آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی برنجی
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شامی برنجی با طعمی عالی

مینا اسماعیل بیگی 16 بهمن 1402 5 دقیقه

شامی برنجی یک غذای ترکیه‌ای است که با مواد در دسترسی تهیه می‌شود. در طرز تهیه شامی برنجی ، باید ابتدا برنج را با مقداری نمک، زردچوبه و روغن به صورت کته بپزید. سپس، برنج کته‌ای سرد‌شده را با سیر و پیاز میکس کرده و با گوشت چرخ‌کرده، سبزی و ادویه ورز دهید. پس از نیم ساعت استراحت داخل یخچال، شامی‌ها را در روغن داغ سرخ کرده و سرو کنید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی شامی برنجی را با هم می‌بینیم:

شامی برنجی

تعداد نفرات 5 تا 6 نفر
زمان آماده سازی بدون در نظر گرفتن زمان خیساندن برنج، حدود نیم ساعت
زمان پخت غذا حدود نیم ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شامی برنجی

شامی برنج یک غذای نونی خوشمزه است که می‌توانید به‌عنوان یک ناهار یا شام دلچسب روی آن حساب کنید. همچنین، طرز تهیه شامی برنجی یک ترفند عالی برای زمان‌هایی است که مقدار زیادی برنج پخته بعد از مهمانی باقیمانده و شما قصد دارید با یک صرفه‌جویی هوشمندانه، این غذا را به شکل جدیدی برای اعضای خانواده سرو کنید. این رسپی پیچیدگی خاصی ندارد؛ کافی است مواد اولیه زیر را فراهم کرده و مراحل کار را طبق دستورالعمل آن پیش ببرید:

عکس شامی برنجی

مواد لازم برای تهیه شامی برنجی

مواد مورد نیاز در طرز تهیه شامی با برنج به صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 750 گرم
گوشت چرخ‌کرده 700 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
مرزه یا ترخون خشک 1 قاشق مرباخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

دستور پخت شامی برنج

برای تهیه این غذای لذیذ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را شسته و حداقل 1 ساعت در مقداری محلول آب و نمک بخیسانید.
  • مرحله دوم: در ادامه طرز تهیه شامی برنج با گوشت چرخ کرده ، برنج خیس‌خورده را با مقداری آب، نمک، زردچوبه و روغن به صورت کته بپزید.

نکته: مقدار آب باید به اندازه 1 بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

  • مرحله سوم: پس از پختن برنج، سیر و پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس آن‌ها را همراه برنجی که خنک شده داخل غذاساز ریخته و چند پالس بزنید تا مواد کاملا میکس شوند.
  • مرحله چهارم: حالا مواد پوره‌شده را داخل کاسه‌ای مناسب ریخته و گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل و مرزه خشک را به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: محتویات کاسه را چند دقیقه با دست ورز دهید تا مواد بافت منسجم‌تری پیدا کنند. سپس، روی ظرف را با سلفون پوشانده و آن را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  • مرحله ششم: در نهایت، مواد شامی را شبیه کتلت در تابه‌ای با روغن داغ سرخ کرده و روی دستمال روغن‌گیر قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

شامی برنجی را با نان تازه و سبزی خوردن سرو کنید و در صورت تمایل، مقداری هم سس قرمز روی آن‌ها بریزید.

نکات لازم در طرز تهیه شامی برنجی

در طرز تهیه شامی کباب با برنج ، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • برای تهیه برنج کته‌ای از مقدار کمی روغن استفاده کنید تا شامی شما بیش از اندازه چرب نشود.
  • می‌توانید وسط مایه شامی برنج را شبیه شامی لپه با انگشت سوراخ کرده و در روغن سرخ کنید یا حتی می‌توانید برای داشتن یک فرم مجلسی‌تر، از قالب‌های آماده کمک بگیرید.
  • سبزی خشک، عطر و طعم بهتری به این غذا می دهد. البته در استفاده از ترخون یا مرزه زیاده‌روی نکنید تا شامی شما ته‌مزه تلخ پیدا نکند.

نکات لازم در طرز تهیه شامی برنجی

  • می‌توانید مقداری گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی سرخ‌شده نیز تهیه کرده و به‌عنوان دورچین در کنار شامی‌ها قرار دهید.
  • استفاده از برنج ایرانی یا برنج نیم‌دانه، طعم و کیفیت بهتری به این شامی می‌دهد.
  • در طرز تهیه شامی برنجی ، می‌توانید ابتدا شامی‌ها را در مقداری آرد سوخاری غلطانده و سپس در روغن سرخ کنید.
  • در بعضی رسپی‌های این غذا، شبیه طرز تهیه شامی ماسوله ای ، یک سس قرمز شامل رب گوجه، پیاز‌داغ و ادویه درست کرده و شامی‌ها را برای دقایقی داخل آن می‌جوشانند.

اصول نگهداری از شامی برنجی

مدت زمان نگهداری برنج پخته‌شده و گوشت پخته‌شده در یخچال، نهایتا بین 3 تا 4 روز است و بیش از این زمان، این مواد کیفیت خود را از دست می‌دهند. بنابراین، شامی‌های برنجی را که باقیمانده‌اند، داخل ظرفی درب‌دار ریخته، در یخچال بگذارید و در مدت زمان گفته شده مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی برنجی

رطوبت و گرما، شامی برنج را به سرعت خراب می‌کنند. همچنین از قرار دادن باقیمانده غذا در ظرفی که مرطوب است یا رها کردن باقیمانده غذا برای مدت طولانی در دمای محیط، خودداری کنید.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی برنج

بهتر است در طرز تهیه شامی با برنج پخته، از سبزی خشک استفاده کنید، اما در صورت استفاده از سبزی تازه نیز سبزیجات را شسته و صبر کنید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خارج شود. سپس سبزیجات را به صورت کاملا ریز خرد کرده و با بقیه مواد شامی مخلوط کنید. همچنین در صورت منع مصرف گوشت قرمز می‌توانید مقداری سینه مرغ چرخ‌شده در مواد شامی بریزید.

خواص برنج

کربوهیدرات موجود در برنج، انرژی فوق‌العاده‌ای به بدن می‎دهد و به‌عنوان سوخت بدن عمل می‌کند. این ماده غذایی، سطح آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را افزایش داده و از این طریق، اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی مانند ویتامین D، نیاسین، تیامین، کلسیم، فیبر، آهن و ریبوفلاوین است و می‌تواند با بهبود متابولیسم بدن، عملکرد کلی ارگان‌های بدن را بهبود ببخشد. جالب است بدانید که برنج، رشد باکتری‌های مفید روده را نیز تقویت کرده و جلوی مشکلاتی مانند اسهال را می‌گیرد.

خواص برنج

شامی برنجی را حتما امتحان کنید…

در بالا طرز تهیه شامی برنجی را برای شما توضیح داده و نکات تهیه آن را گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را حتما تهیه کرده و طعم خوب آن را بچشید. البته، اگر احساس می‌کنید همه‌ی اعضای خانواده این غذا را دوست ندارند، اسنپ فود را به کمک خود بیاورید. به این منظور، این غذا را برای خودتان و افرادی که شامی برنجی دوست دارند، تهیه کرده و غذای موردعلاقه سایر اعضای خانواده را از سفارش غذای آنلاین اسنپ فود سفارش دهید.

سوالات متداول

برای تهیه شامی برنجی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

برای این منظور می‌توانید از سبزیجات معطری مثل ترخون یا مرزه به صورت خشک یا تازه استفاده کنید.

جایگزین گوشت چرخ‌کرده در طرز تهیه شامی برنج چیست؟

شما می‌توانید مقداری سینه مرغ چرخ‌شده را جایگزین کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود