طرز تهیه قیساوا با دستور پخت اصیل آذری

طرز تهیه قیساوا
به این مقاله امتیاز دهید

قیساوا را شاید تابه‌حال در منزل نوش جان کرده باشید اما نام اصلی آن را نمی‌دانستید. قیساوا در اصل مخلوط خرما و تخم مرغ است که اصالتا متعلق به ایران بوده و آذری زبان‌های مهربان آن را به نام خود کرده‌اند. این غذای بی‌نظیر که گاها با مغزهایی مثل گردو و ادویه‌جاتی مثل دارچین ترکیب می‌شود، می‌تواند مانند یک غذای جادویی عمل کند و تمام انرژی تحلیل رفته شما را به یکباره به بدنتان برگرداند. طرز تهیه قیساوا سخت نیست و بیشتر آن را در فصل‌های سرد پاییز و زمستان تهیه می‌کنند. این غذای پرانرژی می‌تواند روز شما را تکمیل کند. شک نکنید که با خوردن قیساوا در وعده صبحانه تا ظهر و حتی تا شب نیاز به دوپینگ نخواهید داشت.

قیساوا
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم بیش از 380 کالری

قیساوا ، سوخت شما تا پایان روزطرز تهیه قیساوا با دستور پخت اصیل آذری

به قیساوا، خاگینه خرما نیز گفته می‌شود. این غذا علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز بسیار مقوی است. معمولاً آن را در کنار نان و با نوشیدنی‌های گرم مانند چای سرو می‌کنند. بهترین غذا برای وعده صبحانه این ترکیب پرانرژی است. به شما توصیه می‌کنیم برای پاییز و زمستان حتما از این صبحانه مقوی زمستانی استفاده کنید. در ادامه با طرز تهیه قیساوای اصیل آذری به روش تبریزی با شما هستیم.

مواد لازم برای تهیه قیساوا

برای تهیه کردن قیساوا در منزل به این مواد احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تخم مرغ 2 عدد
خرما 200 گرم
پودر گردو 5 قاشق غذاخوری
پودر هل نصف قاشق چایخوری
پودر گل سرخ نصف قاشق چایخوری
پودر دارچین 1هشتم قاشق چایخوری
کره 150 گرم
پسته و کنجد برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه قیساوا

طرز تهیه قیساوا مراحل سختی ندارد و در زمانی کوتاه و حداکثر 30 دقیقه این خوراکی مقوی آذری آماده خواهد شد.

  • مرحله اول: برای مرحله اول از طرز تهیه قیساوای ارومیه شما باید خرماها را برای این غذا آماده کنید. یعنی هسته خرما را جدا کرده و اگر پوست خرما از گوشت آن جدا می‌شود، پوست را هم بگیرید. برخی از خرماها نیازی به پوست گرفتن ندارند، چون پوست آنها به گوشت خرما چسبیده است.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم از تهیه این خوراکی مقوی آذری ، خرماهای آماده شده را درون یک قابلمه ریخته و نصف استکان آب به آنها اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و هر ۵ دقیقه الی ۱۰ دقیقه با استفاده از یک چنگال خرماها را له کنید.
  • مرحله سوم: در این قسمت از طرز تهیه قیساوا به روش تبریزی تخم مرغ‌ها را در یک ظرف کوچکتر شکسته و به وسیله چنگال خوب هم بزنید. زرده و سفیده باید کاملاً با هم ترکیب شده و یکدست شوند.مراحل طرز تهیه قیساوا
  • مرحله چهارم: این مرحله از تهیه صبحانه مقوی زمستانی به پخت قیساوا مربوط است. یک تابه مناسب را بر روی حرارت قرار دهید و کره را که در دمای محیط از سردی در آمده درون تابه بیندازید. اجازه دهید تا کره با حرارت تابه آب شود.
  • مرحله پنجم: بعد از آب شدن کره، خرماهای له شده و کاملاً پخته شده را به کره اضافه کنید و با هم حسابی مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: بعد از آنکه کره و خرماها با یکدیگر مخلوط شدند، پودر هل، پودر دارچین، پودر گردو و پودر گل سرخ را به این مخلوط اضافه کرده و مجدداً به خوبی هم بزنید.
  • مرحله هفتم: در گام آخر از طرز تهیه قیساوا ، بعد از اینکه کره، خرما و ادویه‌جات به مواد اضافه شده و به خوبی با هم مخلوط شدند یا در اصطلاح جا افتادند، تخم مرغ‌های زده شده را به این ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید تا تمام مواد کاملا با تخم مرغ پخته و یکی شوند. در نهایت قیساوای شما آماده سرو است، نوش جان!

انواع و اقسام قیساوا برای یک صبحانه جانانهانواع و اقسام قیساوا برای صبحانه

در این قسمت انواع مختلف قیساوا را به اختصار معرفی می‌کنیم تا درصورت تمایل آنها را نیز امتحان کنید.

قیساوا ارومیه

‏به قیساوای ارومیه، خاگینه زردآلو نیز گفته می‌شود. این قیساوا در تبریز و اردبیل نیز به همین شکل آماده می‌گردد. البته در تهیه این غذا می‌توان به جای زردآلو یا قیسی از خرما استفاده کرد. به علاوه کره، گردو، شیره انگور و مواد دیگر نیز در این غذای لذیذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی با طرز تهیه اصلی، توصیه می‌کنیم که طرز تهیه قیساوا ارومیه را مطالعه کنید.

قیساوا با زردآلو

‏قیساوای زردآلو را با مواد متنوع و مختلفی تهیه می‌کنند. قیساوا در اصل یک غذای پرطرفدار آذری است که هم در مواد اولیه و هم در طرز تهیه می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد. در تهیه قیساوای زردآلو از روغن محلی، پودر هل، قیسی و شیره انگور استفاده می‌شود. اما برای آماده سازی این غذا نیاز به مواد دیگری هم هست. اگر تمایل داشتید تا این غذا را در خانه تهیه کنید توصیه می‌کنیم به طرز تهیه قیساوا با زردآلو مراجعه کنید.

قیساوا با شیر

شاید نام قیساوا با شیر کمی شما را متعجب کند و تصور کنید که این یک طرز تهیه جدید و نوآورانه است. اما نکته جالب اینجاست که قیساوا حتی با شیر نیز تهیه می‌شود و البته این یک دستور تهیه سنتی و قدیمی آذری است. برای اطلاع از این دستور تهیه قیساوا، توصیه می‌کنیم که طرز تهیه قیساوا با شیر را امتحان کنید و در آخر از طعم بی‌نظیر و جدید این غذا شگفت‌زده شوید.

قیساوا خرماقیساوا خرما

طرز تهیه قیساوای خرما در اصل همان قیساوای سنتی و آذری معروف است که صرفا با خرما، تخم مرغ و روغن محلی آن را آماده می‌کنند. این غذا مراحل تهیه سریع و البته راحتی دارد که در طرز تهیه قیساوا خرما  مراحل آماده سازی و طرز تهیه را کامل برای شما شرح داده‌ایم.

قیساوا تبریزی

طرز تهیه قیساوا تبریزی هم درست مانند قیساوای خرما انجام می‌شود.  فقط ممکن است که کمی در ترتیب مراحل و ادویه‌جات ترکیبی، با قیساوای خرما متفاوت باشد. اما در حالت کلی درست شبیه قیساوای خرما آماده سازی و طبخ خواهد شد.

چند نکته برای تهیه قیساوای لذیذ

در ادامه برای تهیه قیساوا به چند نکته ضروری اشاره خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه شما می‌توانید برای تهیه قیساوا از رطب یا خرمای خشک استفاده کنید. البته بهتر است که از رطب استفاده کنید چون زودتر له شده و پخته می‌شود. اما اگر خرمای شما خرمای شیرازی یا خرمای خشک بود هم می‌توانید از آن استفاده کنید و منعی ندارد.
  • اگر تمایل داشتید تا قیساوا چرب باشد، می‌‌توانید میزان کره یا روغن محلی خود را افزایش دهید.
  • در نهایت میزان خرما و تخم مرغ‌ها نیز با توجه به نظر و سلیقه شما می‌توانند کمتر یا بیشتر باشند.
  • برخی از افراد خرمای بیشتری را در این غذا می‌پسندند و برخی دیگر تمایل دارند تا تخم مرغ بیشتر باشد.
  • نکته پایانی اینکه می‌توانید به جای خرما از برگه زرد آلو و یا قیسی هم استفاده کنید. برای اینکار کافی است تا زردآلوها یا قیسی‌ها را بعد از شستن با آب، بپزید، له کرده و بقیه مراحل را مانند قیساوای خرما انجام دهید. توصیه می‌کنیم که برگه‌های زردآلو گوگرد نداشته باشند.

قیساوا یک غذای پر مغز 

در این مطلب طرز تهیه قیساوا را با هم مرور کردیم. ضمن اینکه انواع و اقسام مختلف این غذا را نیز به اختصار برای شما توضیح دادیم. البته اگر تمایل داشتید تا قیساوا با طعم‌ها و مواد اولیه مختلف را امتحان کنید باید دستور تهیه‌ها کامل مطالعه شوند. در نهایت توصیه می‌کنیم که در روزهای سرد زمستان حتماً برای صبحانه این غذا را آماده کرده و نوش جان کنید. همچنین برخی از کافه‌ها برای صبحانه در منو خود قیساوا را نیز دارند که می‌توانید با  امکان سفارش آنلاین از کافه آن را سفارش داده و درب به منزل یا محل کار تحویل بگیرید. مطمئن باشید که قیساوا به عنوان صبحانه علاوه بر تامین انرژی، بدن شما را گرم می‌کند تا سرمای گزنده زمستان را کمتر احساس کنید.

نظرات کاربران