آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3.3/5 - (22 امتیاز)
12

طرز تهیه حلوای اوماج گرگان در چند مرحله ساده و آسان

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 5 دقیقه

حلوا همواره یکی از خوشمزه‌ترین و حتی‌ قدیمی‌‌‌ترین شیرینی‌های سنتی است که در مراسمات مختلف روی سفره هر ایرانی به چشم می‌خورد و از آن دست شیرینی‌هایی است که در نقاط مختلف، به شکل‌های متفاوت پخته می‌شود و لذت را به سراسر وجود تزریق می‌کند.

درست است که حلوا به عنوان یکی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی شاخته می‌شود اما در اصل حلوا یک شیرینی عربی است و اولین دستورالعمل آن در حدود 3000 سال پیش از میلاد پیدا شده است و ریشه این واژه که عربی است، به معنای غذای شیرین یا گوشت شیرین است. حلوای اوماج، شیرینی محلی گرگان و از شیرینی های سنتی ایرانی است و امروز نگاهی داریم به طرز تهیه حلوای اوماج گرگان و جزئیات این حلوای خوشمزه.

میزان کالری در هر 100گرم 469 کالری
زمان آماده‌سازی 100 دقیقه
زمان لازم برای پخت 60 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

 

حلوای اوماج

حلوا از آنجا که روش های پخت متفاوتی دارد، برخی مواقع به عنوان دسر، شیرینی یا حتی نان در مراسمات مذهبی و مهمانی به چشم می‌خورد.


اگر دوست دارید بعد از برگزاری مهمانی ها، تعریف و تمجید را به دنبال داشته باشید، می‌توانید از این تزئین برای حلوا استفاده کنید و مهارت خود را به نمایش بگذارید.

 

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که دوست دارید در مراسم‌های خود سنگ تمام بگذارید، بهتر است درکنار این حلوای خوشمزه نان شیرمال و شیرینی سرغربیلی را هم سرو کنید تا مهمان‌هایتان را انگشت به دهان بگذارید.

 

 

مواد لازم در تهیه حلوای اوماج گرگان

شاید نام حلوای اوماج با زردچوبه به گوشتان خورده باشد، این حلوا باید زردچوبه به آن اضافه شود، اما می‌توانید به‌جای آن از زعفران دم‌کرده در شربت حلوا استفاده کنید.

مواد لازم

آرد یک پیمانه
شیر ⅓ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
زردچوبه 1 قاشق چایخوری

 

مواد لازم برای شهد حلوا

شکر یک پیمانه
آب یک پیمانه
زعفران دم‌کرده 1 قاشق غذاخوری
گلاب ⅓ پیمانه

 

همانطور که می‌بینید دستور این حلوا برای تعداد 4 نفر است، البته شما می‌توانید براساس دستورالعمل، به تعداد افراد به مواد لازم اضافه کنید.

 

در دستورهای طرز تهیه حلوای اوماج ارومیه به‌جای گلاب، بادرنجبویه که از خانواده نعنایان است به چشم می‌خورد. علاوه برآن، از روغن حیوانی به‌جای روغن مایع و یا جامد نیز استفاده  می‌کنند.

طرز تهیه حلوای اماج

مرحله اول: برای طرز تهیه حلوای اوماج مجلسی، ابتدا از درست کردن شهد آن شروع می‌کنیم. در این مرحله شکر و آب را در یک قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا ذرات شکر در آب حل شود. ممکن است دربعضی دستورالعمل‌ها مانند طرز تهیه حلوای زنجان دیده باشید که به جای آب و شکر، ازشیره انگور در آن استفاده می‌کنند. همچنین اگر به رژیم خود اهمیت می‌دهید یا اینکه با شکر رابطه خوبی ندارید، می‌توانید از شیره انگور استفاده کنید

 

مرحله دوم: زمانی که شکر در آب خوب حل شد، زعفران و گلاب را با آن مخلوط می‌کنیم تا مواد یکدستی به‌وجود آید. پس از یکدست شدن مواد زمانی که شهد گرم شد، حرارت را خاموش می‌کنیم.

می‌توانید این حلوای خوشمزه را همانند تصویر تزئین کنید و در مراسماتی مانند عیدها کنار یک نوشیدنی مانند چایی سرو کنید و از مزه آن لذت ببرید.

مرحله سوم: حالا نوبت به تهیه خمیر مخصوص رسیده‌ است. آرد به همراه زردچوبه را در یک سینی مناسب می‌ریزیم و آن‌ها را مخلوط می‌کنیم. در ادامه شیر را آرام آرام روی آن می‌ریزیم تا خمیر گلوله گلوله شود، دقت کنید که در زمان اضافه کردن شیر  مدام آن را مخلوط کنیم که فقط یک قسمت از آرد خمیر نشود،­­­ سپس آن را الک می‌کنیم تا ذرات ریز و درشت آن جدا شود. برای راحتی کار می‌توانید از یک اسپری استفاده کنید و شیر را به آرامی روی آن اسپری کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله خمیر را روی سینی جدا می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم به مدت یک‌ ساعت روی سینی بماند تا خشک شود. در این زمان باید آن‌ها را گاهی زیر و رو کنیم تا به طور کامل خشک شوند.

دستورالعمل این حلوا، شباهت زیادی به طرز تهیه حلوای اوماج مجلسی دارد و برای تهیه آن تقریبا از یک دستور استفاده می‌کنند.

مرجله پنجم: در این مرحله، روغن یا کره را در ماهیتابه می‌ریزیم تا کمی داغ شود. سپس خمیر گلوله و خشک شده را به آن اضافه می‌کنیم و آن‌ را هم می‌زنیم تا رنگ اوماج تغییر کند.

مرحله ششم: در این مرحله شهدی را که آماده کرده بودیم کم‌کم به آن اضافه می‌کنیم و همزمان حلوا را هم ‌می‌زنیم تا شکل بگیرد. وقتی کمی سفت شد آن را از روی حرارت برمی‌داریم.

مرحله هفتم: در مرحله آخر حلوا را روی شعله پخش‌کن قرار می‌دهیم و روی در آن را با دم‌کنی می‌پوشانیم سپس اجازه می‌دهیم به مدت یک ساعت دم بکشد. بعد از یک ساعت آن را با سلیقه خود با خلال بادام و پسته تزئین می‌کنیم.

این حلوا سوغات مناسبی است برای وقت‌هایی است که به این شهرها سفر می‌کنید و یا قصد معرفی شهر خود را به دیگران دارید.

فواید و مضرات حلوا بر سلامتی

حلوا برای سلامتی فواید زیادی دارد؛ از جمله فواید آن می‌توان به تغذیه بدن، جذب ویتامین E، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست اشاره کرد. حلوا منبع انرژی زیادی است، اما مانند بسیاری از شیرینی ها مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض منفی مانند افزایش قندخون، افزایش وزن بدن و افزایش ریسک بیماری های قلبی و عروقی روی سلامتی داشته باشد.

شاید نام حلوا ارده و حلوا شکری به گوشتان خورده باشد، تفاوت حلوا ارده با حلواهای دیگر در این است که در حلوا ارده، از ارده که از کنجد تهیه شده است بیشتر استفاده می‌شود، این در حالی است که در حلوای اوماج و اکثر حلواهای دیگر شکر بیشتری استفاده شده است. هرچند که می‌توان به‌جای آن از مواد قندی جایگزین استفاده کرد.

تنوع در سرو حلوا

در طرز تهیه حلوا اوماج گرگان، گاهی اوقات برای سرو این حلوا از نان های بستنی استفاده می‌کنند که شکل و شمایل مجلسی به خود می‌گیرد و حتی خوردن آن راحت‌تر و به طبع خوشمزه‌تر است.

گاهی نیز از قالب‌های مخصوص شکل‌دار استفاده کرده و حلوا را در آن سرو می‌کنند. اینکه چگونه این شیرینی را سرو می‌کنید کاملا بستگی به سلیقه و مجلسی دارد که شیرینی در آن سرو می‌شود، اما طبیعی است که هرچه زیباتر تزئین شود، میل به خورد آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

ممکن است در جستجوهای خود برای طرز تهیه این حلوای خوشمزه، با عباراتی مانند طرزتهیه حلوای اوماج تبریز، طرز تهیه حلوا اوماج زنجان و یا طرز تهیه حلوا اوماج ارومیه برخورد کرده باشید )که طرز تهیه این حلواها نسبت به حلواهای دیگر دشوارتر است(، باید بگوییم این حلواها نیز همانند بسیاری از شیرینی‌ها، به روش‌های متفاوتی پخته می‌شوند.

چیزی که مهم است، طعمی به یاد ماندنی است که این حلوا ایجاد می‌کند. برای اینکه این طعم را به خود و حتی دیگران هدیه دهید، می‌توانید از سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ‌فود استفاده کنید تا در کمترین زمان آن‌ را تحویل بگیرید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(12 دیدگاه)

طاهرنیا
04 شهریور 1402

سلام چیکار کنم که خمیر حلوای اوماج گلوله گلوله نشود

  • snappfoodadmin
    04 شهریور 1402

    سلام در طرز تهیه حلوای اوماج شیر را آرام آرام روی مواد حلوا بریزد تا خمیر گلوله گلوله شود، دقت کنید که در زمان اضافه کردن شیر مدام آن را مخلوط کنید که فقط یک قسمت از آرد خمیر نشود،­­­بعد آن را الک می‌کنید تا ذرات ریز و درشت آن جدا شود.

سیاوش
04 شهریور 1402

سلام فواید و مضرات حلوا اوماج برای سلامتی چی هستش

  • snappfoodadmin
    04 شهریور 1402

    سلام باعث افتخار که شما همراه مقاله های آموزشی بلاگ اسنپ فود هستید و طرز تهیه حلوای اوماج گرگانی را با دقت مطالعه کردید حلوا برای سلامتی فواید زیادی دارد؛ از جمله فواید آن می‌توان به تغذیه بدن، جذب ویتامین E، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست اشاره کرد. حلوا منبع انرژی زیادی است، اما مانند بسیاری از شیرینی ها مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض منفی مانند افزایش قندخون، افزایش وزن بدن و افزایش ریسک بیماری های قلبی و عروقی روی سلامتی داشته باشد.

دامغانی
04 شهریور 1402

سلام حلوا ارده و حلوا شکری حلوا اوماج باهام چه تفاوت و شباهتی دارد از روی دستور طرز تهیه حلوا اوماج این سایت حلوا درست کردم خوشم شده بود

  • snappfoodadmin
    04 شهریور 1402

    سلام حلوا ارده و حلوا شکری طرفداران زیادی دارند.تفاوت حلوا ارده با حلواهای دیگر اینکه در حلوا ارده، از ارده که از کنجد تهیه شده بیشتر استفاده می‌شود و در حلوای اوماج و اکثر حلواهای دیگر شکر بیشتری استفاده می شود . هرچند که می‌توان به‌جای آن از مواد قندی جایگزین استفاده کرد.

یاشار
22 تیر 1402

سلام خیلی جاها اسم حلوا ارده و حلوا شکری حلوا اوماج باهام میان شبیه به هم هستند گوش های من که این اسم حلواها زیاد شنیده اما زیاد مزه نکردم کسی نبوده حلوا برام درست کنه از روی دستور طرز تهیه حلوا اوماج این سایت حلوا درست کردم برای بار اول خوب بود مرسی

  • snappfoodadmin
    22 تیر 1402

    سلام بله احتمالا اسم حلوا ارده و حلوا شکری به گوشتان خورده است ، تفاوت حلوا ارده با حلواهای دیگر در این است که در حلوا ارده، از ارده که از کنجد تهیه شده است بیشتر استفاده می‌شود، این در حالی است که در حلوای اوماج و اکثر حلواهای دیگر شکر بیشتری استفاده شده است. هرچند که می‌توان به‌جای آن از مواد قندی جایگزین استفاده کرد.

neda
20 تیر 1402

فواید و مضرات حلوا بر سلامتی چقدر سایت شما خوبه مضرات هم میزاره حلوا اوماج خیلی خوب توضیح دادید مرسی

  • snappfoodadmin
    20 تیر 1402

    سلام باعث افتخار که شما همراه مقاله های آموزشی بلاگ اسنپ فود هستید و طرز تهیه حلوای اوماج گرگانی را با دقت مطالعه کردید حلوا برای سلامتی فواید زیادی دارد؛ از جمله فواید آن می‌توان به تغذیه بدن، جذب ویتامین E، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست اشاره کرد. حلوا منبع انرژی زیادی است، اما مانند بسیاری از شیرینی ها مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض منفی مانند افزایش قندخون، افزایش وزن بدن و افزایش ریسک بیماری های قلبی و عروقی روی سلامتی داشته باشد. فواید و مضرات را برای آشنایی راحت مخاطب میگذاریم

مهران گرگان
05 فروردین 1402

والا ما گرگانی ها حلوا اوماج رو با عسل و جوانه گندم و روغن حیوانی درست میکنیم و این چیزی که شما دستور درست کردنش رو نوشتید ( شاید خوشمزه هم بشه ) ولی هیچ ربطی به گرگان و گرگانی ها نداشته و نداره

  • snappfoodadmin
    05 فروردین 1402

    سلام همراه گرامی در نظر داشته باشید مواد اولیه و طرز پخت هر غذایی بسته به شهر و روستا ذائقه ی و سلیقه ای میشود شما حلوا اوماج را با عسل و جوانه گندم و روغن حیوانی درست میکیند فرد دیگری مثلا روغن حیوانی دوست ندارد و به جایی آن از کره استفاده میکند گرگانی های عزیز هم طبق سلیق خودشون حلوا ی اوماج درست میکنند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود