طرز تهیه انواع بورانی مقوی و خوشمزه

طرز تهیه انواع بورانی
5/5 - (8 امتیاز)

آنچه در این مقاله میخوانید

از گذشته‌های دور مصرف انواع بورانی در بین مردم مرسوم بوده است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به خوبی می‌دانستند که بورانی، ارزش غذایی بسیاری داشته و باعث تقویت بدن می‌شود. شاید بعضی از بورانی‌ها ظاهر خوبی نداشته باشند، اما منبعی از مواد مغذی هستند. در واقع دو گروه لبنیات و سبزیجات، بخش اعظم مواد مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. از طرفی برخی بر این باورند که خوردن ماست به تنهایی سردی می‌آورد و بهتر است با موادی مانند گردو، فلفل، نعنا خشک یا سیر مصرف شود. به همین دلیل، در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با طرز تهیه انواع بورانی لذیذ و انرژی‌زا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه انواع بورانی
تعداد نفرات 4 تا 6 نفر
زمان آماده‌سازی 20 تا 40 دقیقه
زمان تهیه 20 تا 70 دقیقه
میزان سختی کم

ماست و سبزیجات مورد استفاده در تهیه بورانی

احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که ماست بورانی چیست؟ برای تهیه بورانی می‌توانید از هر نوع ماست مطابق سلیقه خود استفاده کنید. مثلا کسانی که رژیم لاغری دارند، ماست کم چرب به‌کار می‌برند. البته استفاده از ماست چکیده باعث می‌شود تا بورانی خوشمزه‌تری داشته باشید. همچنین سبزی مورد استفاده در بورانی نیز با توجه به نوع بورانی متفاوت خواهد بود.

1. طرز تهیه بورانی اسفناجطرز تهیه بورانی اسفناج

یکی از پرطرفدارترین و البته مرسوم‌ترین بورانی‌ها برای پیش غذا، بورانی اسفناج است. اکثر افراد با طرز تهیه این بورانی خوشمزه آشنا هستند، اما پیشنهاد می‌کنیم این دستور پخت را مطالعه کنید تا با فوت‌و‌فن‌های آن نیز آشنا شوید.

مواد لازم در تهیه بورانی اسفناج

طرز تهیه بورانی اسفناج یکی از مرسوم‌ترین دستورپخت‌های انواع بورانی است. البته شاید عبارت بورانی اسفناج بدون ماست را شنیده باشید اما واقعیت این است که ماست پای ثابت همه انواع بورانی مجلسی است. بدین منظور برای تهیه بورانی اسفناج برای 6 نفر به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست پرچرب یا چکیده 400 گرم
اسفناج 800 گرم
مغز گردو 1 فنجان
سیر 2 حبه
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
آب نصف فنجان
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور تهیه بورانی اسفناج مجلسی

برای تهیه بورانی ماست و اسفناج، مراحل زیر را با دقت دنبال نمایید:

  • مرحله اول: اسفناج‌ها را به خوبی شسته و سپس آن‌ها را روی دستمال پارچه‌ای پهن کنید تا خشک شوند. همچنین 2 حبه سیر را پوست کنده و رنده کنید.
  • مرحله دوم: اسفناج‌های خشک‌شده را با ساطور ریزریز کرده یا چرخ کنید. دقت داشته باشید که اگر ساقه اسفناج ضخیم و سفت بود، آن را جدا کنید. سیر رنده شده را به ظرف اسفناج اضافه کرده و ترکیب کنید.
  • مرحله سوم: تابه‌ای گود برداشته و مخلوط اسفناج و سیر را به همراه نصف فنجان آب در تابه بپزید. سپس حرارت شعله را کم کرده و درب تابه را بگذارید. بعد از 5 دقیقه درب تابه را برداشته و نمک، فلفل سیاه و مقداری زردچوبه اضافه نمایید. وقتی آب درون تابه تبخیر شد، زیر شعله را خاموش کرده و اسفناج‌ها را در ظرف دیگری بریزید تا خنک شوند.
  • مرحله چهارم: گردو را با مولینکس یا رنده دستی به خوبی پودر کنید. به ماست مقداری نمک زده و با قاشق هم بزنید تا بافت یک‌دست و نرم‌تری پیدا کند. سپس گردوی پودر شده را به ماست اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید.
  • مرحله پنجم: اکنون اسفناج‌ها را به ماست اضافه کرده و در صورت لزوم نمک و فلفل بیشتری بیافزایید. سپس با همزن دستی یا گوشت‌کوب برقی، یک بار دیگر همه مواد را با هم به خوبی مخلوط نمایید.
  • مرحله ششم: در نهایت، بورانی اسفناج خوشمزه را به ظرف سرو انتقال داده و درون یخچال بگذارید. قبل از میل کردن بورانی، روی آن را با 2 عدد مغز گردو و روغن زیتون تزئین کنید.

2. طرز تهیه بورانی لبوطرز تهیه بورانی لبو

به جرات می‌توان گفت که وقتی اسم بورانی می‌آید، اکثر ما به یاد بورانی لبو می‌افتیم. شاید دلیل این موضوع خوش‌رنگ بودن لبو است که ظاهر بورانی را واقعا زیبا می‌کند. بنابراین در این قسمت از طرز تهیه انواع بورانی مجلسی، به سراغ بورانی لبو می‌رویم.

مواد لازم برای بورانی لبو

مواد لازم برای تهیه بورانی لبو برای 6 نفر به قرار زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست پرچرب یا چکیده 400 گرم
لبو 5 عدد کوچک
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
شکر نصف فنجان
سیر 2 حبه
نعنای خشک‌شده 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
کنجد به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی لبو

طرز تهیه بورانی لبو را مطابق مراحل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: لبوها را به خوبی شسته و با مقدار کافی آب و شکر داخل یک قابلمه بریزید. دقت داشته باشید که نباید پوست لبو را بگیرید؛ حتما آن‌ها را با پوست تمیز پخته و در مرحله بعدی پوست بگیرید. اگر از لبو کوچک استفاده کنید، زمان پخت آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • مرحله دوم: سیر را پوست گرفته، رنده کنید و آن را با ماست چکیده و مقداری نمک مخلوط نمایید.
  • مرحله سوم: وقتی لبوها پخته شدند، آن‌ها را در آبکش ریخته و پس از خنک شدن، پوست لبو را جدا کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از رنده دستی یا غذاساز، لبوهای شیرین و خوشمزه را رنده و تقریبا له کنید. در این مرحله لبو آب پس می‌دهد که نباید آن را دور بریزید.
  • مرحله چهارم: به سراغ ظرف ماست رفته و لبوها را به آن اضافه کنید. سپس وقتی محتویات به خوبی ترکیب شدند، نوبت اضافه کردن نعنای خشک و آب لیمو می‌رسد. مزه بورانی را بچشید و در صورت تمایل نمک و فلفل آن را اندازه کنید. همچنین برای تزئین می‌توانید از مقداری کنجد کمک بگیرید.

3. طرز تهیه بورانی بادمجان مجلسیطرز تهیه بورانی بادمجان مجلسی

بورانی بادمجان نسبت به دیگر انواع بورانی بافت سفت‌تر و قوی‌تر داشته و در گذشته یک وعده غذایی سبک و سالم بوده است. البته هنوز هم برای افرادی که رژیم دارند یا به فکر سلامتی خود هستند، بورانی بادمجان گزینه مناسبی است.

مواد لازم برای تهیه بورانی بادمجان

در طرز تهیه بورانی بادمجان با ماست برای 6 نفر به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست چکیده 400 گرم
بادمجان 5 عدد متوسط
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
گردو 1 فنجان
دانه انار 2 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه
سبزی خشک‌شده 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم

دستور تهیه بورانی بادمجان

تهیه این بورانی مانند طرز تهیه انواع بورانی ساده است. برای تهیه این بورانی مقوی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: بادمجان‌ها را روی زغال کباب کرده و سپس در کیسه پلاستیکی بگذارید تا پوست آن‌ها راحت‌تر کنده شود. در پوست کندن بادمجان‌ها دقت کنید که نباید هیچ لکه سیاه‌رنگی روی آن باقی بماند، در غیر این صورت ظاهر بورانی کمی سیاه می‌شود. سپس بادمجان‌ها را ساطوری کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: گردو را به صورت پودری خرده کرده و سیر را رنده کنید. سپس هر دو را به ماست اضافه کرده و همه را با هم مخلوط نمایید.
  • مرحله سوم: اکنون بادمجان‌ها را نمک و فلفل زده و پس از میکس کردن، به ظرف ماست بیافزایید. در آخر، دانه‌های انار را به مابقی مواد اضافه کرده و به آرامی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در نهایت، شما می‌توانید مقداری روغن زیتون را با کمی سبزی خشک‌شده و معطر برای مدت 1 دقیقه حرارت داده و روی بورانی بادمجان بریزید. همچنین برای تزیین بورانی بادمجان، از دانه‌های انار و گردوی خرد‌شده استفاده کنید.

4. طرز تهیه بورانی کدو حلواییطرز تهیه بورانی کدو حلوایی

در لیست طرز تهیه انواع بورانی ، نوبت یه بورانی کدو حلوایی می‌رسد. بورانی کدو حلوایی شیرین است و می‌توان به جای پیش غذا، به‌عنوان دسر از آن استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه بورانی کدو حلوایی

مواد لازم برای آماده‌سازی بورانی کدو حلوایی برای 6 نفر به قرار زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 500 گرم
ماست 400 گرم
شکر 1 پیمانه
گردو 1 فنجان
کره 100 گرم
کنجد 2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

دستور تهیه بورانی کدو حلوایی

برای تهیه این دسر خوشمزه و لذیذ، مراحل زیر را به دقت مطالعه نمایید:

  • مرحله اول: ابتدا کدو را پوست گرفته و به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. سپس بخش داخلی کدو را با قاشق بتراشید تا قسمت‌های رشته‌مانند در بورانی دیده نشوند. حالا کدو حلوایی‌ها را با 1 لیوان آب داخل قابلمه بپزید. در این مدت باید حرارت شعله را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید.
  • مرحله دوم: پس از 10 دقیقه درب قابلمه را برداشته و بگذارید مابقی آب بخار شود. سپس شکر را روی کدو پاشیده و قدری هم بزنید. وقتی تمام آب بخار شود و شکر به خوبی به خورد کدو بورانی برود، بافت چسبنده‌ای از کدو حلوایی ایجاد می‌شود.
  • مرحله سوم: گردو را سابیده و در تابه به همراه اندکی کره یا روغن تفت دهید. وقتی بوی گردوی برشته شده به مشام رسید، کنجد را نیز اضافه کرده و بعد از 1 دقیقه شعله را خاموش کنید. اکنون این مواد را به ظرف ماست انتقال دهید.
  • مرحله چهارم: کدو حلوایی را با میکسر یا گوشت‌کوب برقی پوره کرده و در این حین به آن پودر دارچین بیافزایید. سپس کدو حلوایی را به مابقی مواد اضافه کرده و هم بزنید. در آخر از بورانی مزه گرفته و اگر دوست داشتید قدری نمک نیز اضافه کنید.

5. طرز تهیه بورانی هویجطرز تهیه بورانی هویج

در تهیه بورانی هویج می‌توان از اسفناج یا کدو خورشتی بهره برد که ما در این دستور تهیه، به دلیل رنگ بهتر از اسفناج استفاده می‌کنیم. اگر قرار است از کدو خورشتی استفاده کنید، می‌توانید آن را به صورت خام رنده کرده و در ماست بریزید یا اینکه آن را با هویج تفت دهید. در این بخش از طرز تهیه انواع بورانی، به سراغ بورانی هویج می‌رویم.

مواد لازم برای بورانی هویج

مواد لازم برای تهیه این بورانی سالم و خوشمزه برای 6 نفر به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست چکیده 400 گرم
هویج 3 عدد متوسط
اسفناج 300 گرم
گردو نصف فنجان
سیر 2 حبه
روغن، نمک و پودر پاپریکا به میزان لازم

دستور تهیه بورانی هویج

با توجه به توضیحاتی که تاکنون ارائه دادیم، طرز تهیه بورانی هویج مراحل ساده‌ای دارد:

  • مرحله اول: اسفناج‌ها را به دقت شسته و پس از خشک شدن ریزریز کنید. سپس اسفناج را با مقداری نمک در یک ظرف ریخته و بپزید. با وجود آنکه خود اسفناج آب پس می‌دهد، اما در صورت لزوم برای اطمینان از پختن اسفناج، مقدار اندکی آب اضافه نمایید.
  • مرحله دوم: پوست هویج‌ها را به خوبی تراشیده و پس از آبکشی مجدد، آن‌ها را با رنده بسیار ریز رنده کنید. در ادامه هویج‌ها را با مقدار کمی روغن تفت دهید.
  • مرحله سوم: اکنون گردو را پودر کرده و به هویج بیافزایید. بعد از 1 دقیقه تابه را خاموش کرده و مواد را برای خنک شدن به ظرف دیگری منتقل کنید.
  • مرحله چهارم: سیر را رنده کرده و به ظرف ماست اضافه کنید. وقتی آب اسفناج به‌طور کامل تبخیر شد، آن را به ماست بیافزایید. مخلوط هویج و گردو را نیز به ماست اضافه کرده و مواد را به خوبی ترکیب کنید. در آخر، برای رنگ بهتر بورانی هویج، می‌توانید پودر پاپریکا به‌کار ببرید.

6. طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهیطرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی

یکی از موارد استفاده رایج کنگر، تهیه بورانی است و نوع کرمانشاهی آن نیز در میان مردم محبوب بوده و به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.

مواد لازم برای بورانی کنگر

مواد لازم برای تهیه بورانی کنگر برای 6 نفر شامل موارد زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست چکیده 500 گرم
کنگر 600 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 2 حبه
گردو نصف فنجان
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم

دستور تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی

در طرز تهیه بورانی کنگر کرمانشاهی لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • مرحله اول: در ابتدا کنگرها را به خوبی تمیز کرده و تیغ‌های آن را دور بریزید. سپس آ‌‌ن‌ها را خرد کرده، به دقت بشویید و با آب و نمک در قابلمه بپزید.
  • مرحله دوم: پیاز را به‌صورت کاملا ریز خرد کنید و در ادامه آن را با روغن و زردچوبه در تابه تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود.
  • مرحله سوم: گردو را سابیده، سیر را رنده کرده و همراه با فلفل سیاه به ظرف ماست اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: پیازهای طلایی‌رنگ و کنگر خنک‌شده را هم به مابقی مواد افزوده و به خوبی مخلوط کنید. در انتها نیز میزان نمک و فلفل را با چشیدن بورانی اندازه کنید.

7. طرز تهیه بورانی بروکلیطرز تهیه بورانی بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجات پرخاصیت بوده که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است. با استفاده از کلم بروکلی نیز می‌توان یک بورانی خوشمزه تهیه نمود.

مواد لازم در تهیه بورانی کلم بروکلی

برای درست کردن بورانی کلم بروکلی برای 4 نفر به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کلم بروکلی 150 گرم
سیر 7 حبه
ماست 2 فنجان
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی بروکلی

با توجه به مراحل زیر، بورانی بروکلی خوشمزه را آماده کنید.

  • مرحله اول: کلم بروکلی را به مدت 30 دقیقه بخارپز کرده و سپس ریز ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: سیر را پوست گرفته و تا جای ممکن به صورت کاملا ریز خرد نمایید.
  • مرحله سوم: کلم بروکلی و سیر خرد شده را به همراه نمک و فلفل در یک ظرف ریخته و ماست را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: مواد را به خوبی با قاشق هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی ایجاد شود؛ سپس بورانی را در ظرف سرو بریزید.

8. طرز تهیه بورانی گشنیزطرز تهیه بورانی گشنیز

این بورانی یکی از انواع ماست با سبزیجات است که به آسانی تهیه می‌شود. بورانی سبزی گشنیز عطر و بوی فوق‌العاده‌ای داشته و یک ماده مغذی مفید برای بدن محسوب می‌شود.

مواد لازم درتهیه بورانی گشنیز

برای تهیه بورانی گشنیز برای 4 نفر مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست 2 پیمانه
گشنیز خرد شده 2 پیمانه
پیازچه خرد شده 2 قاشق غذاخوری
مغز گردو نصف پیمانه
نمک، فلفل و نعنا خشک به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی گشنیز

تهیه این بورانی مانند طرز تهیه انواع بورانی ساده است. برای تهیه بورانی گشنیز مراحل زیر را دنبال کنید تا پیش غذا ساده و مقوی شما حاضر شود.

  • مرحله اول: ابتدا پیازچه و گشنیز را خرد کرده و در یک ظرف مناسب بریزید.
  • مرحله دوم: گردو را نیز با چاقو به صورت ریز خرد کرده و به ظرف سبزیجات اضافه کنید.
  • مرحله سوم: ماست را به همراه ادویه‌ها به ظرف بیافزایید و به خوبی هم بزنید تا تمام مواد بورانی مخلوط شوند.
  • مرحله چهارم: بورانی را در ظرف سرو ریخته و با برگ‌های گشنیز تزئین کنید.

9. طرز تهیه بورانی قارچطرز تهیه بورانی قارچ

قارچ از جمله مواد اولیه پرمصرف در تهیه انواع غذاها است. با استفاده از قارچ نیز می‌توان یک پیش غذا مقوی، یعنی بورانی قارچ تهیه کرد. در ادامه مواد اولیه و مراحل آماده کردن این بورانی را توضیح داده‌ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه بورانی قارچ

مواد اولیه زیر را برای 4 نفر تهیه کرده و برای درست کردن بورانی قارچ آماده شوید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست 1 پیمانه
قارچ خرد شده 1 پیمانه
هویج خرد شده 1 پیمانه
نعنا خشک 2 قاشق سوپ‌خوی
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی قارچ

تهیه بورانی قارچ مطابق مراحل زیر امکان پذیر است:

  • مرحله اول: قارچ‌ها را شسته و خرد کنید. سپس آن‌ها را داخل تابه ریخته و اجازه دهید تا آب بیندازد.
  • مرحله دوم: هویج را نیز خرد کرده و به همراه نعنا خشک به تابه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: نمک و فلفل را داخل تابه ریخته و هم بزنید. زمانی که آب مواد تبخیر شد، شعله را خاموش کنید.
  • مرحله چهارم: مواد را با ماست مخلوط کنید تا ترکیب یک‌دست بورانی قارچ آماده شود.

10. طرز تهیه بورانی نخود سبزطرز تهیه بورانی نخود سبز

در طرز تهیه انواع بورانی ، به بورانی نخود سبز می‌رسیم. این بورانی یکی از انواع ماست با سبزیجات است که ظاهر زیبا و سبز رنگی دارد. اگر به طعم نخود سبز علاقه‌مند هستید، عاشق این بورانی خواهید شد.

مواد لازم در تهیه بورانی نخود سبز

اگر قصد تهیه بورانی نخود سبز برای 4 نفر را دارید، مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست 2 پیمانه
نخود سبز نصف پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
شوید خرد شده نصف پیمانه
سیب زمینی 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی نخود سبز

با توجه به مراحل زیر، بورانی نخود سبز را درست کرده و از آن لذت ببرید.

  • مرحله اول: ابتدا سیب زمینی و تخم مرغ را در یک ظرف آبپز کنید. سپس سیب زمینی و تخم مرغ پخته شده را رنده کرده و در یک ظرف بریزید.
  • مرحله دوم: نخود سبز را نیز بپزید تا نرم شود و سپس به تخم مرغ و سیب زمینی بیافزایید.
  • مرحله سوم: شوید را به صورت ریز خرده کرده و به همراه ماست و ادویه‌ها، با دیگر مواد بورانی مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: بورانی را تا جایی هم بزنید که ترکیب یک‌دستی ایجاد شود و سپس آن را در ظرف سرو بریزید.

11. طرز تهیه بورانی بلغارطرز تهیه بورانی بلغار

بورانی بلغار از جمله پیش غذاهایی است که علاوه بر ایران، در بسیار از کشورهای دیگر نظیر ترکیه نیز تهیه می‌شود. این بورانی طعم فوق‌العاده‌ای داشته و مورد پسند اغلب افراد قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای طرز تهیه بورانی بلغار

برای درست کردن بورانی بلغار برای 4 نفر به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست 1 پیمانه
خیار 2 عدد
تربچه 1 دسته کوچک
مرزه 1 دسته کوچک
گلپر 1 قاشق چای‌خوری
لیمو ترش 1 عدد
سس مایونز یک سوم پیمانه
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی بلغار

مانند طرز تهیه انواع بورانی ، تهیه بورانی بلغار نیز کار آسانی بوده و طبق مراحل زیر انجام می‌شود.

  • مرحله اول: مرزه و گلپر را به صورت ریز خرد کرده و داخل یک ظرف بریزید.
  • مرحله دوم: خیار و تربچه را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و به ظرف سبزیجات بیافزایید.
  • مرحله سوم: آب لیمو ترش را گرفته و روی سبزیجات خرد شده بریزید.
  • مرحله چهارم: ماست، سس مایونز، نمک و فلفل را با دیگر مواد ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا بافت یک‌دستی از بورانی ایجاد شود.

12. طرز تهیه بورانی کدو سبز و خیارطرز تهیه بورانی کدو سبز و خیار

از دیگر انواع ماست با سبزیجات می‌توان به بورانی خیار و کدو سبز اشاره کرد. استفاده از خیار و کدو سبز باعث می‌شود تا بورانی شما علاوه بر طعم فوق‌العاده، خواص زیادی برای بدن داشته باشد. طرز تهیه بورانی کدو سبز در منزل به آسانی انجام شده و مواد اولیه آن در دسترس هستند.

مواد لازم برای تهیه بورانی خیار و کدو سبز

برای درست کردن بورانی کدو سبز و خیار برای 4 نفر، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو سبز 2 عدد
خیار 2 عدد
گردو خرد شده 3 قاشق غذاخوری
ماست 4 پیمانه
سیر 2 حبه
شوید خشک 1 قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی کدو سبز و خیار

اگر قصد تهیه بورانی کدو سبز را دارید، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

  • مرحله اول: کدو سبزها را به چند تکه تقسیم کنید. آن‌ها را به همراه آب و کمی نمک داخل قابلمه ریخته و بپزید. زمانی که کدوها نرم شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و با گوشت کوب له کنید.
  • مرحله دوم: با استفاده از یک رنده دندانه ریز، سیرها را رنده کنید و سپس خیار را به صورت درشت‌تر رنده نمایید.
  • مرحله سوم: کدو، سیر و خیار آماده شده را با گردو خرد شده و نمک و فلفل مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: حالا ماست را به همراه شوید خشک به دیگر مواد بیافزایید.
  • مرحله پنجم: در انتها زعفران دم کرده را اضافه کنید و مواد بورانی را به خوبی هم بزنید تا یک‌دست شوند.

13. طرز تهیه بورانی موسیرطرز تهیه بورانی موسیر

آخرین بورانی که قصد داریم در این مطلب معرفی کنیم، بورانی موسیر است. این بورانی را می‌توانید همزمان با به بازار آمدن موسیر تازه در فصل بهار تهیه کرده و از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه بورانی موسیر

مواد لازم برای تهیه بورانی موسیر برای 6 نفر به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست 1 کیلوگرم
موسیر 100 گرم
نعنا خشک به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

دستور تهیه بورانی موسیر

مطابق مراحل زیر بورانی موسیر خوشمزه و محبوب را تهیه کنید.

  • مرحله اول: پوست موسیر را بگیرید و آن را به مدت 15 دقیقه در آب قرار دهید.
  • مرحله دوم: موسیر را داخل آبکش بریزید و زمانی که خشک شد، آن را رنده کرده یا داخل غذا ساز بریزید.
  • مرحله سوم: موسیر را با ماست و نعنا خشک ترکیب کرده و مقداری نمک اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: مواد بورانی را به خوبی هم بزنید تا یک‌دست شوند و سپس داخل ظرف سرو بریزید.

نکات مهم در طرز تهیه انواع بورانینکات مهم در طرز تهیه انواع بورانی

برای اینکه در نهایت انواع ماست با سبزیجات لذیذ و مطبوعی داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر از ماست معمولی به جای ماست چکیده استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آن را آنقدر هم بزنید تا آب ماست با خود ماست به خوبی ترکیب شود.
  • در هنگام آماده‌سازی بورانی کنگر، تیغ‌های کنگر را به خوبی جدا کنید.
  • در طرز تهیه بورانی کدو، نباید برای پخت کدو از مقدار زیادی آب استقاده کرد، زیرا کدو به شدت آب پس می‌دهد.
  • در طرز تهیه انواع بورانی مجلسی ، به یاد داشته باشید که آن‌ها را پس از آماده شدن، مدتی در یخچال گذاشته و چند دقیقه قبل از میل کردن تزیین نمایید.
  • برای پخت بهتر و سریع‌تر بادمجان، قبل از کباب کردن در قسمت بالای آن برشی ایجاد کنید.
  • از بادمجان آب‌پز شده برای تهیه بورانی استفاده نکنید، زیرا بادمجان آبپز شده هنگام ترکیب شدن با ماست، آب پس می‌‌دهد.
  • هنگام تهیه بورانی، سیر را همان زمان رنده کرده و به بورانی اضافه کنید. اگر سیر را از قبل رنده کرده و در یخچال قرار دهید، طعم سیر تلخ می‌شود.
  • هنگام استفاده از لبو، از شسته شدن پوست آن اطمینان حاصل کرده و هنگام پخت به درون آن چنگال نزنید. اگر داخل لبو چنگال بزنید، عصاره لبو با آب داخل قابلمه ترکیب می‌شود و در این صورت باید منتظر بمانید تا تمامی آب تبخیر شده و عصاره لبو دوباره جذب خود آن شود.
  • زمان پخت لبو زیاد است، بنابراین اگر عجله دارید، به جای لبوهای بزرگ از لبوهای کوچک‌تر استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بورانی خیار و کدو سبز ، می‌توانید کدو سبز را حذف کرده و تنها بورانی خیار آماده کنید. همچنین می‌توانید با حذف خیار، به بورانی کدو سبز برسید.

بورانی، وعده ای رنگارنگ و مقوی

انگار دنیای رنگارنگ بورانی‌‌ها تمامی ندارد. با اینکه طرز تهیه انواع بورانی معروف را به شما آموزش دادیم، اما هنوز هم در جای‌جای کشورمان اقوام گوناگون، مدل‌های دیگری از بورانی را طبخ می‌کنند. در هر حال بهتر است گاهی اوقات، انواع بورانی‌های ترش و شیرین و البته مقوی را جایگزین ماست کرده یا آن‌ها را به عنوان پیش‌غذا یا دسر در مهمانی‌ها سرو کنید.

راستی، اگر در فکر تدارک بورانی و غذاهای دیگر برای مهمانی هستید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید غذاهای مختلف و زمان‌بر را از اسنپ فود سفارش داده و بورانی‌های راحت را خودتان تهیه کنید. سفارش آنلاین غذا  اسنپ فود، انواع غذا، انواع سالاد، نوشیدنی و … را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دست شما می‌رساند.

نظرات کاربران

بعزاذعلی بابا
01.مرداد.1402

بورانی بادمجان و بورانی هویج و بورانی کنگر واقعا خوشمزه شدن خوشحالم که بلاگ شما رو دیدم اموزش های مختلف خیلی خوبی گذاشتید

ebrahim kamali
23.آبان.1402

سلام تنوع بورانی ها خیلی زیاده خوشم امد طرز تهیه بورانی بادمجان فکر میکردم بلدم الا آموزش بورانی خوندم
برام جالب بود بورانی لبو و بورانی قارچ دوست دارم یکبار امتحان کنم

    snappfoodadmin
    27.آبان.1402

    سلام انواع بورانی های خوشمزه و مقوی را می توانید از اسنپ فود انلاین خرید کنید پیشنهاد میدم
    طرز تهیه درست کردن بورانی کدو حلوایی هم امتحان کنید https://snappfood.ir/

vahid masoudiyan
06.دی.1402

برای تهیه بورانی گشنیز و بورانی قارچ و بورانی کدو حلوایی از چه نوع ماستی استفاده کنم بهتر و خوشمزه تر میشه
برای انواع بورانی ها یک نوع ماست استفاده میشود

    snappfoodadmin
    27.دی.1402

    سلام برای تهیه انواع بورانی های خوشمزه بهتر از ماست چکیده استفاده کنید البته بسته به ذائقه شما میتوانید
    از ماست کم چرب رژیمی و یا ماست پر چرب استفاده کنید تا بورانی متفاوتی امتحان کنید

daryoush nabiyan
19.دی.1402

چرا بورانی کدو آب پس داده منظورم اینکه به چه علت بورانی کدو سبز با خیار و بورانی کدو آبکی شده بود پر آب بود

    snappfoodadmin
    23.دی.1402

    سلام در طرز تهیه بورانی کدو سبز ،برای پخت کدو نباید از مقدار زیادی آب استقاده کنید،چون کدو به شدت آب پس می‌دهد.
    از بادمجان آب‌پز شده هم برای تهیه بورانی استفاده نکنید،بادمجان آبپز شده وقتی با ماست ترکیب بشود، آب پس می‌‌دهد.