طرز تهیه شربت ریواس خانگی ، شربت خوشرنگ ترش مزه

طرز تهیه شربت ریواس خانگی
به این مقاله امتیاز دهید

شربت ریواس یک شربت بسیار ساده و خوشمزه است که می‌توانید آن را در خانه درست کنید و در روزهای گرم تابستان یا اواخر بهار نوش جان کنید. ماده‌ی اصلی در تهیه شربت ریواس، گیاهی به همین نام است که مزه‌ی ترشی دارد و معمولا ساقه‌ی آن به دو رنگ سبز و قرمز است. از ریواس علاوه بر شربت در تهیه غذا و سوپ نیز استفاده می‌شود. حال، اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه شربت ریواس خانگی را یاد بگیرید و خودتان آن را تهیه کرده و میل کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شربت ریواس
تعداد نفرات 6 تا 8 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی کم

یار روزهای گرم بهار وتابستان، شربت ریواسطرز تهیه شربت خوشرنگ ترش مزه ریواس

به روزهای بهار و تابستان که نزدیک می‌شویم، هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از نوشیدن یک لیوان شربت خوش طعم و خنک نیست. به علاوه، اگر شربت خواصی هم برای سلامتی داشته باشد بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. شربت ریواس هم از جمله شربت‌های پرخواص است که در ادامه به طرز تهیه آن اشاره می‌کنیم.

مواد اولیه برای تهیه شربت ریواس خانگی

همانطور که گفتیم ماده‌ی اولیه برای تهیه این شربت، ریواس است. معمولا در فصل بهار می‎توانید آن را به سادگی پیدا کرده و در تهیه شربت از آن استفاده کنید. ریواس جدا از طعم خوبی که دارد، خواص فوق العاده‌ای نیز دارد و ارزش غذایی آن به شدت بالا است. در جدول زیر مواد اولیه و لازم برای تهیه شربت ریواس قیدشده است. شما با این میزان از مواد اولیه می‌توانید شربت ریواس را برای 6 تا 8 نفر تهیه کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ریواس 1 کیلوگرم
شکر 1 کیلوگرم
آبلیمو ترش 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت ریواس خانگی به صورت مرحله به مرحله

با استفاده از این آموزش می‌توانید شربت ریواس را به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه کرده و در خانه نوش جان کنید. مصرف ریواس به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد به شدت توصیه می‌شود. این گیاه سرشار از فیبر است و برای کسانی که کبد چرب دارند بسیار مفید است. همچنین سرشار از ویتامین K است که در جهت تامین حفظ و سلامت مغز بسیار موثر است. در ادامه به آموزش مرحله به مرحله برای تهیه شربت ریواس پرداخته‌ایم، اما قبل از آن بهتر است که اشاره کنیم گیاه پنیرک نیز همین خواص را دارد. بنابراین اگر قصد دارید تا شربت ریواس را بخاطر خواص آن مصرف کنید، احتمالا طرز تهیه شربت گل پنیرک نیز برای شما جالب خواهد بود.مراحل طرز تهیه شربت ریواس خانگی

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن این شربت، آماده سازی ریواس است. به منظور انجام این کار باید ریواس‌ها را پاک کنید و به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را داخل یک آبکش قرار دهید تا آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله دوم: بعد از خشک شدن ریواس‌ها، پوست روی آن‌ها را بگیرید. سپس آن‌ها را خرد کنید. ریواس خرد شده را در یک ظرف آب بریزید و بگذارید تا به مدت 10 دقیقه در آن بماند تا گل و لای اضافه‌ی آن گرفته شود.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت مدت زمان لازم ریواس‌ها را آبکشی کنید. دقت داشته باشید که برای تهیه شربت ریواس، شما می‌توانید هم از ریواس سبز و هم مدل قرمز آن استفاده کنید.

استفاده از هر مدل سبب می‌شود تا رنگ شربت شما به همان رنگ در بیاید. بنابراین اگر دوست دارید تا شربت شما رنگ قرمزی داشته باشد، باید از ریواس قرمز رنگ استفاده کنید.

  • مرحله چهارم: حالا نوبت به پخت ریواس‌ها می‌رسد. برای انجام این کار باید یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن به میزان کافی آب بریزید. در ادامه ریواس‌ها را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از اضافه کردن ریواس به قابلمه، زیر قابلمه را روشن کرده و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و سپس شروع به هم زدن ریواس‌ها کنید. با انجام این کار رنگ و عصاره‌ی ریواس خارج می‌شود.
  • مرحله ششم: به مرحله ششم از طرز تهیه شربت ریواس خانگی رسیدیم. ممکن است تا در زمان همزدن ریواس‌ها، روی سطح قابلمه کف‌هایی جمع شود. شما باید با استفاده از یک قاشق، کف‌های روی سطح را حتما جمع کنید. چرا که اگر این کار را انجام ندهید، شربت نهایی شما کدر خواهد شد و شفافیت لازم را نخواهد داشت.شربت ریواس چگونه درست میشود
  • مرحله هفتم: بعد از این که ریواس‌ها در مدت زمان لازم پختند و کاملا نرم شدند، می‌توانید زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند.
  • مرحله هشتم: حالا باید از یک صافی کمک بگیرد و ریواس‌ها را از صافی رد کنید. حالا باید محلول صاف شده را مجددا درون یک قابلمه بریزید و به آن شکر اضافه کنید.
  • مرحله نهم: برای این میزان از ریواس، که در جدول قید کردیم باید به میزان 800 گرم تا 1 کیلوگرم شکر اضافه کند. اگر ریواس شما ترش بود میزان شکر اضافه شده باید 1 کیلوگرم باشد و اگر ریواس‌ها طعم شیرینی داشتند، 800 گرم شکر نیز کافی خواهد بود.
  • مرحله دهم: حالا باید مجددا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به صورت مداوم به هم بزنید تا شکر کاملا ذوب شود. در انتهای کار و بعد از ذوب شدن شکر باید از آبلیموی تازه استفاده کنید و آن را به میزان لازم به قابلمه اضافه کنید و مجددا هم بزنید.
  • مرحله یازدهم: هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که به قوام لازم برسند. زمانی که مواد به این مرحله رسیدند و به اصطلاح حالت شهد پیدا کرد، می‌توانید زیر قابلمه را خاموش کنید.
  • مرحله دوازدهم: مرحله آخر از طرز تهیه شربت ریواس خانگی است. صبر کنید تا شهد کمی خنک شود و سپس آن را در ظرف شیشه‌ای ریخته و درون یخچال نگهداری کنید. هر زمان که قصد داشتید تا شربت ریواس خانگی را مصرف کنید، به میزان لازم از آن در یک لیوان بریزید و به آن، آب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

اگر دوست دارید تا شربت شما خنک و تگری باشد، می‌توانید چند تکه یخ نیز به لیوان شربت خود اضافه کنید و نوش جان کنید. میزان کالری شربت ریواس به ازای مصرف هر 100 گرم، 56 کیلوگالری است.

طرز تهیه شربت ریواس خانگی با شکرطرز تهیه شربت ریواس خانگی با شکر

به جز روشی که در بالا به آموزش آن پرداختیم، شما می‌توانید شربت ریواس را به روش دیگری تهیه کنید که به مراتب ساده‌تر نیز می‌باشد. در ادامه به آموزش این روش پرداخته‌ایم.

  • مرحله اول: برای انجام این کار باید ساقه‌های خرد شده ریواس را بعد از این که به خوبی شستید به قابلمه اضافه کنید و روی آن به صورت لایه‌ای شکر بریزید. انجام این کار را باید تا جایی که مواد دارید، ادامه دهید.
  • مرحله دوم: در ادامه طرز تهیه شربت ریواس خانگی ، باید قابلمه را به مدت 12 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا ریواس‌ها حسابی آب بیندازد و شکر به خرد آن‌ها برود.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت مدت زمان لازم، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا مواد به جوش بیایند. بعد از جوشیدن مواد زیر قابلمه را خاموش کنید.
  • مرحله چهارم: در نهایت ریواس‌ها را از صافی عبور دهید تا محلول یکدست، حاصل شود. البته، در زمان رد کردن از صافی آن‌ها را فشار ندهید، چرا که ممکن است شربت بد رنگ شود.
  • مرحله پنجم: حالا شربت به دست آمده را بار دیگر بجوشانید تا به غلظت مدنظر برسد و شهد حاصل شود. به همین سادگی شربت ریواس شما آماده است.

9 نکته و ترفند طلایی طرز تهیه شربت ریواس خانگی

برای این که بتوانید شرب ریواس را بهتر تهیه کنید و کیفیت بالایی داشته باشد. لازم است تا برخی از نکات را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه مهمترین نکات قید شده‌است.

  • برای این که شربت شما، ماندگاری بهتری داشته باشد و در طول مدت نگهداری آن در یخچال کپک نزند، بهتر است تا ظرفی که قرار است شربت را در آن نگهداری کنید به خوبی با آب و مایع ظرفشویی بشویید تا کاملا تمیز باشد. حتی می‌توانید در نهایت آن را با آب جوش ضد عفونی کنید.
  • شما می‌توانید در تهیه شربت ریواس از زعفران نیز استفاده کنید که سبب می‌شود تا طعم شربت شما لذیذتر و خوش‌طعم‌تر شود. اگر شما طعم عفران در شربت را دوست دارید، احتمالا طرز تهیه شربت جلاب که ترکیبی از زعفران و گلاب است، برای شما جالب خواهد بود.
ترفند طلایی طرز تهیه شربت ریواس خانگی
  • اگر ریواس شما شیرین است و دوست دارید تا طعم آن ترش باشد، می‌توانید در انتهای کار یک قاشق غذاخوری جوهرلیمو به آن اضافه کنید تا طعم ترشی در آن ایجاد شود.
  • همچنین اضافه کردن جوهر لیمو علاوه بر این که طعم شربت شما را ترش‌تر می‌کند، سبب می‌شود تا شربت شکرک نزند. حتی به جای آبلیمو می‌توانید از جوهر لیمو استفاده کنید.
  • برای این که شربت شما طعم بهتری داشته باشد، بهتر است تا در زمان خرید ریواس به سراغ ریواس‌های تازه و جوان‌تر بروید. در تهیه شربت از قسمت‌های ترد، روشن و نازک آن استفاده کنید. قسمت‌های تیره‌تر ممکن است سبب ایجاد طعم تلخی در شربت شوند.
  • اگر دوست داشته باشید تا عطر شربت شما بهتر شود از نعنا یا پونه در تهیه آن استفاده کنید. برای انجام این کار باید نعنا یا پونه باید به‌مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شربت قرار دهید و بگذارید بمانند تا عطر خود را به شربت بدهند.
  • شربت ریواس را می‌توانید به‌مدت چند هفته در یخچال نگهداری کنید، اما گیاه آن را نهایتا بتوانید 3 روز نگه دارید. اگر دوست دارید تا گیاه ریواس را در طولانی مدت نگهداری کنید باید آن را در فریزر قرار دهید و منجمد کنید.
  • به هیچ‌وجه از برگ‌های ریواس در تهیه شربت استفاده نکنید. چرا که سمی است و هرگز نباید آن را مصرف کنید.
  • به عنوان آخرین نکته باید گفت که استفاده از لیمو ، دارچین و رنجبیل به عنوان چاشنی در کنار شربت ریواس طعم آن را بهتر خواهد کرد.

اسنپ فود در روزهای گرم سال کنارتان است…

همانطور که متوجه شدید، طرز تهیه شربت ریواس خانگی بسیار ساده است و می‌تواند خودتان آن را در خانه تهیه کنید. در پاسخ به این سوال که شربت ریواس برای چه چیزی خوب است، باید گفت برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید است. همچنین در سلامت مو نیز بسیار اثر گذار است. بنابراین، می‌توانید این شربت را تهیه کنید و علاوه بر طعم آن، از خواص شربت نیز بهره ببرید. البته، اگر زمان کافی برای تهیه آن را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود استفاده کنید.

نظرات کاربران