آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان سوخاری
آموزش آشپزی
4.1/5 - (10 امتیاز)
بدون نظر

با طرز تهیه نان سوخاری و نکات پخت آن آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 23 اردیبهشت 1402 7 دقیقه

اگر طرز تهیه نان سوخاری در منزل را یاد بگیرید، برای مدت زمان بیشتری می‌توانید از این نان نگهداری کنید، زیرا این فرآورده‌ حاصل از گندم، رطوبت کمتری داشته و مدت زمان بیشتری سالم خواهد ماند. از فواید نان سوخاری می‌توان به تامین انرژی و کمک به کاهش وزن اشاره کرد.

اصلی‌ترین مواد به‌کار رفته در این نان آرد گندم، روغن، شکر و خمیر مایه است؛ البته بعضی افراد در پخت آن از مواد دیگری مانند تخم مرغ، شیر خشک، عصاره مالت، نمک، آرد سویا و دیگر افزودنی‌ها استفاده می‌کنند. حال، با ما همراه باشید تا طرز تهیه این نان را به دو شکل ساده و صنعتی آموزش دهیم.

نان سوخاری

تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌سازی 100 دقیقه
زمان تهیه 40 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 407 کیلوکالری

انواع نان رژیمی

انواع نان رژیمی

برخی افراد به دلیل اضافه وزن یا رعایت رژيم‌های غذایی خاص ترجیح می‌دهند تا کالری کمتری از خوردن نان دریافت کنند. یا اینکه نان‌هایی را مصرف کنند که مدت زمان بیشتری آن‌ها را سیر نگه ‌دارد تا به خوردن غذاهای دیگر اشتها نداشته باشند. به همین دلیل برخی انواع نان‌ها به صورت رژیمی پخت می‌شود. امروزه تنوع نان‌های رژیمی افزایش چشمگیری داشته است تا پاسخ‌گوی ذائقه‌های مختلف باشد. از جمله انواع نان‌های رژیمی می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • نان جو
  • نان سیر و زیتون
  • نان سبوس‌دار
  • نان قفقازی
  • نان سوخاری سبزیجات

طرز تهیه نان سوخاری به روش آسان

طرز تهیه نان سوخاری به روش آسان

نان سوخاری؛ یکی از بهترین نان‌ها برای افرادی است که مشکلاتی مانند معده درد دارند. به جای خرید نان سوخاری حاضری می‌توانید این نان را در منزل درست کنید. از نان سوخاری می‌توان مانند انواع پنکیک رژیمی برای وعده صبحانه یا عصرانه استفاده کرد. توجه داشته باشید که آرد گندم مورد نظر برای تولید نان سوخاری باید دارای گلوتن با کمیت و کیفیت بالا باشد تا ضمن تحمل فرایند تخمیر و مقاومت در برابر آنزیم‌‌های حاصل از مخمر‌ها، گازهای ایجاد شده را به خوبی حفظ نماید تا شبکه گلوتن آن به صورت اسفنجی درآید.

مواد لازم برای نان سوخاری خانگی

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته می‌توانید برای 8 نفر نان سوخاری تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری نان سوخاری داشته باشید، میزان مواد اولیه را تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب 115 گرم
آرد 335 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک 1 پنس
خمیر مایه یک و نیم قاشق چای‌خوری
تخم مرغ نصف عدد

دستور پخت نان سوخاری

برای درست کردن نان سوخاری در منزل کافی است مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا آرد را 3 بار الک کرده و آن را داخل یک کاسه بریزید. سپس شکر، خمیر مایه و نمک را به آرد اضافه کنید.
  • مرحله دوم: یک عدد تخم مرغ را از یخچال خارج کرده تا به دمای محیط برسد. سپس آن را شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده ترکیب شود. نصف تخم مرغ را به همراه آب به مواد مرحله قبل اضافه کنید.
  • مرحله سوم: خمیر را روی یک سطح آرد پاشی شده به مدت زمان 15 دقیقه ورز دهید تا بافت نرم و لطیفی ایجاد شود که به دست نچسبد. کف یک ظرف را چرب کنید، خمیر را داخل آن قرار داده و روی ظرف را با پارچه بپوشانید. خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید.
  • مرحله چهارم: پس از این مدت زمان، خمیر را از ظرف در آورده و با دست پف آن را بگیرید. خمیر را به شکل مستطیلی و به ابعاد تقریبی قالب باز کنید. سپس کف قالب مستطیلی نان تست را با روغن کمی چرب کرده و خمیر را در قالب بگذارید. روی خمیر را پوشانده و مجددا به مدت یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن افزایش یابد.
  • مرحله پنجم: فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید و 15 دقیقه منتظر بمانید تا کاملا گرم شود. قالب را به مدت 40 دقیقه داخل فر قرار دهید تا نان آماده شود. برای مرطوب ماندن نان، یک کاسه آب نیز داخل فر بگذارید.
  • مرحله ششم: پس از آماده شدن نان، قالب را از فر خارج کرده و مدتی منتظر بمانید تا سرد شود. سپس نان را از قالب در آورده و با قطر یک و نیم سانتی‌متر برش بزنید. کف سینی فر را چرب کرده و نان‌های برش خورده را در کف سینی بچینید. سینی را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 13 دقیقه قرار دهید تا نان‌ها کاملا برشته شوند.
  • مرحله هفتم: پس از برشته و طلایی شدن نان‌ها، سینی را از فر خارج کنید.

طرز تهیه نان سوخاری رژیمی (صنعتی)

طرز تهیه نان سوخاری رژیمی (صنعتی)

دستور تهیه نان سوخاری زعفرانی برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند یا به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند، بسیار مناسب است؛ زیرا کالری کمی دارد.

مواد لازم برای طرز تهیه نان سوخاری بازاری

برای درست کردن این نان خوشمزه و مقوی به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 2 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
کره 1 قاشق غذاخوری
شیر ولرم سه چهارم پیمانه
خمیر مایه یک و نیم قاشق چایخوری
شکر 3 قاشق غذاخوری
نمک یک هشتم قاشق چایخوری
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری

برای تهیه رومال نان سوخاری نیز مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ 1 عدد
زعفران دم کرده 1 قاشق چای‌خوری
وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
شکر 1 قاشق چای‌خوری
روغن مایع 1 قاشق چای‌خوری
کنجد به میزان لازم

دستور پخت نان سوخاری صنعتی

دستور پخت نان سوخاری صنعتی

در طرز تهیه نان سوخاری شیرین رژیمی باید مراحل زیر را پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا شیر را گرم کنید، حرارت شیر باید به میزانی باشد که با بردن انگشت داخل شیر، گرما را حس کنید اما دست شما نسوزد. شیر گرم را داخل یک لیوان یا کاسه ریخته و خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. 10 دقیقه منتظر بمانید تا خمیر مایه عمل کند.
  • مرحله دوم: داخل یک کاسه بزرگ ۲ پیمانه آرد را به همراه بیکینگ پودر و نمک مخلوط کرده و سه بار الک کنید و مابقی شکر را نیز اضافه نمایید.
  • مرحله سوم: داخل یک ظرف دیگر تخم مرغ، وانیل و روغن مایع را با هم مخلوط کنید. وسط آرد را خالی کرده و این مواد را به آن اضافه کنید و با قاشق چوبی به خوبی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در ادامه خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد اضافه کنید و هم بزنید. در صورت نیاز و چسبنده بودن خمیر، مقدار کمی آرد اضافه کنید و خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید.
  • مرحله پنجم: سپس کره نرم شده را به مواد اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر به ورز دادن خمیر ادامه دهید. خمیر را داخل یک کاسه بگذارید و به مدت یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله ششم: تمام مواد رومال شامل زرده تخم مرغ، زعفران دم کرده، وانیل، روغن مایع و شکر را داخل یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: بعد از آماده شدن خمیر و افزایش حجم، پف آن را با دست بگیرید. خمیر را چانه کنید و داخل سینی فر بگذارید؛ سپس روی خمیر را رومال بزنید و به دلخواه کنجد بپاشید. مجددا روی خمیر را پوشانده و 40 دقیقه استراحت دهید تا حجم بگیرد.
  • مرحله هشتم: فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و منتظر بمانید تا کاملا گرم شود. بعد از استراحت نهایی خمیر، آن را داخل فر قرار دهید تا نان‌ها به مدت 30 دقیقه پخته شوند. سپس نان سوخاری را روی توری بگذارید و اجازه دهید تا نان‌ها 6 ساعت روی توری مانده و خشک شوند.
  • مرحله نهم: بعد از گذشت ۶ ساعت، نان‌ها را به اندازه ۱ سانتی‌متر برش بزنید و مجددا روی سینی فر قرار دهید و این بار فر را با درجه حرارت کمتری تنظیم کنید. نان‌های برش خورده را ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید و در دقایق پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید تا نان‌ها ترد و سوخاری شوند. فراموش نکنید که در حین پخت، چندین بار نان را زیر و رو کنید.

طرز تهیه نان سوخاری با نان تست

طرز تهیه نان سوخاری با نان تست

با استفاده از نان تست نیز می‌توان نوعی نان سوخاری تهیه کرد تا برای صبحانه یا در کنار انواع سوپ سرو شود. برای تهیه نان سوخاری با نان تست به تخم مرغ، پودر سوخاری، کره و چند عدد نان تست نیاز دارید. ابتدا نان‌های تست را به اندازه دلخواه برش بزنید. تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف شکسته و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. تکه‌های نان تست را ابتدا در تخم مرغ قرار دهید و سپس با آرد سوخاری آغشته کنید. در نهایت نیز تکه‌های نان تست را در کره سرخ کنید.

برای طرز تهیه نان سوخاری با نان باگت نیز می‌توانید به همین روش عمل کنید. ابتدا نان باگت را در اندازه‌های کوچک و از عرض برش دهید و سپس پس از آغشته کردن به تخم مرغ و آرد سوخاری آن را در کره تفت دهید.

فوت و فن‌های تهیه نان سوخاری

فوت و فن‌های تهیه نان سوخاری

برای این که نان سوخاری خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید، حتما نکات زیر را در هنگام پخت و نگهداری آن مدنظر قرار دهید.

  • در صورت تمایل می‌توانید انواع دانه‌های تخم کتان، آفتابگردان و سویا روی خمیر قرار دهید. حتی می‌توانید انواع سبزیجات خشک را نیز استفاده کنید تا نان غنی‌تر شود.
  • اگر تمایل داشته باشید نان دو رنگ درست کنید، بهتر است نصفی از خمیر را به صورت ساده در قالب قرار دهید و به نصف دیگر موادی مانند سبزیجات اضافه کنید تا نان شما خوشمزه و زیباتر شود.
  • می‌توانید داخل خمیر یک قاشق چای‌خوری پودر کاکائو و کمی زیره بریزید تا طعم متفاوتی ایجاد شود.
  • نان سوخاری را در جای خشک نگه دارید اما نگهداری نان در یخچال لازم نیست.
  • در طرز تهیه نان سوخاری بدون فر ، می‌توانید از توستر نیز برای درست کردن نان استفاده کنید.

نان ترد سوخاری و دیگر هیچ

نان سوخاری، نان‌ برشته‌‌ای است که در آن‌ نشاسته شروع به تجزیه کرده و قابلیت هضم بیشتری دارد. در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه نان سوخاری در منزل را به دو روش ساده و رژیمی (صنعتی) آموزش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این نان را در منزل تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

البته، در صورتی که زمان و حوصله تهیه این نان خوشمزه را ندارید، می‌توانید به راحتی آن را از اسنپ فود سفارش دهید. سفارش آنلاین نان اسنپ فود همراه شما است تا نان موردنظر را در کمترین زمان به دستتان برساند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود