آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی، یک شیرینی محلی جذاب

ترمه افضلی 20 اسفند 1401 5 دقیقه

شهر خوش آب و هوای گرگان

گرگان شهری جذاب از استان گلستان است که خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد. این شهر یکی از جالب‌ترین و زیباترین مکان‌هایی است که خیلی از افراد به عنوان یک مقصد توریستی انتخاب می‌کنند. خیلی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایرانی اصالتا متعلق به این استان هستند. آب و هوای این شهر می‌تواند حال شما را خوب کند. وقتی هم که حال شما خوب باشد، اشتهای شما بهتر می‌شود و می‌توانید انواع شیرینی‌های خوشمزه‌ی آن شهر را با اشتهای باز امتحان کنید.

سوغات گرگان

اگر به شهر گرگان سفر کردید و دوست داشتید برای اطرافیانتان از آن شهر زیبا سوغاتی تهیه کنید، می‌توانید به این موارد توجه کنید. نان زنجبیلی یک شیرینی محلی گرگان است. این نان بسیار خوشمزه است و یکی از جالب‌ترین سوغات گرگان است. همچنین، اگر شما و اطرافیانتان خیلی طرفدار زنجبیل نیستید، می‌توانید نان پادرازی تهیه کنید که یکی دیگر از شیرینی‌های محلی گرگان است.

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی، یک شیرینی محلی جذاب

اگر می‌خواهید توی این مقاله با ما همراه شوید و طرز تهیه‌ی شیرینی سرغربیلی را یاد بگیرید، پس خودتان می‌توانید یک شیرینی جذاب گرگانی درست کنید و بهتر است به بقیه‌ی سوغات گرگان نگاهی بیندازید. جاجیم بافی و ابریشم بافی هم از جذاب‌ترین سوغات گرگان هستند، که اطرافیان شما حتما از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

شیرینی محلی گرگان

یکی از شیرینی‌هایی که به عنوان شیرینی محلی گرگان شناخته می‌شود، شیرینی سرغربیلی است. تهیه شیرینی سرغربیلی خوشمزه کار سختی نیست و با کمی تلاش شما می‌توانید آن را تهیه کنید.

شهر گرگان علاوه بر شیرینی‌های خوشمزه،‌ صنایع دستی جذابی هم دارد. قالیچه‌های ترکمن یکی از صنایع دستی جذاب این شهر هستند.

پخت شیرینی سرغربیلی اصلا کار سختی نیست. پس شما با کمی دقت می‌توانید آن را توی خانه به راحتی بپزید.

در طول روز هر جا از انواع کار روزانه خسته شدید، چشمان خود را ببندید و خود را روی یک قالیچه‌ی ترکمن تصور کنید که دارید این شیرینی محلی گرگان، شیرینی سرغربیلی را میل می‌کنید.

بعد از تصور چنین صحنه‌ای حتما نیاز دارید که طرز تهیه ی شیرینی سرغربیلی را یاد بگیرید و هر چه سریع‌تر این تصور را به واقعیت تبدیل کنید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه‌ ی شیرینی سرغربیلی

 

آرد سه پیمانه
خمیر مایه فوری یک قاشق غذاخوری
کره یک پیمانه
خاک قند نصف پیمانه
پودر هل دو قاشق چایی خوری
روغن مایع به مقدار لازم
آب هم دمای محیط به مقدار لازم

 

طرز تهیه شیرینی سرغربیلی 

۱. اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی سرغربیلی این است که آردها را با الک صاف کنیم تا در نهایت خمیر شیرینی ما بافت بهتری داشته باشد. بافت بهتر خمیر به ما کمک می‌کند در نهایت شیرینی سرغربیلی بهتری بپزیم.

۲. در مرحله‌ی دوم، آردهای الک شده را در یک کاسه‌ی بزرگ  بریزید و خمیر مایه فوری را به آن اضافه کنید. کمی آن را هم بزنید تا ترکیب شوند.

۳. سپس کره را بر روی شعله قرار دهید تا ذوب شود. کره‌های ذوب شده را به مخلوط آرد و خمیر مایه اضافه می‌کنیم و آن‌ها را با یکدیگر به خوبی ترکیب می‌کنیم. سپس آب را به آرامی اضافه می‌کنیم. در ابتدا مقدار کمی آب اضافه کنید.

۴. در مرحله‌ی بعد،‌ شروع به ورز دادن خمیر به دست آمده بکنید. خمیر بافت نرم و لطیفی دارد. دقت کنید که خمیر زمانی آماده است که در حین ورز دادن به دست شما نچسبد. اگر خمیر مشکل دارد، می‌توانید آب بیشتر یا به دلخواه آرد بیشتری را اضافه کنید.

۵. بر روی یک سطح مثل یک میز بزرگ آرد پاشیده و خمیر را بر روی سطح به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. سپس آن را به کاسه برگردانید و یک درپوش برای آن بگذارید. اجازه دهید خمیر در حدود یک ساعت استراحت کند.

۶. بعد از استراحت خمیر آن‌ها را به اندازه یک گردو از همدیگر جدا کرده و هر کدام را کف دست به شکل یک دوک فرم دهید.

۷. کف یک سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیرها را با فاصله مناسبی بر روی سینی بچینید. روی آن‌ها را پوشانده و اجازه دهید حدود یک ربع استراحت کنند.

۸. در یک قابلمه کوچک و گود روغن سرخ کردنی بریزید. تا اندازه‌ای که شیرینی‌ها در حین سرخ شدن در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از داغ شدن روغن، شیرینی‌ها را دانه دانه در روغن سرخ کنید.

۹. در این مرحله، بعد از سرخ شدن، شیرینی‌ها را بر روی دستمال حوله‌ای و یا کاغذ مخصوص جذب روغن چیده و اجازه دهید تا کمی خنک شوند.

۱۰. در نهایت بر روی شیرینی‌ها ترکیب خاک قند و پودر هل را پاشیده تا کامل سطح شیرینی‌ها پوشیده شود. سپس، کار شما به پایان رسیده و وقت ریختن یک فنجان چای و میل کردن شیرینی‌ها است.

 

نکات طرز تهیه شیرینی سرغربیلی گرگان 

۱.یکی از نکات بسیار مهم این است که، زمان استراحت خمیر در بافت نهایی آن اهمیت فراوانی دارد. به این علت که خمیر مایه بتواند به خوبی عمل تخمیر را انجام دهد و در نهایت بافت نهایی خمیر پفکی‌تر باشد.

پخت شیرینی سرغربیلی اصلا کار سختی نیست. پس شما با کمی دقت می‌توانید آن را توی خانه به راحتی بپزید.

۲. برای جذب روغن شیرینی‌ها می‌توانید آن‌ها در توری و یا یک سبد نیز قرار دهید. هدف نهایی جذب شدن روغن اضافی موجود بر روی شیرینی‌های سرغربیلی است.

۳. برای تزئین شیرینی علاوه بر پودر هل می‌توانید از گل محمدی و یا هر موردی که به سلیقه‌ی خودتان باشد استفاده کنید. تزئین کردن شیرینیجات بسیار مهم است و باید همیشه بخش مهمی از دستور پخت را به تزئين اختصاص داد.

 

اطلاعات و جزئیات طرز تهیه شیرینی سرغربیلی 

 

کالری در هر ۱۰۰ گرم ۴۸۰ کالری
زمان آماده‌سازی یک ساعت و نیم
زمان پخت نیم ساعت
مناسب برای ۴ نفر

 

شیرینی های قدیمی و سنتی ایرانی بخشی از فرهنگ ما هستند. پس خیلی مهم است که بتوانیم دستورپخت آن‌ها را یاد بگیریم و در خانواده نسل به نسل منتقل کنیم. از دیگر شیرینی‌هایی که شما می‌توانید آموزش آن‌ها را یاد بگیرید، طرز تهیه‌ی حلوای اوماج گرگان است.

یکی دیگر از آموزش‌هایی که ممکن است برای شما مفید باشد، طرز تهیه‌ی نان خرمایی است. اگردوست داشتید طرز تهیه‌ی نان خرمایی را یاد بگیرید حتما این مقاله را بخوانید.

 

هوس شیرینی و کمبود وقت!

اگر هوس شیرینی کرده‌اید ولی وقت ندارید طرز تهیه‌ی شیرینی سرغربیلی را یاد بگیرید می‌توانید به راحتی این شیرینی را یا هر شیرینی دیگری را که دوست دارید از اسنپ فود سفارش دهید. از لینک سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود می‌توانید به راحتی و در عرض چند دقیقه به هر شیرینی‌ای دسترسی پیدا کنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود