آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی بابلی
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شامی بابلی با 3 روش مختلف و نکات پخت

مینا اسماعیل بیگی 16 بهمن 1402 7 دقیقه

در طرز تهیه شامی بابلی ، ابتدا گوشت را با پیاز و مقداری نمک و ادویه آبپز کنید. در همین فاصله، لپه و سیب‌زمینی را هم به‌صورت جداگانه با مقداری آب بپزید. سپس تمام این مواد را با سبزی ساطوری‌شده شامی بابلی، تخم‌مرغ و ادویه‌های لازم داخل غذاساز ریخته و میکس کنید. در نهایت پس از یک استراحت 1 ساعته داخل یخچال، مواد شامی باید در روغن داغ سرخ شوند. طرز تهیه شامی بابلی با نخود هم به همین ترتیب است و می‌توان به‌جای گوشت لخم از گوشت چرخ‌کرده یا سویا استفاده کرد. برای خواندن مراحل کامل این دستورالعمل‌ها با این مقاله از اسنپ فود همراه باشید.

شامی بابلی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شامی بابلی اصیل

اگر می‌خواهید به تمام فوت‌و‌فن‌های پخت سنتی این غذا پایبند باشید، سبزیجات محلی را حذف نکنید. به عبارت دیگر، همان‌طور که شامی برنج با عطر و بوی مرزه و ترخون معنا پیدا می‌کند، سبزیجات محلی شمال هم برای تهیه این غذا حرف اول را می‌زنند. این شامی، عطر و طعم بی‌نظیری دارد و می‌توان علاوه بر یک شام یا ناهار نونی، به‌عنوان یک افطاری مقوی هم روی آن حساب کرد. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور کار را با هم می‌بینیم:

عکس شامی بابلی

مواد لازم در طرز تهیه شامی بابلی با سیب زمینی و گوشت

برای درست کردن یک شامی اصیل بابلی، مواد جدول زیر را فراهم کنید. نسبت سبزیجات هم به ترتیب زیر است:

جعفری 8 دسته، تره 8 دسته، گشنیز 4 دسته، اناریجه 3 دسته، زولنگ 3 دسته، برگ سیر 3 دسته، پونه 2 دسته، نعنا 2 دسته، شنبلیله 2 دسته.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت 400 گرم
لپه 1 پیمانه
پیاز متوسط 1 عدد
سیب‌زمینی 2 عدد
تخم‌مرغ 2 عدد
سبزی شامی بابلی 300 گرم
چوب دارچین 1 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت شامی بابلی

طرز تهیه شامی بابلی با لپه به شکل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا گوشت را همراه پیاز، چوب دارچین، مابقی ادویه‌ها و مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و آبپز کنید. لازم است تا پس از پخت کامل گوشت، نمک آن را اندازه کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، سیب‌زمینی‌ها و لپه را به صورت جداگانه آبپز کرده و سبزی‌ها را خرد کنید.
  • مرحله سوم: حالا سبزیجات خرد‌شده را با سیب‌زمینی و لپه آبپز داخل غذاساز ریخته و گوشت پخته‌شده و پیاز همراه آن را اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: تخم‌مرغ‌ها را هم با بقیه محتویات غذاساز مخلوط کرده و نمک، زردچوبه و فلفل آن را اندازه کنید.
  • مرحله پنجم: مواد داخل غذاساز را چند پالس بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس، مواد شامی را داخل ظرفی درب‌دار در یخچال قرار دهید تا به مدت 1 ساعت استراحت کند.
  • مرحله ششم: در ادامه، تابه‌ای مناسب را روی حرارت متوسط قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله هفتم: شامی‌ها را به شکل گرد و پهن در دست خود شکل داده و داخل آن‌ها را سوراخ کنید. سپس، آن‌ها را داخل روغن سرخ کرده و روی یک دستمال روغن‌گیر قرار دهید تا روغن اضافی شامی‌ها گرفته شود.

به همین سادگی شامی بابلی خوشمزه و معطر شما آماده می‌شود و می‌توانید آن را همراه با چند برش گوجه‌فرنگی و خیارشور یا سایر مواد دلخواه سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

تهیه این مدل شامی بابلی به دلیل استفاده از گوشت چرخ‌کرده زودتر پیش می‌رود و طعم بسیار لذیذی دارد. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

برای تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده، مواد جدول زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
لپه 400 گرم
نخود نصف پیمانه
سیب‌زمینی 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
سبزی شامی 400 گرم
تخم مرغ 1 عدد
مغز گردو 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این شامی لذیذ مطابق دستور زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا حبوباتی را که از شب قبل خیسانده‌اید با مقداری آب بپزید و در یک غذاساز میکس کنید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی را هم با مقداری آب آبپز کنید. در ادامه، سیر و پیاز را رنده کرده و آب پیاز را بگیرید.
  • مرحله سوم: حالا حبوبات میکس‌شده را با سیر و پیاز رنده‌شده و سیب زمینی له‌شده مخلوط کرده و مغز گردو و گوشت چرخ کرده را هم به آن‌ها اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در ادامه، سبزیجات را به صورت ساطوری خرد کرده و همراه ادویه‌ها و تخم‌مرغ با بقیه مواد مخلوط کنید.

نکته: اگر در این مرحله مایه شامی بافت منسجم و چسبناکی نداشت، 1 تخم‌مرغ دیگر هم اضافه کنید و اگر مایه بیش از اندازه شل بود، اضافه کردن کمی آرد، انسجام لازم را به آن می‌دهد.

  • مرحله پنجم: روی ظرف مواد شامی را پوشانده و آن را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند و مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند.
  • مرحله ششم: در نهایت، مواد شامی را با دست یا قالب شکل داده و در تابه‌ای با روغن داغ سرخ کنید.

طرز تهیه شامی بابلی بدون گوشت

اگر در دستور قبل، سویا را جایگزین گوشت چرخ‌کرده کنید، به رسپی شامی بابلی بدون گوشت می‌رسید که گزینه‌ای مناسب برای گیاهخواران و کسانی است که منع مصرف گوشت دارند. در ادامه، مراحل کار را به صورت کامل شرح می‌دهیم:

طرز تهیه شامی بابلی بدون گوشت

  • مرحله اول: حبوبات خیسانده‌شده از شب قبل را به صورت جداگانه با مقداری آب بپزید و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی را با کمی آب آبپز کرده و سویا را به مدت نیم ساعت بخیسانید. سپس، سویا را آبکش کرده و خوب با دست فشار دهید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود.
  • مرحله سوم: حالا پیاز را خرد کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید. در ادامه، ادویه‌ها، نمک و سویا را هم اضافه کرده و اجازه دهید این مواد با حرارت ملایم برای 15 تا 20 دقیقه بپزند.
  • مرحله چهارم: مخلوط سویا را پس از خنک شدن با حبوبات پخته‌شده و سیب‌زمینی آبپز داخل غذاساز ریخته و میکس کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه طرز تهیه شامی بابلی بدون گوشت ، سبزیجات ساطوری شده و مغز گردو را هم اضافه کرده و تخم‌مرغ را داخل مواد بشکنید.
  • مرحله ششم: تمام مواد را خوب با دست ورز داده و 1 ساعت در یخچال بگذارید. سپس مواد شامی را به شکل دلخواه در روغن داغ سرخ کنید.

نکات مهم برای تهیه شامی بابلی

برای تهیه شامی بابلی، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • حتما آب پیاز پخته‌شده را بگیرید، زیرا در غیر این صورت ممکن است شامی‌ها وا بروند.
  • شما می‌توانید برای تهیه شامی بابلی، سبزیجات را به صورت خام استفاده کرده یا پیش از مخلوط کردن با بقیه مواد کمی بپزید.
  • سیب‌زمینی را با مقدار کمی آب آبپز کنید و اجازه دهید گوشت هم کاملا آب خود را بکشد.
  • در صورت استفاده از گوشت لخم بهتر است از گوشت ران گوساله بدون چربی استفاده کنید.

نکات مهم برای تهیه شامی بابلی

  • می‌توان در طرز تهیه شامی بابلی با سیب زمینی و گوشت، از مقداری مغز گردو هم استفاده کرد. در این صورت به‌ازای 400 گرم گوشت، نصف پیمانه مغز گردو لازم است.
  • در شیوه پخت سنتی این غذا، مانند شامی لپه ، گوشت و لپه پخته‌شده را در هاون‌های سنگی آنقدر می‌کوبیدند که حالت یکدستی پیدا کند و سپس، ادویه، تخم‌مرغ و بقیه مواد را به آن افزوده و ورز می‌دادند.
  • برای تهیه شامی بابلی با نخود، باید به‌ازای نصف مقدار گوشت، از نخود استفاده کنید و بقیه مواد از قبیل پیاز، سیب‌زمینی و سبزی شامی، تفاوتی با دستورهای دیگر نخواهند داشت.

اصول نگهداری از شامی بابلی

باقیمانده شامی‌ها را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. دقت داشته باشید که گوشت، تخم‌مرغ و لپه پخته‌شده، ماندگاری زیادی ندارند و باید ظرف 3 یا 4 روز آینده، باقیمانده این غذا را مجددا گرم کرده و مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی بابلی

حتما برای نگهداری این غذا از ظروف خشک و تمیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که آن را در محیط گرم و مرطوب قرار ندهید و برای درازمدت در محیط آشپزخانه رها نکنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی بابلی

یک نکته مهم در طرز تهیه شامی بابلی اصیل ، استفاده از سبزیجات محلی شمال است، اما اگر به این مورد دسترسی نداشتید، می‌توانید از ترکیب تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و برگ سیر استفاده کنید. همچنین از سبزی قورمه سبزی هم می‌توان برای تهیه این شامی استفاده کرد. علاوه بر این، در بعضی رسپی‌های این غذا به‌جای استفاده از لپه خالص از نخود یا ترکیب لپه و نخود استفاده می‌شود.

خواص شامی بابلی

شامی بابلی به دلیل مواد مورد استفاده، مقادیر خوبی از پروتئین و کربوهیدرات را در خود جای داده است؛ به همین دلیل خوردن آن بسیار انرژی‌زا است. همچنین این غذای شمالی مقادیر قابل توجهی از چربی‌های امگا 3 دارد و سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ بنابراین التهاب بدن را کاهش می‌دهد و مصرف آن برای مقابله با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، آلزایمر و سرطان مفید است. می‌توانید این غذا را با خیال راحت در برنامه غذایی خانواده خود بگنجانید و از فواید بی‌نظیر آن حتی برای سالمندان بهره‌مند شوید.

خواص شامی بابلی

شامی بابلی را حتما تهیه کنید…

انواع شامی‌های شمالی مثل شامی بابلی، شامی ماسوله ای و… به دلیل طعم بی‌نظیر خود در اکثر شهرهای ایران طرفداران زیادی دارند و می‌توانید بخشی از مهمانی‌های خود را با آن‌ها زینت دهید.

با‌این‌حال، برای چیدن یک سفره مفصل‌تر و ایجاد تنوع بیشتر در مهمانی‌ها، سفارش آنلاین غذا هم کمک خوب و مفیدی است که می‌تواند انرژی و وقت شما را به بهترین شکل ممکن ذخیره کند. به این منظور، شما می‌توانید شامی بابلی یا دیگر شامی‌ها را خودتان تهیه کرده و غذاهای پردردسرتر را به اسنپ فود بسپارید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت بخشی را در پیش داشته باشید.

سوالات متداول

سبزی شامی بابلی شامل چه مواردی است؟

تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، اناریجه، زولنگ، برگ سیر، نعنا و پونه، سبزی شامی بابلی هستند.

نحوه تهیه شامی بابلی بدون گوشت چطور است؟

برای این منظور باید سویای خیسانده و آب گرفته‌شده را با پیاز و ادویه تفت دهید و سپس همراه بقیه مواد شامی پوره کرده و سرخ کنید.

به‌جای استفاده از لپه در شامی بابلی از چه حبوباتی می‌توان استفاده کرد؟

می‎توان نخود را جایگزین کرد یا ترکیب لپه و نخود را به کار برد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود