طرز تهیه قهوه یونانی اصیل (مواد اولیه و مراحل)

طرز تهیه قهوه یونانی
به این مقاله امتیاز دهید

یکی از انواع پرطرفدار قهوه‌های دمی که شاید کمتر درباره آن در ایران شنیده باشید، قهوه یونانی است. این قهوه در همه جای یونان سرو می‌شود و علاقه‌مندان زیادی دارد. جالب است بدانید که قهوه یونانی شباهت خیلی زیادی به قهوه ترک دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه قهوه یونانی را به شما عزیزان آموزش دهیم. بنابراین اگر برای اولین بار است که تمایل دارید خودتان این قهوه را آماده کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

قهوه یونانی

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی آسان

کمی درباره قهوه یونانی …

قهوه یونانی

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، قهوه یونانی شباهت زیادی به قهوه ترک دارد. در مورد منشا این دو قهوه اطلاعات کاملاً دقیقی در دسترس نیست، بنابراین هر دوی این کشورها اصالت این قهوه را از خود می‌دانند. در واقع به دلیل نزدیکی یونان و ترکیه، نمی‌توان به طور قطع مشخص کرد که ریشه این قهوه از کجاست.

یونانی‌ها در روز 3 تا 5 بار قهوه می‌نوشند و مطابق رسم، از فنجان‌های ظریف برای این کار استفاده می‌کنند. به طور کلی هر فنجان حاوی کمی بیش از 100 میلی‌گرم کافئین بوده که برابر با مقدار یک فنجان و نیم قهوه آمریکایی است. قهوه یونانی معمولاً در محیط‌های اجتماعی با خانواده و دوستان، دور میز آشپزخانه یا در کافه‌ها میل می‌شود.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، قهوه یونانی نوعی قهوه دمی است که بهترین راه تهیه آن استفاده از قهوه جوش است. در قهوه یونانی برخلاف دیگر قهوه‌های دمی مانند کمکس یا قهوه فرانسه تفاله‌های قهوه در فنجان دیده می‌شود.

در تهیه قهوه یونانی از مقدار بیشتری شیر و شکر استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که یونانی‌ها آن قدرها به طعم‌های تلخ علاقه ندارند و ترجیح می‌دهند کامی شیرین داشته باشند. از این جهت اگر شما میزان شکر و شیر را به دلخواه خود بریزید، تفاوت قهوه یونانی و ترک برایتان معنایی نخواهد داشت.

طرز تهیه قهوه یونانی اصل

طرز تهیه قهوه یونانی اصل

برای این که بتوانید بهترین طعم قهوه یونانی را آماده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از میان ابزار مختلف، به سراغ قهوه جوش بروید. در ادامه مواد اولیه و آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه قهوه یونانی شرح داده شده است. توجه داشته باشید که ممکن است طرز تهیه این قهوه بسیار آسان به نظر آید، اما باید تمام جزئیاتی که در آموزش آن وجود دارد را انجام دهید تا یک قهوه مرغوب حاصل شود.

مواد اولیه برای تهیه قهوه یونانی

مواد اولیه برای تهیه این قهوه در جدول زیر ارائه شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قهوه آسیاب شده ۱ قاشق چای‌خوری
آب یک چهارم فنجان
شکر به میزان دلخواه

مراحل تهیه قهوه یونانی

برای تهیه قهوه یونانی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای درست کردن قهوه یونانی ابتدا باید آب سرد را درون قهوه جوش بریزید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که به ازای هر نفر، باید یک چهارم فنجانی که قهوه در آن سرو می‌شود، آب اضافه کنید. برای اندازه‌گیری مقدار آب مورد نیاز می‌توانید از همان فنجان مورد نظرتان استفاده کنید تا مقدار آب کاملاً اندازه باشد.
  • مرحله دوم: حالا باید شکر و قهوه را اضافه کنید. شما ممکن است از قهوه آماده پودر شده استفاده کرده یا خودتان در منزل دانه‌های قهوه را آسیاب کنید. به هر ترتیب اهمیت زیادی دارد که قهوه مورد استفاده شما، کیفیت مناسبی داشته باشد. میزان شکر به سلیقه خود شما بستگی دارد و حتی می‌توانید آن را حذف کنید. فقط باید نسبت استاندارد قهوه و آب رعایت شود.
  • مرحله سوم: حال باید قهوه جوش را به همراه مواد درون آن، روی شعله گاز قرار دهید.
  • مرحله چهارم: قهوه و شکر را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. توجه داشته باشید که در زمان آماده‌سازی قهوه یونانی باید کنار جذوه بمانید تا حباب‌هایی اطراف ظرف به وجود آیند؛ این حباب‌ها نشانه پیشرفت کار است. اگر تجربه کرده باشید، در طرز تهیه قهوه ترک نیز همین فرایند را داریم.
  • مرحله پنجم :پس از آن نوبت به ایجاد کف قهوه می‌رسد که به این کف کایماکی گفته می‌شود. زمانی که این کف ایجاد شد، قهوه کم کم بالا می‌آید. پیش از آن که از درون قهوه جوش سرریز شود شعله را خاموش کنید.
  • مرحله ششم: به این شکل طرز تهیه قهوه یونانی به انجام رسید. البته بهتر است صبر کنید تا کف یکدست شده و تفاله‌های قهوه نیز ته نشین شوند.

نکات مهم در طرز تهیه قهوه یونانی

نکات مهم در طرز تهیه قهوه یونانی

برای آن که بتوانید بهترین نوع قهوه یونانی را آماده کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • شما می‌توانید در طرز تهیه قهوه یونانی، به جای آب از شیر نیز استفاده کنید. طعم قهوه یونانی با شیر کمی متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر است. البته، اگر به لبنیات حساسیت دارید، می‌توانید نوع ساده این قهوه با آب را میل نمایید.
  • برای تهیه قهوه یونانی، همان پودر قهوه ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تصمیم به دنبال کردن طرز تهیه آیس کافی نیز داشته باشید، استفاده از پودر قهوه ترک، مناسب خواهد بود.
  • معمولا به قهوه یونانی ترکیباتی مانند هل اضافه نمی‌کنند. البته این نکته در طرز تهیه قهوه دمی به طور کلی صدق می‌کند.
  • با توجه با بالا آمدن و کف کردن قهوه، به خاطر داشته باشید که مقداری از فضای داخل قهوه‌جوش باید خالی بماند. در غیر این صورت سرریز شده و به جز این که صفحه اجاق گاز و بدنه قهوه جوش کثیف می‌شود، مقداری از قهوه شما به هدر خواهد رفت.

طرز تهیه قهوه یزدی، هم بسیار ساده بوده و این قهوه نیز از خواص عالی برخوردار است. توصیه می‌کنیم که با دنبال کردن این طرز تهیه، قهوه یزدی را در منزل درست کرده و از طعم عالی آن لذت ببرید. همین طور حتما یک بار طرز تهیه قهوه فرانسه را نیز امتحان کنید.

انواع قهوه یونانی

انواع قهوه یونانی

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم قهوه یونانی تنوع زیادی دارد و اصلی‌ترین انواع آن، به شرح زیر هستند:

  •  :Sketos قهوه تلخ و خالص
  • :Varis  دو سوم قاشق چای‌خوری قهوه و دو سوم قاشق چای‌خوری شکر
  • :Metrios  یک قاشق چای‌خوری قهوه و یک قاشق چای‌خوری شکر
  •  :Glykos قهوه یونانی شیرین؛ یک قاشق چای‌خوری قهوه و دو قاشق چای‌خوری شکر
  • :Very Glykos  قهوه خیلی خیلی شیرین؛ سه قاشق چای‌خوری قهوه و سه قاشق چای‌خوری شکر

همانطور که خواندید تفاوت طرز تهیه قهوه یونانی در مقدار شکر یا همان شیرینی آن‌ها است. مقدار شیرینی آن نیز کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را زیاد یا کم کنید.

خواص قهوه یونانی

خواص قهوه یونانی

به طور کلی قهوه دارای خواص زیادی است و قهوه یونانی نیز از این دایره خارج نیست، تا آنجا که گفته می‌شود، نوشیدن یک فنجان قهوه یونانی در روز می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

خاصیت قهوه یونانی برای سلامت قلب

یکی از مزایای قهوه یونانی آن است که عملکرد اندوتلیال بهتری نسبت به انواع دیگر قهوه دارد. لایه اندوتلیوم عروق خونی را تحت پوشش قرار می‌دهد و موثر از سن و عادات زندگی است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن متوسط قهوه می‌تواند سلامت اندوتلیال را افزایش داده و خطر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

خاصیت قهوه یونانی در افزایش طول عمر

نوشیدن قهوه یونانی، ریسک مرگ زودرس را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد. مطالعات حاکی از آن است افرادی که عادت به نوشیدن روزانه از این قهوه دارند، کمتر ریسک تجربه مرگ زودرس را خواهند داشت. به عنوان مثال متخصصان دریافتند افرادی که در جزیره ایکاریا، حداقل یک‌بار در روز قهوه یونانی می‌نوشند، از سلامت قلب و عروق بهتری نسبت به سایرین برخورداراند و اکثر افراد محلی بیش از 90 سال عمر می‌کنند.

فواید قهوه یونانی برای بهبود سیستم ایمنی

قهوه یونانی سرشار از اسید کلروژنیک، پلی فنول‌ها، مواد محلول در لیپیدها و سایر ترکیبات مفید برای قلب است. بنابراین به محافظت از عروق کمک کرده و سلامت کلی سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. خواص آنتی اکسیدان موجود در قهوه موجب می‌شود تا سطح رادیکال‌های آزاد بدن کاهش یابد و این موضوع منجر به بهبود فعالیت سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. بنابراین، برای سلامت کلی سیستم ایمنی، از دنبال کردن طرز تهیه قهوه یونانی غافل نشوید.

با این همه خواص قهوه، اگر به نوشیدنی‌های گرم علاقه مند نیستید، می‌توانید طرز تهیه آیس موکا را نیز دنبال کرده و یک نوشیدنی حاوی کافئین خوش طعم و سرد آماده کنید.

خاصیت قهوه یونانی در به تعویق انداختن پیری

خاصیت قهوه یونانی در به تعویق انداختن پیری

اگر می‌خواهید طول زمان جوانی شما بیشتر باشد و پیری را دیرتر تجربه کنید، حتما نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه، به خصوص قهوه یونانی را در برنامه غذایی خود جای دهید. تحقیقات حاکی از آن است افرادی که هر روز یک فنجان قهوه می‌نوشند، روند پیری را دیرتر تجربه کرده و جوانی آن‌ها درازای بیشتری نسبت به افرادی دارد که هرگز قهوه نمی‌نوشند. البته در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در نوشیدن قهوه نیز مناسب نبوده و مضرات خاص خود را به همراه دارد.

فایده قهوه یونانی برای جلوگیری از دیابت

قهوه یونانی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 را کاهش دهد؛ زیرا سطح هورمونی در خون انسان با نام SHGB را افزایش می‌دهد. این هورمون مسئول حفظ سطح قند خون در میزان طبیعی است. پس مصرف قهوه می‌تواند میزان قند خون بدن را تنظیم کرده و از افزایش آن جلوگیری کند. بنابراین، اگر خود را در معرض ابتلا به دیابت یا مبتلا به آن می‌بینید، از یادگیری طرز تهیه قهوه یونانی غافل نشوید.

فواید قهوه یونانی در بهبود متابولیسم و کاهش وزن

علاوه بر آنچه تا الان گفته شد، قهوه یونانی می‌تواند سوخت‌وساز بدن شما را تسریع کند. در نتیجه اگر تمایل به کاهش وزن دارید، این نوشیدنی می‌تواند بسیار سودمند باشد. با نوشیدن فقط یک فنجان قهوه یونانی، میزان متابولسیم بدن به طور موقت 15 درصد افزایش می‌یابد. از این روی توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه خود هستید، با تهیه انواع قهوه، هر روز حداقل یک فنجان از این نوشیدنی بنوشید. همین طور با دنبال کردن طرز تهیه قهوه سبز، یک نوشیدنی عالی برای کاهش وزن در اختیار خواهید داشت. خواص قهوه سبز در کاهش وزن به اثبات رسیده و در میان نوشیدنی‌های حاوی کافئین، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

خاصیت قهوه یونانی در تنظیم کلسترول

مصرف قهوه یونانی موجب می‌شود تا سطح کلسترول بد خون (LDL) کاهش یابد. نتایج تحقیقات در دانشگاه مینه‌سوتا نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در این قهوه حاوی آنزیمی هستند که میزان کلسترول بد را کنترل می‌کند. باتوجه به اینکه تجمع کلسترول در عروق خونی، زمینه ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را فراهم می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که مصرف قهوه منجر به کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

خواص قهوه یونانی برای پیشگیری از سرطان

خواص قهوه یونانی برای پیشگیری از سرطان

رادیکال‌های آزاد در اثر فعالیت‌های سلولی و همچنین شرایط محیطی مانند تنفس هوای آلوده در بدن ایجاد می‌شوند. تجمع این مولکول‌ها زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان را فراهم می‌کند. همانطور که گفته شد آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه، به مبارزه با این رادیکال‌های آزاد پرداخته و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند.

طرز تهیه قهوه یونانی از یونان تا ایران…

همانطور که خواندید طرز تهیه قهوه یونانی شباهت فراوانی به قهوه ترک دارد و به عنوان یک نوشیدنی گرم خوش طعم و عطر و همین طور مفید، شناخته می‌شود. بنابراین نوشیدن روزی یک فنجان از این قهوه جذاب، برای سلامتی مفید خواهد بود. البته، در صورتی که وقت کافی برای تهیه این قهوه یا هر نوع قهوه‌ای را ندارید یا اینکه قصد دارید از مهمانان خود با قهوه پذیرایی کنید، می‌توانید از سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، نسبت به تهیه این قهوه خوش طعم اقدام کرده و آن را درب منزل در کمترین زمان ممکن تحویل می‌گیرید.

نظرات کاربران

samira
05.دی.1401

هیچوقت فک نمیکردم قهوه برای سیستم ایمنی مفید باشه، کلا قهوه چیز عجیبیه

amin
05.دی.1401

واقعا قهوه با شیر خوشمزس، خالی خالی حال نمیده
مرسی از مطلب خوبتون.