آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی ماسوله
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شامی ماسوله به 2 روش مختلف شمالی

مینا اسماعیل بیگی 16 بهمن 1402 6 دقیقه

به شامی ماسوله ای، شامی ماسالی هم می‌گویند و به‌ راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. در طرز تهیه شامی ماسوله ، پیاز و سیر رنده‌شده را با گوشت چرخ‌کرده و تخم‌مرغ مخلوط کرده و ادویه‌های لازم را به آن اضافه کنید. سپس، مواد شامی را ورز داده و نیم ساعت استراحت دهید. پس از آن، مواد را با دست شکل داده و در روغن سرخ کنید. در ادامه، گوجه‌فرنگی را خرد کرده و پس از تفت دادن در تابه، آب نارنج و روغن کرمانشاهی را به آن اضافه کنید. در نهایت، شامی‎ها را مقداری داخل این سس گوجه‌ای حرارت دهید تا طعم سس را به خود بگیرند.

این شامی به روش دیگری هم تهیه می‌شود که کمی مفصل‌تر است و برای تهیه آن به انواع سبزیجات شمالی و سیب‌زمینی نیاز دارید. برای اطلاع کامل از جزئیات این روش‌ها، خواندن این مقاله اسنپ فود را از دست ندهید.

شامی ماسوله

تعداد نفرات 3 تا 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان استراحت مواد شامی، کمی بیشتر از نیم ساعت
زمان پخت غذا حدود نیم ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه شامی ماسوله

همان‌طور که شامی برنج را با عطر مرزه و ترخون می‌شناسند، عطر نارنج شامی ماسوله ای هم هوش از سر شما می‌پراند و اگر روغن کرمانشاهی را هم به آن اضافه کنید، به یکی از خوشمزه‌ترین دستور تهیه غذاهای گیلانی می‌رسید که طرفداران زیادی دارد. این غذای لذیذ معمولا با برنج کته‌ای و سالاد سرو می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. اگر دوست دارید دستور تهیه شامی ماسوله را بدانید، با ما همراه باشید تا در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت این غذا را بیان کنیم:

عکس شامی ماسوله

مواد لازم برای تهیه شامی ماسوله

مواد مورد نیاز برای درست کردن شامی ماسوله‌ای، مطابق جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده (مخلوط گوساله و گوسفندی) 300 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
گوجه فرنگی 4 عدد
سیر 2 حبه
تخم مرغ 1 عدد
آب نارنج نصف پیمانه
کره یا روغن کرمانشاهی 1 قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و سماق به مقدار لازم

مراحل دستور پخت شامی ماسوله

طرز تهیه شامی ماسوله هم مانند شامی گیلانی ساده است و کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس آن را به‌صورت ریز رنده کرده و همراه گوشت چرخ‌کرده داخل کاسه‌ای مناسب بریزید.

نکته: برخلاف طرز تهیه کتلت ، لازم نیست آب پیاز رنده‌شده را بگیرید؛ زیرا شامی ماسوله‌ای باید آبدار باشد.

  • مرحله دوم: در ادامه طرز تهیه شامی کباب ماسوله ، حبه‌های سیر را هم رنده کرده و همراه تخم‌مرغ و ادویه‌ها به محتویات کاسه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا همه مواد را چند دقیقه با هم ورز دهید تا مواد شامی بافت منسجمی پیدا کند. سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و آن را به مدت نیم ساعت استراحت دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.
  • مرحله چهارم: تابه‌ای مناسب را روی حرارت قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود. سپس مقداری از مواد ماسوله را با دست شکل داده و در روغن بیندازید.
  • مرحله پنجم: همین روند را تا تمام شدن مواد شامی ادامه دهید. دو طرف شامی‌ها را خوب سرخ کرده و آن‌ها را داخل بشقاب بگذارید.
  • مرحله ششم: حالا گوجه‌ها را خرد کرده و داخل تابه تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه، روغن کرمانشاهی و آب نارنج را هم اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: شامی‌های سرخ‌شده را داخل این سس بچینید و حرارت شعله را کم کنید تا طعم سس کاملا به خورد شامی‌ها برود و غلیظ‌‌تر شود.
  • مرحله هشتم: در همین فاصله، سیب‌زمینی را شسته، پوست گرفته و به‌صورت خلالی خرد کنید. سپس، آن را با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب سرخ کرده و به‌عنوان دورچین شامی‌ها استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی شامی ماسوله

این هم یکی دیگر از روش‌های پخت این غذای گیلانی است که برای درست کردن آن به مواد بیشتری نیاز است و مثل طرز تهیه شامی ماهی ، برای پخت آن از سبزیجات مختلفی استفاده می‌شود.

طرز تهیه ترشی شامی ماسوله

مواد لازم برای تهیه ترشه شامی ماسوله ای

برای تهیه این غذای گیلانی خوش طعم، مواد اولیه را مطابق جدول زیر فراهم کنید و توجه داشته باشید که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده مخلوط 400 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
سیب‌زمینی کوچک 1 عدد
سیر 1 حبه
تخم‌مرغ 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی 5 قاشق غذاخوری
رب انار ترش 1 قاشق مرباخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ 1 قاشق مرباخوری
آرد برنج 1 قاشق مرباخوری
جعفری ساطوری 1 قاشق غذاخوری
سبزی چوچاق یا سبزی انار بیج 1 قاشق غذاخوری
آب غوره یا آب نارنج نصف لیوان
آب جوش 2 لیوان
گلپر نصف قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل دستور پخت ترشه شامی ماسوله

برای تهیه این غذای دلچسب و لذیذ، مراحل زیر را یک به یک انجام دهید:

  • مرحله اول: در این روش ابتدا سس غذا را درست کنید. برای این کار، رب گوجه را با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب تفت دهید تا رنگ باز کند.
  • مرحله دوم: در ادامه، رب انار، آب نارنج یا آب غوره و 2 لیوان آب جوش را اضافه کرده و اجازه دهید سس روی حرارت ملایم به صورت ریز بجوشد و غلیظ‌‌تر شود.
  • مرحله سوم: پیاز، سیر و سیب‌زمینی را شسته و پوست بگیرید. سپس هر 3 را به‌ صورت ریز رنده کرده و آب پیاز و سیب‌زمینی را بگیرید.
  • مرحله چهارم: حالا گوشت چرخ‌کرده را با سیر، پیاز و سیب‌زمینی رنده‌شده مخلوط کرده و تخم‌مرغ را به آن‌ها بیفزایید. سپس، زعفران، آرد برنج و سبزیجات خرد‌شده را هم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه، ادویه‌ها را به مقدار لازم داخل بقیه مواد ریخته و مواد شامی را خوب با هم ورز دهید.
  • مرحله ششم: در تابه‌ای مناسب مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس، از مایه شامی به اندازه یک نارنگی برداشته و پس از شکل دادن در دستان خود، در روغن سرخ کنید.
  • مرحله هفتم: همه مواد شامی را به همین ترتیب سرخ کرده و پس از آن، داخل سس گوجه‌ای بریزید تا کمی داخل سس بجوشند و طعم مواد به خورد هم بروند.

نکات مهم در طبخ شامی ماسوله

برای تهیه این غذای گیلانی لذیذ، موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

نکات مهم در طبخ شامی ماسوله

  • در بعضی رسپی‌های این شامی خوشمزه، از چاشنی آبغوره استفاده می‌شود.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه شامی ماسوله ، میزان ترشی سس گوجه را بنا به ذائقه خود تنظیم کنید.
  • جالب است بدانید که نوعی شامی ترش هم در منطقه لرستان طبخ می‌شود که چاشنی رب انار دارد و به «شامی کوو» معروف است.

اصول نگهداری از شامی ماسوله

باقیمانده شامی ماسوله را داخل ظرفی درب‌دار و ترجیحا شیشه‌ای ریخته و داخل یخچال قرار دهید. دقت داشته باشید که این غذا حاوی گوشت و تخم‌مرغ است، بنابراین ماندگاری زیادی ندارد و بهتر است حداکثر ظرف 3 روز آینده، مجددا آن را گرم کرده و مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی ماسوله

شامی ماسوله را برای ساعت طولانی در محیط آشپزخانه رها نکنید. ماندن چنین غذایی در محیطی گرم یا مرطوب، به‌سرعت آن را خراب می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که ظرف نگهداری از غذا هم حتما تمیز و خشک باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی ماسوله

شما می‌توانید در طرز تهیه شامی ماسوله ای، به‌جای روغن کرمانشاهی یا کره از روغن دنبه استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌جای خرد کردن گوجه‌ها، آن‌ها را پوره کرده و در تابه تفت دهید که به این ترتیب، سس گوجه سریع‌تر آماده می‌شود. علاوه بر این‌ها، اگر گیاهخوارید یا منع مصرف گوشت دارید، سویا را جایگزین گوشت چرخ‌کرده کنید. در این صورت باید سویا را از حدود نیم ساعت قبل خیسانده و آبکش کنید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود.

خواص آب نارنج در شامی ماسوله ای

تمام میوه‌های ترش، از جمله نارنج سرشار از ویتامین C هستند و می‌توان به‌عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن روی آن‌ها حساب کرد. علاوه بر این، ویتامین C، فرایند جذب آهن از طریق مواد غذایی را تسهیل می‌کند. بنابراین ترکیب این ماده غذایی مفید در کنار گوشت، باعث جذب بهتر آهن گوشت در خون شده و مشکلاتی مانند کم خونی را بهبود می‌بخشد. آب نارنج برای کاهش وزن و لاغری هم مفید است و می‌تواند جلوی مشکلاتی مثل یبوست، گرفتگی بینی و التهاب را بگیرد. همچنین، به هضم سریع‌تر مواد غذایی کمک کرده و کلسترول خون را پایین می‌آورد.

خواص آب نارنج در شامی ماسوله ای

شامی ماسوله ای، یک طعم و هزاران لذت…

تهیه انواع شامی مثل شامی ماسوله، شامی لپه و… معمولا آسان و فوری پیش می‌رود و پیشنهاد می‌کنیم حتما این نوع غذاهای محلی و خوشمزه را تهیه کنید.

البته، اگر احساس می‌کنید که همه‌ی اعضای خانواده این نوع غذاها را دوست ندارند، می‌توانید از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، این شامی‌های ساده را برای خودتان و افرادی که آن‌ها را دوست دارند، تهیه کرده و غذای مابقی اعضا خانواده را از اسنپ فود سفارش دهید.

سوالات متداول

چاشنی‌های شامی ماسوله‌ای چیست؟

شما می‌توانید در دستور پخت این شامی لذیذ، از چاشنی‌های مختلفی مثل آب نارنج ، آب غوره، زعفران دم‌کرده و رب انار استفاده کنید.

سبزیجات مورد استفاده در طرز تهیه شامی ماسوله ای چیست؟

جعفری خرد‌شده و سبزیجات محلی شمال مثل چوچاق یا سبزی انار بیج از جمله سبزیجات مورد استفاده در تهیه شامی ماسوله ای هستند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود