آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تهیه شربت جلاب
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شربت جلاب، ترکیب خوش زعفران و گلاب

مینا اسماعیل بیگی 23 شهریور 1401 6 دقیقه

شربت جلاب یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه مخصوص تابستان است. این شربت ترکیبی از گلاب و زعفران است و به‌خاطر موادی که در تهیه‌ی آن به کار می‌رود، خواص زیاد و مفیدی دارد. یکی از اصلی‌ترین خاصیت‌های این شربت، گرما زادیی و ضد عطش بودن، آن است. معمولا در طب سنتی مصرف این نوشیدنی بسیار توصیه می‌شود. در این مقاله قرار است به طرز تهیه شربت جلاب و روش‌های متنوعی که برای تهیه آن وجود دارد، بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا تهیه این شربت را یاد بگیرید و در خانه و روزهای گرم تابستان آن را درست کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شربت جلاب
تعداد نفرات ۸ نفر
زمان آماده سازی ۱۰ دقیقه
زمان پخت غذا ۶۰ دقیقه
میزان سختی کم

شربت جلاب چیست؟

شربت جلاب یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه مخصوص تابستان است. این نوع شربت ترکیب شده‌ی شربت زعفران به همراه گلاب است. کلمه‌ی جلاب در واقع معرب یا عربی شده‌ی کلمه‌ی گلاب است. در تهیه این شربت و در دستور اصلی آن از نبات سفید استفاده می‌شود اما می‌توانید از انواع نبات در تهیه آن استفاده کنید.

در زمان‌های گذشته به دلیل داشتن خواص زیاد در کاربرد دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین در ایران از ترکیب این شربت با شربت‌های دیگر ترکیبات جالب و جذابی تهیه می‌شود و کاربرد دیگر آن به عنوان پایه برای درست کردن نوشیدنی‌های دیگر است. با مصرف این شربت در ماه رمضان می‌توانید به کمتر شدن عطش خود کمک کنید.

شربت جلاب خوش عطرشربت جُلاب مخصوص تابستان

شربت جلاب از آن دسته از شربت‌هایی است که همه افراد آن را می‌پسندند. در واقع، ترکیبات و مواد اولیه این شربت در بین مردم معمول است و کمتر کسی پیدا می‌شود که از عطر و طعم زعفران یا گلاب خوشش نیاید. بنابراین، اگر شما هم به طعم این دو ماده علاقه دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

مواد اولیه برای تهیه جلاب

در جدول زیر مواد اولیه برای شربت جلاب قید شده‌است. این میزان از مواد اولیه برای تهیه شربت جلاب برای 8 نفر است. البته شما می‌توانید خودتان اندازه‌ها را بر حسب نفرات تغییر دهید. در ادامه باید اضافه کرد موادی که برای تهیه شربت جلاب نیاز دارید بسیار ساده و کم هزینه است و می‌توانید با هزینه معقولی آن را آماده‌سازی کرده و نوش جان کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گلاب دو آتیشه 3 گیلوگرم
نبات سفید یا زعفرانی 1 کیلوگرم
زعفران نیم مثقال

 تهیه شربت جلاب به صورت مرحله به مرحله

با استفاده از این آموزش می‌توانید شربت جلاب را به ساده‌ترین شکل ممکن درست کنید. شربت درست شده با این روش بسیار خوشمزه خواهد بود و جدا از آن دردسر زیادی نیز برای آماده سازی ندارد. تنها نکته‌ای که باید بدانید این است که آماده‌سازی این شربت در حدود 1 ساعت به زمان نیاز دارد. میزان کالری این شربت در هر 100 گرم، 8 کیلوکالری می‌باشد.

  • مرحله اول: در اولین قدم برای درست کردن شربت جلاب، باید گلاب و نبات را بجوشانید. به منظور انجام این کار یک قابلمه با سایز مناسب را انتخاب کنید و گلاب و نبات را در آن بریزید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. در این مرحله درب قابلمه را نبندید و بگذارید با درب باز روی حرارت بماند
  • مرحله دوم: ممکن است که کف‌هایی روی سطح قابلمه و مایع شربت ایجاد شود که برای خراب نشدن طعم و کدر نشدن شربت باید با استفاده از یک قاشق آن‌ها را جدا کنید.شربت جلاب
  • مرحله سوم: حالا نوبت به اضافه کردن زعفران می‌رسد، برای انجام این کار باید صبر کنید تا غلظت شربت زیاد شود و زمانی که به نصف حالت و مقدار اولیه رسید، باید زعفران را اضافه کنید و آن را با گلاب به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: بعد از اضافه کردن زعفران، چند دقیقه دیگر جوشاندن مواد درون قابلمه را ادامه دهید و سپس آن را خاموش کنید. اجازه دهید تا شربت خنک شود و سپس آن را در بطری‌های شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

برای استفاده کردن از این شربت باید 2 یا 3 قاشق آن را با آب ترکیب کنید. برای این میزان از شربت یک لیوان آب کافی است. بعد از اضافه کردن شربت به آب، آن را به خوبی هم بزنید تا کاملا حل شود. اگر دوست داشته باشید تا این شربت را خنک و تگری میل کنید می‌توانید به آن چند تکه یخ نیز اضافه کنید.

همچنین برای مجلسی تر شدن شربت جلاب بهتر است تا به آن مقداری تخم شربتی یا تخم ریحان را اضافه کنید. اگر دوست دارید تا شربت حالت لعابدار داشته باشد، می‌توان تخم شربتی را ریحان را از قبل خیس کنید.

شربت جلاب شما به همین سادگی آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید. اگر از طرفدارن شربت هستید طرز تهیه شربت ترخون نیز تقریبا مشابه شربت جلاب است و طعم بسیار خوبی نیز دارد.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت جلاب

برای این که شربت جلاب شما طعم بهتری داشته باشد، نکاتی وجود دارد که با انجام دادن و رعایت آن‌ها قطعا کیفیت محصول نهایی شما بیشتر می‌شود. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم.فوت و فن‌های طرز تهیه شربت جلاب

  1. همانطور که گفتیم در تهیه شربت جلاب، بعد از این که گلاب و نبات را با یکدیگر مخلوط کردید و به خوبی جوشاندید، کف سفیدی روی سطح شربت ایجاد می‌شود که باید حتما آن را جمع کنید. اگر این کار را انجام ندهید باعث می‌شود تا رنگ شربت شما کدر شود و حالت شفاف خود را از دست بدهد.
  2. دقت داشته باشید که حتما زمانی زعفران را اضافه کنید که میزان گلاب و نبات بعد از جوشیدن به نصف رسیده باشد تا به خوبی طعم و رنگ زعفران در کل مواد پخش شود.
  3. اگر طعم گلاب را دوست ندارید در تهیه این شربت می‌توانید از عرق‌های گیاهی دیگری مانند بهارنارنج یا هل نیز استفاده کنید. البته اگر طعم بهار نارنج را دوست دارید، احتمالا طرز تهیه شربت بهار نارنج برای شما جذاب باشد.
  4. برای خیلی از افراد این سوال وجود دارد که به جای نبات چه چیزهایی را می‌توان در تهیه شربت جلاب به کار برد که در پاسخ باید گفت شیره انگور، شیره خرما یا شکر قهوه‌ای یک جایگزین خوب برای انجام این کار است. همچنین از عسل نیز می‌توانید در تهیه شربت جلاب استفاده کنید.
  5. اگر قصد دارید تا شربت جلاب را در مقدار زیاد درست کنید و از آن نگهداری کنید، باید حتما اجازه دهید تا به خوبی خنک شود و سپس آن را در بطری یا ظرف شیشه ای بریزید.
  6. نکته‌ای که در مورد این شربت وجود دارد این است که می‌توانید از آن به عنوان یک پایه در آشپزی استفاده کنید. همچنین از آن برای درست کردن شربت های دیگر نیز استفاده می‌شود. به سادگی می‌توانید از شربت جلاب برای درست کردن شربت‌هایی مانند خاکشیر یا سکنجبین به عنوان ماده‌ی اولیه استفاده کنید.
  7. برای این که رنگ زعفران در کل شربت پخش شود و رنگ خوبی نیز داشته باشد، نباید زعفران را مستقیما به قابلمه اضافه کنید. برای رنگدهی بهتر زعفران، بهتر است تا زعفران سابیده شده را در یک ظرف بریزید و روی آن یک تکه یخ کوچک بیندازید. سپس باید صبر کنید و اجازه دهید تا یخ در دمای محیط ذوب شود و زعفران رنگ پس بدهد.
  8. یکی دیگر از راهکارهایی که برای رنگدهی بهتر، شربت جلاب می‌توانید به کار گیرید دم کردن زعفران است.
  9. به عنوان آخرین نکته باید اضافه کرد که در تهیه شربت جلاب و در تمام مراحل پخت آن اصلا از آب استفاده نمی‌شود و در تمام مراحل گلاب باید با مواد دیگر جوشانده و غلیظ ‌شود.

شربت جلاب مخصوص تابستان و خواص آنشربت جلاب مخصوص تابستان

این شربت علاوه بر این که یک نوشیدی خوشمزه است، خواص زیادی دارد. اگر بخواهیم به صورت کلی به خواص این شربت اشاره کنیم باید بگوییم که:

  • برای تقویت کلی بدن بسیار مهم است و سبب بهبود عملکرد بدن در بخش‌هایی مانند معده، کبد و قلب می‌شود.
  • از این شربت برای کاهش استرس و آرامش بیشتر استفاده می شود.
  • یکی از ویژگی‌های جالب و جذاب این شربت خاصیت نشاط آور بودن آن است که با مصرف آن می‌توانید خستگی‌های عصبی، درد کبد و درد سینه را از بین ببرید. گیاه پنیرک نیز این خواص را دارد و می‌توانید با مطالعه طرز تهیه شربت گل پنیرک ، این شربت را یاد بگیرید و از خواص آن در این زمینه استفاده کنید.
  • افرادی که مزاج سرد دارند نیز می‌توانند از این شربت استفاده کنند و برای آن‌ها بسیار مفید است.
  • به عنوان آخرین خاصیت باید گفت به دلیل استفاده از گلاب و زعفران در این شربت به نوعی برای تقویت قوای جنسی بسیار مناسب است.

مصرف جلاب را در روزهای گرم فراموش نکنید…

در این مقاله طرز تهیه شربت جلاب را به ساده‌ترین شکل ممکن آموزش دادیم و متوجه شدید که پایه اصلی شربت جلاب، گلاب و زعفران است. البته این نوع شربت برای همه‌ی افراد مناسب نیست و در پاسخ به این سوال که چه کسانی نباید شربت جلاب بخورند، باید گفت که افرادی که با دیابت سروکار دارند یا سابقه‌ی داشتن قند خون بالا را دارند بهتر است تا از مصرف آن خودداری کنند. همچنین برای بانوان باردار نیز مناسب نیست. بهترین زمان برای مصرف این نوع شربت در صبح و به صورت ناشتا است.

البته، اگر مواد لازم برای تهیه این شربت را نداشته یا وقت کافی برای درست کردن آن را ندارید، می‌توانید شربت را از اسنپ فود سفارش دهید. با استفاده از امکان سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود، هر نوع شربت و آبمیوه‌ای با بهترین کیفیت و در کمترین زمان به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود