طرز تهیه دلمه کلم + راز خوشمزگی آن

طرز تهیه دلمه کلم
5/5 - (8 امتیاز)

دلمه کلم یکی از انواع خوشمزه دلمه بوده و می‌توان با استفاده از این غذا به سفره خود رنگ و لعاب بیشتری داد. برای درست کردن دلمه کلم، مراحلی شبیه به دیگر طرز تهیه انواع دلمه در پیش روی دارید. کلم یکی از سبزیجات پرخاصیت است و استفاده از آن در طرز تهیه دلمه کلم ، خواص مختلفی را برای بدن به دنبال خواهد داشت. اگر چه شما می‌توانید با سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود، انواع دلمه را سفارش داده و به راحتی تحویل بگیرید، اما در ادامه نحوه درست کردن دلمه کلم و چاشنی دلمه کلم را آموزش داده‌ایم تا شما نیز به راز خوشمزگی دلمه کلم پی ببرید.عکس دلمه کلم

دلمه کلم
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 60 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

نحوه تهیه این دلمه مانند انواع دلمه ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. مواد اصلی در تهیه این دلمه برنج، سبزی‌های معطر، گوشت و کلم برگ است. اگر به طعم کلم برگ علاقه دارید، موادی که در جدول زیر آمده را آماده کرده و دست به کار شوید.

مواد اولیه برای تهیه دلمه کلم

برای تهیه دلمه کلم، نیاز به مواد اولیه مختلفی دارید که در جدول زیر معرفی شده‌اند. چاشنی دلمه کلم ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه است؛ اما شما می‌توانید از دیگر ادویه‌ها مانند پاپریکا و دارچین هم استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کلم برگ 1 عدد
گوشت چرخ کرده 300 گرم
برنج 1 پیمانه
لپه نصف پیمانه
پیاز 1 عدد
رب 2 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
سبزی‌های معطر خرد شده 250 گرم
سرکه 1 قاشق غذاخوری
شیره انگور 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

مقدار سبزی برای دلمه کلم

مقدار سبزی مورد استفاده در طرز تهیه دلمه کلم برای 4 نفر معمولا 250 گرم است که میزان جعفری آن بیشتر خواهد بود. پس از آن نیز به میزان مساوی از تره، ترخون و مرزه نیاز دارید. مقدار شوید مورد استفاده در تهیه دلمه کمتر از دیگر سبزی‌ها است تا طعم شوید غالب نباشد.

دستور پخت دلمه کلمطرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

برای آماده‌سازی این دلمه، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید که مانند طرز تهیه دلمه فلفل ، آسان است.

  • مرحله اول: برنج را از شب قبل در آب و نمک خیس کنید. سپس برنج را بپزید تا به مرحله پخت برسد؛ البته مراقب باشید نرم نشود.
  • مرحله دوم: به مدت یک تا دو ساعت لپه را در آب خیس کنید و سپس لپه‌ها را در آب بپزید تا به حالت پخته در بیایند. در این مرحله نیز، مراقب باشد تا لپه‌ها نرم نشوند.
  • مرحله سوم: مشابه طرز تهیه دلمه بادمجان پیاز را خرد کرده و در یک تابه حاوی روغن، تفت دهید تا تغییر رنگ داده و طلایی شود.
  • مرحله چهارم: حالا گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌ها (نمک، فلفل و زردچوبه) و مقداری رب اضافه کنید تا به خوبی تفت داده شوند.
  • مرحله پنجم: سبزی دلمه یعنی شوید، جعفری، تره، گشنیز، ترخون و مرزه را مخلوط کرده و به مواد تفت داده شده اضافه کنید.
  • مرحله ششم: برنج و لپه‌های پخته شده را نیز به این مواد دلمه بیافزایید و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله هفتم: حالا در یک قابلمه بزرگ، آب ریخته و به آن نمک اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و پس از آن کلم را داخل آب جوش قرار دهید. کلم را به مدت 10 دقیقه بپزید و سپس از آب بیرون آورده و برگ‌های آن را جدا کنید.
  • مرحله هشتم: داخل هر برگ کلم، مقداری از مواد دلمه ریخته و با نظم بپیچید تا بسته شوند.
  • مرحله نهم: کف قابلمه یک لایه از برگ‌های کلم قرار دهید و سپس دلمه‌های کلم پیچیده شده را کنار هم داخل قابلمه بچینید.
  • مرحله دهم: در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه کلم ، در یک تابه کوچک رب گوجه فرنگی را با روغن زیتون و کمی نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید و سرکه و شیره انگور را به آن اضافه کنید. این سس را روی دلمه‌ها ریخته و بگذارید تا روی حرارت ملایم بپزد.

نکته مهم: برای آن که دلمه‌ها وا نروند، پس از ریختن سس دلمه کلم، باید روی آن‌ها یک درب قابلمه کوچک‌تر از سایز خود قابلمه قرار دهید تا حین پخت، جای دلمه‌ها محکم باشد. در طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی ، به دلیل شکل گوجه فرنگی‌ها نیاز به درب قابلمه ندارید، اما در تهیه دلمه کلم یا دلمه برگ مو، باید حتما جای دلمه‌ها را محکم کنید.

راز خوشمزگی دلمه کلم

اگر می‌خواهید با راز خوشمزگی دلمه کلم آشنا شوید، این قسمت را از دست ندهید. برای آن که بتوانید به دلمه کلم طعم بهتری بدهید، لازم است که از چاشنی دلمه کلم همچون پاپریکا، فلفل قرمز و دارچین نیز در طبخ این غذای خوشمزه ایرانی کمک بگیرید. سس دلمه نیز نقش مهمی در خوشمزگی این غذا دارد. پس از آنکه سس دلمه را تهیه کردید، ابتدا طعم آن را بچشید و سپس روی دلمه‌ها بریزید.

طرز تهیه دلمه کلم با مرغ یا قارچطرز تهیه دلمه کلم با مرغ یا قارچ

شما می‌توانید این دلمه را بدون گوشت نیز تهیه کنید که البته فرایند تهیه آن با دلمه‌ای که در بالا معرفی کردیم، تفاوت چندانی ندارد. برای تهیه دلمه بدون گوشت، باید گوشت را حذف کرده و به جای آن از قارچ استفاده کنید. اگر مایل به استفاده از گوشت قرمز نیستید، می‌توانید در این دلمه گوشت را با مرغ جایگزین کرده و دلمه کلم با مرغ تهیه کنید.

دلمه کلم برگ با رب انار

رب انار یکی از انواع چاشنی دلمه کلم است که باعث خوشمزه شدن آن می‌شود. برای استفاده از رب انار در تهیه سس دلمه کلم، آن را با آبلیمو، شکر و ادویه‌های مورد نظر ترکیب کرده و روی دلمه‌ها بریزید. میزان ترشی سس رب انار به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید با کم یا زیاد کردن میزان شکر، سس دلمه را مطابق ذائقه خود تهیه کنید.

دلمه کلم برگ سنندجی یا کردی

طرز تهیه دلمه کلم برگ سنندجی یا کردی نیز مشابه دستور پخت گفته شده است، اما معمولا در تهیه آن به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده می‌کنند. به کار بردن مرغ باعث می‌شود کسانی که به هر دلیل از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، از طعم دلمه کلم لذت ببرند. همچنین سبزیجات مورد استفاده در تهیه این غذا شامل پیازچه، نعنا، تره، مرزه، جعفری و گشنیز است.

چگونه دلمه کلم شیرین تهیه کنیم؟

معمولا مواد مورد استفاده در تهیه سس دلمه کلم مانند سرکه و شیره را به گونه‌ای ترکیب می‌کنند تا طعمی ملس ایجاد شود. اگر دوست دارید طعم غذای شما شیرین باشد، میزان شیره انگور را افزایش دهید. البته اگر به شیره انگور دسترسی نداشتید، می‌توانید شکر را جایگزین کرده و از آن استفاده کنید.

علت سفت شدن دلمه کلمعلت سفت شدن دلمه کلم

همانطور که در مراحل طرز تهیه دلمه کلم گفته شد، ابتدا باید برگ‌های کلم را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید تا نرم شوند. عدم جوشاندن کلم‌ها باعث می‌شود تا دلمه شما سفت شود. همچنین پیش از قرار دادن مواد دلمه داخل برگ‌های کلم، قسمت سفت میانی آن‌ها را با چاقو برش زده و جدا کنید؛ بدین طریق دلمه کلم نرم و لذیذی خواهید داشت.

دلمه کلم را از اسنپ فود سفارش دهید…

در این مطلب راز خوشمزگی دلمه کلم و طرز تهیه این غذا را آموزش دادیم. اگر دوست دارید طعم‌های دیگری از انواع دلمه را امتحان کنید، طرز تهیه دلمه پیاز نیز انتخاب مناسبی است.

البته، اگر فرصت تهیه این غذا را نداشته یا مواد اولیه آن را در دسترس ندارید، می‌توانید از سفارش غذای آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید به راحتی با سفارش غذا از اسنپ فود، دلمه کلم خوشمزه را از رستوران‌های تهران و دیگر شهرها سفارش داده و در کمترین زمان، در محل آدرس تحویل بگیرید. به این شکل دیگری نیازی به تهیه دلمه کلم در منزل ندارید؛ اگر چه پخت این غذا نیز در جای خود، جذابیت زیادی دارد.

نظرات کاربران

fereshtenamdari
29.آبان.1402

سلام راز خوشمزگی دلمه کلم چی هستش!؟
علت سفت شدن دلمه کلم چی!؟

    snappfoodadmin
    06.آذر.1402

    سلام راز خوشمزگی دلمه کلم استفاده از چاشنی دلمه کلم مثل پاپریکا، فلفل قرمز و دارچین در طبخ این غذای خوشمزه ایرانی است.
    سس دلمه هم نقش مهمی در خوشمزگی این دلمه دارد.در مراحل طرز تهیه دلمه کلم این نکته علت سفت شدن دلمه را باید ردنظر بگیرید،
    برای رفع و راه حل سفت شدن دلمه ابتدا باید برگ‌های کلم را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید تا نرم شوند. عدم جوشاندن کلم‌ها باعث می‌شود
    تا دلمه کلم سفت شود.پیش از قرار دادن مواد دلمه داخل برگ‌های کلم، قسمت سفت میانی آن‌ها را با چاقو برش زده و جدا کنید؛تا دلمه کلم نرم و لذیذی داشته باشید

mohabatiyanq
15.آذر.1402

سلام دلمه کلم با مرغ یا قارچ چیکار کنم که خوشمزه تر و طعم بهتری داشته باشه

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام راز خوشمزگی دلمه کلم برای اینکه بتوانید به دلمه کلم طعم بهتری بدهید،لازم است که از چاشنی دلمه کلم پاپریکا،فلفل قرمز و دارچین
    نیز در طبخ این غذای خوشمزه ایرانی کمک بگیرید.سس دلمه نیز نقش مهمی در خوشمزگی این غذا دارد.