌کند.

بورانی کنگر خوشمزه را حتما امتحان کنید…

در این مطلب طرز تهیه بورانی کنگر خانگی را با چندین روش مختلف آموزش داده و به خواص کنگر اشاره کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این وعده غذایی را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

البته، اگر آماده کردن این غذا در کنار دیگر غذاها برای شما مشکل است، می‌توانید این نوع غذاها که سریع‌تر آماده می‌شوند را خودتان در منزل آماده کرده و دیگرغذاها را آنلاین سفارش دهید. به این منظور، سفارش غذای آنلاین اسنپ فود در خدمت شما است تا سفارشات شما را دریافت و در کمترین زمان به دستتان برساند.

سوالات متداول

مواد اولیه برای تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

کنگر، ماست چکیده، موسیر، پودر سیر، پودر پیاز، گردوی خرد شده، نعنا خشک، پودر آویشن، فلفل سیاه و نمک برای تهیه بورانی کنگر نیاز است.

کنگرهای شسته شده را خرد کنید و در قابلمه‌ای مناسب بریزید. سپس 2 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید کنگرها با حرارت ملایم کاملا بپزند و آب درون قابلمه کاملا تبخیر شود. کنگرهای پخته شده را داخل آبکش بریزید و صبر کنید تا خنک شوند.

کنگرهای پخته و خنک شده را با ماست چکیده و گردوهای خرد شده ترکیب کنید و کمی هم بزنید تا به خودر هم بروند، سایر ادویه‌جات و پودر پیاز را به آن اضافه کنید.

باید بدانید که بورانی کنگر بدون ماست هم تهیه می‌شود. در این روش، به ازای نیم کیلو کنگر، 4 عدد تخم‌مرغ لازم داریم. پس از اینکه کنگرها آبپز یا بخارپز شدند، باید آن‌ها را با مقداری روغن و ادویه‌جات لازم مانند نمک و فلفل و زردچوبه تفت دهید و در پایان، تخم‌مرغ‌ها را هم زده و به کنگرها اضافه کنید.

بعد از اتمام این مراحل باید ظرف حاوی بورانی کنگر را حداقل به مدت 24 ساعت داخل یخچال بگذارید، این کار باعث می‌شود تا مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند و بورانی کنگر خوشمزه شما آماده سرو شود.

نظرات کاربران

لیلا
06.خرداد.1402

سلام ممنون بورانی کنگر اموزش گذاشتید مدت ها بود دوست داشتنم درست کنم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم امیدوارم از خوردن غذا بورانی کنگر لذت ببرید

زینب
06.خرداد.1402

سلام میخوام غذای بورانی کنگر درست کنم میشه بگید از کجا تهیه کنم

کاظم
06.خرداد.1402

سلام بورانی کنگر درست کردم خیلی پر نمک شده میشه لطفا بگید چطور خوش نمکش کنم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام در خورشت بورانی کنگر یک عدد سیب زمینی از وسط نصف کنید یا سیب زمینی کامل بندازید در غذا بعد از یک ربع بردارید

سهیل
06.خرداد.1402

سلام وقتتون بخیر بورانی کنگر درست کردم کنگر تلخ شده چیکار کنم

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام دوست عزیز باید نعنا کمتر میرختید یک عدد قند یا شکر بریزد یا یکم نوشابه مشکی

فریحا
06.خرداد.1402

سلام راهنمایی میکنید کنگر تازه انلاین از کجا تهیه کنم

کمال
06.خرداد.1402

سلام خورشت بورانی کنگر با ماست رزدچوبه درست کردم مزه زردچوبه زیاد میده

    snappfoodadmin
    07.خرداد.1402

    سلام زرد چوبه را زیاد ریختید یا ذایقه شخصی شما به زردچوبه زیاد حساس هستش

oomid gamsari
07.خرداد.1402

سلام من خورشت بورانی کنگر قبلا درست کرده بودم ولی اصلا خوب نشده بود اینبار از روئ دستور خوب و کامل شما درست کردم خیلی خوشحالم که مزه ی واقعی این غذای محلی و سنتی را متوجه شدم

بهروز
08.خرداد.1402

یش غذای بسیار مقوی و خوشمزه مرسی از اموزش های خوب و مفیدتون من همیشه وقتی نمیدونم چی درست کنم یه سر به سایت شما میزنم و کلی چیز خفن برای درست کردن پیدا میکنم ممنونم و خسته نباشید

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خوشحالیم اموزش های ما براتون مفید واقع شده ماست کنگر یه پیش غذای ساده و در عین حال خوشمزه ست که به صورت های مختلف مثل بورانی کنگر ساده ، بورانی کنکر با ماست زردچوبه و ماست کنگر با موسیر میتونین تهیه ش کنین و میل کنین در صورتی که اموزش های ما رو دوست دارین خوشحال میشیم از لینک زیر اموزش کوفته کرمانشاهی غذای اصیل کرمانشاه رو هم مشاهده کنید و لذت ببرین

    ‏https://blog.snappfood.ir/دستور-پخت-کوفته-کرمانشاهی/

tirdadi
08.خرداد.1402

خسته نباشید و وقتتون بخیر من نمیدونستم کنگر چیه و بعد از خوندن این مطلب و خواص زیاد این گیاه ترغیب شدم این دسر خیلی خوشمزه رو درست کنم و خیلی مزه متفاوت و خوبی داشت اگه میشه بازم از این اموزشای خفن بزارید

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خیلی خوشحالیم که اموزش براتون مفید واقع شده با مشاهده وبلاگ اسنپ فود و گشتن توش میتونین کلی غذای جذاب و کلی رستوران خوب توی شهرتون پیدا کنین
    درصورتی که از اموزش راضی بودید و مایلید میتونین از لینک زیر طرز تهیه نان بژی کرمانشاه رو هم مشاهده کنین و لذت ببرید

    ‏https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-نان-بژی-کرمانشاهی/

فاطیما
10.خرداد.1402

سلام خسته نباشید چه خوبه که غذایی محلی سنتی بورانی کنگر کرمانشاهی معروفی کردید

    snappfoodadmin
    10.خرداد.1402

    سلام ممنون خوشحالم که غذای محلی و سنتی بورانی کنگر مورد پسندتون بوده در سایت اسنپ فود سعی به این شده که دوستان را بانواع غذاهای محلی و سنتی و انواع میوه ها و نوشیدنی ها و کیک و شیرینی مربارژیمی و چیزهای دیگر که زیر مجموع سایت هستند آشنا کنیم https://blog.snappfood.ir/

شیرزاد
10.خرداد.1402

سلام من هروقت از غذاهای تکراری روزمره خسته میشم زود میان پیچ شما غذاهای سنتی و محلی نگاه میکنم واقعا خوب غذاها توضیح دادید ممنونم

    snappfoodadmin
    10.خرداد.1402

    سلام خوشحالیم که غذاهای محلی و سنتی مورد پسنده شما قرار گرفته پیشنهاد میکنم به انواع شیرینیرژیمی و انواع کیک وشیرینی و انواع میوه ها و انواع نوشیدنی ها و مربا سر بزیند https://blog.snap pfood.ir/ انواع خواکی ها ی دیگر هم اموزش و طرز تهیه شون هستش خوشحال میشم سر بزنید و نظرتون را بگید دوست گرام

سجاد یاوری
10.تیر.1402

نکته مهم در سرو بورانی کنگر کرمانشاهی خیلی خوب بود خیلی کمکم کرد مرسی

    snappfoodadmin
    10.تیر.1402

    سلام بعد اتمام مراحل طرز تهیه بورانی کنگر به پایان رسید باید ظرف حاوی بورانی کنگر را حداقل به مدت 24 ساعت داخل یخچال بگذارید
    این کار باعث می‌شود تا مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند و بورانی کنگر خوشمزه شما آماده سرو شود.