طرز تهیه سوپ خامه ای مخصوص تبریز

سوپ خامه
3.6/5 - (62 امتیاز)

طرز تهیه سوپ خامه ای بسیار ساده است و شما می‌توانید این سوپ را در زمان اندکی تهیه کنید. این سوپ یکی از موارد طرز تهیه انواع سوپ جو است و بسیاری آن را به نام سوپ خامه‌ای تبریزی می‌شناسند؛ چراکه روش تهیه آن به شهر تبریز باز می‌گردد. مواد اولیه این سوپ در دسترس بوده و شما می‌توانید بدون هیچ دردسری، این سوپ را درست مانند سوپی که در تبریز درست می‌شود یا مانند سوپی که رستوران‌ها سرو می‌کنند، تهیه کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه سوپ خامه را با هم ببینیم.

سوپ خوشمزه خامه ای
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 25 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه سوپ خامه ای مجلسی تبریزعکس سوپ خامه

سوپ خامه یکی از سوپ‌های بسیار خوش‌عطر و طعم و مجلسی برای پذیرایی در میهمانی‌ها است. همچنین این سوپ برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید بوده و در روزهای سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذا از نظر مواد اولیه کاملاً سالم است و شما می‌توانید با خیال راحت این سوپ را برای کودکان و سالمندان هم سرو کنید. سوپ خامه، همان‌طور که از نام آن پیداست، سوپی با بافت سبک و خامه‌ای خواهد بود. مواد تشکیل‌دهنده آن باید به‌گونه‌ای باشد که رنگ خامه‌ای سوپ را تحت تاثیر قرار ندهد. در این مطلب به آموزش سوپ لذیذ خامه ای می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

مواد اولیه در طرز تهیه سوپ خامه ای رستورانی

در آموزش سوپ خامه ای (سوپ خامه‌ای با قارچ و جو) برای 4 نفر، شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید. جالب است بدانید که برای درست کردن این غذا مانند سوپ قارچ مقداری قارچ خرد شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب مرغ یک لیتر
جو پوست‌ کنده یک فنجان
شیر کم‌چرب یک لیتر
خامه کم‌چرب ۲۰۰ گرم
فلفل سفید به مقدار دلخواه
قارچ ۳۰۰ گرم
هویج 1 عدد

دستور تهیه سوپ خامه ای تبریز

طرز تهیه سوپ خامه بسیار ساده است؛ شما می‌توانید این سوپ را با روش گفته شده و دستور اصلی آماده کنید. همچنین می‌توانید به‌دلخواه خود در دستور پخت این سوپ تغییراتی ایجاد نمایید. استفاده از آب مرغ نقش مهمی در خوشمزه شدن سوپ خامه داشته و البته برای درست کردن سوپ سیر نیز به کار می‌رود. همچنین به جای آب مرغ می‌توان از عصاره مرغ نیز استفاده کرد.

  • مرحله اول: در طرز تهیه سوپ خامه ای ، ابتدا جو را به همراه آب مرغ (یا عصاره‌ی مرغ) داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا به اندازه کافی جوشیده و نرم شود.
  • مرحله دوم: هویج‌ها را پوست بگیرید و با رنده‌ی درشت رنده کنید. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید و به خوبی بشویید تا هویج به سوپ رنگ ندهد. حالا هویج‌ها را به آب مرغ و جو اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز پخت سوپ خامه ای ، خامه و شیر را با نمک و فلفل‌ سفید مخلوط کرده و به قابلمه بیافزایید.
  • مرحله چهارم: قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و سپس آن‌ها را نیز به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: اجازه دهید سوپ به مدت یک ساعت بجوشد تا کاملاً غلیظ شده و لعاب بیندازد. برای جلوگیری از سررفتن سوپ، حتماً درب ظرف را بعد از افزودن شیر باز بگذارید. سوپ خوشمزه شما آماده است؛ نوش جان!

طرز تهیه سوپ شیر

اگر رژیم غذایی لاغری دارید یا این سوپ را برای سالمندان تهیه می‌کنید، می‌توانید برای سالم‌ترشدن این سوپ خامه را حذف کنید. در این صورت می‌توانید خامه را در کنار سوپ سرو کنید که هر کسی، به‌مقدار دلخواه، خامه به سوپ اضافه کند. با این کار شما سوپ سالم‌‌‌تری خواهید داشت. اگر می‌خواهید سوپ بخورید تا لاغر شوید،‌ تهیه این سوپ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته در صورت حذف خامه از این سوپ، شما سوپ شیر خواهید داشت.

تزیین سوپ خامه ایتزیین سوپ خامه ای

پس از آشنایی با طرز پخت سوپ خامه ای، باید آن را تزئین کنید. جالب است بدانید که در لیست طرز تهیه انواع سوپ ایرانی ، سوپ خامه تبریز طرفداران زیادی دارد. برای تزیین سوپ می‌توانید روی آن را با ادویه‌های دلخواه و جعفری ساتوری‌شده تزیین کنید. همان‌طور که گفتیم، این سوپ بافتی نرم و خامه‌ای دارد و رنگ آن نیز خامه‌ای است. پس دقت کنید که مواد اولیه مورد استفاده، رنگ سوپ را تغییر ندهند تا سوپ ظاهر نامناسبی به خود نگیرد.

استفاده از لیموی تازه جلوه‌ی خوبی به سوپ شما می‌دهد. همچنین می‌توانید در این سوپ از فلفل‌ سیاه، فلفل‌ قرمز، جوز هندی یا ادویه‌های دیگر نیز استفاده کنید، اما به مقداری که رنگ سوپ را تغییر ندهد. ناگفته پیداست که فلفل سیاه و جوز هندی به‌راحتی می‌توانند رنگ سوپ شما را تغییر دهند.

سوپ خامه را نباید از دست داد…

در این مطلب طرز تهیه سوپ خامه ای تبریز را آموزش دادیم تا شما این سوپ خوشمزه را در منزل تهیه کنید. البته، اگر هوس خوردن این سوپ یا هر غذای دیگری را کرده‌اید اما زمان و انرژی لازم برای تهیه آن در منزل را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سرویس سفارش غذا اسنپ فود، هر آنچه را که میل دارید سفارش داده و آن را در مدت زمان کوتاهی در محل آدرس تحویل بگیرید.

سوالات متداول

1.سوپ خامه‌ای تبریزی با سوپ خامه‌ای معمولی چه تفاوتی دارد؟

سوپ خامه‌ای، سوپی با بافتی سبک و خامه‌ای و پختی آسان است. این سوپ به دلیل محبوبیتی که در شهر تبریز دارد به سوپ خامه‌ای تبریزی معروف شده است؛ ولی در دستور پخت این سوپ تفاوتی با سوپ خامه‌ای معمولی وجود ندارد.

در حقیقت چون دستور پخت سوپ خامه‌ای آسان و مواد اولیه­‌ی آن در دسترس است؛ می‌توانیم تنها باتوجه‌به دستور پخت اصلی، سوپی به خوشمزگی سوپ‌های رستورانی درست کنیم.

برای تهیه­‌ی این سوپ ابتدا جو را با آب­ مرغ می‌جوشانیم تا نرم شود. هویج را رنده کرده با شیر و خامه، همراه با قارچ و ادویه به مایه اضافه می‌کنیم؛ سپس می‌گذاریم مدتی بجوشد. وقتی سوپ کاملاً غلیظ شد و لعاب انداخت؛ مطمئن می‌شویم که سوپ ما آماده است.

سوپ خامه‌ای غذایی لذیذ و خوشمزه است که مراحل سریع و آسان پخت این سوپ، و همین­طور طعم و ظاهر رسمی آن، باعث شده سوپ خامه‌ای، تبدیل به غذایی کاملاً مناسب مجالس رسمی و مهمانی‌های ما شود.

خامه از مواد اصلی در دستور پخت سوپ خامه‌ای است؛ ولی اگر شما تصمیم دارید سوپ خامه‌ای مناسب مصرف سالمندان یا برای رژیم غذایی سالم خود بپزید؛ می‌توانید در حین پخت، خامه را حذف کرده و سوپ را با شیر درست کنید. همین­طور می‌توانید خامه را در کنار سوپ سرو کنید تا هر کس به‌دلخواه در سوپ خود از خامه استفاده کند.

نظرات کاربران

sasan rahmanzadeh
27.آبان.1402

همیشه دوست داشتم طرز تهیه سوپ خامه ای رستورانی یاد بگیرم خیلی برام جالب بود که میشه سوپ خامه ای مجلسی هم درست کرد مواد اولیه این سوپ فرقی ندارها اما واقعا تغییراتشون میشه فهمید

    snappfoodadmin
    29.آبان.1402

    سلام میتوانید سوپ خامه ای را از اسنپ فود تهیه کنید https://snappfood.ir/ و درست کردن سوپ خامه ای مجلسی و رستورانی در خانه راحت
    هستش و مواد اولیه این غذای خوشمزه آب مرغ و جو پوست کنده و شیر کم چرب و خامه کم چرب و فلفل سفید و
    قارچ و هویج می توانید سوپی با طعم عالی داشته باشید